بازدید 9776
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «مخالفت رسمی آمریکا با اقتصاد بازار چین» تا «توصیه رئیس مجلس به سپرده گذاران مؤسسات مالی»

این پیمانه تیترهایی همچون تأثیر دو زلزله اخیر بر مصرف بنزین در کشور، دست انداز عراق سر راه صادرات لبنیات ایران، ابطال پروانه استاندارد هشت فرآورده موادغذایی، شاخص کل بورس دوباره به روند صعودی بازگشت، تبادل گردشگران ایران و روسیه جایگزین سفر به ترکیه، کاهش شدید فروش سکه طلا و نقره در آمریکا، کاهش ارزش روبل روسیه در برابر دلار و گرانی دلار و یورو در بازار آزاد تهران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 03 December 2017

از «مخالفت رسمی آمریکا با اقتصاد بازار چین» تا «توصیه رئیس مجلس به سپرده گذاران موسسات مالی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون تأثیر دو زلزله اخیر بر مصرف بنزین در کشور، دست انداز عراق سر راه صادرات لبنیات ایران، ابطال پروانه استاندارد هشت فرآورده موادغذایی، شاخص کل بورس دوباره به روند صعودی بازگشت، تبادل گردشگران ایران و روسیه جایگزین سفر به ترکیه، کاهش شدید فروش سکه طلا و نقره در آمریکا، کاهش ارزش روبل روسیه در برابر دلار و گرانی دلار و یورو در بازار آزاد تهران را در بر دارد.

تأثیر دو زلزله اخیر بر مصرف بنزین در کشور

زلزله حدود سه هفته گذشته استان کرمانشاه و روز گذشته استان کرمان، باعث هجوم مردم به پمپ بنزین ها و در نتیجه افزایش قابل توجه مصرف این فرآورده نفتی در این دو استان شد، به طوری که به گفته محمد فرازمند، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در روزهای بعد از وقوع زلزله، روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در کرمانشاه توزیع می شد و طبق آخرین آماری که در مورد انتقال بنزین به مناطق زلزله زده کرمانشاه در ۲۹ آبان ماه منتشر شد، بیش از چهار میلیون و ۷۵۲ هزار لیتر بنزین در این مناطق به وسیله ۱۹۱ دستگاه نفتکش توزیع شده است. علاوه بر رشد مصرف بنزین در استان‌های زلزله زده، میانگین مصرف بنزین ایران از ابتدای سال جاری تا ۲۸ آبان ماه ۸۱ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد داشته است. با این حال، با وجود اینکه میزان مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است، موسوی خواه از ذخایر بیش از یک میلیارد لیتری بنزین به ایسنا خبر داد و گفت: نگرانی در زمینه تأمین مورد نیاز کشور وجود ندارد و ذخایر استراتژیک بنزین کشور بیش از یک میلیارد لیتر است.

دست انداز عراق سر راه صادرات لبنیات ایران

تحقق ­پیش بینی صادرات یک میلیارد دلاری لبنیات به عراق با افزایش ۵۰ درصدی تعرفه از سوی دولت این کشور با مشکل مواجه شده است. کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی ایران با اعلام این خبر افزود: در شش ماه گذشته، صادرات لبنیات به عراق به ۵۰۰ میلیون دلار رسید و پیش بینی می کردیم تا پایان سال به رکورد یک میلیادر دلار دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: متأسفانه بدلیل مشکلاتی در دو ماه گذشته و افزایش تعرفه واردات لبنیات تا ۵۰ درصد از سوی دولت مرکزی دستیابی به این رکورد صادراتی دشوار شده است. /صداوسیما

ابطال پروانه استاندارد هشت فرآورده موادغذایی

کارشناسان استاندارد استان تهران پس از بررسی عملکرد و کیفیت تولیدات واحد‌های تولیدی مواد غذایی در جلسات کمیته علایم آبان‌ماه، پروانه استاندارد هشت فرآورده سیر ترشی، کنسرو خیارشور ممتاز، کنسرو رب گوجه فرنگی، زیتون شور با نام تجارتی گرین‌فیلد، شکر و قند شکسته با نام تجارتی آتنا، چای سیاه خارجی با نام تجارتی چای یاقوت را به دلیل عدم احراز شرایط استاندارد ابطال کردند.

مخالفت رسمی آمریکا با اقتصاد بازار چین

ایالات متحده آمریکا رسما به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که مخالف پذیرفتن «اقتصاد بازار» چین است. درخواستی که اگر مورد تأیید سازمان تجارت جهانی هم قرار گیرد، این اجازه را به واشنگتن می‌دهد تا تعرفه های سنگین ضددامپینگ را بر روی کالاهای چینی لحاظ کند. «اقتصاد بازار» یک سیستم اقتصادی است که در آن، تولید و توزیع کالاها و خدمات با مکانیزم بازارهای آزاد و توسط سیستم قیمت آزاد هدایت می‌شود. این بیانیه اعتراض آمیز آمریکا، می تواند در راستای سیاست‌های اخیر اقتصادی اتحادیه اروپا بر ضدپکن باشد که اعلام کرده بود: رویه فعلی تجاری چین پیامدهای جدی برای آینده تجاری این اتحادیه در بر دارد. چین با اتحادیه اروپا برای بر سر رسمیت شناختن عنوان «اقتصاد بازار» مبارزه می کند، چون به موجب کسب این عنوان، مقایسه قیمت ها توسط کشور ثالث ممنوع می شود و این رویکرد، به طرز چشمگیری، عوارض ضددامپینگ بر روی کالاهای چینی را کاهش می دهد. از سوی دیگر، ایالات متحده و اتحادیه اروپا معتقدند که نقش فراگیر دولت در اقتصاد چین، از جمله اعطای یارانه‌های هنگفت، به این معناست که قیمت محصولات چینی در بازارهای داخلی آمریکا و اروپا کاملا تحریف شده و مورد تأیید بازار نیستند. /سی ان بی سی /   جزئیات بیشتر در این زمینه

شاخص کل بورس دوباره به روند صعودی بازگشت

شاخص کل بورس که هفته گذشته با رشد هفتگی ۲ درصدی، بیشترین رشد از شهریورماه را ثبت کرده بود، در اولین روز کاری هفته با حمایت نمادهای معاملاتی فولاد، شفن، شبندر، فخوز، اخابر و پترول، توانست پس از افت روز چهارشنبه، روند صعودی را در پیش بگیرد و با افزایش 144 واحدی معادل 0.16 درصد در سطح 91 هزار و 296 واحد قرار گیرد. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 46 واحدی به رقم 29 هزار و 261 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 31 واحدی، عدد 17 هزار و 654 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 24 واحدی به رقم 13 هزار و 313 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.20 درصد، 193 واحد کاهش را رقم زد به سطح 98 هزار و 750 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 106 واحد افزایش به رقم 65 هزار و 62 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 288 واحد افزایش معادل 0.15 درصد همراه بود و عدد 193 هزار و 295 واحد را به نمایش گذاشت.

از «مخالفت رسمی آمریکا با اقتصاد بازار چین» تا «توصیه رئیس مجلس به سپرده گذاران موسسات مالی» 

 راه اندازی مخازن نفتی بهره برداری نشده‌ی آمریکا پس از قرارداد کاهش تولید اوپک

به گفته ی بری ورتینگتون، مدیر عامل اتحادیه ی انرژی آمریکا، به احتمال زیاد آمریکا تولید نفت و صادرات این کالا را پس از تصمیم ۲۴ کشور حاضر در نشست اوپک مبنی بر تمدید قرارداد کاهش تولید نفت افزایش خواهد داد. به گفته ی وی، دولت آمریکا این اجازه را ندارد که تولید نفت را در آمریکا کاهش دهد، بلکه این بازار است که تعیین می کند ''کی، کجا و با چه قیمت هایی'' تولید کنندگان نفت این کالا را تولید می کنند. در این خصوص، برخی شرکت های تولید کننده ی نفت آمریکا اذعان کرده اند که هنوز هزاران چاه نفتی بهره برداری نشده در آمریکا وجود دارد که راه اندازی آنان منجر به این خواهد شد که رشد قیمتی ای که در نتیجه ی قرارداد اوپک ممکن است ایجاد شود کاهش یابد. از دیدگاه آنان، آمریکا می تواند با بهره برداری از این چاه ها گوی سبقت را در تعیین قیمت نفت از رقبای خود برباید. همچنین، ورتینگتون ابراز امیدواری کرده که علیرغم غیر قابل پیش بینی بودن واکنش بازار نفت به رخدادهای ژئوپلیتیک، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک به ایجاد تعادل در بازارهای جهانی نفت منجر شود.

تبادل گردشگران ایران و روسیه، جایگزین سفر به ترکیه

در شرایطی که روسیه و ایران دو بازار از سه بازار نخست گردشگری ترکیه محسوب می‌شوند، معاون کمیته توریسم دولتی جمهوری باشقیرستان معتقد است که با اعمال لغو روادید بین ایران و روسیه می‌توان تعداد زیادی از این گردشگرانی را که به ترکیه می‌روند، بین دو کشور ایران و روسیه مبادله کرد. انصارویچ این سخنان را در نشست معاون گردشگری با نمایندگان شرکت‌های گردشگری و انجمن مسلمانان جمهوری باشقیرستان روسیه عنوان کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، ایران و روسیه طی یک سال اخیر قدم‌های محکمی برای لغو روادید برداشته‌اند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. براساس آنچه پیش از این از سوی مقامات رسمی دو کشور اعلام شده، لغو روادید روسیه در صورت اجرا شدن تنها برای تورهای گروهی اعمال خواهد شد.

کاهش شدید فروش سکه طلا و نقره در آمریکا

آمارهای رسمی حاکی است که فروش سکه طلا و نقره در آمریکا در ماه نوامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش روبرو شده است. بر اساس این گزارش فروش سکه طلا و نقره در یازده ماه نخست امسال در آمریکا به پایین ترین سطح از سال 2007 میلادی رسیده است. این آمارها نشان می دهد که فروش سکه طلا در آمریکا طی ماه نوامبر به 12 هزار اونس رسیده که نسبت به نوامبر سال گذشته بیش از 92 درصد کاهش داشته است. فروش سکه طلا در آمریکا در 11 ماه نخست امسال به 259500 اونس رسیده که این پایین ترین رقم در ده سال اخیر به شمار می رود. این گزارش افزود: فروش سکه نقره در آمریکا نیز طی ماه گذشته به 385 هزار اونس رسیده که این رقم نیز نسبت به نوامبر سال قبل 87 درصد کاهش نشان می دهد. فروش سکه نقره در آمریکا در 11 ماه نخست امسال نیز به 17.3 میلیون اونس رسیده که این رقم نیز پایین ترین میزان در ده سال اخیر بوده است. افزایش شاخص سهام موجب شده است تا بسیاری از سرمایه گذاران آمریکایی اقدام به فروش سکه های طلا و نقره و سرمایه گذاری در بازار سهام کنند.

کاهش ارزش روبل روسیه در برابر دلار

شهادت احتمالی مایکل فلین مبنی بر اینکه توسط ترامپ به او دستور داده شده با مقامات روس تماس برقرار کند، روبل روسیه در برابر دلار آمریکا، افت کرد. در پایان معاملات روز جمعه روبل روسیه بیش از ۱.۱ درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. فلین برای شهادت آگاهانه دروغ و نادرست به مأمورین اف‌بی‌آی که یک جرم است، گناهکار شناخته شد. بلافاصله بعد از این اخبار شاخص دلار دچار نوسان ۰.۴ درصدی شد و به نرخ ۹۲.۶۹ رسید و به این ترتیب روز خود را منفی کرد و سودهای اندکی که طی هفته گذشته به دست آورده بود را از بین برد. نرخ روبل در برابر دلار قبل از این گزارش برابر با ۵۸.۴۹ روبل در برابر هر دلار بود اما پس از انتشار این گزارش، به نرخ ۵۹.۰۲ روبل در برابر هر دلار سقوط کرد. مارک چندلر، سرپرست استراتژی پولی در «بران برادرز هریمن» گفت: من معتقدم که به طور کلی دلار با این اخبار آسیب دید. او اضافه کرد: هفته گذشته دلار در مسیری قرار داشت که عملکرد آن از همه ارزهای مهم جهانی (به جز پوند) بهتر شده بود، اما پس از انتشار اخبار مربوط بهفلین، نتایج دلار بیشتر شبیه یک سبد ترکیبی شده است.

گرانی دلار و یورو در بازار آزاد تهران

در پایان معاملات اولین روز هفته، شاهد رشد قیمت دلار، یورو و درهم برای فروش بودیم. بر این اساس هر دلار آمریکا در پایان روز با افزایش 102 ریال نسبت به پنجشنبه گذشته به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 301 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 27 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 214 ریال رسید. همچنین در بازار آزاد روز شنبه، هر درهم امارات 11 هزار و 242 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، 9 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه یازدهم آذرماه) با ۱۲ ریال افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۳۵ هزار و ۲۷۷ ریال قیمت خورد.

توصیه رئیس مجلس به سپرده گذاران مؤسسات مالی

رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس، با بیان اینکه مؤسسات اعتباری یکی از چالش های مهم بود، عنوان کرد: مؤسساتی ایجاد شد که سودهای سنگینی اعلام می کردند که مردم می خواستند از آن استفاده کنند اما از آنجایی که این میزان سود در فضای اقتصادی کشش نداشت مشکلاتی ایجاد شد و برخی افراد مؤسسات در این حوزه دستگیر شدند. وی افزود :98 درصد افرادی که در کاسپین سرمایه گذاری کردند زیر 200 میلیون بودند که به وضعیت آن ها رسیدگی شده است سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری نگرانی نداشته باشند اما در انتخاب های خود دقت کنند. دکتر لاریجانی در ادامه درباره روند حذف برخی افراد از فهرست یارانه بگیران عنوان کرد: این پیشنهاد که یارانه فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق بگیرد چندان کامل نیست و باید دربرگیری داشته باشد چون خیلی افراد دیگر باید در این فهرست باشند اما عضو این دو نهاد نیستند برای مثال خیلی از روستاییان حتی حاشیه نشینان یا ساکنان شهرهای کوچک باید یارانه دریافت کنند لذا باید این دایره را وسیع تر کرد که مجلس با همکاری دولت روی آن در حال کار است و در جلسه سران قوا هم گفتیم که به صورت معقولی کار سامان پیدا کند. /شبکه خبر

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
بیشتر بازی امریکا با کره شمالی اعلام تهدید برای چین است زیرا اقتصاد چین اروپا و امریکا را نابود خواهد کرد.این است ضربه زدن به امریکا
فقط دروغ و خالي بندي در مورد موسسات مجاز و غيرمجاز!!!
من و همسرم ارديبهشت 95 هر كدوم 200 ميليون تومن پول در موسسه مجاز كاسپين كه در اسفند 94 مجوز گرفته بود و در سايت بانك مركزي هم بود سپرده گزاري كرديم،ولي متاسفانه تا الان ما دو نفر را يك نفر در نظر گرفتن و كمتر از 50 درصد اصل سپرده ما را پس دادن.قرارداد ما يكساله و تاپايان ارديبهشت 96 بود الان اذرماه 96 هست حتي اصل پول را هم ندادن بعد از 7 ما از اتمام قرارداد حالا چقدر تورم شده و دلار از 3500 به 4100 افزايش يافته بماند!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر