بازدید 3540

برندگان و بازندگان نوسان دلار در بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاید دیگر نباید انتظار داشت سابقه سال 90 و 91 و جهش بازار سهام به دنبال افزایش چند برابری نرخ دلار تکرار شود، اما قدرمسلم نوسان نرخ دلار تاثیر خود را بر بازار سرمایه هرچند محدود برجای خواهد گذاشت.
کد خبر: ۷۵۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 29 November 2017

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاید دیگر نباید انتظار داشت سابقه سال 90 و 91 و جهش بازار سهام به دنبال افزایش چند برابری نرخ دلار تکرار شود، اما قدرمسلم نوسان نرخ دلار تاثیر خود را بر بازار سرمایه هرچند محدود برجای خواهد گذاشت.

محمد صدرایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه با افزایش نرخ دلار بازار آزاد و نرخ دلار مبادله‌ای، بحث بر سر نرخ واقعی دلار و همچنین یکسان سازی نرخ دلار بالا گرفته است، گفت: اختلاف بین نرخ مبادله‌ای و نرخ بازار آزاد بدون شک اثرات منفی قابل‌توجهی بر وضعیت رقابت در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی افزود: چند نرخی بودن دلار با روند کنونی به نفع افراد و گروه‌هایی نیست که به‌صورت رسمی و قانونی مشغول فعالیت هستند و صرفاً منافع سوداگران و گروه‌های خاص را تأمین خواهد کرد، بنابراین تعدیل نرخ دلار امری اجتناب‌ناپذیر بوده که حداقل یکی از عوامل تعیین‌کننده آن تفاضل تورم داخلی با تورم خارجی است.

این کارشناس بازار با اشاره به اینکه نرخ دلار تاثیر فراوانی بر شاخص‌های اقتصادی نظیر صادرات، واردات، قیمت تمام‌شده تولید داخلی و رقابت‌پذیری کالاهای کشور در بازارهای جهانی دارد، عنوان کرد: تعیین یک نرخ مشخص برای دلار یک موضوع با ابعاد چندگانه است که بستگی به نرخ بهره و سود بانکی، نرخ تسهیلات و درآمدهای رسمی و غیررسمی دولت از منابع ارزی و سایر عوامل دارد. بنابراین منابع ارزی دولت یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین میزان درجه دخالت دولت در بازار است.

به گفته این کارشناس هم اکنون کارشناسان و اقتصاددانان نرخ‌های مختلفی را برای نرخ دلار متصور هستند که طیف وسیعی از نرخ‌های 4500 تومان تا بالاتر را دربرمی گیرد. با این‌حال بر سر این موضوع که نرخ‌های کنونی دیگر به نرخ‌های گذشته بازنمی‌گردد، تقریباً اجماع نظر وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه به‌ عنوان یکی از بازارهایی که از نوسانات نرخ دلار تأثیر زیادی می‌پذیرد، گفت: تأثیر نوسانات دلار بر صنایع موجود در بازار سرمایه نامتقارن است، بطوری که صنایعی که متکی به صادرات هستند، بهبود یافته و در عمل صنایع واردات محور با افزایش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصولات و در نتیجه کاهش سودآوری مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: شاید دیگر نباید انتظار داشت سابقه سال 90 و 91 و جهش بازار سهام به دنبال افزایش چند برابری نرخ دلار تکرار شود، اما قدرمسلم نوسانات نرخ دلار تاثیر خود را بر بازار سرمایه هرچند محدود برجای خواهد گذاشت.

عمده‌ترین صنایع صادرات محور در بازار سرمایه،صنایع پتروشیمی و برخی از شرکت‌های موجود در گروه فلزات اساسی هستند. البته باید توجه داشت که نرخ‌های جهانی و سیاست‌های قیمت‌گذاری نیز از عوامل مهم و تعیین‌کننده در این صنایع محسوب می‌شوند.

صدرائی با اعتقاد به اینکه شرکت‌های فعال در حوزه مس، فولاد، اوره، متانول، روی و غیره شرکت‌هایی هستند که در صورت افزایش نرخ دلار و مناسب بودن سایر شرایط، پتانسیل خوبی برای سودآوری بیشتر و افزایش قیمت دارند، افزود: تجربه نشان داده است که شرکت‌های خدمات محور نمی‌توانند خود را در مقابل افزایش نرخ دلار پوشش دهند و نسبت به شرکت‌های صادرات محور عقب می‌افتند.

از سوی دیگر، شرکت‌هایی که بهای تمام‌شده تولید آنها شامل مواردی است که به‌طور مستقیم به نرخ دلار بستگی دارد، بزرگ‌ترین بازندگان به شمار می‌آیند، به‌ عنوان‌مثال، واردکنندگان قطعات خودرو از خارج و یا واردکنندگان کائوچو برای تولید تایر جزء این دسته محسوب می‌شوند.

به گزارش فارس ، نرخ دلار در بازار آزاد طی چند هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده است و عمده این نوسانات افزایشی بوده است، به طوری که از اواسط مهرماه از مرز چهار هزار تومان عبور کرد و در مقطعی قیمت 4130 تومان را تجربه کرد. متوسط قیمت فروش دلار مبادله‌ای در شش ماهه اول سال جاری 3267 تومان بوده که تا اواخر آبان به قیمت 3523 تومان رسیده است.

انتظار برای افزایش نرخ ارز باعث شده تا این روزها صنایع صادرات محور و شرکت هایی که از افزایش قیمت های جهانی منتفع می‌شوند، مورد توجه معامله گران بازار سهام قرار گیرند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر