بازدید 21660
آغاز تلاش های دوباره براي نابودی كارون؛

احداث سد ونك به نام توسعه لردگان به كام باغ های پسته رفسنجان

احداث سد ونك و انتقال آب ذخيره شده در پشت آن به استان كرمان، كه در دهه 70 شمسی به صورت جدي در دستور كار مسئولان قرار گرفت و با روی كار آمدن دولت اصلاحات متوقف شد، با روی كار آمدن دولت يازدهم، دوباره بر سر زبان ها افتاد و در پوشش توسعه مناطق مجاور سد احداثش از سر گرفته شد؛ پروژه ای كه شايد بتوان از به عنوان آغاز دوباره تلاش ها براي نابودی كارون تعبير كرد.
کد خبر: ۷۵۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 28 November 2017

پيگيري احداث سد ونك به نام توسعه لردگان به كام باغ هاي پسته رفسنجاناحداث سد ونک و انتقال آب ذخیره شده در پشت آن به استان کرمان، که در دهه 70 شمسی به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفت و با روی کار آمدن دولت اصلاحات متوقف شد، با روی کار آمدن دولت یازدهم، دوباره بر سر زبان ها افتاد و در پوشش توسعه مناطق مجاور سد احداثش از سر گرفته شد؛ پروژه ای که شاید بتوان از به عنوان آغاز دوباره تلاش ها برای نابودی کارون تعبیر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ هر چند در دهه های گذشته پروژه های انتقال آب حوضه به حوضه فراوانی در کشور اجرایی شده و ناکامی آنها در توسعه مناطق مقصد و تخریب بیش از حد محیط زیست مناطق مبداً بر همگان آشکار است، هنوز میل سیری ناپذیری در برخی مدیران سیاسی و فعالان اقتصادی کشور برای تکرار چنین طرح های شکست خورده ای وجود دارد.

هرچند نهادها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی جهانی از جمله سازمان یونسکو برای طرح های انتقال آب، الزاماتی مثل مازاد بودن آب در مبدأ، نبود خسارت های زیست محیطی در طرح انتقال آب، وجود صرفه اقتصادی و انتقال آب تنها به شرط تأمین آب شرب را مورد تأکید قرار داده است، در کشور ایران هیچ کدام از طرح های انتقال آب اجرایی شده از چنین الزاماتی تبعیت نکرده اند؛ حقیقی تلخ که گمانه وجود منافع جناحی و گروهی را در اجرایی شدن این طرح ها به اذهان متبادر می سازد.

اکنون و در شرایطی که بارها کارشناسان و متخصصان مسائل آب به لزوم پرهیز از تکرار اشتباهات گذشته و نیز جبران خسارت های برآمده از طرح های انتقال آب پیشین تأکید دارند، بررسی ها نشان می دهد، هنوز علاقه برای اجرای این گونه طرح ها وجود دارد و آنچه کمترین اهمیت را برای برخی متولیان منابع آب کشور دارد، سلامت محیط زیست و منافع مبادی طرح های انتقال آب است؛ مبادی که عمدتاً این روزها خود دچار مشکلات شدید آبی هستند و در خشکسالی های پش آمده اخیر، خسارت های سنگین اقتصادی و زیست محیطی متوجه این مناطق شده است.

از جمله این مناطق، شهرستان لردگان استان چهارمحال بختیاری و سرچشمه های رود کارون در 190 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان است که در سال های گذشته با توجه به کاهش حجم بارندگی ها با مشکلات فراوان آبی رو به رو شده و هر گونه طرح یا ایده در مورد انتقال آب از این منطقه به حوضه های دیگر آبی کشور، بیش از آنکه نشانی از تلاش برای توسعه فضایی کشور داشته باشد، از تلاش برای تخریب اقتصاد و زندگی انسانی و حیوانی در این منطقه حکایت دارد.

این سخن از آن جهت مورد تأکید است که می دانیم در منطقه مذکور (ونک-سولقان) در دهه 70 شمسی طرحی با نام انتقال آب ونک به رفسنجان در دستور کار دولت سازندگی قرار گرفت و با روی کار آمدن دولت اصلاحات ـ بنا به آنچه غیر کارشناسی بودن آن اعلام گشت ـ متوقف شد.

همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، دوباره اجرایی شدن این طرح در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در این باره قاسم سلیمانی، استاندار سابق استان چهارمحال و بختیاری در یک نشست رسانه ای در مرداد ماه سال 96 گفت: بحث اجرای طرح سد ونک با وجود اینکه از دهه 70 آغاز شده اما از سال 92 با استقرار دولت یازدهم به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

سلیمانی در این نشست با مجاز دانستن انتقال آب ونک به حوضه های آبی مجاور کشور افزود: وضعیت اجرای طرح سد ونک، باید تا یک ماه آینده مشخص و تعیین تکلیف شود؛ ضمن اینکه تأمین آب آشامیدنی تا افق 1425 نیز باید در آن لحاظ شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین انتقال آب مازاد در این طرح را مجاز دانست و گفت: اجرای سریع‌تر طرح سد ونک باید در برنامه‌های اولویت دار وزارت نیرو قرار گیرد. چرا که باعث جلوگیری از فرونشست بیشتر زمین، رفع تشنگی مردم، احیای دشت‌های کشاورزی و مدیریت بهینه در منابع و مصارف آب کشور و استان خواهد شد.

هرچند برای نهایی کردن سد ونک، مقامات سیاسی و اجرایی استان چهارمحال بختیاری مباحثی نظیر توسعه منطقه را مورد تأکید قرار می دهند تا از این طریق مخالفت های محلی را به حداقل برسانند، همانطور که آمد استاندار پیشین چهارمحال و بختیاری از این حقیقت اطلاع دارد که یکی از اهداف اجرای این طرح، موضوع انتقال آب به سایر مناطق کشور است.

هفته گذشته روزنامه شرق در گزارشی در رابطه با مقصد و هدف انتقال آب ونک ـ سولقان، نوشت: شرکت عمران رفسنجان به مدیریت عاملی سیدمحمد مرعشی قصد دارد پروژه ونک-سولگان را با هدف تأمین آب باغات پسته رفسنجان اجرا کند. در این پروژه، آب سرشاخه‌های کارون از استان چهار‌محال‌و‌بختیاری به دشت رفسنجان واقع در کرمان منتقل خواهد شد؛ طرحی که شرکت مهاب قدس به‌عنوان مشاور این پروژه با تکیه به مطالعات شرکت عمران رفسنجان به ‌عنوان پیمانکار، انتقال آب در مسیری به طول ٦٣٧ کیلومتر با هدف تأمین نیاز باغات پسته دنبال می کند

 

احداث سد ونك به نام توسعه لردگان به كام باغ هاي پسته رفسنجان

 در رابطه با خسارات طرح انتقال آب، مهدی پژوهش، عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد به «ایسنا» گفت: طرح انتقال آب بین حوضه‌ای ونک - رفسنجان از سرشاخه‌های کارون در چهارمحال و بختیاری به دشت‌های رفسنجان کرمان طرحی غیرکارشناسی است و مرگ کارون را رقم خواهد زد، زیرا سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سرشاخه‌های کارون به دشت‌های کشاورزی رفسنجان منتقل کرده و روند نابودی این رودخانه حیات‌بخش را شتاب می‌بخشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه دشت‌های خانمیرزا و بروجن، نزدیک‌ترین دشت‌ها به سد ونک هستند، تصریح کرد: این دشت‌ها به علت بی آبی شور و در حال نابودی هستند؛ پس نباید آب با صرف هزینه‌های زیاد به رفسنجان نیز منتقل شود.

برابر آنچه آمد، اکنون مدیران جدید وزارت نیروی کشور و استاندار جدید استان و غیر بومی چهارمحال و بختیاری در یک آزمون سخت قرار دارند و افکار عمومی و رسانه ها فعالیت آنها را در رابطه با اجرایی شدن یا نشدن طرح انتقال آب ونک – سولقان به شهرستان رفسنجان استان کرمان رصد می کنند.

اجرایی شدن این طرح انتقال آب، آن هم در شرایطی که همه طرح های انتقال آب گذشته به نوعی یا شکست خورده اند یا حداقل به اهداف اصلی خود نرسیده اند، تکرار خطایی بزرگ است که هم سرشاخه های رود کارون را بیش از پیش با مشکل آورد آبی مواجه می کند و هم خسارات سنگینی را به محیط زیست منطقه مبدأ یعنی شهرستان لردگان و سایر شهرستان های مجاور وارد خواهد آورد.

با این حال، وجود منافع اقتصادی قابل توجه در پس اجرای این طرح می تواند انگیزه و ابزاری باشد که هر گونه رأی و نظر کارشناسی را چون گذشته به حاشیه براند و تجربه های تلخ گذشته دوباره تکرار شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۴۶
آب رو میخاند به باغ پسته حاج آقا برسونند. در این مملکت به استانهای زاگرس نشین و جنوب داره ظلم میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
دقیقا تغییر استاندار اصفهان به همین منظور بود ونک جزء استان اصفهان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
چه هیزم تری به شما این اصفهان فروخته خدا می دونه.
ونک چه ربطی داره به اصفهان.
باغای پسته مرحوم رو ابیاری میخوان کنن
كلا بخاطر منافع اقتصادي عده اي دارن كشور رو بار جيبشون نابود مي كنن.
متاسفانه چند سالی هست که تیشه به ریشه منابع آبی این سرزمین برای منافع تجاری زده شده است ............!!!
خدا به دادمان برسد با کمبود آب و هجوم ریز گرد ها ..........
وقتی پشت صحنه های این چنین طرحهایی را ملاحظه می کنی ، منافع اقتصادی شخصی وگروهی و... در جریان است ، نه طرحهای ملی عام المنفعه ،
وای خدا! جدا از نابودی کلی از منابع آبی برای به سود رسیدن صاحبین باغ های پسته!! خشک شدن و کم آبی بیشتر کارون ریزگرد ها و بحران آب در خوزستان و چارمهال رو تشدید می کنه.
جدی دارین چی کار می کنین؟
اون موقعی که خوزستانی ها پس از خشک شدن زاینده رود به ریش اصفهانی ها می خندیدند باید پیش بینی این را می کردند که به زودی سراغ کارون هم خواهند اومد.

انتقال بین حوزه ای آب کار درستی نیست. یک موقع آب حوزه زاینده رود را برای قم و یزد بردند نتیجه چه شد خشک شدن زاینده رود. الان هم همین کار را با این رود بزرگ(کارون) دارند می کنند. کاش دست نگه دارند.
سسلاااام

واقعا متاسفم از این همه کار بی برنامه .

آب شرب اهواز از کارون است که بالادست از فاضلاب شهرهای دزفول و شوشتر در آن ریخته می شود واین همه سال انتقال آب ندادند.

بعد برای باغهای پسته آب از سرچشمه میبرند . واقعا کارهای ما با چه پشتوانه علمی و منطقی و انسانس هست؟؟؟
افرادمنابع ملی اب در این دولت دوباره جان گرفته اند و اقدامات خود را شروع کرده اند اینبار دودمانشان به خاکستر تبدیل خواهد شد چون منطقه ای را که میخواهند اب ان را روانه باغهای پسته رفسنجان بکنند نمی شناسند محال اندر محال است
مرگ کارون مساویه با جنگ داخلی در ایران اینو مطمئن باشید،به فکر اون روزی باشید که دیگه نه از نفت نه از آب ما خوزستانی ها خبری باشه
اي كاش كمتر در طبيعت دستكاري مي‌كرديم :-(
اگه کسی صدای مار میشنوه گوش بده که بابا چهارمهال وبختیاری را کردین جگر زلیخا از بس سوراخ سوراخش کردینه.بابا مردم همین روستاهای لردگان را با تانکر آبرسانی میکنند.این چه ظلمی هست که دارین به این استان محروم ومظلوم میکنید.ازبس ظلم بهش کردینه که دیگ برف هم توش نمیاد.بسه دیگه
اضافه آب رود کارون به خلیج فارس میریزه و این سد از اون حجم کم میکنه ربطی به مناطق دیگر نداره
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
یعنی میفرمائید بریم توی خرمشهر وآبادن سد بزنیم که آبی وارد خلیج همیشه پارس نشه.دنیا و بشریت ثابت کردنه که انتقال آب از یک حوضه به حوضه دگر اشتباهه.این ثابت شده.متوجه میشی یا بریم سد بزنیم خرمشهر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
دلیل تو عین دلیل نمایندگانه
mehdi
| United States of America |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
داداش شب شده،مشقاتو نوشتی؟
نازی...
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
از اینجا آب در دریا بریزه بهتره که شما کارون را خشک کنید و خوزستان نابود . بهتره هر چه سریعتر نمایندگاه خوزستان کاری کنند وگرنه مردم خود دست بکار خواهند شد
بله این درخواستو از ریس محیط زیست کلانتری گرفتند اینقدر ایشون ناز هستند و دل نازک که اگر بگید اگه مجوز شکار حیوانات کمیاب رو بده وگرنه ناراحت میشم و گریه می کنم مجوزو میده میگه فقط گریه نکن
امان از بی عدالتی
بله ديگه وقتي ميگيم ریاست براي پولدارهاست ناراحت ميشيد
به نظر من اربابان پسته، بهتره به فکر احداث صنایع آب شیرین کن باشند، استان های کویری با این طرح احیا میشن، چرا فقط در حال نابودی ایران هستند؟؟؟؟
یگانه راهکار نجات استان های مرکزی و کویری از تشنگی و بی آبی و رونق کشاورزی در این استان ها اجرایی شدن طرح محمود احمدی نژاد در انتقال آب دریای خزر به استان های مرکزی و کویری است که می تواند نه تنها اقتصاد این استان ها را متحول کند بلکه مانع از پیشروی کویر و بیابان زایی در سایر نقاط کشور شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
دوست عزیز شیرین کردن آب دریا و انتقال آن برای نصارف کشاورزی از خوردن سم هم بدتر می باشد خواهشن پیشنهاد عاقلانه بدهید
ابر سرمایه داران اینده زندگی همه ما را تعیین می کنند در همه بخشها دولتها حداکثر می توانند حق تقدم را بین سرمایه داران تاحدودی دستکاری کنند
این طرح واقعا مسخرست.... مثله این میمونه که من یه شیلنگ بکشم از استان شیراز تا تهران به طول 600 کیلومتر!! تا بتونم باغچه خونمو آبیاری کنم گل رز هام خشک نشن!!! حداقل 1000 میلیارد تومن بودجه قراره اسراف بشه تا باغ حاج آقا آبیاری شه؟؟
خب شما که میخواین 600 کیلومتر لوله بزنین! برین سره لوله رو بذارین تو خلیج فارس یا دریای عمان با یه آب شیرین کن هم آب شرب بدین فلات مرکزی هم آب کشاورزی بدین باغ حاج آقا!! شاید اصن طولش کمترم بشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
استان شیراز!!!!
حالت خوبه؟
تنها دلخوشی ما خوردن پسته اعلا اونهم می خواهید از ما بگیرین بابا دست خوش
اصلا توجه دارید مدیریت با مغز انجام میشه اونهم تغذیه مناسب لازم داره فردا احتمال داره منطقه شما هم خدای نکرده زلزله بیاد اونوقت همه اش انتقاد می کنید از سوء مدیریت
تنها راه شيرين سازي آب دريا و انتقال آن فلات مركزي ايران ميباشد.
خوزستانی ها انتظار دارند آب از جلوشون رد بشه و وارد خلیج فارس بشه.
خوب عزیز برادر توانایی مدیرت ندارید بگذارید بقیه استانها این کار را بکنند.
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
کاکا جون محبت بفرما بگو چیکار بکنند.کارون 1 و2 و 3 و4 و گتوند همه اینها واسه جلوگیری از هدررفت آبه.بحث برسر اینه که وقتی آب از سرچمه نباشه چی باید بیاد توی این یک و دو وسه و چهار.متوجه شدی کاکا یه نه هنوز تو چرتی
خوزستانی
| United States of America |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
سسلام

هموطن عزیز فکر کنم فقط یه چیزی شنیدی و براساس اون یه حرفی زدی چون حرفت نه علمیه نه منطقی نه واقعی.

وقت نیست مگرنه چند دلیل می آوردم که چرا اینکار غلطه که تمام مسولین نمیتونن جواب بدن همانطور که تا حالا نتونستن.

فقط بگم الان برای تثبیت منابع ریزگرد خوزستان اب ندارد .
دوم این خوزستانی که میفرمایی اب را نگاه میکنند از اول انقلاب تا کنون جز سه استان برتر تولید گندم و محصولات کشاورزی ایرانه براساس امار موجود و در پنج سال اخیر استان اول تولید گندم ایران. .

سوم تمام شهرهای خوزستان اب شرب ندارد که انسان باورش نمیشه دو سوم اب ایران داخل خوزستانه ومردم اب شرب ندارند بلکه شهرها از فاضلاب شهر بالاتر که به کارون میریزد مصرف میکنند که این نتیجه تفکر مسولانی است که مثل شما فکر میکنند.
باز میخوان پولی از مردم بگیرن.بعد از مدتی اصل پول را بهشون برمیگردونن و سودش را میزارن تو جیبشون
هیچ جای دنیا چنین کاری نمی کنند که رودهای بزرگ کشور را با هزینه گزاف از منطفه ای به منطقه دیگر ببرند غیر از آسیب های شدید زیست محیطی این اقدامات از نظر شرعی جای سوال دارد چون انتقال آب به کویر به معنای انتقال ثروت از خوزستان و زاگرس به کرمان و یزد و اصفهان است آیا این اقدامات شرعی است و این آب و ثروت حلال است جوابگوی فقر و بیماری های ناشی از ریزگرد در خوزستان کیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
محمود
ذکر چند نکته: 1- داره یواش یواش مشخص میشه این بلای انتقال آب و مشکلات زیست محیطی اون را کی کلنگش را زد. داره مشخص میشه کدوم شخصی که انقلاب را ارث باباش میدونست، زاینده رود را در اصفهان خشک کرد و حالا دنبال کارون هست. 25 سال پیش هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری سیرجانی الصل استاندار اصفهان. بنده سند داره از یکی از جراید در اصفهان با خیانت استاندار غیر بومی آنوقت اصفهان بخشی از آب میره به استان کرمان و 30 سال هست هیچ کسی از کمیت اون اطلاعی نداره و طرح مخفی مونده.
2- جریان بعدی را دولت آقای خاتمی استارت زد. با انتقال 240 میلیون متر مکعب آب به یزد. یزدی که هیچ حق آبه ای نداشت از زاینده رود. خاتمی بعدها ادعا کرد افتخار من این بوده مثل احمدی نژاد دزد نبودم. آیا دزدی از این آشکارتر؟
3- پلن سوم در دولت احمدی نژاد در انتقال آب زاینده رود برای احداث باغات جدیدی که قبلا وجود نداشتند در سامان شهرکرد. و تیر خلاص ر پیکر زاینده و خشکی مطلق تو این 10 ساله.
4- پلن چهارم، بر خلاف ادعای نویسنده این مقاله، آب ملخ مربوط به سمیرم استان اصفهان هست و شامل چند چشمه و رود هست که به استان چهار محال در لردگان (معروف به رودخانه خرسان) میریزه و بعد به کارون میریزه. نابوده نهایی کارون مانند زاینده رود.
ملت ایران تا کی میخاد به این جریان مدعی اصلاحات رای بده که به فکر استان و پاتوق خودشون (کرمان و یزد) بوده اند؟ تا کی از "هاشمی" که کل اکوسیستم ایران را به هم ریخت باید پیروی کنیم؟ کی تخم لق این "انتقال آب" و دست درازی و دزدی را گذاشت؟
پاسخ ها
مهدی
| United States of America |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
سلام بر دوست عزیز
پلان پنجم : انتقال شرکت فولاد مبارکه از بندرعباس به اصفهان . طرح مطالعاتی این کارخانه برای احداث در بندرعباس بدلیل دسترسی به منابع آب بوده است . چون اینگونه کارخانجات فولاد نیاز به مصرف بالای آب دارند. تقریبا" تمام آب زاینده رود صرف تولید در این کارخانه می شود . احداث کارخانه فولاد بدلیل مصرف زیاد آب در مناطق کویری هیچ توجیه اقتصادی ندارد و انتقال فولاد مبارکه از بندرعباس به اصفهان یک ضربه اقتصادی به کل کشور در طول تاریخ بوده است.-5
به اون افرادی که کامنت زدند که از آب مازاد کارون که به خلیج فارس می ریزد می بریم یا خوزستانیها دوست دارند آب از جلوشون رد شه ومدیریت ندارند عرض می کنم متاسفانه شماآدمهای کم اطلاعی هستید. اولا اگر آبی اضافه به خلبج فارس می ریزد بفرمایید از همان مصب بردارید چرا از سرچشمه برمی دارید.ثانیا همین خلیج فارس هم که کارون بهش ملحق میشه به آب شیرین نیاز دارد ۱-بخاطر رشد لارو آبزیان و۲-بخاطر عدم غلبه آب شور دریا در حالت مد ونفوذ شوری به بالادست خرمشهر وآبادان ونابودی ایستگاههای پمپاژ واراضی کشاورزی وثالثا بلایی که ریز گردها سر خوزستان آورده اند از عدم ورود سیلاب به بیابانهای جنوب اهواز است که باعث نابودی اراضی مرتعی منطقه وبروز ریزگردها شده است.قرار نیست امنیت ملی وقتصادی ما در خوزستان بخاطر پسته های رفسنجان یا هرجای دیگری به خطر افتد که امنیت کل کشور است.
پاسخ ها
مهدی
| United States of America |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
سلام بر جناب علیزاده عزیز. فرمایش شما کاملا" منطقی و عقلائی و علمی است و قابل تقدیر.ولی متاسفانه منافع شخصی عقل و منطق و ایمان بعضی تصمیم گیرندگان را کور کرده است.
اكنون كه آب منطقه اي به منطقه ديگر براي كاشت پسته ميبرند بايد مردم اين منطقه نيز به منطقه ديگر مهاجرت كنند تا از درآمد حاصل از كاشت و فروش پسته نيز اين مهاجرت نموده از مبدا در مقصد هم سود ببرند
از انجائيكه درآمد پسته بسيار بالاست بهتر است با شيرين كردن آب دريا و انتقال به منطقه مورد نظر اقدام نمايند تا مشكلات اجتماعي هم بوجود نيايد
سالهاست دارن بر روی انتقال اب از جنوب کرمان (رودخانه هلیل رود و سد جیرفت) به شمال کرمان فعالیت میکنند . خود جنوب کرمان سالهاست دچار خشکسالی هست و تنها درامد مردم در این منطقه محروم کشاورزی هست
چه اصرای دارید که طبیعت خدادادی را نابود کنید ؟ همین کارهای غیر مسئولانه و منفعت طلبانه در کشور ما صدمات زیادی به اکوسیستم کشور وارد کرده و عامل خشکسالی کشور همین کارهای غیر عاقلانه است. چرا تلاش می کنید طبیعت خداوندی را به نابودی بکشانید؟ تا زمانیکه این سدهای غیر کارشناسی و انتقال آبها و تخریب طبیعت خدادادی نبود ، نه خبری از کمبود بارندگی ها بود و نه خبری از خشکسالی ها . از زمانی که دست در طبیهت بردید تمام بی آبی ها و خشکسالی ها شروع شد . شما را به خدا دست از تخریب طبیعت بردارید.
نمایندگان محترم مجلس کاملا اطلاع دارند که در حال حاضر بزرگترین پروژه شیرین سازی آب دریای خلیج فارس در بندر عباس و انتقال آن به دشت مرکزی در حال افتتاح می باشد پس چرا سکوت اختیار کرده اید نمایندگان خوزستان اگر جلوی چنین فاجعه ای را نگیرند مردم خود دست بکار خواهند شد بدانید که این زیبنده نظام اسلامی نیست که شورشی بزرگ در این مملکت بوجود آید . امروز مردم خوزستان آب شور می نوشند 90 درصد آنها از اینکه آب کارون آلوده شده است آنهم در اثر انتقال بیرویه آب تسویه کن دارند . دشت ها خشک شده اند و ما آرام نخواهیم نشست که استانمان نابود شود
وزیر نیرویی که اهل اردکان باشه به نظر شما کدوم کار را می کنه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار