بازدید 3712

مخالفت رسمی آمریکا با اقتصاد بازار چین

آمریکا رسما اعلام کرد که با «اقتصاد بازار» چین مخالف است و این موضع، حاکی از ورود دو کشور به فصل جدیدی از جنگ تجاری دارد.
کد خبر: ۷۵۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵ 02 December 2017

آمریکا رسما اعلام کرد که با «اقتصاد بازار» چین مخالف است و این موضع، حاکی از ورود دو کشور به فصل جدیدی از جنگ تجاری دارد.

به گزارش مهر به نقل از سی ان بی سی، ایالات متحده آمریکا رسما به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که مخالف پذیرفتن «اقتصاد بازار» چین است. درخواستی که اگر مورد تائید سازمان تجارت جهانی هم قرار گیرد، این اجازه را به واشنگتن می‌دهد تا تعرفه های سنگین ضددامپینگ را بر روی کالاهای چینی لحاظ کند.

«اقتصاد بازار» یک سیستم اقتصادی است که در آن، تولید و توزیع کالاها و خدمات با مکانیزم بازارهای آزاد و توسط سیستم قیمت آزاد هدایت می‌شود.

این بیانیه اعتراض آمیز آمریکا، می تواند در راستای سیاست‌های اخیر اقتصادی اتحادیه اروپا بر ضدپکن باشد که اعلام کرده بود: رویه فعلی تجاری چین پیامدهای جدی برای آینده تجاری این اتحادیه در بر دارد.

چین با اتحادیه اروپا برای بر سر رسمیت شناختن عنوان «اقتصاد بازار» مبارزه می کند؛ چراکه به موجب کسب این عنوان، مقایسه قیمت ها توسط کشور ثالث ممنوع می شود و این رویکرد، به طرز چشمگیری، عوارض ضددامپینگ بر روی کالاهای چینی را کاهش می دهد.

از سویی دیگر، ایالات متحده و اتحادیه اروپا معتقدند که نقش فراگیر دولت در اقتصاد چین، از جمله اعطای یارانه‌های هنگفت، به این معنی است که قیمت محصولات چینی در بازارهای داخلی آمریکا و اروپا کاملا تحریف شده و مورد تائید بازار نیستند.

پیش از این، نماینده تجاری آمریکا در ماه ژوئن در کنگره این کشور گفته بود که پرونده تجاری واشنگتن علیه چین در سازمان تجارت جهانی، به عنوان جدی ترین پرونده دادخواهی ما در این سازمان محسوب می شود و اعمال تصمیم به نفع چین، یک فاجعه برای سازمان تجارت جهانی است. وی بارها نسبت به اعضای حل و فصل مناقشه سازمان تجارت جهانی ابراز ناامیدی درباره کرده و خواستار تغییرات عمده در این سازمان شده بود.

همچنین در گزارشی وزارت بازرگانی آمریکا در ماه اکتبر اعلام کرده بود، آمده بود که چین، موفق به پشت سر گذاشتن تست های «اقتصاد بازار» نشده است.

این اقدام موضع جدید آمریکا علیه چین، تنش تجاری بین واشنگتن و پکن را افزایش می دهد و دولت ترامپ چند اقدام عمده تجاری را انجام خواهد داد که از جمله آن می توان، به وضع تعرفه های سنگین یا سهمیه بندی برای فولاد و آلومینیوم و همچنین انجام تحقیق در زمینه نقض حقوق مالکیت معنوی در چین اشاره کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان