بازدید 3682

افزایش قیمت نفت با تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۶۳ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی با هدف کاهش مازاد عرضه بر تقاضا و افزایش قیمت ها عنوان شده است.
کد خبر: ۷۵۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 01 December 2017

سیدمحمدعلی علوی- روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۶۳ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی با هدف کاهش مازاد عرضه بر تقاضا و افزایش قیمت ها عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۴۴ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۰۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۴ سنت افزایش، بشکه ای ۵۷.۷۴ دلار صورت گرفت.

افزایش قیمت نفت با تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک 

لازم به ذکر است که دیروز اعضای اوپک و همچنین کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. همچنین، با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص امکان استخراج بیشتر نفت توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، توافق شد که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد. این در حالی است که معامله گران بازار نفت در طول ماه نوامبر به دلیل احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت را به ترتیب ۳.۶ و ۵.۶ درصد افزایش داده بودند.

در این رابطه، خالد الفلیح وزیر نفت عربستان گفته است که '' حداقل تا چندین ماه زود است در مورد خروج از قرارداد حرف بزنیم زیرا میزان تقاضا در بازارهای جهانی در زمستان امسال کم بوده است''. همچنین، الفلیح بیان کرده که اوپک در نشست بعدی خود در ماه ژوئن وضعیت پیشرفت قرارداد را بررسی خواهد کرد. افزون بر این، مدیر عامل شرکت لوک اویل روسیه گفته است که در صورت افزایش شدید تقاضا، اوپک و هم پیمانانش برای ایجاد تعادل در بازار میزان تولید نفت را افزایش خواهند داد.

باید خاطر نشان سازیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است.

در این خصوص، بانک گلدمن ساکس بیان داشته که اوپک در حال نشان دادن ''تعهدی جدی برای بازگرداندن وضعیت موجودی نفت به شرایط عادی است''. گلدمن ساکس همچنین اذعان کرده که اوپک قویا متعهد به '' اتکا کردن به اطلاعات (آمار و ارقام) موجود در بازار نفت است تا خطر عرضه ی غیرقابل پیش بینی و برداشت بیش از اندازه از ذخایر نفت را کاهش دهد''.

این در حالی است که میزان استخراج و تولید نفت شل توسط آمریکا یکی از نگرانی های عمده ی اوپک و روسیه بوده است. با توجه به آمار رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در هفته ی گذشته ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی