بازدید 30003
کیسه‌ای که مسئولان آموزش و پرورش با زلزله دوخته‌اند؛

«بازسازی هر کلاس درس حدود 300 میلیون تومان هزینه می‌برد»!

کافی‌ست کمی سرتان در حساب و کتاب باشد یا از نرخ ساخت و ساز آگاهای داشته باشید تا دستتان بیاید که با 300 میلیون تومان چه کارهایی می‌توان کرد؛ مبلغی گزاف که ظاهرا برای مدیران اهل ساخت و ساز در آموزش و پرورش، بسیار اندک و ناچیز است!
کد خبر: ۷۴۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ 21 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيم
کافی‌ست کمی سرتان در حساب و کتاب باشد یا از نرخ ساخت و ساز آگاهای داشته باشید تا دستتان بیاید که با 300 میلیون تومان چه کارهایی می‌توان کرد؛ مبلغی گزاف که ظاهرا برای مدیران اهل ساخت و ساز در آموزش و پرورش، بسیار اندک و ناچیز است!

به گزارش «تابناک»، در روزهایی که دانش آموزان مناطق زلزله زده از تحصیل بازمانده‌اند و خیرین می‌کوشند با تامین کانکس، جور مسئولان در این زمینه را به دوش بکشند، مسئولان آموزش و پرورش پیش فاکتورهایی برای بازسازی مدارس تخریب شده ارائه می‌دهند که ممکن است از دیدن اعداد و ارقام درج شده در آنها سرتان سوت بکشد!

آن گونه که از مناطق زلزله زده غرب کشورمان خبر می‌رسد، بر اثر این واقعه  78 فضای آموزشی (بخوانید مدرسه!) دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، به گونه ای که استفاده از آنها ممکن نیست. مدارسی که در مجموع حدود 415 کلاس درس در آنها دایر بوده و ۱۰هزار دانش آموز در آنها به تحصیل مشغول بوده‌اند.

تنها کافی است یکبار دیگر شمار دانش آموزان محروم از مدرسه و کلاس درس را مرور کنیم تا دریابیم که با چه مساله مهمی روبرو هستیم و بازسازی مدارس، آن هم در اسرع وقت، چه اندازه ضروری و حیاتی است. کلاس هایی که اگر دایر شوند، نه تنها این شمار زیاد از دانش آموزان به تحصیل باز خواهند گشت و آموزش‌شان از سر گرفته خواهد شد، که خواهند توانست روح زندگی را بار دیگر در کالبد مناطق زلزله زده بدمند.

این در حالی است که به رغم اهمیت فراوان این مساله، تنها اقدامات صورت گرفته تا این لحظه در خصوص بازگشت دانش آموزان مناطق زلزله زده به کلاس درس، تهیه چند ده کانکس، آن هم توسط خیرین است و بس. در شرایطی که مسئولان آموزش و پرورش تمام هم و غمشان را صرف تهیه پیش فاکتورهایی برای بازسازی مدارس تخریب شده کرده‌اند که بسیار نجومی است.
 

در خبری که پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه منتشر کرده، مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفته است: «برای بازسازی 415 کلاس درس 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که می‌طلبد خیران همچون همیشه نخستین گام را بردارند.» اظهار نظری که به ارائه شماره حساب برای یاری مردم به ایشان گره خورده، اما تامل در آن به نکته عجیبی می‌رسد.

کافی است مبلغ 120 میلیارد تومان را به عدد 415 کلاسی که باید ساخته شوند تقسیم کنیم تا به مبلغ هنگفت 290 میلیون تومانی به ازای ساخت هرکلاس درس برسیم. مبلغی که به نظر می‌رسد برای ساخت مدارس چند کلاسه و تجهیز آنها کافی باشد، اما برای ساخت یک کلاس درس در نظر گرفته شده و بیان می‌شود.

این در حالی است که می‌دانیم این مبلغ هنگفت توسط مدیران نهادی ارائه شده که کارویژه اش، ساخت مدرسه و کلاس درس است. به این معنی که می‌بایست با هزینه کمتر ساخت و ساز مدارس را پیش ببرد و مزیت نسبی در قیاس با دیگر افراد و مجموعه های شاغل در ساخت و ساز داشته باشد.

این عدد آنقدر گزاف و نجومی است که ممکن است تصور کنیم اشتباهی در درج خبر رخ داده است، در حالی که تبدیل مبلغ 120 میلیارد تومان به ریال نیز باز به عددی بزرگ می‌رسد. این در حالی است که کمی کنکاش، ثابت خواهد کرد این عدد، پیش فاکتور مسئولان سازمان آموزش و پرورش برای بازسازی کلاس های تخریب شده در مناطق زلزله است.

محمدتقی نظرپور، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور پس از سفر به مناطق زلزله زده و بازدید و ارزیابی میدانی خسارت های وارد آمده، گفت: «ساخت و ترمیم این مدارس ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»

اینجاست که به نظر می‌رسد درخواست مبلغ حدود 300 میلیون تومانی برای ساخت هر کلاس درس، ترفند مسئولان آموزش و پرورش کشورمان برای استفاده بهینه(!) از زلزله رخ داده است؛ زلزله‌ای که ظاهرا قرار است به کمک شرایط بحرانی بروز کرده با آن و همراهی بی نظیر مردم با زلزله زدگان، به تامین بودجه ای هنگفت برای سازمان توسعه و نوسازی مدارس گره بخورد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۱۷
من هر کلاس درس را با نصف این قیمت بازسازی میکنم! با رعایت تمام استانداردها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
که با زلزله بعدی بریزد
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
آره دیگه و آقایون میگن برای ایجاد شغل برای هر نفر هم یک ملیارد پول لازمه نمدونم اینا چی فکر میکنن با خودشون ؟ من شش سال پیش سه ملیون تومن یه مغازه زدم الان هم مغازه رو خریدم هم خونه و ماشین ما مردم عادی مثل شما حضرات زیاده خواه نیستیم تلاش میکنیم به جای حرف زدن
من با 299 میلیون واسشون میسازم .هر مدرسه ای بیست سی تومن سود واسشون داره. بدین به من . جوری میسازم زلزله خرابش نکنه اصلا
با بیت المال چه ها که نمیکنند...
سزایشان چیست؟؟؟
گفتم شاید عنوان رو اشتباه خوندم اما برای هر کلاس 300 میلیون تومن پول زیادی و مصداق در حلیم دنبال گوشت گشتن. در کرمانشاه که اکثر مناطق آن روستایی هستند با 300 میلیون میشود یک مدرسه ساخت تازه زمین رو که دولت میده و پول آب برق و گاز هم رایگانه و خیلی از وسایل رو هم خیرین مدرسه ساز تامین میکنن.
معلوم خودتان هیچ اطلاعی از قیمت‌ها ندارید ساخت بخش دولتی به ازای هر متر کمتر از ۳ میلیون تمام نمیشود.
آنهم در روستاهای دورافتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
خوب حتماً توش سوء استفاده هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
حتی اگه حرف شما درست باشه کلاس و هر کلاس درس حدودا 25 متر باشه
25*3=75
هزینه هر کلاس درس 75 میلیون میشه نه 300 میلیون
تازه این مدارس تخریب شدن یعنی زمین و هزینه انشعاب آب و برق و تلفن دیگه وجود نداره و حتی احتمالا خیلی از تجهیزات مدرسه سالم باشه
کلا مسئولین این کشور اعدادشون نجومیه ، وزیر صنعت وقتی برایی اشتغال بودجه میخواد حرف از 800 میلیون تومان سرانه بودجه میزنه ، وزیر تعاون برای اشتغال حرف از یک میلیارد تومان میزنه ، و ........
بنای نوساز متری 2 تا 2/5 هزینه داره . اونوقت شما برای بازسازی این همه پول می خوای ؟؟؟!!!
آخی ی ی ی

مدیران کشوری بفکر استانداردترررررین کلاسهای فول دیجیتالن

آآآآآخییییی عزیزانم
پس چطور مسکن مهر با سیصد هزار تومن در هر متر اجرا شده.
بنظر بنده مشکلات عمیق تر از ان است که با تعویض یه وزیر حل بشه... نظارت -قانون و افراد کاربر بلد در بدنه مدیریت کشور لازم است تزریق شود تا موقعی که رانت و باند و پارتی ملاک نصبها باشد بهتر از این نمیشه.....حالا هر حزبی سرکار باشه
بعضی از مسئولین از اینکه که مردم به آنها اعتماد نداشته و شخصا برای کمک به زلزله زدگان اقدام کردند ،دلخور بودند
من به مردم عزیز میگم که مسئولین قراره هتل پنج ستاره برای دانش آموزها بسازن نگران نباشید
مگر میخوان سالن اجتماعت درست کنن . بابا طرف مسکن مهر 80 متری رو با سی میلیون درست کرده حالا شما واسه درست کردن یه چهار دیواری بدون سرویس و آشپزخونه چهل متری به عنوان کلاس درس نهایتا سی تا میخوای
در ایران مدام این ضرب المثل تکرار می شود که "هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک !! "
هشتاد تا مدرسه استاندارد،هر کدام یک و نیم میلیارد میشه 120 میلیارد. در ضمن مدرسه فقط کلاس نمی خواهد. شاید منظورتان این است که به جای مدرسه کا نکس بگذارند بهتر است؟!
نه پسر خوب
همینجوری ساختین که آوارشد رو سر ملت
کلاس درس استاندارد داره
از استحکام بگیر تا نحوه ی گرمایش و سرمایش
کلاس درس میز و صندلی میخواد
دیتا شو و پرده نمایش میخواد
وایت بورد و تخته و ماژیک میخواد
روشنایی مناسب رنگ یا کاغذ دیواری مناسب،کفپوش و نمای مناسب میخواد
کلاس درس پنجره ی درست و حسابی،نور مناسب،درب درست و ... میخواد
توی کلاس درس خیلی تجهیزات دیگه هست که میشه تهیش کرد ولی شماها خبر ندارین
دو تا میلگرد به هم جوش دادن و آجرشکسته و خاک وسطش ریختن کلاس درست کردن نیست
بلای آسمونی از حجاب و اینا نمیاد،از وجود شماهاست که سرمون میاد،چه با حضور و نغس کشیدنتون و چه با کارهای خدانشناسانه ای که میکنید
از تيز هوشي تابناك متشكريم.
مگه کلاس درس فقط سقف و تی، و تختست
مدرسه سرویس بهداشتی میخواد،حیاط،امکانات ورزشی،کریدور،دفتر،ازمایشگاه،سالن جلسات،امتحانات و الی ماشاالله تجهیزات

ممنون
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
جناب، گفته هر کلاس، نگفته هر مدرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
ببین اصلا هرچقدر که میخوان پول خرج کنند ولی از ملت و جیبشون سو استفاده نکنن دیگه اینکه شماره حساب میده جالبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
درست میگن ایشون. شما میگی مدرسه 20 کلاسه. تمام این امکانات هم پیوستش هست دیگه. اگر یه مدرسه ایده ال بخواهیم با تمام متعلقات و تجهیزات همین قدر میشه.سرویس بهداشتی میخواد،حیاط،امکانات ورزشی،کریدور،دفتر،ازمایشگاه،سالن جلسات،امتحانات و تجهیرات میز و صندلی و آزمایشگاهی و ورزشی و ... ..
تخریب و خاکبرداری مجدد، وسایل گرمایشی سرمایشی، مبلمان مدرسه ای، آزمایشگاهی، و ... رو باید حساب کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
بابا تو مدارس تهران هم همچین چیزایی نیست!!!! مناطق محروم که هیچ
من ۵ طبقه واحد مسکونی کامل را با ۶۰۰ میلیون ساختم. حتمن ازین ۳۰۰ میلیون قراره ده میلیونش خرج کلاس بشه وبقیه‌ش حق ماموریت وپاداش لیاقته.واقعن آدم عصبانی نیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
صبر کن زلزله که اومد نتیجه رو می بینی :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
دوست ناشناس یادت نره این دوستمون که خونه رو خودش ساخته چون از جیب خودش خرج کرده هم حواسش به هزینه ها بوده و هم تو کوتاه کردن وقت پروژه دولتی نبوده که توش بخور بخور باشه مثل مصلی تهران اتفاقا صبر هم کردیم و دیدیم پروژه های دولتی خراب شد و خانه هایی که ملت ساخته بودن سالم ماند
هرکلاس اگر ۳۰ متر مفیددرنظرگرفته شود وازصفرساخته شودبابهترین مسالح متری یک‌میلیون هزینه دارد.
کنتور که نداره
داره؟
اگر برای هر متر مربع ساخت را یک و نیم میلیون تومان در نظر بگیریم ،وهر کلاس را سی متر مربع آنگا مشخص میشود که بر آورد اولیه حدود ده برابر اعلام شده واگر برای تجهیر آنهم میز ،وصندلی برای چهل نفر در نظر بگیریم وهر میزو صندلی هم پانصد هزار تومان آنهم میشود بیست میلیون که با جهل پنج یا پنجاه میلیون برای هر کلاس میشود هفتاد میلیون تومان ،برای سربار هزینه ها هم سی میلیون باز هم میشود صدمیلیون ،اما حالب است که بگویم ،امروز سی آبان ماه شنیدم پروژهٔ فاز دوم بیمارستان شهرک قلعه .... حومهٔ تهران با قیمتی هفده ‌ونیم درصد تخفیف ،پیمانکاری برنده شده ،که از دو حال خارج نیست ؟ یا قیمت برآورد مشاور ،و کافرما مانند ،برآورد این مدارس است که ارایه دهتده، ون متخلف است ،و دزد ‌،ویا پیمانکار ،اینکاره نیست و میخواهد از کیفیت و مقدار مصالح دزدی نماید و از کیفیت اجراهم بکاهد ،چرا کسی نیست که اینگونه مسایل را بررسی و پیگیری کند ،اینها فساد انگیز است ، نیاز است یک تیم مجرب ،وباتجربه ومطلع از قیمتهای بازار ،اینگونه مسایل را بررسی و اعلام نظر کند ‌وپیمانکاران دزد که جامعه را فاسد میکنند را محروم نمایند واگر مشاور ‌ویا کار فرما هم در برآورد اعلان قیمت تخلف نموده با آن هم برخورد ،وکنار گذاشته شود که فساد آن بیشتر است ،لطفا در صورت امکان به مسولین امر اعلام فرمایید ،تا از آب گل آلود ،ماهی نگیرند ،وفساد را بیشتر ننمایند که حتی خیرین هم منصرف شوند ،ویا اعلام کنند که خود میسازیم ؟ و بیمارستان قلعه .... را هم پیگری نمایید با تشکر ،
من حاضرم متری یک میلیون بگیرم کلاس با بالاترین استاندار روز دنیا بسازم

یعنی یک مدرسه با 10 کلاس اتاق مدیر اتاق معلم ها سرویس ها 400 میلیون بسازم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
خواهشاً زلزله دیوار هاش رو نریزه .
مگر قراره برای شاهزاده های انگلیس مدرسه و کلاس درس بسازند؟
آخ که چه بخور بخوریه تو پیمانکاری .. جاده چالوس رو جهت یاداوری
سلام
ايشان با ميزهايي كه در ادارت چيده شده است و پشت آن عده اي حقوق بگير بيكار است محاسبه فرموده اند شما خودتون راناراحت نكنيد
چه خبره بابا با این پول کل سر پل و روستاهاشم میشه از نو ساخت
با توجه به اینکه در شرایط فعلی هزینه ساخت هر متر مربع ساخنمان در تهران دو ملیون است .با این نرخی که مسئولان در کرمانشاه گفته اند نتیجه میگیریم که در تمام مملکت نود درصد بودجهها......
بازسازی هر کلاس درس 300 میلیون تومان هزینه می برد ؟!
احتمالا تا حالا همین قدر هزینه می برده که هیچ وقت دخل و خرج آموزش و پرورش با هم نمی خونده.
یک مدرسه غیرانتفاعی 20 کلاسه با همه تجیهزات یک میلیارد خرج نداره.
بهترین راه اینه که خیرین مدرسه ساز خودشان بازسازی مدارس را بر عهده بگیرند و هیچ پولی به این نهاد (اداره کل نوسازی مدارس) ندهند و اسم خودشان را هم در تابلوی مدارسی که بازسازی می کنند ثبت کنند تا راه سوء استفاده های بعدی بر مسئولان آموزش و پرورش بسته شود.
یه کلاس درس نهایت سی متر هست که طبق تعرفه وزارت مسکن اگر متری ۳۵۰ تومان برای امسال هزینه ساختش بشه میشه هر کلاس ده میلیون و پانصد هزارتومن حالا ما ۳۰۰ میلیون برای هر کلاس داریم و ۱۱ میلیون را هزینه میکنیم برای ساخت ، لطفا پیدا کنید پرتغال فروش را!
چرا ؟ مگه از قیمت مصالح خبر ندارند ؟
یعنی‌ با این حساب با پولی‌ که آقای خاوری اختلاص کردن میشد ۱۰۰۰ مدرسه رو اباد کرد. یعنی‌ تقریبا ۱۰۰۰۰۰ دانش آموز میتونستن با خیال راحت به تحصیل بپردازن. واقعا آیا این جای پیگیری نداره؟
خدا وکیلی چقدر ادم می تونه بخوره یه میلیارد دو میلیارد وجدان درد نمی گیرید شب چطور می خوابید
5 میلیارد کافیه.
لطفا تخصص ندارید مقاله ننویسید و انگ نزنید!
به عنوان یک معمار با تجربه عرض میکنم برای یک مدرسه استاندارد:
- هر کلاس درس حدود ۵۰ متر مربع فضا لازم دارد
- حدودا برابر متراژ هر کلاس فضاهای جانبی ) اداری، خدماتی، ارتباطی، کمک آموزشی، ورزشی، کتابخانه و ..( مورد نیاز است.
- ضرایب ایمنی فضای آموزشی بیشتر از فضای مسکونی است در نتیجه هزینه ساخت افزایش می یابد.
- قرار گیری این مدارس در روستاها و شهر های دور و مرزی با امکانات کم ضرایب بالاسری قرارداد را بالا برده و هزینه ساخت افزایش می یابد.
- هزینه تجهیزات را نیز اضافه کنید.
حال براورد ۳۰۰ میلیون برای هر کلاس درس را تقسیم بر ۵۰ متر و دوباره تقسیم بر ۲ )متراژ فضاهای جانبی( میکنیم که متری ۳ میلیون میشود که رقمی منطقی است.
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
دوست عزیز با محاسبات دقیق و ایمن شما ، هزینه ساخت شده متری 3 میلیون اما خضرات متری 300 میلیون میخواهند یعنی 100 برابر قیمت کارشناسی شما!!
بهتر است ابتدا کمی دقت کنید و اگر لازم است مشورت.
1- هر کلاس درس ملزومات دیگری هم دارد. فقط یک اتاق خالی نیست.
2- استانداردهای نوسازی بر اساس صرفه جویی نباید باشد بلکه باید برای حفظ جان دانش آموزان باشد. نه مثل مسکن مهر
3- اینکه در اجرا نظارت کافی باشد موضوع دیگری است اما به نظر این عدد زیاد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
تو ایران چنین کلاسی سراغ داری اصلا بجز شمال شهر تهران
مختار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
نکنه ادمای مثل جناب عالی تا حالا این استانداردها را رعایت کرده
کافیست نگاهی به قراردادهای ساخت مدارس روستایی در سازمان نوسازی مدارس بیندازید تا ببینید با توجه به رایگان بودن زمین با بالاترین استاندارد هم یک مدرسه سه کلاسه حدود 200 ملیون تومان هزینه دارد.با این پول حدود 600 مدرسه ساخته می شود
تابناک عزیزاولاً کمک مردم ونهادها کشیدن جور دولت نیست دولت مگرچقدر درآمددارد که به یک باره مشکل همه مردم زلزله زده ازجمله مدارس را حل کند ثانیاً بهتراست قبل از قلم فرسایی از مسئولان آموزش وپرورش در باره این مبلغ برآورد شده سوال کنید احتمالاً در درج مبلغ یا اشتباهی صورت گرفته یا بنا برنظر بعضی عزیزان محاسبات دیگری هم جدای از کلاس درس در نظر گرفته شده . لطفا زود قضاوت نکنید شاید فردا مجبور به عذرخواهی شوید .
منظور هر مدرسه 300 میلیون دیگه نه کلاس. ضمنان این مبلع بدلیل بی ارزش بود پول کشور است که اینقدر گران می شود تدبیری که هیچ وقت به آن اندیشه ای نشد و ادامه هم دارد
ببنید چه بخور بخوری در ساخت و ساز است 5...... طبقه به 600 میلیون ساخته .هر طبقه را به 700 میلیون می فروشد ..ببنید چه سودی در این مسکن بود که همه ارگانها و بانکها و ادارات ووووووو همه رو اوردند به برج سازی ..حالا پیدا کنید پرتقال فروش .کم فروش و بی انصاف و سود جو ی را ..... ..شهرداری ...ووووودر ضمن یاد اور می کنیم که در قانون اسلامی فقط 10 درصد سود حلال است بقیه حرام .بگو چرا این قدر جرم وجنایت زیاد است........
من حاضرم برای یک کلاس 5*6 به صورت کامل 130 میلیون بگیرم و با تجهیزات میز دانش اموز برای 30 نفر و میز و صندلی معلم وایت برد و یک دستگاه ویدیو پروژکشن 155 میلیون.
اقا متری چند حساب میکنید؟؟من با 1/5 قیمت پیشنهادی بهترین کار را انجام میدم. یک کلاس 300 میلیون تومان؟؟؟؟؟!!!
خوب بود مسئولان تحریریه تابناک قبل ازانتشار خبر تحقیق و لااقل پرس و جو می کردن
تقسیم مبلغ کل به تعداد کلاس اشتباه است چون مدرسه فقط کلاس نیست فضای اداری راهرو ها سپتیک(به دلیل دوره افتاده بودن احتمالا شبکه فاضلاب ندارند) دیوار محوطه دیوار حائل(به دلیل کوهستانی بودن منطقه نیاز است) و...
در ضمن هزینه ساخت مدرسه را با هزینه ساخت خانه مقایسه نکنین چون اولا مناطق دورافتاده هزینه اجرا بالا می رود مثلا هزینه حمل ونقل بیشتر است کارگر و بنا ماهر پیدا نمیشود و ثانیا استاندارد های ساخت مدرسه سخت گیرانه تر از خانه است مثلا کدوم یک از عیزان در خانه خود در هر دو متر دیوار نبشی کشی انجام می دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
ببخشید که تمام کارگران و بنا ها از مناطق دور افتاده شهر های بزرگتر برای کار مراجعه میکنند.
به نظر من بایستی از این بنده خدا که آنالیزی برای محاسبه اعداد اعلام شده بفرماییند. با مطالعه این آنالیز و اینکه این عدد چطور محاسبه شده می شود فهمید داره راست میگه یا اینکه از آب گل آلود میخواهد ماهی بگیره.
در هر صورت هر جا هر کاری میکنند شرایط کاری و حداقل استانداردها را اعلام میکنند و هر کس با پایین ترین قیمت و بهترین پیشنهاد فنی اعلام آمادگی کرد کار رو به اون باید بدهند.
با ده در صد این هزینه میشه بهترین کلاس را ساخت
برای نمونه مشخصات قراردادی در یکی از استان ها را قرار می دهیم
مدرسه 6 کلاسه داخل شهر مرکز استان مبلغ قرارداد 19903 میلیون ریال متراژ ساختمان بدون احتساب دیوار و محوطه سازی و دیوار حائل 871مترمربع تاریخ قرارداد 20شهریور96
تو ایران یه چیز طبیعی است انتظار بیشتری هم نداریم من با متری 1.5 همه استانداردها رو هم رعایت میکنم تو این پیش فاکتور درصد پشت میزی و زیر میزی و رو میزی........ هم رعایت شده دیگه مردم اینقدر بیسواد نیستن
دولت پرمدعا،كم كار، بي تفاوت در برابر فساد دستگاه دولتي و محافظه كار روحاني بيشتر از اين انتظاري ازش نيست
خوب شد تابناک این خبر را منتشر کرد و راز چند ساله عقب ماندگی آموزش و پرورش را در طول این مدت بر ملا ساخت .
به نظر من وزیر آموزش و پرورش می بایست از سایت تابناک جهت انتشار این خبر جدا تشکر نماید زیرا این نوع کارشناسی برای احداث مدرسه جدا به دور از عقل و مهندسی می باشد و اینگونه برآورد در هزینه در ساخت نشان از بی خردی کارشناسان آن وزرات خانه در حوزه ساخت می باشد و اگر دیگر کارشناسان آموزش پرورش چنین تفکرات خارج از منطق داشته باشند باید فاتحه آموزش و پرورش را خواند .
امیدوارم وزیر محترم آموزش و پرورش از این نوع اظهار نظرهای کارشناسان آن وزارت خانه به نحو مطلوب استفاده نماید و جلوی فعالیت اینگونه افراد را در آن وزارت خانه بگیرد .
دررسالت وماموریت آموزش وپرورش بایدتجدیدنظربشود.
این کار(ساخت مدرسه)بایدبه بخش خصوصی واگذاربشه بانظارت کافی براستحکام وکیفیت ساخت.
آموزش وپرورش بسیاراز کارهاراپیگیری می کند که کاربخش خصوصی است به عنوان مثال چاپ کتب درسی.درسته که محتوا باید توسط این وزارت خانه تهیه وتایید شودولی کارچاپ به بخش خصوصی با نظارت آموزش وپرورش می تواندواگذار شود.
وموارددیگری هم هست مثل آموزش پرسنل که می توانداز طریق رسانه ملی انجام گرددوبسیاری ازهزینه هاکاهش وآموزش وپرورش به انجام رسالت اصلی خود برگردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
کار آموزش و پرورش ساخت و ساز نیست .از بس در آموزش و تربیت کودکان در مانده اند می خواهند معمار بشوند.
هزینه را با سرانه ساخت حساب کردن هر کلاس ۱۵۰ متر
تابناك عزيز سلام شما مي بايستي با اقاي نظر زاده هم تماس مي گرفتي و جزييات كار را طلب مي كردي با اين حال اگر قيمت ديوار محوطه سازي تاسيسات محوطه تجهيزات استاندارد هم اضافه كني بيشتر از اين مقدار خواهد شد
حساب کتابتان اشتباه است ساخت کلاس تنها ملاک قرار نمی گیرد فضای ورزشی وامکانات مورد نیاز هر کلاس هم روی آن محاسبه میشود یک مدرسه 6کلاسه فقط 6کلاس نیست محوطه -آزمایشگاه -سرویسب هداشتی و..... هم دارد
اين زلزله براي مردم كرمانشاه آب نداره ولي براي بعضي ها نون داره. به نظرم بعضي ها از خداشونه كه تو كشور هر روز زلزله بشه تا به نون و نوايي برسند.
تابناک چرا کامنت اولمو منتشر نکردین؟!!!
نکنه چون مچتونو گرفتم؟:))))
من همه نظرات رو خوندم خوب هم معایبی داره و هم محاسنی که من 50 درصد حرف معمار رو تصدیق میکنم اما من به قول اون اقا حاضرم با متری یک میلیون تومان این کلاس ها رو با استاندارد روز دنیا تجهیز بکنم با متری دو میلیون با تمام تجهیزات اموزشی تحویل دولت میدهم خوب زمیندر اون روستا ها تقریبا مجانیه پول زمین نمیدهند نیروی کار در محل هست با قیمتی منصفانه که کار تولید میشه با مقداری از این پول میشه بعضی کار های تولدی راه انداخت مثل یه دونه کوره اجر پزی برای اجر این مدارس بعد اتمام کار فروخت یا کار گاه بلوک زنی برای دیوار کشی خرابی با این وسعت و از طرف دیگر ساز مان مثل اموزش و پزورش خودش باید مجهز به تجهیزات روز دنیا باشه باید تولید داشته باشه اموزش و پرورش باید کار خانه کاغذ سازی داشته باشه کار خانه چوب بری داشته باشه کار خانه سیمان از خودش داشته باشه و غیره چون ابعاد کار گستره است کل کشور رو در میان میگیره در هزینه ها صرف جویی میشه اموزش و پرورش نباید همیشه بدهکار باشه و این ها همه مذیری لایق و دانا و توانا میخاد که در کل مدیران کشور انگشت شمار هستند و اون هم این مذیران کاره ای نیستند
خب پول خرید خانه های خدا تومن شمال تهران سفرهایی آنتالیا شرق آسیا گرجستان و... از کجا تامین شود طبق ضرب المثل معروف...... دهل ترکیده مواظب باشید
بیایید در نوسازی سیستان و بلوچستان که پول خیرین فاکتور مدارس ساخته شده قبلی و پول نوسازی فاکتور مدارس خیرین می شود لااقل آنجا(کرمانشاهان) مدرسه ساخته می شود
حیف نظر که آدم بنویسه شما که فقط هر چیزی و که دوست داشته باشین منتشر میکنین
چطور تا دیروز یه بخاری نداشتن مدارسشون ولی حالا 300 میلیون خرج داره؟
قردا آقای نوبخت میاد میگه دولت ساخت مدرسه را به آموزش و پرورش واگذار کرده و آموزش و پرورش هم به خود دانش آموزان واگذار کرده ، چون دانش آموزان بهتر از آموزش و پروش مدرسه می سازند
با سلام دوستان همگی به اشتباه متوجه شدین . اصولا در احداث مدارس معیار تعداد واحد آموزشی را بر اساس کلاس بیان میکنن و این موضوع به این معنی نیست که ساخت یک کلاس ۳۰۰میلیون هزینه داره بلکه کل هزینه ساخت شامل ۰تا ۱۰۰ یک مدرسه با تجهیزات و حق انشعابات و ... که به هیچ وجه هم رایگان نیست با بیمه و مالیات و ... حساب میکنن و درنهایت تقسیم بر تعداد کلاس اون بنای احداثی میشه که درنهایت مثلا میشه میانگین ساخت هر کلاس aریال . پس منظور دکتر نظرپور به این صورت بوده نه برداشتی که دوستان گردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
همه که در کار ساخت وساز مدرسه نیستند بهتر بود میگفتند هزینه ساخت یک مدرسه با چند کلاس و تاسیسات جانبی که پذیرفتنی بود/
مگه می خواد از طلا بسازه من هر کلاس درسو با سه میلیون می سازم اضافه هم میارم .
ظاهرا آموزش و پرورش هم داره مثل وزارت بهداشت می شود.
اين تنها يكي از دلايل بي اعتمادي مردم به مسئولين است.
حجالت نمیکشید از مردم صبور وپاک کردستان .اگر این اتفاق در اصقهان یزد سمنان قم مشهد می اقتاد همینطور میکردید
پول تو حلقوم هر نامردی که میخواد باداورده پولدار بشه امیدوارم گیر کنه خفه اش کنه
بالاخره زندگی خرج داره/با این تورم....
سلام . بنده با كيفيت عالي هر متر مربع فضاي مفيد را متري 800000 تومان و هرمتر مربع محوطه سازي را 350000 تومان تعهد ميكنم البته بدون دزدي ..
احتمالا نویسنده فکر کرده که یه کلاس 40 متری سیصد میلیون هزینه داره که اینطور نیست من که در اداره نوسازی مشغول به کارم میدونم که یه مدرسه 5 کلاسه حدود 400 متر زیربنا داره ینی اینکه واحد ساخت مدرسه تعداد کلاسه به عبارت دیگر زیربنای دفتر و راهرو و آزمایشگاه و آبدادخانه و نمازخانه و ...هم باید منظور بشه لطفا پروپاگاندا راه نندازین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
این را به آن آدمی بگو که گفته برای یک کلاس 300 ملیون هزینه دارد.
من برای خرید یک خانه دو خوابه متوسط در مناطق میانی تهران لنگ 300 میلیون تومان هستم . نمی دانم چطور یک کلاس درس در کرمانشاه 300 میلیون تومان هزینه بر می دارد ؟!!!
ساخت یک مدرسه بر اساس آیین نامه ها ومقررات جدید ابلاغی در صورتی که به صورت اصولی ساخته شود حتی ممکن است بیشتر از این مبلغ و با خطای قابل قبول به صورت جزیی کمتر شود .براورد هزینه ساخت یک مدرسه بر مبنای یک کلاس خیلی صحیح نیست. فضا های جانبی و تجهیزات از پارامترهای یک کلاس می باشند. در ضمن روش برآورد اولیه ساخت مدارس و هر بنای دیگر به راحتی و به صورت شفاف قابل محاسبه می باشد و هر بخش از هزینه ها قابل رصد می باشد.قوانین و مقررات و روشهای علمی و اصولی تهیه برآورد قابل دسترسی می باشد. دانش آموز به فضای آموزشی نیاز دارد نه یک کلاس به تنهایی در غیر این صورت شاید همان کانکسها کار ایی کلاس را داشته باشند.
آقایی که این رو گفته، یا کلاس درس ندیده، یا از عدد 300 میلیون درک درستی نداره.
البته فکر کنم جفتش باشه.
تا الان این دولت استاندارد ساز کجا بود مگه دولت کم داره که از خیرین میگیرن دولت باید از منابع و سرمایه خودش زیرساخت ها رو بسازه و مشکل مردم رو حل کنه
این همه سیل و زلزله اومده تمام کمک های مردمی بود به داد این مردم زیان دیده رسیدن
پس اینهمه بودجه برای ستاد بحران درنظر می گیرن و این همه جلسه میگیرن چی شد کجا رفت
بعد از دو هفته زلزله کرمانشاه وزیر مسکن معلوم نیست کجاست اخه ایشون باید جوابگو مردم باشه
که بخور بخوری بشه اونچا! سیصد میلیون هر کلاس! کلاس سی متره و هر متر هم اگه دو میلیون خرچ ساختش بشه میشه شصت میلیون نه صد میلیون دیگه سیصد میلیون چیه_!
اگر بابت هر کلاس درس سی صد میلیوم ، پس چطوری تا حالا بابت خرید مسکن و ازدواج وامهای 10 میلیونی میدید. حالا دیدید راه فساد رو خود شما بین مردم رواج دادید. دیگه کسی به حلال حروم توجه نداره. زلزله خیلی چیزها رو زیر و رو میکنه
به هیچ وجه چنین هزینه ای ندارد. مدرسه یکی از ساده ترین سازه ها در مقایسه با سایر مراکز آموزشی مانند دانشگاهها مراکز فنی حرفه ای و بیمارستانها است. بخصوص دبستان ها که نیاز به ازمایشگاههای آنچنان و متعدد هم ندارند. اگر برای هر متر مربع کلاس ساده که حدود یک میلیون هزینه دارد(ما الان در سیستم دولتی با همین مبلغ انجام داده ایم) و معادل آن هم برای سایر بخش ها مانند اداری ، ازمایشگاه و سرایداری در نظر بگیریم حداکثر یک کلاس 40 متری 80 میلیون در می آید. البته از مدیریت ضعیف اموزش و پرورش کشور که تعطیل رسمی است انتظار بیشتری نمی رود. به قول آن حاکم دستگیر شده کرمانی که به آقا محمدخان قاجار گفت خان قاجار یا شمردن بلد نیست یا شلاق نخورده.
چقدر جالبه اکثر اختلاسهای دولتی همینقدر علنی اتفاق می افتد ولی ما عادی از کنارشون رد میشیم چون فقط قبل از وقوع قابل دیدن است و بعد از وقوع حق حسابهای سیستمهای نظارتی پرداخت شده
من هر کلاس را با یک دهم این قیمت باز سازی میکنم با یک تور رایگان به کیش.
یه مدرسه 10 کلاسه حد اقل 1000 متر ساخت داره 2000 مترهم حیاط سازی و زمین ورزش. اگه هزینه محوطه سازی را یک چهارم حساب کبیم میشه معادل 500 متر. پش مجموعا 1500 متر ساخت نیاز داره که با حساب متری 2 میلیون می شه 3 میلیارد. یه مدرسه حداقل یک میلیارد تجهیزات و حق انشعابات و اتوموبیل و ... نیاز داره که مجموعا می شه 4 ملیارد. یعنی هزینه هر کلاس می شه حداقل 400 میلیون.
وقتی می گن ساخت یه خونه متری دو میلیونه به این معنی نیست که یه متر سرامیک می شه 2 میلیون.
وقتی می گن ضریب هوشی ایرانیا متوسط 84 هست ناراحت نشین
من که تو مدرسه هیچی یاد نگرفتم چز ترقه انداختن خخخ
وقتی یه نویسنده بی اطلاع ورمیداره مینویسه میشه همین دیگه
هزینه متوسط ساخت یه کلاس شامل دیوار حیاط و محوطه سازی و احداث سرایداری و نمازخانه و دفتر و آزمایشگاه و انشعابات و هزینه تجهیز مدرسه و ... هم میشه بزرگوار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
مگه هر کلاس یک نمازخانه و سرایداری و آزمایشگاه و... میخواد؟ در ضمن انشعابات که در مدارس تخریب شده برقرار است و نیاز به خریداری دوباره نیست! بهتره خودمان را فریب ندهیم
دست مریزاد به بخش عمرانی آموزش پرورش!
ظاهرا قراره با هزینه یک مدرسه بزرگ، یک کلاس درس بسازن.
باید عرض کنم طبق محاسبات هزینه هر مترمربع کلاس با تجهیزات حدود یک میلیون تومان است.
مگه تجهیزات ناسا رو میخواید بیارید مدرسه، که 300 میلیون برای مترمربع میخواید؟
(جسارتا! کارشناسان مردم رو چی حساب میکنن؟)
به نظر بنده رقم گفته شده غیر منطقی نیست. سال 89 تا 90 که اوج مسکن مهر بود هر متر مربع مسکن مهر را به صورت دستوری به مبلغ حدود 300 تا 400 هزار تومان میساختند که همان زمان هم دست اندر کاران میگفتند که نتیجه خوبی نخواهد داشت. همان زمان کف ساخت و ساز با کیفیت حداقل مجاز حدود 600 تا 700 هزار تومان بود. الان هر متر مربع ساختمان را با زیر 1.2 میلیون تومان نمیتوان ساخت. نکته مهم دیگر این است که ساخت هر کلاس درس همزمان است با ساخت فضاهای پشتیبانی. مثلا یک مدرسه شش کلاسه را که نمیتوان بدون فضاهای جانبی ساخت و خوشحال بود که مدرسه ساختیم. راهروها، اتاقهای اداری و آزمایشگاهی و کتابخانه و نمازخانه و حیاط و سرویسهای بهداشتی و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
این مبلغ برای یک کلاس در نظر گرفته شده اگر مدرسه فرضا 10 کلاسه باشد به انضمام دفاتر اداری و آزمایشگاه و نماز خانه و کتابخانه و منزل سرایدار و آبدارخانه و... ببینید چه مبلغ نجومی خواهد شد . چرا باید هزینه این خرج هارو بدهند
درست است که قیمتها بالا رفته نه اینکه هر کار جزیی را میلیونی هزینه براش تعیین کنیم.مرمت و بازسازی یک کلاس درس 300 میلیون تومان.مردم که هیچ سازمانها را هم چی فرض کردید. بعید است با این طرز تفکر کشور پیشرفت کند.
بلاهت و بی سوادی از سرتا پای کامنتا می باره. ساخت یه مدرسه هفت هشت کلاسه غیر مسکن مهری خشک و خالی با استاندارهای آموزشی ایرانی بدون در نظر گرفتن کارگاههای نجاری و برق و ... و آزمایشگاههای مختلف و ورزشگاه و استخر و ... دست کم 5 میلیارد هزینه داره. یعنی کلاسی بالای 500 میلیون. ملتی که برای آموش بچه هاشون این قدر خست دارند حقشونه توی فلاکت دست و پا بزنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
شما حتما یکی از کسانی هستید که برای یک کلاس حداکثر 24 متر مربعی تقاضای 300ملیون تومان کردهای.
دوستانی که قیمت های فضایی میدن برای ساخت هر متر مربع . الان مسکن با سازه بتونی و مستحکم در برابر زلزله تا هشت ریشتر که مورد تائید نظام مهندسی باشه . ساخته شده و آماده تحویل در شهرستان (شهرهای کوچک) متری یک تا یک و دویست هست و البته بنا به محل ساخت میتونه بیشتر هم باشه اما حرف اینه که فروشنده اون مسکن با احتساب سود داره میده متری یک و دویست یه خونه ساخته شده رو. حالا دوستان چطوری حساب میکنن که برای ساخت مدرسه دو یا سه میلیون برای هر متر نیازه؟ حیاط مدرسه که زیر سازی خاصی نداره معمولا پارکینگ و انباری هم که ندارن یه سرویس بهداشتیه که پارتیشن بندی میشه و یه سالن نماز خونه و یک اتاق برای تاسیسات . نیازی نیست پنج طبقه باشه اکثر مدارس شهرهای کوچک یک طبقه هستند و درب کلاسها در حیاط باز میشه و سالن و راهرو و راه پله ندارن. یه اتاق برای مدیر هست یکی برای معلم ها دوتا اتاق اداری و اتاق بایگانی و اتاق سرایداری و ده کلاس درس (که معمولا در این شهر ها این رقم خیلی پایین تر است) .
ای بخور بخوره اینجا
مگه میخوان کالج سلطنتی بسازن که این قیمتارومیدن شماهاکه بلدین یه چاردیواری محکم ببرین بالاکه روسربچه هااوارنشه ویه خورده لوازم اولیه براشون بذارین که برن درسشونوبخونن نمیخوادخیلی خودتونوحلواحلواکنین درضمن این قیمتی که گفتین حکایت سنگ بزرگ علامت نزدنه میخواین نسازین نجومی قیمت میدین
وقتی مردم می گویند تو مملکت بخور بخور است واقعیت دارد همینه که پیشرفت نمی کنیم
یه کلاس درس 50 متره. تقریبا متوسط دو برابر یعنی 100 متر فضای ساخته شده دیگه لازم داره که می شه 150 متر. 100 متر محوطه سازی نیاز داره که نصف حساب می کنیم میشه 200 متر. متری 2 میلیون میشه 400 میلیون تومن. اگه هر مدرسه چهار پنج تا آزمایشگاه و کارگاه و کتابخونه داشته باشه به هر کلاس به طور متوسط نصف آزمایشگاه می رسه. تجهیز یه آزمایشگاه یا کارگاه دست کم 100 میلیون می شه که نصفش می شه 50 میلیون. که سرجمع یه کلاس در می یاد 450 میلیون تومن.
مغز آدم سوت می کشد .حتی نرخ ساخت بهترین کلاس ها در کشورهای مترقی یک هزارم م نرخ پیشنهادی آقایان نیست.اینجا هر کس برای خود از این نمد کلاهی می سازد.شاید هم نسبت به حقوق های نجومی شان بر آورد کرده اند.
آقا من کارم ساخت و سازه ، آموزش وپرورش یه زمین بده به من، همون مدرسه ای که خراب شده من با 300 میلیون پنج تا کلاس درس 40 متری ، مجموعا 200 متر کلاس درس با استاندارد های نظام مهندسی میسازم، با تعهد محضری.
تمام نظرات دوستان رو خوندم. من رفتم نوسازی کرمانشاه برای ساخت یه مدرسه روستایی تخریب شده. اموزش پرورش هم درخواست داده بود. نذاشتن بسازم. گفتم با هزینه خودمونه . انقدر سنگ انداختند تا.... . چون میدونن با متری یه تومن هم میشه ساخت . ولی میگن باید سازنده رو ما معرفی کنیم . اونم فاکتور هارو جور میکنه متری ۴ تومن قانونی دارن میسازن. کجا میره خدا میدونه بنده خدا هم میدونه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر