بازدید 26357

هدف اسرائیل از حمله بامداد امروز به دمشق چه بود؟

همان گونه که اشاره شد، اسرائیل بارها به مواضع ارتش سوریه و حزب الله در شش سال گذشته حمله ور شده؛ اما به نظر می رسد، حمله بامداد امروز اهداف متفاوتی را دنبال کرده است. همزمانی این حمله با مذاکرات سیاسی مربوط به حل و فصل بحران سوریه تصادفی نیست. در این زمینه اسرائیلی ها به نظر می رسد دو هدف عمده را دنبال می کنند.
کد خبر: ۷۵۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲ 02 December 2017

بامداد امروز، جنگنده ها و موشک هایی از اسرائیل به پایگاه و مناطقی از سوریه در نزدیکی دمشق حمله ور شدند و این رژیم نیز اعلام کرد، در این حملات مواضع نیروهای ایرانی را آماج قرار داده است.

به گفته مقامات سوری، اسرائیل مواضع ارتش این کشور را در فرودگاهی در نزدیکی دمشق مورد حمله موشکی قرار داده‌ است. اسرائیل هنوز رسماً این حمله را تأیید نکرده است. انبارهای تسلیحاتی هدف این حمله بوده‌اند.

بنا به گزارش رویترز، اسرائیل مواضع ارتش سوریه در فرودگاهی در نزدیک دمشق را مورد حمله هوایی و موشکی قرار داده است.

دولت سوریه ضمن تأیید این خبر، ارتش اسرائیل را متهم کرد که در بامداد شنبه (دوم دسامبر) از طریق هوا مواضع ارتش این کشور را در فرودگاه «مزه» بمباران کرده ‌است.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نیز تأیید کرد، ترکش‌های موشک‌های اسرائیلی در محوطه فرودگاه نشان می‌دهند که این حمله از سوی اسرائیل صورت گرفته است. اسرائیل هنوز رسماً حمله به فرودگاه نظامی دمشق را تایید یا تکذیب نکرده است.

رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه اعلام کرده‌اند، حمله هوایی متوجه فرودگاه "مزه" در جنوب غربی دمشق بوده و مجموعاً هشت موشک به این فرودگاه شلیک شده است.

در گزارش روزنامه الاخبار لبنان آمده است، جنگنده‌های اسرائیلی با پرتاب موشک انبارهای تسلیحاتی وابسته به ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند. در برخی گزارش‌های رسانه‌های سوری نیز آمده است، این حمله توسط موشک‌های زمین به زمین اسرائیل صورت گرفته است.

برخی ساکنان دمشق در شبکه اجتماعی نوشته‌اند که صدای انفجارهای پیاپی در سراسر پایتخت سوریه شنیده شده است.

مقامات نظامی سوریه اعلام نموده اند، سامانه پدافند هوایی این کشور به سوی جنگنده‌ها و موشک‌های اسرائیلی شلیک کرده است.

یک منبع سوری تأکید کرد، پدافند هوایی سوریه با این حمله مقابله کرده و موفق شده که دو موشک از چهار موشک را قبل از اصابت به هدف، منهدم کند.

طبق گزارش تلویزیون سوریه، در این حمله شبانه کسی کشته نشده و تنها خسارات‌ مالی به محل اصابت موشک‌ها وارد شده است.

فرودگاه مزه در اواخر آوریل ۲۰۱۷ نیز مورد حمله هوایی قرار گرفته بود.

فرماندهی ارتش سوریه اعلام کرد، این حملات تأثیری بر مقابله نیروهای نظامی این کشور علیه تروریسم نخواهند داشت.

گفتنی است، جنگنده های اسرائیل ادعا دارند که پایگاه نظامی ایران در دمشق را بمباران کرده اند.

اسرائیل تا کنون بارها با حملات هوایی، برخی از مواضع نظامی و انبارهای تسلیحاتی در خاک سوریه را آماج قرار داده است. بنا به گفته رسانه‌های اسرائیلی، اغلب این حملات علیه مواضع حزب‌الله در خاک سوریه بوده است. مقامات اسرائیلی بارها تأکید کرده‌اند که اجازه نخواهند داد، تجهیزات و تسلیحاتی ایرانی در اختیار گروه حزب‌الله لبنان قرار گیرد.

نیروی هوایی ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود، در شش سال جنگ داخلی سوریه، نزدیک ۱۰۰ بار به کاروان‌های ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حزب‌الله حمله کرده است.

همان گونه که اشاره شد، اسرائیل بارها به مواضع ارتش سوریه و حزب الله در شش سال گذشته حمله ور شده؛ اما به نظر می رسد حمله بامداد امروز اهداف متفاوتی را دنبال کرده است.

هدف از حمله چه بود؟

همزمانی این حمله با مذاکرات سیاسی مربوط به حل و فصل بحران سوریه تصادفی نیست. در این زمینه اسرائیلی ها به نظر می رسد دو هدف عمده را دنبال می کنند؛

نخست اینکه، اسرائیل با اعلام حمله به مواضع و پایگاه ایرانی در سوریه قصد دارند بار دیگر القا کند که ایران در حال گسترش حضور نظامی خود در سوریه است تا بلکه در مذاکرات پیش رو در آستانه و ژنو موضوع حضور نظامی ایران در سوریه را در مذاکرات بگنجاند و مورد توجه قرار دهد. در واقع، اسرائیلی ها قصد دارند طرف های مختلف را به حضور مستشاری ایران در سوریه حساس کنند تا شاید بتوانند در این مذاکرات فشار فزاینده ای به بازیگران مختلف و از جمله روسیه برای دور کردن نیروهای ایرانی از سوریه وارد کنند.

دوم؛ اسرائیلی ها بر آنند تا با استفاده از این حملات محدود، خود را یک بازیگر کلیدی در بحران سوریه معرفی کنند. به عبارت دیگر، آن ها می خواهند بگویند که اگر منافع و ملاحظات اسرائیل در بحران سوریه در نظر گرفته نشود یا حتی به مذاکرات صلح دعوت نشود، می تواند با راه اندازی این حملات، در فرایند صلح اخلال ایجاد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۹
بدون چراغ سبز روسیه اسراییل این حمله را انجام داده!!! پشت پرده خبرهاست و ما هنوز در خواب ترجیح منافع ایدئولوژیک بر منافع ملی
یقینن ،نیروهای روسی از این حمله مطلع بوده اند ،وشاید هم ،مشخصات منطقه را خود روسها به اسراییل میدهند ،چون روسها ،منافع خود را در منطقه ،با ایران شریک نمیدانند ،وبه هر بهانه ای شده پای ایران را از سوریه ،و لبنان ،کوتاه خواهند کرد ،پس بهتر این است که ایران سرمایه گذاری زیان ده انجام ندهد ،مانند ،احداث کارخانهٔ ایرانخودرو ، و سایپا ،که دود آن به چشم مردم رفته ،و میرود؟ طناب روسها برای ایران پوسیده است
تا زمانیکه جواب جدی به این تجاوزات داده نشه این تجاوزات ادامه خواهد داشت ، صهیونیستها ثابت کردن فقط زبان زور و مشت آهنی میفهمند !
بامزه ماجرا این است که دفاع هوائی سوریه مسلح به پدافند بسیار بسیار مدرن اس 300 و 400 روسی بهمراه کارشناسان روس است که خلبانان اسرائیلی به راحتی دورشون میزنن!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
این حمله موشکی بوده نه با هواپیما و اتفاقا این نشون میده که دفعه قبلی پدافند هوایی سوریه هواپیمای اسرائیلی رو ساقط کرده بود.
موشکهای اس 300 و اس 400 روسی کجا بودن؟!!!!!
پس هنر نمایی لوله بخاری های اس چند صد کی خود نمایی میکند؟
چطور اسراییلیها به این راحتی به پایگاهای ما حمله میکنند و رزمندگان ما رو شهید میکنند ولی ما هیچ پاسخی به اونها نمیدیم یعنی ما اینقدر ضعیف شدیم که اونها به راحتی به ما ضربه بزنند و ما فقط نگاه کنیم؟!!!!!
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
داداش به وقتش....به وقتش
تا حالا تو خیابون شلوغ دعوات شده؟؟ اگه اونجا بزنی همه میبینن و کارت گیره

به وقتش...به جاش
کو آن سردار شجاع که می گفت که منتظر هستیم که دشمن یک خطا کند تا نابود شود ...
چرا سوریه از اسراییل به جهت نقض آتش بس ، حمایت از تروریست به محاکم بین المللی شکایت نمی کند . آیا از اسراییل حق اینگونه حلات را دازد ؟
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
خدایی راستشو بگو کره زمین زندگی میکنی یا از ی سیاره دیگه این نظرو دادی؟؟
چرا انصارالله سوریه با موشک ذخیره خود اسرائیل را نمی زند؟
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
این حرفارو سال 1990 به حزب الله هم میزدن
ولی....آره داداش.....آره
چقدر از عمرش باقی مونده خودشان خوب میدانند دارند چاهی را که برای خودشان کندند را عمیق تر میکنند
پدافند؟پایگاه نظامی فاقد پدافند دیگر چه جور پایگاهی است؟
۸ موشک شلیک شده و ۲ تا موشک از ۴ تا موشک منهدم شدن؟یعنی چی؟انکار ۸ تا موشک درسته یا انهدام ۲ تا از ۸ تا موشک؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
شما به اصل خبر بچسب چکار به این اعداد و ارقام داری
بابا موشک زدن ،حالا چندتاش این وسط گم شده ريا، ااختلاس شده ،شایدم رفتن مهمونی مساله ای نیست دیگه
آنزور که خبرگزاری ها گفتند اسرائیل یک پایگاه ایرانی رو زده! چرا برادران پاسخ نمی دهند؟
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
مثل اینکه ما داریم اونا رو میزنیم حالا این وسط اونا ی جوابکی هم دادن

دیگه جواب به جواب دادن که درست نیست
هر دو موشک یمنی (؟!) رو عربستان زد. از ۸ موشک اسرائیلی ۶ تا به هدف خورد (پایگاه؟!) ولی از خالی بندهای حرفه ای خبری نشد! اگر ۸۰۰ تا بود چندتا به هدف میخورد؟ جنگ آمریکا علیه عراق رو به خاطر دارید؟
ما بارها گفتیم که اگر اسراییل به پایگاههای ایران حمله کند چنین و چنان میکنیم ولی این بار هم شاهد سکوت و نظاره گر کشته شدن مدافعان ایرانی هستیم.
این حمله های صهیونیستها که بی جواب می ماند
در این اوضاع و احوال اسرائیل خواسته بگه ما هم هستیم، زیاد نباید جدی گرفت رژیم سوریه گوشش از این حرفها پر شده و زیاد توجهی هم به اینگونه حملات نداره و فقط به گفتن اینکه در آینده تلافی میکنیم اکتفا میکنه.
پس این خط مقاومت کجا رفته . چرات سوریه تو این 50 سال یک بار اقدامی نکرده
سوریه باید حمله تلافی جویانه کنه.پس این محور مقاومت کی به درد میخوره؟
هدف ارزیابی عکس العمل ایران بوده
ما عادت کردیم همیشه واقعیت ها را از زبان دیگران بشنویم.
احمدی نژاد کجایی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل