بازدید 3712

زلزله زدگان می‌ترسند فراموش شوند

کد خبر: ۷۴۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱ 16 November 2017
هنگام توزیع اقلام، جمله "به صف بایستید" کم‌کم از حالت خواهش به تحکم تغییر شکل می‌دهد، ناگهان مردی فریاد می‌زند از دو هفته دیگر می‌ترسیم، شاید آن موقع دیگر هیچکدام از این اقلام به دستمان نرسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به مناطق زلزله‌زده غرب کشور، چهار روز از حادثه گذشته است؛ وارد شهر سرپل ذهاب که می‌شویم اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، چادرهایی است که بدون ترتیب و نظم خاصی کنار هم چیده شده و خانواده‌هایی که درست در مقابل چادرها دورهم جمع شده و حرف می‌زنند تا از بار روانی حادثه کم کنند.

در ابتدا همه چیز به نظر آرام می‌رسد اما به محض ورود یک کامیون، کانتینر یا وانت، ظاهر آرام شهر به هم می‌خورد. در ابتدا یک مرد به دنبال کامیون می‌دود و همین باعث می‌شود که دیگران نیز خبردار شوند. بعد کم‌کم تعداد افرادی که به سمت ماشین‌های حمل اقلام می‌دوند بیشتر و بیشتر می‌شود. فریادهای مردمی که در مقابل درب ماشین‌ها ایستاده‌اند تا اقلام را به مردم بدهد هیچ فایده‌ای ندارد.

جمله "به صف بایستید" کم‌کم از حالت خواهش به تحکم تغییر شکل می‌دهد، ناگهان مردی فریاد می‌زند از دو هفته دیگر می‌ترسیم، شاید آن موقع دیگر هیچکدام از این اقلام به دستمان نرسد. برق بخشی از معابر شهر را روشن کرده است.

آب نیز در شهر وجود دارد. چادرها به افراد داده شدند که البته هنوز هم تعدادی بدون چادر شب را به روز می‌رسانند؛ اما آنچه که مشهود است، ترس و وحشت مردم نسبت به روزهای پس از حادثه است؛ می‌ترسند فراموش شوند.

یکی از مشکلاتی که علی‌رغم اینکه کمک‌های قابل توجهی به خصوص از سوی مردم برای کمک و التیام زلزله‌زدگان به مناطق خسارت دیده ارسال شده است تا جایی که بارها و بارها صف ماشین‌آلات حامل مواد غذایی، دارویی، چادر و پتو موجب ترافیک سنگین در راه‌های ارتباطی شهرها و روستاهای کرمانشاه شده است؛ اما آنچه که بدیهی است، مشکل در نحوه توزیع کالا و کمک‌ها به نظر می‌رسد برخی حتی بیشتر از یک چادر دریافت می‌کنند.

_سر+پل+ذهاب_+در+چهارمین+روز+پس+از+زلزله+

محسن نادی (معاون آمادگی و عملیات سازمان مدیریت بحران شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایلنا، در رابطه با آخرین وضعیت امدادرسانی به خصوص توزیع اقلام در مناطق زلزله‌زده بیان داشت: امروز معاون وزیر کشور به سرپل ذهاب می‌آید و ستاد بحران در شهر کرمانشاه تشکیل می‌شود. مدیریت بحران کشور مسوولیت اقدامات اجرایی را برعهده می‌گیرد. این کار تا امروز در دست مقامات محلی و فرماندار بود اما از این به بعد ستاد مدیریت بحران کشور این کار را انجام خواهد داد.

وی افزود: در حال حاضر بحث کمک‌های مردمی مطرح است. کمک‌های مردمی به شکل قابل توجهی وارد منطقه شده است اما یک ستاد واحد هماهنگ‌کننده برای این کار وجود ندارد و چون هر کسی به طور مستقیم اقدام به پخش می‌کند این کار باعث می‌شود که پخش اقلام به درستی صورت نگیرد.

وی تاکید می‌کند که بیشترین نیاز مردم در حال حاضر چادر است و پس از ساماندهی اسکان مردم نوبت به آواربرداری خواهد رسید. ناهماهنگی‌هایی در توزیع کالا وجود داشت که در حال حاضر کمی بهتر شده است.

نادی تاکید کرد: سرویس بهداشتی و حمام سیار ۱۶۰ سرویس بهداشتی از طرف شهرداری تهران ارسال شده است اما با توجه به اینکه مشکل آب و برق وجود داشت، راه‌اندازی نشد. با توجه به اینکه مقرر شد که حداکثر تا پایان امروز هیچ نقطه‌ای در سرپل ذهاب بدون آب و برق نباشد بنابراین این سرویس‌های بهداشتی به زودی راه‌اندازی خواهند شد.

وی در رابطه با شایعاتی درخصوص اینکه مسوولان محلی در بحث نگهداری کالاها خلاف امانت‌داری رفتار کرده‌اند، بیان داشت: توزیع خیابانی منجر به سوءاستفاده می‌شود در کرمانشاه دو خانه که در داخل آن چادر نگهداری می‌شد کشف شده است که محل مجاز برای این کار نبود. سیستم توزیع اقلام غلط است و باید اصلاح شود و این موجب شده است که کسانی که توانایی کمتری در دریافت کالا دارند، کالایی دریافت نکنند.

نادی در ادامه گفت: آنچه که مطرح است ضعف اجرایی ناشی از ناتوانی مقامات است. مدیران باید در شرایط بحرانی توانمند باشند و بتوانند به سرعت تصمیم‌گیری کنند. مردم توان تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی را ندارند و حق دارند که دست و پای خود را در این شرایط گم کنند. اما یک مقام اجرایی حق ندارد در زمان وقوع بحران تصمیم‌گیری غلط داشته باشد. او باید آنقدر توانمند باشد تا کار را به درستی جلو ببرد. بنابراین یکی از مشکلات پس از حادثه زلزله غرب کشور این است که سیستم ناعادلانه را نیز گسترش داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر