بازدید 11236

نظارت فاجعه بار نظام مهندسی بر مسکن مهر!

کد خبر: ۷۴۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 15 November 2017
انتقادها به آسیب‌پذیری واحدهای مسکن مهر در زمین‌لرزه غرب کشور افزایش یافته است.
یک روز پس از آن که معاون اول رئیس جمهور بیشترین خانه‌های قربانی زلزله اخیر را متعلق به مسکن مهر دانست، رئیس سازمان نظام مهندسی ایران خبر داد که این سازمان «هیچ نظارتی» بر ساخت این پروژه نداشته است.

حسن قربانخانی رئیس سازمان نظام مهندسی می‌گوید که «سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در ساخت واحدهای مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از سوی این سازمان برای واحدهای مسکن مهر معرفی نشده‌اند».

آقای قربانخانی روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان‌ماه گفت: «برای ساخت مسکن مهر از سازمان نظام مهندسی درخواست مجری و مهندس ناظر نشد.»

او با این حال اشاره کرد که درباره مسکن مهر نمی‌توان «حکم کلی» داد، چرا که «شاید برخی از واحدهای مسکن مهر در یک منطقه‌ای با کیفیت خوب و در یک نقطه دیگری با کیفیت پایینی ساخته شده باشد.»

در همین زمینه صابر پیربرناش، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی تهران، به روزنامه «ایران» گفت که در ساخت مسکن مهر به شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی «ارجاع نشد».

او گفت: «متولیان این طرح اعلام کردند که برای کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت نیازی به نظارت سازمان نظام مهندسی... نیست، در حالی که ساخت تمام ساختمان‌های شهری باید از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی انجام شود.»

روزنامه ایران به نقل از محمدرضا حبیبی، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی کرمانشاه، می‌گوید که در پروژه مهر «هزینه ساخت از متری ۶۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت که همین کاهش قطعاً منجر به کاهش کیفیت و استفاده از مصالح با استانداردهای پایین‌تر در مسکن مهر سراسر کشور شد».

در پی اظهار نظر یکی از نمایندگان در خصوص کشاندن قضیه کیفیت مسکن مهر به قوه قضائیه،‌ مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت، نیز با اشاره به این که بافت‌های فرسوده، روستاها و تأسیسات زیربنایی کشور نوسازی و مقاوم‌سازی نشده گفت: «اگر بخشی از درآمدهای افسانه‌ای ناشی از افزایش قیمت نفت در دولت گذشته صرف این کار شده بود، امروز شاهد این همه مصیبت و ویرانی نبودیم.»

صدیف بدری، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس، روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان‌ماه، گفته است که یک هیئت ویژه از این کمیسیون «وضعیت ساختمان‌های مسکن مهر، روستایی و شهری» را بررسی خواهد کرد.

در همین حال روز سه‌شنبه، یک مدیر اداره راه و شهرسازی کرمانشاه از تخلیه «تمام واحدهای مسکن مهر» در کرمانشاه و سرپل ذهاب خبر داد.

مدیر روابط عمومی این اداره با این حال اشاره کرد که «تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر دو نفر اعلام شده» و «هیچ یک از واحدهای مسکن مهر در این منطقه ریزش نداشته و اسکلت‌ها سالم باقی مانده است».

در همین حال رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی ایران نیز به‌شدت از پروژه مسکن مهر انتقاد کرده است.

علی بیت‌اللهی، رئیس این بخش در مرکز تحقیقات، گفت که واحدهایی از مسکن مهر که حتی دو سال هم از ساخت‌شان نمی‌گذشت «به صورت جدی تخریب شده‌اند».

او گفت: «در زلزله اخیر بجنورد هم شاهد تخریب جدی واحدهای مسکن مهر بودیم و زلزله کرمانشاه هم نشان داد مسکن مهر این منطقه هم در برابر زلزله مقاوم نیست.»

به گفته آقای بیت‌اللهی، در مناطق زلزله‌زده «شاهد این هستیم که در کنار بناهای خشت و گلی با تخریب کم، واحد‌های مسکن مهر که دو سال از ساخت آنها نمی‌گذرد به صورت جدی تخریب شده‌اند».

این نکته‌ای است که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره کرده است.

محمد محمودی گفت: «عجیب است که در شهرستان اسلام‌آباد غرب بیمارستانی که اخیراً به بهره‌برداری رسیده فرو ریخته، ولی قسمت قدیمی آن که مربوط به ۳۰ سال قبل بوده، سالم مانده است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل