بازدید 15353

این کارنامه «تقریبا هیچ» مجلس را می‌شود به شهید مدرس نشان داد؟+جدول عملکرد

دهم آذر 1396، هشتادمین سالگرد شهادت سیدحسن مدرس است که آبرو و اعتبارش سبب شده، دهم آذر روز مجلس نامیده شود. در کارنامه مجلس دهم در هجده ماه گذشته، سه قانون را می‌توان مصوبات قابل توجه مجلس دهم بر پایه طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس دهم به شمار آورد. به عبارت دیگر، 290 نماینده مجلس به طور متوسط هر شش ماه یک بار، قانون قابل توجهی بر مبنای طرح‌های پیشنهادی خود تصویب کرده‌اند!
کد خبر: ۷۵۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 03 December 2017

نمایندگان مجلس دهم، در حالی هشتادمین سالگرد شهادت سید حسن مدرس روحانی مبارز دوره پهلوی اول را گرامی می‌دارند که عمر چهار ساله مجلس دهم به سرعت در حال نزدیک شدن به نیمه راه است. با مرور تنش‌های فراوان میان مجالس هشتم و نهم با دولت احمدی‌نژاد و البته با به یاد داشتن مشکلات مجلس نهم و دولت روحانی، رسیدن به این نتیجه ـ که تنش در روابط مجلس و دولت به شکل قابل توجهی کاهش یافته ـ چندان سخت نیست. جدای از این فضای آرام‌تر، آیا می‌توان به کارنامه قانون‌گذاری مجلس دهم نمره قبولی داد یا نه؟

به گزارش «تابناک»، هرچند به طور تاریخی، قوه مجریه بیشتر از قوای مقننه و قضائیه در معرض نقد و ارزیابی رسانه‌های عمومی بوده است، وضعیت روابط مجلس نهم و دولت روحانی، انتظارات رسانه‌ها از مجلس را پایین‌تر نیز آورده است.

روابط پرتنش مجلس نهم و دولت روحانی و شرایط خاص سیاسی کشور، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در زمستان 94 را به کارزار مهمی برای آرای سلبی لیستی تبدیل کرد. در بسیاری از شهرهای بزرگ و به ویژه در تهران، مردم بیشتر از اینکه به گزینه‌هایی که برای فرستادن به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان فکر کنند، پیگیر وضعیت فهرست‌ها و اسامی نامزدهایی بودند که هیچ تمایلی به حضور آنها در مجلس نداشتند.

از دل این شرایط و با توجه به وضعیت نامزدهایی که صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان احراز شده بود، افرادی به مجلس راه یافتند که شاید هواداران آنان بیش از این که به عملکرد درخشان آنان در مجلس امید داشته باشند، از این دلخوش باشند که این نمایندگان مزاحمتی برای دولت محبوب آنان ایجاد نخواهند کرد. تاریخ اما عملکرد مجلس را بر مبنای مصوبات و توان نظارتی آن قضاوت خواهد کرد و نه بر اساس میزان همراهی آن با دولت.

از شروع کار مجلس دهم در هفتم خرداد 1395، بیشتر از یک سال و نیم می‌گذرد و اکنون فرصت مناسبی است برای ارزیابی آن چه مجلس دهم برای آینده بهتر مردم ایران انجام داده است. این ارزیابی البته چندان امیدوارکننده نیست.

 وب‌سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ابزار مناسبی برای استخراج مصوبات مجلس دهم در 18 ماه گذشته است. جستجو در این وب سایت، نشان می‌دهد که مجلسی‌ها در این هجده ماه، کار تصویب بیش از هشتاد قانون را به پایان رسانده‌اند، ولی سهم دولت در طراحی و پیشنهاد قوانین در قالب لوایح دولت به مراتب بیشتر بوده است. از 85 قانون احصا شده مصوب مجلس دهم، تنها 22 قانون بر اساس طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس دهم تصویب شده و باقی آن لوایحی است که دولت به مجلس فرستاده و یا معدود طرح‌های باقی مانده از مجلس نهم که کار تصویب آن در مجلس فعلی نهایی شده است.

تعداد بسیار معدودتری از این 22 قانون مصوب مجلس را می‌توان در زمره قوانینی به شمار آورد که از مجلس دهم به یادگار خواهند ماند. خلاصه طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس دهم که به قانون تبدیل شده، از این قرار است:

الف) چهار مصوبه در قالب استفساریه از مجلس در خصوص تفسیر قوانین عادی مصوب مجلس که در واقع پاسخ بلی یا خیر به پرسش مطرح از مجلس شورای اسلامی است.

ب) دو مصوبه در خصوص اصلاح قوانین مربوط به استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی: احتمالا مجلس در چند دوره اخیر بیش از هر موضوع در این خصوص قانون تصویب کرده است!

ج) دو مصوبه بسیار کوتاه در خصوص ادامه اجرای آزمایشی قوانین قبلی و یک مصوبه روتین در خصوص تمدید مهلت جذب اعتبارات بودجه سال 1395

د) دو مصوبه در خصوص الغای قوانین بسیار قدیمی

ه) سه مصوبه بسیار کوتاه که اصلاح قوانین قبلی در خصوص سن بازنشستگی ایثارگران، تعهدات وزارت نفت در خصوص قیر و سرنوشت کارت سوخت

و) یک قانون بسیار کوتاه نیم صفحه‌ای در خصوص تقسیم حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب به دو حوزه مستقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی

ز) قانون کوتاه انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران که نگارش جزئیات آن بر عهده دولت گذاشته شده است.

ح) قانون کم‌اهمیت اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

ط) قانون ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی

ی) قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران: این قانون تاکنون بارها توسط مجالس مختلف اصلاح شده است. اصلاح قبلی قانون در سال گذشته انجام شده بود.

مهم‌ترین طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس دهم که به قانون تبدیل شده است، کدام است؟

با کنار گذاشتن نوزده مصوبه بالا، در کارنامه مجلس دهم در هجده ماه گذشته، سه قانون زیر را می‌توان مصوبات قابل توجه مجلس دهم بر پایه طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس دهم به شمار آورد. به عبارت دیگر، 290 نماینده مجلس به طور متوسط هر شش ماه یک بار قانون قابل توجهی بر مبنای طرح‌های پیشنهادی خود تصویب کرده‌اند!

الف) قانون تنقیح قوانین مالیاتی کشور نتیجه بیش از دو سال همکاری مجلس با سازمان مالیاتی برای سر و شکل دادن به قوانین پراکنده مالیاتی کشور است.

ب) قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، صرف نظر از این، گذشت زمان نشان خواهد داد که چقدر واقع‌بینانه و عملیاتی است، ولی از معدود طرح‌های مفصلی است که نمایندگان مجلس دهم نوشته‌اند.

ج) قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر که نتیجه آن کاهش قابل توجه صدور حکم اعدام درباره قاچاق مواد مخدر است، از معدود قوانین قابل اعتنای مجلس فعلی است که پس از بحث و بررسی فراوان و اعلام نظرات متفاوت دستگاه‌ها و قوای مختلف به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان قانون اساسی رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۹
چرا شرمندگی انها ولی نعمتان مردمند و نه برعکس
ازمجلس عکاس سلفی انتظاری برای مردم نداریم
اگه راست میگند تحقیق و تفحص از خودشون را اجرا کنن
هر دولتی میاد فقط میخاند با اعمال فشار ازشون امتیاز بگیرن
شما نماینده مردم هستید؟؟
همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید. مجلسمان هم مثل باقی قضایا.
حالا نه که مجالس هفتم و هشتم و نهم خیلی به فکر مشکلات کشور و حل مشکلات مردم بودن و دستاوردهای خیلی مثبتی داشتن!!!!
کسانی که برای جلب آراء مردم وارد لیست امید شدند
مجلس ماشین چاپ قانون نیست. یکی از وطایف اصلی نمایندگان که تقریباً به کلی فراموش شده است. نظارت بر اجرای قانون است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
بسم الله
شما بفرما دقیقا کجا دارن نظارت میکنن تا ما هم بدونیم
با دیدن یه زن تو مجلس برا عکس حمله ور شدن.اخه اینا میتونن قانون تصویب کنن
براي ملت هيچ است ولي براي خود مجلسي ها " همه چيز " است.
تا قانون اساسی اصلاح نشه هیچی درست نمیشه
بخار از سماور خاموش ديديم از اين مجلس نديديم !
چقدرزحمت کشیدند
لطفا تحلیلی بر علل افزایش بیکاری جوانان تحصیلکرده بنویسید.
والا زمان مدرس هم ما نبوديم امروزمان ملتي فقير و بيكار و نااميد شهرهايي مملو از فساد رانت ولي بايد بفكر حجاب باشيم همه مسايل رفع شده و اين مشكل برقرار است
یاد مجلس ششم بخیر تنها مجلسی که منتخبان ما بودند بعدم رد صلاحیت شدند
نمایندهای مجلس فراموش کردن و ظیفه شان چیست بیشتربه به فکراینن که رد صلاحیت نشن یا استراتیجی چهارسال دیگه برای نماینده گیشونو چطوری بچینن
هرمشکلی که توی این مملکته عمده اصلیش برمرده به نمایندگان چون نمایندگان هستن که باقوانین جامع و مدرن ونظارت همه جانبه کشور و مملکتو به جلو هدایت میکنن
وقتی نماینده مجلس نمیداند نان دانه ای چند است...چه انتظاری از وی میتوان داشت؟؟؟
نظرات مردم باید پخش شود.
تنها دراین صورت می توانیم ادعای دموکراسی داشته باشیم.
مجلس خانه ملت است.
و ملت ماییم که گرسنه ایم.
مردم ما با چای شکر و نان زنده اند.
کارگران ساختمانی بدون بیمه و روزمزد با چهارسرعایله چه کنند؟
اقایان ما گرسنه ایم ؟
متاسفانه رای لیستی معضل بزرگی شده من به عنوان کسی به یکی از همین لیستها رای دادم کاملا ناراضی هستم چون از 90 درصد افراد هیچ شناختی نداشتم. برخی از این افراد به معنای واقعی ناتوان و فاقد شرایط لازم هستند نمونه اش ان فردی که حقوق نجومی را حق خانوادگی از انقلاب می دانستند.
همون بهتر که قانون تصویب نکنن
به قول دوستمون نمایندگان مجالس قبلی خیلی مفید بودن؟؟!!!
سوای وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس بررسی قوانین قدیمی و ناکارآمد هم بر عهده این نمایندگان است... واقعا مسولین سنگینی است اگر پی ببرند و وجدان بیداری داشته باشند... شاید کمتر افراد کارامدی زیر بار این مسولیت برود..
این نمایندگان حاصل انتخاب مردمنداگه اشکالی هست باید به مردم گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
احسنت!سرنوشت هر قومی رو خودشون تعیین میکنن.
مجلس قبلی با اینکه نماینده درصد کمتری از ملت بودند مجلس باجنب و جوش و پویاتری بود و دولت را تحت فشار قرار می داد که به خواسته ی انان عمل کند.ولی الان نه
همش هزینه رو دست مردم میزارن !!!! بندگان خدا که حقوق بگیر هستن اول مالیات ازشون کسر میشه !!!! وچطور منابع مالی رو هدر میدن !!! پس زیر ساختها وعمران وصنعت وکشاورزی و ..... چی میشه !!!!
به شما توصیه میکنم بخش کشاورزی وصنعت و ..... هرچه قدر میتونید توسعه وتقویت کنید ومحتاج واردات نباشیداینو جدی بگیرید .
اختراعات وابتکارات رو تجاری سازی کنید ایقدر وابسطه گی درست نکنید
پاسخ ها
مختار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
مگرنمایندهها کاری هم انجام میدهند؟؟؟؟؟؟؟
مجلسی که در قبال استخدام‌ نماینده ها در وزارت نفت کف و سوت میزنن از این بهترم ازشون در نمیاد.
آیا نماینده ای که که چند ملیون تومان فقط پول بنر تبیلیغاتش میشود می تواند دم از مدرس بزند حتی اگر خود را ببعض نهاد بداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
کجای کاری برادر چند میلیون چیه بگو چند میلیارد
همانطور که مجلس در راس امور است اگر فساد یا شری هم واقع شود بدانید باز مجلس کم کاری کرده و وظایف خود را درست انجام نداده و همه نمایندگان در عواقب اون فساد مسوول و شریک هستند ..
نظام با حذف رقیب خودساخته خودش (اصلاح طلبان) در انتخابات مجلس دنبال مجلس «تقریبا هیچ» بوده نه مجلس «مدرس»
باسلام و احترام بر تمامی شما و تهیه کننده گزارش
متاسفانه برخلاف نظر مندرج در گزارش که معطوف به کمیت تصویب قوانین شده بنده که حقوق خوانده ام نظر دیگری دارم(فارغ از جناح و....)
1-بزرگوار در جامعه کنونی کیفیت قانونگذاری مهمتر از قانونگذاری است الان ما از بی قانونی رنج نمی بریم جامعه از عدم اجرای قانون رنج میبرد(در خصوص همه معضلات اقتصادی و اجتماعی قوانین ما طوری است که به تورم قانونی مبتلا هستیم) ای کاش کیفیت قوانین را بررسی میکردید با رعایت اصل شفافیت، انصاف، عدالت، صراحت و... .
2-ارائه لایحه برای تصویب قانون اصل مهم قانونگذاری است متاسفانه افزایش طرحهای قانونی یکی از موجبات تزلزل متون قانونگذاری است.
درهرحال بنده اعتقاد دارم کاش گزارش بر پایه انتقاد چشم بسته نبوده و قوانین تصویبی را با اصول قانونگذاری سنجش میکرد و سپس نظارت مجلس محترم را بررسی میکرد و سپس عدم مداخله قوا را پیش میکشید
این هم از سر درایت نماینده هاست که الان خانمهایی که متقاضی بازنشستگی با بیست سال سابقه هستند صداشون به هیچ جا نمیرسه شاید چندتا جوون برن سرکار و زندگی تشکیل بدهند من مادر در اوج ناتوانی باید برم سرکار اونوقت جوونم بیکار توی خونه
مجلس انگار تعطیل است.هیچ صدای از مجلس مخصوصا نمایندگان تهران در صداوسیما پخش نمی شود برعکس دوره قبلی که تقریبا هر روز 1ساعت وقت صداوسیما به پخش سخنرانی رسایی و کوچک زاده و بذرپاش می گذشت
مجلس باید نخبگان ملت باشند نه بعد از رد صلاحیت های گسترده مردم مجبور شوند برای حذف افرادی که مجلس را مادام العمر می خواهند به عده ای ناشناس رای بدهند که بعدا هم معلوم شود با رانت پدرشان داخل لیست ناشناخته ها قرار گرفته اند
با گذرى بر بيشتر قوانين تصويب شده متوجه خواهيد شد هر قانونى پس از تصويب يا اصلاح شده يا لغو شده يا براى مدت محدودى وضع شده قانونگذاران اصلا بفكر مصالح آتى كشور نيستند كه وضع چنين قوانينى چه اثراتى در جامعه و اقتصادو...داره و اين رويه همچنان ادامه داره بايد با ايجاد مجلسى از نوابغ و اساتيد برتر علمى و اقتصادى و سياسى همانند سنا كار قانون گذارى رو اصلاح كرد
از لیستی رای دادن بیشتر از این نمیشه انتطار داشت
فشلترین مجلس در دوره انقلاب مجلس دهم است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها