بازدید 9417
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «فریز نفتی با فرمول برد - برد» تا «فرش قرمز برای واردات پژوهای چینی به اروپا»

این پیمانه تیترهایی همچون گسترش چشمگیر روابط تجاری چین و روسیه تا سال ۲۰۲۰، عقب نشینی دلار در ایستگاه پایان هفته، روسیه در پی فاصله گرفتن از دلار آمریکا است، 2018 سال بی سابقه ای برای قیمت طلا خواهد بود، مردم پول خرید کالاهای تزیینی ساختمانی را ندارند، واکنش روسیه به ضبط ذخایر ارز خارجی این کشور توسط آمریکا، بانکداری اسلامی در منطقه خلیج فارس شتاب گرفت و گرانی مرغ با کاهش عرضه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 01 December 2017

از «فریز نفتی با فرمول برد - برد» تا «فرش قرمز برای واردات پژوهای چینی به اروپا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون گسترش چشمگیر روابط تجاری چین و روسیه تا سال ۲۰۲۰، عقب نشینی دلار در ایستگاه پایان هفته، روسیه در پی فاصله گرفتن از دلار آمریکا است، 2018 سال بی سابقه ای برای قیمت طلا خواهد بود، مردم پول خرید کالاهای تزیینی ساختمانی را ندارند، واکنش روسیه به ضبط ذخایر ارز خارجی این کشور توسط آمریکا، بانکداری اسلامی در منطقه خلیج فارس شتاب گرفت و گرانی مرغ با کاهش عرضه را در بر دارد.

 

فریز نفتی با فرمول برد - برد

وزیران نفت و انرژی کشورهای اوپک و غیراوپک در نشست چهارم خرداد امسال با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر، یعنی تا پایان مارس 2018 (اواسط فروردین 1397) موافقت کرده بودند و در حالی که انتظار می رفت این توافق از ماه مارس تا پایان سال 2018 تمدید شود؛ دو طرف در پایان نشست روز گذشته، با صدور یک بیانیه اصلاح شده، دوره جدید همکاری را از ژانویه تا دسامبر یعنی کل سال 2018 اعلام کردند. خالد الفالح رئیس کنفرانس اوپک در کنفرانس خبری پایانی اجلاس روز پنج شنبه اوپک گفت: ما با این اصلاحیه توافق اوپک و غیراوپک را به یک توافق یک ساله تبدیل کردیم و تعهدات خود را به روشنی مورد تاکید قرار دادیم. در بیانیه همکاری مشترک در عین حال آمده است: با توجه به عدم قطعیتهای بخصوص مرتبط با عرضه و تا حدی نیز مرتبط با رشد تقاضا، مقرر شد که در ژوئن 2018 بر اساس شرایط بازار و پیشرفتهای حاصل شده در جهت توازن مجدد بازار نفت در آن زمان ، فرصت برای اقدامات تنظیمی بیشتر لحاظ خواهد شد. به نقل از ایرنا، برخی کارشناسان صدور این بیانیه اصلاح شده را یک 'فرمول برد - برد' برای دو دیدگاه موجود دانستند که از یک سو عربستان به خواست خود برای تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال دست یافت و از سوی دیگر روسیه نیز می تواند به شرکتهای نفتی خود بگوید که امکان بازبینی در ماه ژوئن وجود دارد. همچنین درصورت افزایش مداوم قیمت نفت و ورود بیش از حد تولیدات 'شیل' آمریکا به بازار نفت، تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک مشارکت کننده در توافق کاهش عرضه در ماه ژوئن می توانند تغییرات لازم را اعمال کنند. در حالی که گزارشهایی از فشار شرکتهای نفت روسیه بر وزیر انرژی این کشور برای افزایش تولید روسیه منتشر شده بود اما 'الکساندر نواک' وزیر انرژی روسیه در کنفرانس خبری پایان نشست روز پنجشنبه گفت: ما منعطف هستیم و هدف ما یکی است.

گسترش چشمگیر روابط تجاری چین و روسیه تا سال ۲۰۲۰

به گفته ی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، حجم مبادلات تجاری میان روسیه و چین در حال افزایش بوده و در نه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. به نقل از Russia Today، پوتین در دیدار خود با یکی از وزرای دولت چین اذعان کرده است که ''رشد (روابط تجاری میان چین و روسیه) محسوس و خوب است. مطمئن هستم که (روابط تجاری) به سطح ۶۶ میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید و (در سال های آتی) افزایش خواهد یافت''. به گفته ی رییس جمهور روسیه، مسکو و پکن روابط قوی ای را پایه گذاری کرده اند که '' به طور کامل مطابق با سطح (برنامه ریزی شده برای) شراکت راهبردی چین و روسیه است''. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بین دولت های چین و روسیه، قرار است که این دو کشور سطح مبادلات خود را به ۸۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ رسانده و قله ی ۲۰۰ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۲۰ فتح کند. برای رسیدن به چنین هدفی، دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه گفته است که چین و روسیه قواعد ترجیحی تجاری را در ارتباطات فی ما بین در نظر گرفته اند و این امر می تواند میزانی که پول ملی این دو کشور در مبادلات تجاری آن ها استفاده می شود را افزایش دهد.

عقب نشینی دلار در ایستگاه پایان هفته

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با افت 41 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 199 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 45 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 187 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 11 هزار و 251 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 9 ریال گران تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز پنج شنبه دهم آذرماه با ۱۴ ریال افزایش نسبت روز چهارشنبه ۳۵ هزار و ۲۶۵ ریال قیمت خورد.

از «فریز نفتی با فرمول برد - برد» تا «فرش قرمز برای واردات پژوهای چینی به اروپا»

روسیه در پی فاصله گرفتن از دلار آمریکا است

به گفته جف کریستین، مدیرکل CPM Group، خرید فزاینده طلا از سوی روسیه یک پیام واضح دارد که فاصله گرفتن از دلار آمریکا و سلطه پولی این کشور است. روسیه در اکتبر ۲۱ تن طلا خریداری کرد و میزان ذخایر طلای این کشور که در یک دهه گذشته سه برابر شده است، به ۱۸۰۰ تن بالغ شد. بر اساس گزارش کیتکونیوز، روسیه در انجام چنین اقدامی تنها نبوده و چین و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در حال کاهش استفاده از دلار آمریکا هستند. چین در سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ طلای زیادی خریداری کرد که قرار بود وارد صندوق سرمایه‌گذاری دولتی شود اما در عوض دولت این کشور تصمیم گرفت به ذخایر پولی اضافه کند و به خزانه‌داری آمریکا پیامی ارسال کند که چین می‌تواند ذخایر پولی خود را متنوع سازد.

2018 سال بی سابقه ای برای قیمت طلا خواهد بود

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی ادیسون اینوستمنت بر این باورند که حساسیت قیمت طلا به سیاست های پولی و نرخ بهره آمریکا به بالاترین حد خود از اواخر دهه 1970 یا اوایل دهه 1980 میلادی رسیده است. چارلز گیبسون مدیر موسسه تحقیقاتی ادیسون اینوستمنت تاکید کرد:اگر بانک مرکزی آمریکا قادر به اجرای برنامه کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری شود و این برنامه را با موفقیت اجرا کند، این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در سال 2018 میلادی به کمتر از 1010 دلار در هر اونس کاهش یابد. وی افزود: البته اگر بانک مرکزی آمریکا مجبور شود تا روند اجرای این برنامه را متوقف کرده یا آن را با تغییرات زیادی انجام دهد، قیمت طلا احتمالا به بیش از 1400 دلار خواهد رسید. این تحلیلگر اقتصادی افزود: ارزش طلا در ابتدا بر اساس عملکرد اقتصاد و سیاست های پولی تعیین می شود. چیزی که در اصل بر قیمت طلا تاثیر می گذارد، وضعیت ارزش دلار آمریکا است. گیبسون اظهار داشت: مشکل اساسی که فدرال رزرو اکنون با آن روبرو شده این است که چگونه می تواند تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری خود را کاهش داده و حجم دلار در گردش سیستم پولی را کاهش دهد و در عین حال رشد اقتصادی را حفظ کند. جزئیات بیشتر

مردم، پول خرید کالاهای تزیینی ساختمانی را ندارند

رییس اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان گفت: بازار ساخت و ساز در کشور از چهار سال گذشته روندی نزولی به خود گرفته و این امر تاثیر مستقیمی بر بازار تزیینات داخلی ساختمان داشته به همین امر از سال 92 کسبه ی بازار تزیینات داخلی ساختمان در وضعیت کسادی قرار گرفته اند. میلانی ادامه داد: شدت رکود حاکم بر بازار از 2 سال گذشته روندی افزایش به خود گرفته به طوری بخش زیادی از بازار شاهد فروش چندانی نبوده خصوصا کاهش قدرت خرید مردم موجب خروج کالاهای تزیینی ساختمان از سبد کالاهایشان شده است و افراد به ندرت به سراغ خرید می روند. /باشگاه خبرنگاران

واکنش روسیه به ضبط ذخایر ارز خارجی این کشور توسط آمریکا

وزارت اقتصاد روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد اگرچه این کشور بودجه فدرال خود را با در نظر گرفتن تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه مسکو بسته است اما هرگونه اقدام آمریکا در ضبط ذخایر ارز خارجی روسیه «اعلان جنگ مالی» تلقی خواهد شد. آنتون سیلوآنوف وزیر اقتصاد روسیه گفت: در صورتی که ذخایر ارزی و طلای روسیه از سوی آمریکا تهدید شود و حتی اگر این فکر به ذهن مقامات آمریکایی خطور کند، نوعی تروریسم مالی خواهد بود. بنابه گفته این مقام روس، بودجه روسیه بر مبنای احتمال کاهش درآمدهای این کشور طراحی شده و در آن قیمت نفت ۴۰ دلار بسته شده است که حدود ۳۰ درصد کمتر از قیمت کنونی نفت در بازار است. جزئیات بیشتر

بانکداری اسلامی در منطقه خلیج فارس شتاب گرفت

دارایی بانک های عامل اسلامی در امارات متحده عربی تا پایان ماه گذشته میلادی یعنی اکتبر به ۵۳۵ میلیارد درهم معادل ۱۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تقریبا ۶ درصد رشد نشان می دهد و این مقدار جهش به نوعی یک رکورد جدید در بخش بانکداری اسلامی این کشور محسوب می شود. بانک مرکزی امارت اعلام کرد: رشد قابل توجه در عملیات های بانکداری سازگار با شریعت در این کشور، نشان دهنده توسعه چشمگیر این نوع محصولات بانکی است که طی چند سال گذشته از رشد قابل ملاحظه ای در منطقه برخوردار شده است. ثروت بانکداری اسلامی امارات ۲۰.۲ درصد از مجموع کل دارایی های بانکداری این کشور را تشکیل می دهد و مجموع کل دارایی بانک های امارات در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۲ تریلیون و ۶۳۹ میلیارد درهم ثبت شده است. به نقل از ایبنا، بر اساس آمار بانک مرکزی امارات متحده عربی، ارزش اعتبار تامین شده توسط بانک های اسلامی این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه اکتبر به بیش از ۳۶۱ میلیارد درهم رسیده که حاکی از رشد ۷.۷ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی دارد.

کاهش عرضه، مرغ را گران کرد/ ارزانی، هفته آینده!

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در خصوص تغییرات قیمت مرغ گفت: قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار تومان است که بدین ترتیب قیمت هر کیلو مرغ گرم در کشتارگاه 7 هزار تومان است. وی در ادامه افزود: قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی های سطح شهر 7 هزار و 850 تومان است که این قیمت نسبت به چند روز گذشته 200 تومان افزایش داشته است.مهدی یوسف‌خانی در گفت‌و‌گو با میزان، با اشاره به افزایش تقاضا در بازار مرغ گفت: با توجه به افزایش تقاضا مرغ در بازار و کاهش عرضه این محصول از سوی مرغداران شاهد افزایش نرخ مرغ طی روزهای اخیر بوده ایم. وی در انتها خاطر نشان کرد: قیمت فعلی مرغ در بازار متعارف است، و در هفته آینده با افزایش عرضه مرغ در بازار شاهد کاهش قیمت از 200 تا 400 تومان خواهیم بود.

فرش قرمز برای واردات پژوهای چینی به اروپا

ورود خودروهای بنزین‌سوز چینی شرکت پژو به بازار اروپا افزایش یافته است. یک روزنامه فرانسوی گزارش داد با توجه به بدبینی مصرف‌کنندگان اروپایی به خودروهای دیزلی و افزایش سهم بازار خودروهای بنزین‌سوز، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن مدل‌های بنزین‌سوزی را که در چین تولید کرده است در بازار اروپا عرضه می‌کند. واردات موتورهای بنزین‌سوز پژو از کارخانه سازنده‌اش در چین، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دو برابر پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و به صد هزار دستگاه خواهد رسید. سخنگوی این شرکت خودروسازی از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است. ظرفیت تولید موتور گروه پژو سیتروئن در فرانسه بیشتر به تولید موتورهای دیزل اختصاص داشته است. این گروه خودروسازی اوایل سال‌جاری میلادی برنامه واردات و تولید داخلی را مورد بازنگری قرارداد تا با تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان اروپایی همگام شود. به نقل از دنیای اقتصاد، در پی بروز رسوایی دیزل‌گیت، تقاضا برای خرید خودروهای دیزلی در اروپا به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته و در عوض، بازار خودروهای بنزین‌سوز پررونق‌تر شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
ملت غیور و شریف ایران یک هفته مرغ و گوشت و نون و اصن هیچی نخرید شاید هفته دیگر ارزان شود به همین خیال واهی بمانید ارزانی...
چون همهٔ‌مردم ایران ( بغیر افراد از کار افتاده ) دست در جیب هم دارند ، امکان مبارزه با گرانی را ندارند ،همه بنوعی سر همدیگر کلاه میگذارند ،از کارگر تا کارفرما ،از دولت تا مردم ،بهمین لحاظ اصلاح امور غیر ممکن شده ،چون ،آبنوعی به تفاهم رسیده اند ، که امکان اصلاح نظام اقتصادی را از میان برداشته ،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان