بازدید 21236

بازار داغ کانکس فروشان و انصافی که در بوته آزمایش قرار گرفته است!

اگر تا همین یک ماه پیش، موارد مصرف کانکس های پیش ساخته به استفاده در کارگاه های عمرانی و صنعتی و نیز برخی مصارف تفریحی معطوف بود، اکنون انبوه بسیاری از شهروندان مناطق زلزله زده غرب کشور، مشتریان اصلی کانکس هستند؛ وضعیتی که بررسی ها نشان می دهد تولیدکنندگان کانکس در این شرایط بحرانی، رفتار دوگانه ای در برابر با بازار به وجود آمده در پیش گرفته اند.
کد خبر: ۷۵۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 27 November 2017

اگر تا همین یک ماه پیش، موارد مصرف کانکس های پیش ساخته به استفاده در کارگاه های عمرانی و صنعتی و نیز برخی مصارف تفریحی معطوف بود، اکنون انبوه بسیاری از شهروندان مناطق زلزله زده غرب کشور، مشتریان اصلی کانکس هستند؛ وضعیتی که بررسی ها نشان می دهد تولیدکنندگان کانکس در این شرایط بحرانی، رفتار دوگانه ای در برابر با بازار به وجود آمده در پیش گرفته اند.

به گزارش «تابناک»؛ نیاز بسیار زیاد و انکارناشدنی شهروندان مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه به کانکس و تلاش فراوانی که نهادهای دولتی و نیز حمایتی در کنار برخی هموطنان نوع دوست برای تهیه خانه های پیش ساخته برای این شهروندان انجام می دهند، کارگاه و کارخانه های کانکس سازی کشور را در بوته ای از آزمایش انصاف و انسانیت قرار داده است.

کانکس فروشانی که پیش از این خانه های پیش ساخته خود را برای مصرف در کارگاه های صنعتی و عمرانی به فروش می رساندند و بازار فروش آنها چندان داغ نبود، اکنون که در مناطق زلزله زده نیاز به کانکس برای رهایی از سرما به یک امر ضروری تبدیل شده است، با یک بازار مکاره و داغ رو به رو هستند.

این روزها تلاش نهادهای دولتی، حمایتی و بیشتر نهادهای خیریه مردمی که برای تهیه ملزومات مناطق زلزله زده تلاش می کنند، بیشتر از از هر چیز دیگر به تهیه کانکس محدود شده و آنچنان که مقامات مسئول در استان کرمانشاه مدعی می شوند، حداقل به هشت هزار کانکس نیاز است.

سرمای هوا و نزدیک شدن فصل سرد سال که موسم بارش برف و شرایط دشوار زندگی در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصر شیرین و دالاهو است، یکی از اصلی ترین دلایلی است که نشان می دهد اگر مسئولان بخواهند شرایط مطلوب زندگی را برای مردم مناطق زلزله زده در کوتاه مدت فراهم کنند، باید به سمت تأمین حداقل 8 هزار کانکس بروند؛ آمار قابل توجهی که بر اساس برآوردها هنوز به هزار کانکس هم نرسیده است.

در این میان، برخورد کارگاه و کارخانه های ساخت کانکس با این بازار داغ یکسان نیست و مدیران هر کارخانه ای بر اساس سلیقه و نگاه خود به ماجرا ورود کرده اند.

برخی کارگاه های ساخت کانکس با رعایت حال شهروندان مناطق زلزله زده قیمت های خود را کاهش داده اند و تلاش می کنند با سرعت و قیمت پایین تعداد کانکس بیشتری را تهیه و در اختیار خریداران قرار دهند و از سوی دیگر برخی کانکس فروشان قیمت های خود را به شدت بالا برده اند و به این شرایط پیش آمده به عنوان یک بازار مکاره و داغ نگاه می کنند.

کافی است برای اینکه متوجه این حقیقت عجیب شوید و نگاه متفاوت سازندگان خانه های از پیش ساخته را در رابطه با نیاز کنونی و ضروری زلزله زدگان بدانید، با آنها تماس بگیرید و جزئیات فروش آنها را بپرسید.

یکی از شرکت های سازنده کانکس در مورد قیمت این سازه که مناسب با شرایط زلزله زدگان استان کرمانشاه باشد، به خبرنگار «تابناک»، گفت: کانکس های 6*2.5 مناسب نیاز زلزله زدگان است و قیمت هر واحد از این کانکس ها چیزی حدود 11 میلیون 800 هزار تومان است که می توان تا یک میلیون تومان نیز به آن تخفیف داد. این قیمت مربوط به 4 ماه پیش است و اصلاً به خاطر زلزله افزایش نیافته است.

مسئول فروش یکی دیگر از کارخانه های ساخت کانکس می گوید که قیمت کانکس در ابعاد 3* 4 متری 550 هزار تومان است که عالی ترین کیفیت تولیدی ماست و در نهایت چیزی حدود 6 میلیون تومان تمام می شود و می توانیم هر روز یک واحد از این کانکس ها را بسازیم. نکته ای که من باید تأکید کنم این که ما به خاطر زلزله قیمت ها را کاهش داده ایم و می توانم فاکتورهای فروش قبل از زلزله را به شما نشان دهم که به شما ثابت شود ما قبلاً قیمت هایمان بیشتر از فروش الان بود.

این تولید کننده کانکس افزود: ما در حال تصمیم گیری نهایی در مورد این موضوع هستیم که اگر ممکن باشد کانکس هایی با کیفیت و قیمت پایین تر مناسب حال زلزله زدگان نیز بسازیم که اگر نهایی شود، قیمت تولیدات ما تا نصف کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از سازندگان کانکس در مورد قیمت این محصول برای مناطق زلزله زده در ابعاد 6*2.40 گفت: ما می توانیم کانکس با این ابعاد را با قیمت 4 میلیون تومان بسازیم که ساخت هر 3 کانکس حداقل یک روز زمان نیاز دارد. این قیمت های جدید ماست و پیش از زلزله قیمت ما کمتر بود.

تولید کننده دیگری که مدعی است، کارخانه آنها بیش از 20 سال سابقه تولید کانکس دارد، در مورد قیمت تولید یک کانکس در ابعاد 6*2.40 گفت: ساخت این کانکس چیزی حدود 5 میلیون تومان تمام می شود. این قیمت قبل از زلزله کمتر از 4 میلیون تومان بود ولی بعد از زلزله شرایط فرق کرده است و من نمی توانم با قیمت کمتر این محصول را بفروشم.

وی در مورد علت این افزایش قیمت گفت: از روزی که در استان کرمانشاه زلزله آمده و بازار فروش کانکس داغ شده است، فروشندگان مواد خام مثل پروفیل، کف پوش، یراق آلات و... نیز قیمت های خود را 2 تا 3 برابر افزایش داده اند و ضمناً مبلغ اجناس خود را نقداً دریافت می کنند. این در حالی است که پیش از این با ما چکی و نسیه کار می کردند.

جدا از رفتار دوگانه تولید کنندگان کانکس با بازاز داغ این روزهای این صنف که رفتاری از تلاش برای گران فروشی و کسب سود بیشتر تا ملاحظه حال زلزله زدگان و تلاش برای کاهش قیمت ها را شامل می شود، نکته مهم دیگری که همه کارخانه ها در آن وحدت نظر دارند، زمان بر بودن تولید این محصول است که البته در مورد تولیدکنندگان مختلف بازه زمانی متفاوتی دارد.

برای مثال برخی در هر روز سه کانکس می توانند بسازند و برخی تا ده کانکس نیز توان ساخت دارند.

برابر شرایطی که به آن اشاره شد، به نظر در این بازه زمانی یک نظارت دقیق و کارشناسی بر این صنف مورد نیاز است که اجازه هر گونه بهره برداری منفعت طلبانه از شرایط بحرانی کنونی گرفته شود. دیگر آنکه برای تولید کنندگانی که مدعی هستند قیمت شان را پایین آورده اند نیز در صورت امکان باید شرایط حمایتی مناسب ایجاد کرد تا میزان تولید و نحوه ارتباط گیری شان با مناطق زلزله زده افزایش یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۱
اگر از چین وارد می کردید شاید قیمت ان یک میلیون تومان تمام می شد
حمایت از صنایع داخلی حمایت از سرمایه دارنیست؟
ایا حمایت از فقیر نیز بوده است؟
اگر بازرسی وجود داشت هیچ کس در هیچ و هیچ شرایطی نمی توانست سوء استفاده کنه
متاسفانه چیزی به اسم بازرسی وجود نداره و همش سوری هست
واقعا همه رو نباید از چشم کانکس سازان دید من خودم به یکی از همکاران خانم کلباسی شماره یکی از سازندگان کانکس رو دادم بعد که ایشون گفتن بیشتر پیش ساخته تولید میکنن شماره سه نفر دیگه رو دادم تا بتونن ازشون کمک بگیرن بالاخره ساخت کانکس نیاز به یراق الات هم داره احتمالا اونا قیمت شون رو زیاد کردند چون همه چیز بنام کانکس سازان نوشته میشه دیگه گران فروشی یراق الات به چشم نمیاد-فقط باید تا اونجا که میشه جلو واسطه ها و دلال ها گرفته بشه تا این اوضاع سخت مناطق زلزله زده یکسری دنبال سودهای میلیونی نباشند.
پول که الحمدالله به اندازه کافی هست که زیادتر از نیاز هم هست همه اینو می دونیم. خوب پولی جنع شد بیشتر از حد تصور .حالا بهتره خود مسئولین مواد اولیه کانکس هار و تهیه کنند و بدن به سازنده ها که این اسمون ریسمونا هم نشه .خیلی سادس!!!!!!!!!!!بله ساده منظورم اینه که اصن سادس
کانکسها رو اگه برای زلزله و و گذراندن 6 ماه در نظر گرفت میتوان خیلی ارزان درست کرد به طوری که بعد از پایان ساخت خانه زلزله زدگان نیز نصف پول ان از اوراقش برگردد.
درصورتی که ما از مواد گران ساندویچ پنل و یا حمل و نقل ان صرف نظر نماییم.
در همین مناطق جوشکار وجود داره و یا کسایی از شهرهای اطراف که بتونن در محل اقدام به ساخت کنن. فقط مواد لازم ساخت رو دولت بفرسته تا همونجا ساخته بشه.
هم دست دلال کوتاه میشه هم مردم مشارکت میکنن هم هزینه ساخت به یک پنجم کاهش پیدا میکنه.
وقتی از مردم پول دزدی بشه به انواع مختلف و کاملا قانونی دیگه وجدان از بین میره چیز عجیبی نیست که ! هر کی تو دلش میگه باشه به موقعش جبران میکنم منم ! خود من هزار بار تو دلم گفتم اینو راستشو بخواهید !
پیشهناد میشه با توجه به بارندگی و کم بودن کانکس .. مقداری پالت به کرمانشاه فرستاده بشه زیرا در هنگام بارندگی آب به زیر چادرها نفوذ میکنه اینجوری حداقل به زیر چادرها آب نفوذ نمیکنه.... در تمام شرکت ها پالت های فراوانی وجود داره که دور میرزن الان میشه یه اعلام عمومی کرد و این پات ها رو فرستاد کرمانشاه تا مردم زیر چادرها قرار بدن
نظارت؟ جوک میگی؟ اینحا ایرانه. اکثراً دنبال منفعت شخصین. نمونش بستن ثبت سفارش خودرو که جیب ژن خوبا پر تر بشه و جیب ملت خالی تر
ببخشید میپرسم کانکس نشینی همون حلبی اباد نشینی مدرن شده زمان قبل نیست؟
گرون فروشان مصادق بارز مفاسد فی الارضن باید اعدام بشن
مردم فرصت طلب
اگر 50 الی 60 هزار از این کاتکسها را هلال احمر آماده داشته باشه در حوادث مشابه مسکن موقت حادثه دیده گان تا حدود زیادی حل خواهد شد این کانکسها باید در جاهای مناسب نصب و به حادثه دیده گان امانت داده شود و پس از حل مشکل دائم مسکن برای باز سازی و استفاده بعدی از آنها پس گرفته شود
نمی خواستم این حرف رو بزنم، چقدر رذالت آخه بی وجدان ها
آیا این کانکس ها رو هلال احمر می تواند جمع اوری کند و در اینده در صورت نیاز استفاده کند. بفکر اینده باشیم.
در اينجا بايد سازمان بازرسي و تعزيرات با بازرسي واحد هاي متخلف رو شناسايي كنن و علاوه بر جريمه امتيازشون رو هم باطل كنن و تا آخر عمر به كساني كه بر هم وطنانشون اينجور نامردي ميكنن اجازه كسب درآمد ندن
عیبی نداره. شبهای احیا قرآن سر می کنیم و روزهای عاشورا و تاسوعا خیرات می دیم هر چی گناه داریم رو می ریزیم و دوباره روز از نو روزی از نو....
دولت کی به بازار رحم کرده که بازار به دولت رحم کنه؟
به این میگن اعتماد عمومی! وقتی مردم اعتماد خودشون رو به دولت از دست بدن هیچ موقع کمکش نمیکنن تا به جای کمک بلاعوض 10-20 میلیونی بیاد و کانکس ارزون دراختیارشون بگذاره
اگر از زلزله طبس تجربه مینمودیم اکنون هلال اهمر خود دارای بزرگترین کارگاه کانکس بود ،واینکه چرا با اینکه کشور ایران زلزله خیز ،وسیل خیز است سازمانهای امدادی تا کنون بفکر اینکه کانکس را خود تولید ،ودپو نمایند ،وحتی بتوانند در بازار کانکس رقابت کنند ؟ بسی جای تعجب است ،اکنون ،هم دیر نشده ،و دیگر اینکه در پایان اسکان موقت ،همهٔ این کانکسها را تعمیر ،و رفع عیب کنند ،وبصورت دپو نگهدارند ،و باید گفت انگار انسانیت مرده؟ انصاف مرده؟ شرافت له و لورده شد ، و در عوض ثروت جمع کردن از هر راهی ازدیاد یافت ،دزدی ،ورشو خواری ،ورانتخواری ،اختلاسگری ،وگران فروشی ،رشد بی اندازه نمود ،یک مسول باید پاکدست باشد تا بتواند در مدت چند ماه ریشهٔ‌همهٔ این معضلات را بکند ،وعاملین آنرا به مردم معرفی ،ودر ملا عام ،حد قانونی ،وشرعی را بر آنها وارد کند ،حتی اگر برادر ،و یا فرزند خود باشد ،، در حقیقت ،بصورت آرام اما پیوسته آدمیت دارد میمیرد ،و اکنون باید مرگ آدمیت ،وانسانیت را با هم اعلان نماییم ؟
سلام مناسفانه شما حرف گوش نمیگیرید اما الان اگر کمی فکر کنید میتونید از اتوبوس های کهنه استفاده کنید ببرید اونجا بعدش هم خراسان زلزله میاد با چرخ های خودشون حرکت میکنند میان خراسان و بعد مثلا بم .یا کرمان پس بهترین گزینه استفاده از اتوبوس هایی هس که میخان از مدار خارج بشن یا ..
علاج واقعه رو باید قبل از وقوع کرد
حضراتی که سمت های مقابله لا بحران رو در اختیار دارند می بایست از قبل به فکر خرید و ذخیره این اقلام رو میکردند
نه اینکه طبق معمول بعد از وقوع حادثه شوکه بشن
باسلام واحترام خدمت همه کسبه وتولید کنندگانی که چیزی بنام انصاف هنوز در مرام اونها پیدا میشه ، همینطور همدردی با عزیزانی که در زلزله وسیل اخیر خانه وکاشانه خودشون را ازدست داده اند ، درمورد کانکس که همینطور که همه میدونیم اینروزها بازار داغی داره موضوع قیمت یک مشخصه وآیتم مشهود در اینمورد هست ومورد دوم وپر اهمیت تر که واقعا میتونه هزینه ساخت یک کانکس را تایک سوم وحتی یک چهارم پایین بیاره موضوع مواد اولیه ومتریال ساخت کانکس هست .
استخوانبندی این کانکسها اکثرا از قوطی آهنی هست که این قوطی با در نظر گرفتن سایز (قوطی 4 یا5) وضخامت ورقیکه قوطی را تولید کرده بسیار نوسان شدید قیمت وهمچنین استقامتی دارد که متاسفانه تولید کنندگان بی انصاف این قوطی ها را به اندازه ای نازک میگیرند که از نظر فنی اصلا در حد استاندارد تولید کانکس نیست ، حتی درحد درو پنجره هم نبیست چه برسه به کانکس .
یکی دیگه از روشهای تقلب در ساخت کانکس جوشکاری همین قوطیها به همدیگه است که باتوجه باینکه استخوانبندی کانکس را تشکیل میدهند از همه محلهای اتصال باید جوشکاری بشه که در کمال ناباروری (نه همه تولید کننده ها) فقط تولید کننده خهای بی انصاف بعنوان مثال از محل اتصال دوقوطی که قاعدتا 4 سمت داره تناه 2 سمت ویا گاها یکطرف رافقط جوش داده اند که واقعا همون مثالب قدیمی باتف چسبوندن شاملش میشه درنهایت باپوزش از اتلاف وقت دوستان هرقسمت از یک سازه مثل کانکس جابرای تقلب بسیار داره وباکمال تاسف تولید کننده ها اکثرا نهایت تقلب را درساخت این سازه ایکه گاها بایست حکم خانه ازدست رفته ای رابرای خانواده ای بازی کند بکاربرده وهوش وذوق خود را در متقلب بودن به نهایت رسانده اند .
بله دوستان قیمت تنها ایتمی استکه در کانکس شفاف است ولی دل وروده اون کانکس باب میل متقلبان از خدا بی خبراست . شاید اگر دراین مملکت چیزی به اسم اطاق اصناف منحل نمیشد میشدتو کانکس هم کمی انصاف بخرج داد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر