بازدید 5312

مخالفت یک نماینده با پلمپ‌شدن قهوه خانه‌ها !

دیگر کمتر خیابانی در تهران یافت می شود که در آن حداقل یک قهوه خانه، سفره خانه سنتی، چایخانه و امثال آن پیدا نشود. در هر یک از این اماکن نیز چند ده نوجوان، جوان، میانسال و حتی افراد سالخورده به چشم می خورند که در حال کشیدن انواع قلیان ها هستند.
کد خبر: ۷۵۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 02 December 2017

 

در برخی از اماکن هم که در مرکز شهر نیستند و بیشتر در مناطق حاشیه ای قرار دارند، دیده می شود که دختران جوان و خانم ها نیز به راحتی در آن قلیان می کشند.

به گزارش خبرنگار بازتاب؛چنین وضعیتی در دیگر شهرهای ایران هم با شدت کمتری برقرار بوده اما طی چند ماه اخیر شنیده شده که در بسیاری از شهرها مانند قم، اصفهان، مشهد و غیره برخورد شدید و قاطعی با مراکز فروش قلیان شده و تقریبا بساط آنان جمع شده است. البته هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که در چنین شهرهایی اصلا مرکزی برای فروش قلیان یافت نمی شود اما باید گفت که حداقل مانند گذشته به صورت آزادانه و عیان صورت نمی گیرد.

حال این پرسش مطرح می شود که چرا در تهران به عنوان پایتخت که از جمعیت و اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا چنین برخوردی صورت نمی گیرد و مسئولان و دستگاه های ذی ربط اقدام به جمع آوری قلیان و یا پلمپ مراکز توزیع و فروش آن نمی کنند؟! آیا در صورت انجام چنین کاری، منافع فرد یا افراد و یا حتی دستگاه هایی به خطر خواهد افتاد که مانع چنین کاری می شوند؟!

با هدف بررسی این موضوع، خبرنگار بازتاب به سراغ یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رفت و گفتگویی با وی انجام داد اما پاسخ این نماینده محترم مجلس متفاوت و در نوع خود جالب بود زیرا وی نه تنها مخالف قلیان و قهوه خانه ها بود، بلکه به طور سرسختانه مخالف پلمپ شدن چنین مراکزی است.

در همین راستا محمد رضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص پلمپ کردن قهوه خانه همانند برخی شهرها مانند قم و اصفهان، به خبرنگار بازتاب گفت: اصولا وجود قهوه خانه ها فی نفسه بد نیست و اگر برخی قهوه خانه ها ایرادی دارند باید آن ایرادها اصلاح و برطرف شود.

وی با بیان اینکه عموما قهوه خانه ها از قدیم هم پاتوق صنعتگرانی مثل چوب بری ها، گچ برها، نقاش ها و.. بوده، خاطرنشان کرد: در گذشته هم شهروندان در قهوه خانه ها می نشستند و با هم صحبت می کردند چون پاتوق های دیگری تعریف نشده که بتوانند با هم قرار بگذارند و یکدیگر را ببینند لذا تنها در صورتی که آلودگی هایی از جمله دود در این قهوه خانه ها وجود داشته باشد باید بر طرف گردد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه چنین محافل سنتی از گذشته در جامعه ما وجود داشته و دلیلی برای پلمپ کردن آن وجود ندارد، گفت: اگر فکر می کنیم از لحاظ محیط زیستی احیانا عواملی مثل کشیدن قلیان هست که مشکلی ایجاد می کند، می توان آن را اصلاح کرد چون این پاتوق ملی و سنتی است که از قدیم در کشور ما بوده و خیلی هم قرار دید و بازدیدهای خود را آنجا می گذارند و مانعی وجود ندارد که ما بخواهیم آنها را پلمپ کنیم.

بادامچی متذکر شد: اگر این محافل سنتی که مردم به نوعی از گذشته با آن سر و کار داشته اند را بخواهیم تعطیل کنیم، بی نتیجه خواهد بود و مجددا تسلیم به بازکردن آنها می شویم چون بعد از انقلاب این راه ها را چندین بار تجربه کرده ایم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان ها هم که این قهوه خانه ها پلمپ شده، فعالیت آنها بصورت زیرزمینی شده، لذا بهتر است روند آن را در عین همراهی اصلاح کنیم چون تعطیلی آن ها نمی تواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد. اینکه پلمپ کنیم مطلوب نمی دانم و نتیجه هم نمی گیرند.

وی با بیان اینکه پلمپ قهوه خانه ها نتیجه ای در پی نخواهد داشت، یادآور شد: الان در معماری های مدرن شهری مانند جلو بازار تهران نمی گذارند ماشین وارد شود و مردم پیاده می روند و خرید می کنند و قدم می زند و این یک تنوع و نیاز روحی برای انسان هاست که همدیگر را ببینند و در صورتی که احساس ضرر و زیان برای جامعه احساس کردیم می توانیم آن را اصلاح کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
درست میگه ایشون
پاشو بیا مرکز شهر ببین ارذل و اوباش و قمه کش ها توی این قهوه خانه ها چیکار میکنن جناب نماینده
تابناک اون جمله اول ایراد داره . چه فرقی هست بین قلیان کشیدن خانم ها و آآقایان که نوشتی دیده می شود که خانم ها و دختران جوان نیز به راحتی در آنجا قلیان می کشند . قلیان اگر برای سلامتی مضر است برای همه است زن و مرد ندارد .
تابی درست میگه
چرا علامت تعجب گذاشتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولی امروزه قهوخانه‌ها پاتوق دانش‌جویان هم شده.
اگه قلیان نکشند سراغ جایگزین میروند که شاید بدتر باشه و در ضمن خیلی بیکار میشن
حرف حساب زده دمش گرم
شما تشریف بیاورید به باغ رستورانهای اطراف تهران مثل کرج و شهریار ببینید چه خبره ....!!!!!
دمش گرم خب حرف درستی زده
چن تا پرسش:
وجداناً اینهمه حمله و هجوم به مراکز عرضه قلیان واسه خطرات جسمانی و بحث پزشکی هست؟؟؟؟
چرا دولت کارخونه های تولید سیگار رو تعطیل نمیکنه؟
چرا مجوز واردات سیگار داده میشه؟؟؟
واسه جوونایی که مشغول کار تو این مراکز هستند در صورت تعطیلی قهوه خونه ها کاری براشون فراهم شده یا به امون خدا ولشون میکنن؟
باز هم بپرسم یا بسه؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار