بازدید 3684

افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان مُسکنی موقت

برخی از مسئولان معتقدند تا زمانیکه یکسان سازی نرخ آرد و گندم صورت نگیرد، خبری از رقابت میان نانوایان و افزایش کیفیت نان نیست.
کد خبر: ۷۴۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵ 23 November 2017
برخی از مسئولان معتقدند تا زمانیکه یکسان سازی نرخ آرد و گندم صورت نگیرد، خبری از رقابت میان نانوایان و افزایش کیفیت نان نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از ماه ها گله و شکایت نانوایان مبنی بر ثبات قیمت نان، بالاخره کارگروه تنظیم بازار با افزایش 15 درصدی نان در هفته گذشته، موافقت کرد.

براساس تصویب ستاد تنظیم بازار افزایش 15 درصدی قیمت نان که قرار بود از اول آذر ماه اجرایی شود،به سبب آنکه نرخ های جدید به نانوایان ابلاغ نشده این موضوع به هفته آینده موکول شد و هرگونه افزایش قیمت در این مدت، غیرقانونی است.

البته ناگفته نماند که بسیاری از مسئولان افزایش 15 درصدی قیمت نان را راهکار اساسی افزایش کیفیت نمی دانند، چراکه آنها معتقدند تا زمانیکه یکسان سازی نرخ آرد و نان صورت نگیرد، خبری از رقابت میان نانوایان نیست.

حال جای سوال است که دلیل تاخیر دولت در اجرای یکسان سازی آرد و نان را که می تواند به داستان بی کیفیتی و کاهش ضایعات نان پایان دهد، چیست؟

 محمد جواد کرمی رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: با توجه به ثبات قیمت نان و افزایش هزینه های تولید در سه سال گذشته، افزایش 15 درصدی قیمت نان، مُسکنی موقت برای نانوایان است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان راهکار ایده آلی نیست، افزود: دولت هر چه سریع تر باید سیاست یکسان سازی آرد و گندم را اجرا کند، چراکه عرضه بخشی از نان به صورت دولتی و بخش دیگر به صورت آزاد، راهکار مناسبی نیست.

کرمی در ادامه افزود: دولت هر کیلو گندم را به نرخ 1300 تومان از گندمکاران خریداری می کند، درحالیکه با قیمت 665 تومان به نانوایی های یارانه پز و 900 تومان آزاد پز عرضه می‌کند که این امر به شدت تناقض ایجاد کرده است.

رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: با وجود آنکه در صنعت نانوایی خبری از رقابت میان نانوایان نیست، از این رو افزایش 15 درصدی قیمت،  تاثیری در افزایش کیفیت نان نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تصمیم اخیر کارگروه آرد و نان مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت، تنها هزینه های دو سال گذشته نانوایان را پوشش می دهد، یادآور شد: افزایش کیفیت و کاهش ضایعات نان تنها با یکسان سازی نرخ آرد و گندم عملیاتی می شود.

افزایش قیمت نان با حفظ وزن چانه نان

قاسم زراعت کار رییس اتحادیه نان های سنتی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: طی سه سال اخیر علی رغم افزایش هزینه های کارگری، سربار و تورم قیمت نان تغییری نداشت که این امر با اعتراض شدید نانوایان روبرو شد، چراکه آنها دیگر قادر به ادامه تولید نبودند.

وی افزود: براساس تصمیم اخیر کارگروه آرد و نان، قیمت نان با حفظ وزن چانه های موجود و تصمیم استانداران، 15 درصد افزایش خواهد یافت.

 زراعت کار با انتقاد نسبت به سخنان اخیر مدیر عامل بازرگانی دولتی مبنی بر کیفیت مناسب آرد و گندم بیان کرد: براین اساس نانوایان مقصر بی کیفیتی نان هستند که این امر صحت ندارد، چراکه گلوتن گندم های تولیدی نباید کمتر از 26 باشد، در حالیکه نانوایان نسبت به گلوتن 19 درصد آرد معترض هستند.

رییس اتحادیه نان های سنتی با اشاره به گلایه های نانوایان مبنی اختلاط خاک با گندم تصریح کرد: با توجه به آنکه تهران مصرف کننده عمده گندم است، از این رو گندم های درجه یک وارد این استان می شود که این امر کاهش کیفیت نان در سایر استان ها را به همراه دارد.

به گفته وی اعمال مدیریت و نظارت دقیق در اختلاط گندم داخلی، جهت افزایش کیفیت نان امری ضروری است.

بر اساس این گزارش؛ اگرچه با آزاد سازی قیمت نان در سال 89، مسئولان امر قول افزایش کیفیت نان را داده بودند، اما با گذشت چند سال از این ماجرا تغییری در افزایش کیفیت مشهود نشد. حال به نظر می رسد، افزایش مجدد قیمت ها نمی تواند جلب رضایت مصرف کنندگان و کاهش ضایعات نان به عنوان قوت اصلی مردم را به همراه داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار