بازدید 3094

سه تهدید برای شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه

شبکه خبری «بی بی سی» در گزارشی با اشاره به برگزاری نمایشگاه هواپیمایی دبی به مشکلات فرا روی شرکت های بزرگ هواپیمایی در خاورمیانه پرداخت ونوشت که شرکت های هواپیمایی بزرگ امارات و الاتحاد اخیرا به دلیل مشکلاتی، خسارت های زیادی متحمل شدند و شرکت های هواپیمایی کم هزینه به عنوان رقیب، در حال رشد و توسعه هستند.
کد خبر: ۷۴۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 15 November 2017
بی بی سی انگلیسی روز گذشته(سه شنبه) در گزارشی نوشت: سه شرکت بزرگ هواپیمایی در خاورمیانه، داستان پیشرفت و توسعه خود را در قرن بیست و یکم ثبت کردند. به نحوی که چندین سال است، مانعی بر سر پیشرفت سه شرکت هواپیمایی امارات در دبی، هواپیمایی الاتحاد در ابوظبی و هواپیمایی قطر وجود ندارد.

این شرکت ها به لحاظ کیفیت و ارائه خدمات، نمونه و الگو هستند. از این رو با توجه به پروازهایی که در سراسر دنیا انجام می دهند، به آن ها لقب «پلاگین های بزرگ» داده اند.
اما اوضاع همیشه به یک منوال باقی نمی ماند و بادهای مخالف به شدت وزیدن می گیرد.

**تاثیر کاهش بهای نفت بر عملکرد شرکت های هواپیمایی

این گزارش می افزاید: برگزارکنندگان نمایشگاه هواپیمایی دبی که فعالیتش را از یکشنبه (21 آبان ماه) آغاز کرده است، قول داده که در این دوره، قوی تر و بهتر از سال 2015 میلادی در زمینه هواپیمایی و فضا، خود را نشان دهد.

اما به نظر می رسد، اوضاع این سه شرکت بزرگ هواپیمایی در منطقه و همچنین ساختارهای اقتصادی، سیاسی و رقابتی که در آن قرار دارند، کاملا با دو سال پیش متفاوت است.

کاهش بهای نفت بر سود و تجارت در منطقه تاثیر گذاشته است. نگرانی ها در خصوص تروریسم به ویژه در آمریکا باعث لغو برخی از خطوط پروازی شده است. همچنین بحران سیاسی و تجاری میان عربستان و همپیمانانش با قطر که از چند ماه گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

این درحالی است که رقابت ها میان شرکت های هواپیمایی کم هزینه چه در پروازهای طولانی چه در پروازهای کوتاه مدت، یافته است.

**فشارها بر شرکت های هواپیمایی

انجمن بین‌المللی حمل ‌و نقل هوایی (یاتا) درگزارشی به سود حاصله شرکت های هواپیمایی درخاورمیانه پرداخته است.

این گزارش پیش بینی می کند که شرکت های هواپیمایی در منطقه در مجموع، سودی معادل 400 میلیون دلار در سال جاری کسب کنند. این در حالی است که در سال 2016 میلادی، مجموع سود این شرکت ها، به 1.1 میلیارد دلار رسیده بود.

یاتا در این باره می افزاید: اوضاع تجارت طی شش ماه اول سال، به شدت رو به وخامت گذاشت و برخی الگوهای کاری با فشارهایی روبه رو شدند.

به گفته این انجمن، منطقه با مشکلاتی نظیر افزایش مالیات ها، هزینه های زیرساختی و ترافیک هوایی، روبه رو است. عملیات بارگیری نیز بر این مشکلات اضافه شده است.

این گزارش می افزاید: بزرگترین شرکت هواپیمایی خاورمیانه (هواپیمایی امارات) در ماه می (اردیبهشت/خرداد) اعلام کرد که برای نخستین بار طی 5 سال اخیر سود سالیانه اش کاهش یافت. سود این شرکت با کاهش 82 درصدی به 1.3 میلیارد درهم معادل 340 میلیون دلار رسید. «تیم کلارک» رئیس این شرکت، آن سال را «یکی از دشوار ترین وسخت ترین سال های این شرکت تا امروز» توصیف کرد.

البته این شرکت روز پنجشنبه (18 آبان) خبر خوبی اعلام کرد و افزود که سود خالص نیم سالش با بیش از دو برابر افزایش، به 1.7 میلیارد درهم رسیده است.

اما، معاملات تجاری در این میان همچنان به سختی انجام می شود. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)، در این باره می گوید: شرکت های هواپیمایی خاورمیانه در ماه سپتامبر(شهریور /مهر) کندترین روند رشد ماهانه در سطح بین المللی را از هشت سال گذشته تاکنون تجربه کرده اند؛ به طوری که میزان تقاضا در این مدت تنها 3.7 درصد رشد داشته است.

«دیوید آکسلی» کارشناس انجمن یاتا گفت : روشن است که خدمات هواپیمایی از خاورمیانه تا ایالت متحده آمریکا با مشکلاتی روبه رو است. پروازها بین خاورمیانه و آمریکا تنها بازار جهانی است که طی هشت ماه اول سال جاری، طبق معیارهای سالانه، رشدی نداشته است. 

انجمن یاتا،همچنین از خسارت 1.9 میلیارد دلاری شرکت های هوایپمایی خبر داد و افزود که وضعیت هواپیمایی الاتحاد که مقرش ابوظبی است، بدتر است.

«ست کاپلن» تحلیل گر و شریک اداری مجله «افیاشن ویکلی» که مقرش در آمریکا است، می گوید: هواپیمایی امارات با مشکلاتی روبه رو است اما همچنان می تواند امورش را مدیریت کند. اما هواپیمایی الاتحاد روشن است که غرق در مشکلات است.

هواپیمایی الاتحاد اعلام کرد که سال گذشته خسارتی معادل 1.9 میلیارد دلار متحمل شده که 800 میلیون دلار آن مربوط به بخش سرمایه گذاری در شرکت های هواپیمایی دیگر می شود.
الاتحاد، صدها میلیون دلار برای خرید سهام دیگر شرکت های هواپیمایی از جمله «ویرجین» ایتالیا، هواپیمایی صربستان و هواپیمایی جت صرف کرده است. یکی از دلایل این سرمایه گذاری ها کمک به انجام پروازهای بیشتر از مبدا ابوظبی بوده است.

اما مسئولان هواپیمایی در حال بازنگری در خصوص این استراتژی (سرمایه گذاری در دیگر شرکت ها) هستند که شرکت های اروپایی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. دو شرکت هواپیمایی «آلیتالیا» ایتالیا و «ایر» برلین نیز پس از آنکه شرکت هواپیمایی الاتحاد تصمیم گرفت دیگر در این دو شرکت سرمایه گذاری بیشتری نکند، با ورشکستگی روبه رو شدند.

**همکاری شرکت های هواپیمایی با هم

شرکت های هواپیمایی کم هزینه مانند هواپیمایی «ایندی گو» و «سکوت» که مقرش در سنگاپور است و شرکت «ایر» نروژ، به سرعت درحال توسعه و تضعیف تدریجی، رقبای بزرگ خود هستند.

در ماه های اخیر، «ایر» نروژ پروازهایی را از آمستردام به دبی با قیمتی بسیار کمتر از نصف قیمت هواپیمایی امارات عرضه کرده است. شرکت های هواپیمایی خلیج (فارس) نقش مهمی در بازگرداندن سطح رفاهی به خطوط پروازی داشتند. اما رشد سریع در حال حاضر متعلق به شرکت هایی هوایپمایی است که پروازهای طولانی را با هزینه کمتر انجام می دهند.

بازار شرکت های هواپیمایی کم هزینه در کشورهای حوزه خلیج فارس، در حال رشد و توسعه است. در ماه جاری، هواپیمایی امارات همکاری خود را با شرکت هواپیمایی کم هزینه «فلای» دبی برای انجام پروازهای مشترک تقویت کرده است. 

این دو شرکت، در جدول زمانبندی سفرها، بازاریابی و مزایای متبادلی که به مسافران دائمی خود اختصاص می دهند، با هم همکاری خواهند کرد.

اما قرارداد بزرگی در راه است. «کلارک» رئیس هواپیمایی امارات از تمایلش برای همکاری با شرکت هواپیمایی الاتحاد، خبر داد.

این همکاری یا ادغام شرکت های هواپیمایی، میزان انرژی و هزینه ها را به طور گسترده کاهش می دهد. اما این مسئله نه تنها با مشکلات تجاری روبه رو است، بلکه مسائل سیاسی بسیاری نیز پیش روی تحقق این همکاری ها وجود دارد.

**نمایشگاه هواپیمایی دبی

نمایشگاه هواپیمایی دبی که ویژه اهداف تجاری است به طور منظم از سال 1989 برگزار می شود. انتظار می رود که نمایشگاه در دوره کنونی 72 هزار بازدیدکننده تجاری و هزار و 200 شرکت کننده و هزار و 350 خبرنگار و اصحاب رسانه برای پوشش آن، داشته باشد.

هواپیمایی الاتحاد در خصوص «همکاری» با هواپیمایی امارات، اعلام کرد که در پی یافتن فرصت هایی است که به لحاظ تجاری عقلانی باشند.

از بین این شرکت های هوایی، شرکت هواپیمایی قطر، به طور نسبی اوضاع خوبی دارد و همچنان به فعالیتش ادامه می دهد. سود خالص این شرکت در سال مالی گذشته با رشد 22 درصدی، به 1.97 میلیارد ریال قطری، رسید.

همچنین، شرکت هواپیمایی قطری سرمایه گذاری های هوشمندانه تری نسبت به هواپیمایی الاتحاد داشته است، به طوری که سهامش را در شرکت خطوط هوایی انگلیس به 20 درصد افزایش داده و 10 درصد از سهام خطوط هوایی «لتام» در آمریکایی جنوبی را نیز خریداری کرده است. این سرمایه گذاری ها به قبل از تحریم امارات، عربستان و مصر و بحرین علیه قطر در خرداد ماه جاری مربوط می شود.

این تحریم ها باعث تحمیل هزینه های اضافه سنگینی بر شرکت ملی هواپیمایی قطر شد. در ماه سپتامبر (شهریور /مهر) دوحه مجبور شد برای کاهش تاثیر تحریم ها، 38 میلیارد دلار هزینه کند.

در حالی که سه شرکت هواپیمایی در خاورمیانه با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، برخی از شرکت های رقیب آنها در آمریکا روند به رشدی دارند.

** کمک های دولتی به شرکت های هواپیمایی خاورمیانه

شرکت های هواپیمایی آمریکایی مدت ها شکایت می کردند که موفقیت شرکت های خاورمیانه به سبب کمک های دولتی است که به آنها ارائه داده می شود. شرکت های آمریکایی می گویند که شرکت های خاورمیانه از سال 2004 میلادی با هم در مجموع، کمک هایی معادل 42 میلیارد دلار از دولت دریافت کرده اند.

این درحالی است که سه شرکت بزرگ خاورمیانه دریافت کمک های غیر عادلانه را رد و اعلام کردند بند یازدهم قانون حمایت از ورشکستگی آمریکا، بیانگر کمک به شرکت های هواپیمایی آمریکایی برای بازسازی ساختار این شرکت ها پس از سال ها تحمل خسارت است.

ممکن است که پیش از آنکه اوضاع بهبود یابد، سه شرکت هواپیمایی (امارات، قطر و الاتحاد) با مشکلات بدتری نیز روبه رو شود اما مزایای خود را در بلند مدت حفظ خواهد کرد.

با وجود اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس حدود 8 ساعت با یک سوم کشورهای جهان فاصله دارد، منطقه پروازی منطقه چه به لحاظ سوخت و چه به لحاظ زمان، فعال باقی خواهد ماند. 

همچنین تمایل کشورهای منطقه به ایجاد صنعت گردشگری و تنوع بخشیدن به اقتصاد، آن هم به دور از اتکا به نفت، باعث حمایت از شرکت های هواپیمایی محلی خواهد شد.


منبع: ایرنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر