بازدید 35017
۱

پشت پرده شروط جدید رئیس جمهور فرانسه برای ایران!

این روزها بسیاری از نشریات و رسانه های بین المللی در تیترهای خود راجع به موضع فرانسه نسبت به برجام از عبارت «چرخ 180 درجه ای» فرانسه نسبت به برجام سخن می گویند؛ چرخشی که بر مدار زیاده خواهی های شخص مکرون، رئیس جمهور این کشور صورت می پذیرد.
کد خبر: ۷۴۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 15 November 2017
این روزها، بسیاری از نشریات و رسانه های بین المللی در تیترهای خود راجع به موضع فرانسه نسبت به برجام، از عبارت «چرخ 180 درجه ای» فرانسه نسبت به برجام سخن می گویند؛ چرخشی که بر مدار زیاده خواهی های شخص مکرون رئیس جمهور این کشور، برای بهره برداری های اقتصادی بیشتر از ایران و از دیگر کشورهای منطقه صورت می پذیرد.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند مكرون بر تمايل براي حفظ برنامه جامع اقدام مشترك تأكيد دارد، همانند دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا اعلام می کند که خواهان مذاكره درباره فعاليت هاي موشكي بالستيك ايران و اعمال تحريم در صورت لزوم است، حال آنکه برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) فعاليت هاي موشكي بالستيك ايران را ممنوع نمي كند.

در قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه توافق هسته اي را تصويب كرد، از ايران خواسته شده، فعاليتي در راستای توسعه موشك هاي طراحي شده براي حمل كلاهك هسته اي نکند؛ همان طور كه آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكنون هشت بار تأييد كرده ايران به اين خواسته پايبند است. مورد دومی که مکرون به دنبال آن است، با اعمال فشار، آن را به ایران تحمیل کند، مهار سلطه ايران در تمام منطقه است که بسيار مبهم و در عين حال نشان دهنده موضع گيري فرانسه در نبرد ميان عربستان و ايران به نفع سعودی هاست.

شروط جدید فرانسه برای ایران، یعنی مذاکره در مورد برنامه موشکی و همچنین همراهی این کشور با عربستان سعودی برای پایان دادن به آنچه آنان، پایان دادن به سلطه ایران در خاورمیانه می نامند، در یک بعد اخاذی به شکل فرانسوی آن است. بدین ترتیب که چندی پیش، ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ارسال توئیتی خطاب به اروپایی هایی ـ که نگران سرمایه گذاری در ایران هستند ـ گفت: نگران نباشید و تا آنجا که می توانید، ایران را بدوشید؛ درسی که به نظر می رسد، مکرون از دونالد ترامپ به خوبی آموخته و با تهدید به اضافه کردن شروط جدید برای همکاری با ایران، به دنبال به حداکثر رساندن منافع مادی فرانسه از منافع اقتصادی در ایران است.

بدین ترتیب که با حمایت از مواضع ترامپ و این دو شرط جدیدی که فرانسه از آن صحبت می کند، با اعمال فشار به ایران، درصدد امتیازگیری بیشتری از ایران در پروژه های اقتصادی البته به شکل استثمار ایران است و از سوی دیگر، در همراهی با عربستان و امارات و حمایت از آنان در مقابله با ایران، از دلارهای نفتی که سخاوتمندانه این کشورها در اختیار ترامپ گذاشته اند، فرانسه هم بی نصیب نماند.

اما نماینده دولت ایران در فرانسه چه کار می کند؟

همه این تحولات در حالی در ارتباط بین فرانسه و ایران و البته زیاده خواهی های این کشور رخ می دهد، که از «سنگ صدا درمی آمد، ولی از سفارت ایران در فرانسه صدایی درنمی آمد»! در بیش از پنج سال گذشته، سفیری که بیشتر عمر خود را در مأموریت در کشورهای اروپایی گذرانده بود و هنگامی هم در ایران بود، در زمره مقامات و معاونان وزارت خارجه بود، لابد باید وزنه ای تأثیرگذار در روابط نه تنها ایران و فرانسه که ایران و اروپا هم می بود؛ اما در این سال های اخیر، گویی ایرانیان در فرانسه نماینده ای ندارند!

حضوری از سفیر ایران در مجامع تأثیرگذار در اروپا و فرانسه دیده نمی شود؛ حتی برای تشریح دیدگاه های کشور و روشنگری در بحث های مربوط به منطقه خاورمیانه در نشریات و رسانه های فرانسوی، خبری از حضور سفیر ایران در فرانسه نیست.

شاید همین امروز هم دیر شده که وزارت امور خارجه برای خانه تکانی در سفارتخانه ایران، اقدامی کندو سفرایی را برگزیند که زبان روز دنیا را متوجه باشند و از کالبدی که چهل سال است در جمهوری اسلامی به آن دیپلمات می گویند، خارج بشوند.

دیپلمات امروزی دیگر آن کارگزار ساکت، کت شلوار پوش و مرتبی نیست که بسیاری از امور سفارت را با استخاره پیش می برد. امروز دیپلمات ایرانی، باید همه جا زبان و گوش این مردم بوده و در رسانه ها حضوری مؤثرتر از رقیب آمریکایی و اسرائیلی داشته باشد. البته مردم حتی به کمتر از این هم راضی هستند. کاش دیپلمات ما در فرانسه در حد دیپلمات های کشور ذره ای عرب حوزه خلیج فارس در کشورهای بزرگ باشند؛ افسوس که چراغ دیپلماسی ما در کشورهایی مانند فرانسه سال هاست که خاموش است!

امید اینکه در دوره جدید، سفیر جدید بر این مسیر حرکت نکند و خود را در قامت برجسته ترین دیپلمات های بین المللی نشان دهد و ایرانیان امیدوار باشند که فردی به نمایندگی از آنان در فرانسه حضور دارد که گوش و چشم و زبان آنان است که خوب می بیند و می شنود و حرف می زند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۶
انتشار یافته: ۱
عربستان سیبیلای مکرون رو حسابی چرب کردن که از این حرفها زده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان