بازدید 5611
پاسخ مرتضی آتش زمزم به ابهام‌ها درباره حرکتی جمعی هنرمندان پس از زلزله ورزقان:

چرا فرهنگسرای ورزقان تکمیل نشد؟

كل كمک‌هاي جمع اوري شده توسط هنرمندان در مقابل سينما آزادي براي زلزله آذربایجان در حدود دويست پنجاه ميليون تومان بود... آقايان پرستويي، مير كريمي و كمال تبريزي به همراه ديگر هنرمندان خانه سينما حدود پانصد ميليون تومان ديگر به كمک برخي خيرين جمع آوري نمودند كه جمع موجودي ٧٥٠ ميليون تومان شد... كار در سال ٩٣ آغاز شد و كمک ها و پول خود هنرمندان به پايان رسيد و تمام كساني كه در روزهاي اوليه زلزله قولهاي چند صدميليوني براي كمک به اين پروژه داده بودند، عكس‌هاي سلفي با هنرمندان و آسيب ديدگان گرفتند اما با گذشت زمان قول‌هاي خود را فراموش كردند... تا اينكه تابستان امسال همزمان با سالگرد زلزله ورزقان جلسه اي با آقاي مهندس تابش رئيس محترم بنياد مسكن و مسئولين بازسازي اين نهاد برگزار شد و تفاهمنامه‌اي براي تكميل پروژه منعقد گرديد و خوشبختانه با تامين اعتبار توسط مسئولين بنياد مقرر گرديد كه براي سالگرد زلزله در مردادماه سال آينده اين مجتمع فرهنگي افتتاح گردد
کد خبر: ۷۵۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵ 27 November 2017

پس از واکنش‌ تازه برخی مسئولان محلی درباره سرنوشت نامعلوم کمک‌های مردمی که توسط سینماگران برای زلزله زدگان ورزقان جمع شد و نقدهایی که در پی این واکنش مطرح شد، مرتضی آتش زمزم تهیه کننده و کارگردان سینما در یادداشتی با بیان جزئیات آن کمک‌ها، کل رقم کمک‌های مستقیم مردم در جریان جمع آوری کمک در سینما آزادی را 250 میلیون تومان عنوان کرد که به مت و پیگیری پرویز پرستويي، رضا مير كريمي و كمال تبريزي به هفتصد و پنجاه میلیون رسید؛ رقمی که بخشی از پروژه ساخت فرهنگسرا در ورزقان را پیش برد اما در نهایت این پروژه اعتبارات بیشتری طلب می‌کرد و به همین دلیل هنرمندان کلیه اسناد مالی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دادند، تا این پروژه را به فرجام برساند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از وقوع زلزله ورزقان، هنرمندان و به ویژه سینماگران با حضور گسترده در کمپینی به جمع آوری کمک برای زلزله زدگان ورزقان اقدام کردند و در نهایت قرار بر این شد که به جای هزینه رقم جمع آوری شده برای امور فوری نظیر پتو و چادر، صرف اثر ماندگار و تاثیرگذار در ورزقان شود و به همین دلیل قرار شد فرهنگسرایی با این منابع مالی ساخته شود اما این منابع آنقدر نبود که بتواند این پروژه را به سرانجام برساند.

نماینده پیشین ورزقان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه نقدهایی مطرح کرد که در آن زمان با پاسخ پرویز پرستویی همراه شد که تابناک پاسخ این بازیگر را پوشش داد. اکنون نماینده تازه ورزقان در جریان حادثه زلزله کرمانشاه و کمک‌های میلیاردی به شماری از چهره‌ها و هنرمندان، نسبت به سرنوشت کمک‌های پیشین و عدم ساخت کامل فرهنگسرای ورزقان نقدی وارد کرده است. این اظهارات منجر به طرح های نقدهای تازه‌ای شد، چرا که انتظار می‌رفت این پروژه به سرانجام برسد؛ اما چرا این پروژه به انتها نرسید و اساساً جزئیات این ماجرا چه بود؟

مرتضی آتش زمزم تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در این زمینه واکنش نشان داد و در یادداشتی به نمایندگی از سینماگران فعال در این پروژه به تشریح ابعاد این ماجرا و فرجامِ آن پرداخت. در یادداشت این کارگردان سینمای ایران که در اختیار تابناک قرار گرفته، چنین آمده است:

«فضاي مجازي مشاركت مردم در كمك به هموطنانشان را بيشتر و پر شورتر كرد و حتي جمع آوري اين كمك‌ها توسط هنرمندان و ورزشكاران و افراد سرشناس به عنوان پديده كمک‌رساني در كشور محسوب مي‌شود كه اميدوارم با حمايت از اين پتانسيل ارزشمند در راستاي رشد سازمان‌هاي مردم نهاد و به نفع هموطنان و كشور عزيزمان بهربرداري گردد و فقط تنگ نظران ميتوانند نيمه خالي ليوان را با برجسته كردن كمي و كاستيها كه معمولا در هر كاري هست، ببينند.

اين موج زيباي همدلي و همكاري با افراد شناخته شده از زمان جهان پهلوان تختی تا در زلزله هاي بم و آذربايجان و امروز كرمانشاه رو به رشد است و انشالله از اين تجربه به جاي حادثه هاي تلخ در حل مسائل اجتماعي نيز استفاده شود.یادمان نمی رود آنچه روزهای بعد از زلزله آذربایجان بچه‌های یتیم و بازمانده از فاجعه در زنگ شادی که پرویز پرستویی به همراه هنرمندان راه اندازی کردن، چگونه احساس امنیت کردند و وقتی می‌دیدند این بازیگر زیر یک چادر کنار انهاست چقدر احساس امنیت میکردند.

همه اينها را عرض كردم تا برای تنوير أفكار عمومي به عنوان مسئول پيگيري خانه هنر هريس در خانه سينما و بنياد مسكن گزارشي از آن تلاشها ارائه نمايم.

انشالله از اين به بعد كسي احساسات پاك مردم و تلاش هنرمندان و پيشكسوتان را به سادگي و با تنگ نظري زير سوال نبرد، چرا اگر این حس اعتماد به هنرمندان، سینماگران و ورزشکاران در جمع آوري کمک‌های مردمی ایجاد شده به آسانی بدست نیامده و مسولیت تک تک ماست که از این ارزش انسانی و ملی ایجاد شده در کشورمان صیانت کنیم، از این رو یادآوری مواردی برای اعلام تداوم این جریان ضروری به نظر می رسد:

١- كل كمک‌هاي جمع اوري شده توسط هنرمندان در مقابل سينما آزادي براي زلزله آذربایجان در حدود دويست پنجاه ميليون تومان بود كه به نسبت خود در ٥ سال گذشته بسيار ارزشمند بوده و چه خوب كه امروز با كمک فضاي مجازي اين كمكها براي زلزله كرمانشاه به صورت آنلاين به چندين ميليارد رسيده است اين همان پتانسيلي است كه بايد ارج نهاد و با حمايت و نظارت خود مردم به بهترين نحو مديريت كرد.

٢- آقايان پرستويي، مير كريمي و كمال تبريزي به همراه ديگر هنرمندان خانه سينما حدود پانصد ميليون تومان ديگر به كمک برخي خيرين جمع آوري نمودند كه جمع موجودي ٧٥٠ ميليون تومان شد و با حمايت يكي از خيرين محلي و شوراي محترم و شهرداري هريس كه بيشترين آسيب را در زلزله ديده بود زميني براي تأسيس خانه هنر اختصاص يافت.

با برگزاري مسابقه بهترين طرح برگرفته شده از بقعه هاي آذربایجان انتخاب شد، از اول نيز معلوم بود با اين بوجه نميتوان اين طرح را تكميل نمود ولي اين عزيزان با قول‌هاي حمايتي كه از برخي افراد و مسؤلين گرفته بودن اغاز كردن، و كار در سال ٩٣ آغاز شد و كمک ها و پول خود هنرمندان به پايان رسيد و تمام كساني كه در روزهاي اوليه زلزله قولهاي چند صدميليوني براي كمک به اين پروژه داده بودند، عكس‌هاي سلفي با هنرمندان و آسيب ديدگان گرفتند اما با گذشت زمان قول‌هاي خود را فراموش كردند و من شاهد بودم و يك سال اين عزيزان براي تامين اعتبار به هر دري زدند و پیگیرانه نزد برخي مسئولين دولتي و بخش خصوصي كه روزهاي اول قول داده بودند رفتند. پشت درهایی نشستند كه شايد براي كار شخصي خود بود هرگز انجام نميدادند.

تا اينكه تابستان امسال همزمان با سالگرد زلزله ورزقان جلسه اي با آقاي مهندس تابش رئيس محترم بنياد مسكن و مسئولين بازسازي اين نهاد برگزار شد و تفاهمنامه‌اي براي تكميل پروژه منعقد گرديد و خوشبختانه با تامين اعتبار توسط مسئولين بنياد مقرر گرديد كه براي سالگرد زلزله در مردادماه سال آينده اين مجتمع فرهنگي افتتاح گردد كه عمليات اجراي پس از فصل سرماي پيش رو آغاز خواهد شد. شایان ذکر است تمام صورت هزینه وضعیت‌های انجام شده به صورت قانونی و پس از بررسی دقیق و تایید مراجع قانونی از خانه سینما تحویل و به بنیاد مسکن با ماموریت بازسازی مناقطق زلزله زده واگذار شد.

البته اين تلاش‌ها، جدا از سفر ها و همراهی ها و برنامه های انگیزشی با رویکرد بازگشت شوق زندگی و امید به کودکان و باز ماندگان است که از روزهای بعد زلزله تا همین اواخر توسط آقاي پرستويي و دیگر سینماگران و دوستان ادامه دارد و مرهم دل هموطنانان خود بودند و اقلام غير نقدي جمع اوري شده را با دست خود به دست اسيب ديدگان زلزله رساندن.

اميد است عزيزان اگر كمكي نمي كنند به همت بالايي پيشكسوتاني كه ابرو و اعتبار خود را خالصانه براي كمك به اين مردم شريف هزينه مي نمايند احترام بگذارند. دقيقا اين كم لطفي و وعدها در زمان زلزله بم هم توسط برخي انجام شد چه در بخش دولتي و بين المللي مخصوصا كشورهاي عربي با قولهاي چند صد ميليارد ژست انسان دوستي گرفته و بعد پايان موج اصلي فاجعه عمل نشد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل