بازدید 15363
اگر از ماجرای بدهکاران کلان بانکی ناراحت هستید، این مطلب را نخوانید!

چرا نباید با انتشار یک فهرست بدهکاران بانکی فریب بخوریم؟!

موضوع بدهکاران کلان بانکی، بار دیگر و این بار با انتشار فهرست افرادی که ادعا می‌شود، بدهکاران بزرگ به بانک سرمایه هستند، مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است، ولی دلایل روشنی وجود دارد که هر خواننده عاقلی را در خصوص اهمیت فهرست منتشره دچار تردید می‌کند.
کد خبر: ۷۵۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 05 December 2017

پس از گذشت نزدیک به یک دهه از زمانی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم مدعی انتشار فهرست مفسدین بزرگ و بدهکاران کلان بانکی می‌شد، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتشار فهرست مبهمی از افرادی که مدعی است بدهکاران اصلی به بانک سرمایه هستند، بار دیگر این موضوع را به افکار عمومی کشانده تا هر که در سالهای گذشته، هفت خوان پرسنگلاخ مقررات دست و پاگیر بانکی برای دریافت وام‌های چندمیلیون تومانی را پشت سر گذاشته است، ضمن این آهی از سر خشم و حسرت می‌کشد، این سؤال را از خود بپرسد که اگر بانک‌ها به ما چند میلیون تومان وام نمی‌دهند، چگونه به این افراد وام‌های چندصد میلیارد تومانی می‌دهند؟!

به گزارش «تابناک»؛ این احساس خشم و خیانت و حسرت را که کنار بگذاریم، باید پرسش های مهم‌تری درباره کیفیت فهرست منتشره از بدهکاران بانک سرمایه پرسید تا روشن شود، فهرست ادعایی واقعا اهمیتی دارد یا خیر؟ پرسش هایی که اگر حوصله خشم و ناراحتی بیشتر را ندارید، بهتر است ادامه این مطلب را نخوانید!

پرسش نخست: فهرست منتشر شده چقدر قابل اعتناست؟

طبق تصویر منتشر شده در توییتر محمود صادقی، ادعا شده که ۲۰ تن، حدود هفت هزار میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهی دارند. بیشترین میزان بدهی ادعایی، مربوط به فردی به نام جهانبانی است که بیش از 1300 میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهی دارد. حسین هدایتی نیز که با بیش از هزار میلیارد تومان در رده دوم فهرست ادعایی از نظر میزان بدهی به بانک سرمایه است، با رد این ادعا، نماینده تهران در مجلس را تهدید به شکایت کرده است. برای پاسخ به سؤال فوق، باید به چند نکته زیر توجه داشت؛

1) این ارقام البته ارقام بسیار بزرگی هستند، ولی فهرست منتشره، تنها بخش ناچیزی از بدهی بدهکاران کلان بانکی را نشان می‌دهد. این روزها تقریبا همه آمارهایی که از سوی مقامات قوای سه‌گانه منتشر می‌شود، مجموع معوقات بانکی را بیش از صدهزار میلیارد تومان نشان می‌دهد. برخی این عدد را در حد دویست هزار میلیارد تومان نیز برآورد کرده‌اند.

بنابراین اگر فرض کنیم که فهرست منتشر شده واقعی باشد و مجموع بدهی بدهکاران بانکی را به میزان حداقلی صدهزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، ما اکنون فقط از 7 درصد ماجرا خبر داریم.

داشتن اطلاعات 7 درصد بدهی بدهکاران بانکی ضمن این که ظاهرا یک افشاگری است، می‌تواند بسیار گمراه‌کننده باشد، مگر این که فهرست همه بدهکاران منتشر شود. اگر افشای فهرست بدهکاران بانکی در همین مرحله متوقف شود، افکار عمومی از واقعیت ماجرا، اطلاعات کمی در دست خواهد داشت. لازم است که آقای صادقی و دیگر نمایندگانی که به اطلاعات بدهکاران بانکی دسترسی دارند، فهرست‌های اصلی و بزرگتر بدهکاران بانکی را منتشر کنند.

برای مثال در آغاز به کار دولت دهم و پس از ارسال فهرست بدهکاران بانکی به قوه قضائیه، اعلام شده است که در سیستم بانکی کشور ۱۴۳۲ بدهکار میلیاردی‌اند که ۹۰۰ تن از آنها بدهی بالای ۱۰ میلیارد تومان داشته و ۵۳۲ تن دیگر آنها بدهی بالای ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلیاردی دارند.

2) ضمن این که باید توجه کرد، بیشترین میزان بدهی‌های کلان بانکی به بانک سرمایه هم مربوط نیست. مدیر گروه بازارهای مالی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 1393 با اشاره به انتشار گزارش این مرکز درباره معوقات بانک‌ها گفته: از مجموع 87 هزار میلیارد تومان معوقات تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، بانک ملی با 13 هزار میلیارد تومان، پارسیان و تجارت نیز هر یک با 11 هزار میلیارد تومان دارای بیشترین معوقات نظام بانکی کشور هستند.
اگر قرار است تصویر دقیق‌تری از بدهی‌های معوق بانکی داشته باشیم، انتشار فهرست بدهکاران بانک‌های اصلی ضروری‌تر است.

3) بدهکارانی که فهرست آنها منتشر شده، بزرگترین بدهکاران بانکی نیستند. برای مثال باید به یاد بیاوریم که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نیمه مهرماه اظهار داشته است: قوه قضاییه اخیراً یکی از افرادی را که فساد بانکی داشت، دستگیر کرد و طبق گزارش بانک مرکزی، این فرد با 14 بانک مرتبط بوده و تسهیلات گرفته و بیش از 30هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود 16 هزار میلیارد آن بدهی‌ معوق است.

پرسش دوم: آیا انتشار فهرست بدهکاران بانکی فایده‌ای دارد؟!

به یاد داشته باشیم این اولین بار نیست که موضوع انتشار فهرست بدهکاران بانکی مطرح می‌شود. محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم به این مشهور شد که به وعده‌اش برای خارج کردن فهرست مفسدین و بدهکاران بانکی از جیبش عمل نکرده است، ولی مدیران دولت وی مدعی هستند که در دو نوبت در سال های 1389 و 1390 در مکاتباتی رسمی این فهرست را برای قوه قضائیه ارسال کرده‌اند.

همان گونه که پیشتر گفته شد، دولت روحانی نیز در اوایل کار خود فهرست بدهکاران بانکی را برای قوه قضائیه ارسال کرده است.
خبر بازداشت و زندانی شدن تعدادی از این افراد نیز در سالهای گذشته منتشر شده و روند بازداشت تعداد دیگری از بدهکاران بانکی در حال حاضر ادامه دارد.

پرسش مهم که پاسخ به آن بیشتر بر عهده مسئولان نظام بانکی است، این است که با وجود تهیه این لیست‌ها، آیا آمار بدهکاری‌های کلان بانکی کاهش یافته است یا خیر؟ آماری که به تدریج در حال انتشار است، نشان‌دهنده کاهش بدهی‌های کلان بانکی نیست.

پرسش سوم: آیا می‌توان از خیرخواهی نماینده منتشرکننده فهرست بدهکاران بانک سرمایه مطمئن بود؟

اکنون روشن شده که ادعای اولیه محمود صادقی در خصوص وابستگی یکی از بدهکاران کلان بانکی به یکی از مراجع تقلید کذب بوده است. این ادعای کذب، راه را برای طرح شبهه و سؤالاتی باز خواهد کرد. پیش از طرح این سوالات و شبهات لازم است، بخش‌هایی از ادعاهای محمدرضا خانی مدیرعامل قبلی بانک سرمایه را مرور کنیم.

در چهارم مهرماه سال 95 به پیشنهاد هیأت مدیره بانک سرمایه و تأیید بانک مرکزی، محمد رضا خانی، عضو هیأت مدیره این بانک، به مدیرعاملی بانک سرمایه منصوب شد و در پی استعفای وی در 29 فروردین سال جاری، علیرضا پویان شاد جایگزین او شد. بعدتر و در خردادماه سال 1396، اسدالله عباسی عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از ممنوع الخروج شدن محمدرضا خانی رئیس سابق بانک سرمایه خبر داد. آقای خانی در اردیبهشت ماه و در گفت و گو با فارس در خصوص بدهی‌های معوق بدهکاران بانک سرمایه گفته است: رقم مطالبات مشکوک‌الوصول که در دست 31 بدهکار عمده بود و از این 31 تن هم 10 تن دانه‌درشت‌تر هستند، 8 هزار میلیارد تومان است.

بانکی که در 11 سال به خاطر بدهکاران کلانی که داشت، وام با نرخ‌ 37 درصد از بانک‌های دیگر وام گرفته بود اما به این بدهکاران کلان با نرخ 25 و 26 درصد پرداخت کرده بود. اما من این بدهی را صفر کردم. با اقدامات انجام شده بانک پویا و جوان شد به طوری که منابع بانک 67 درصد رشد کرد و بدهی به بانک مرکزی صفر شد. رشد ذخیره‌ها بالا بود و سطح اعطای تسهیلات را کاهش دادیم. در این مدت 43 درصد از مطالبات را وصول کردیم. این کارها را که انجام دادیم و چند بدهکار بزرگ هم بازداشت شدند، قبل از عید نوروز یک جلسه‌ای با تدبیر دادسرای پولی و بانکی آقای پسندیده و بچه‌های وزارت اطلاعات تشکیل و این 31 بدهکار کلان دعوت شدند. در آن جلسه اعلام شد تا پایان اردیبهشت ماه به شما فرصت می‌دهیم که این بدهی را تسویه کنید. حتی بچه‌های وزارت اطلاعات به این بدهکاران گفتند اگر این بدهی را تسویه نکنید برای خودتان و خانواده‌تان مشکل ایجاد خواهد شد. این جلسه که تشکیل شد و بدهکاران با این تهدید روبه رو شدند، به این نتیجه رسیدند که مدیرعامل باید عوض شود. چون اگر مدیرعامل عوض شود، پیگیری ماجرا سه، چهار ماه عقب می‌افتد و بدهکاران هم در این مدت لابی‌هایی می‌کنند و راهکارهایی برای رسیدن به خواسته هایشان پیدا می کنند.

1) اگر ادعای محمود صادقی درباره وابستگی سامان مدلل به یکی از مراجع تقلید کذب است، چگونه می‌توان سایر ادعاهای وی درباره فهرست منتشر شده را باور کرد؟

2) اگر آن گونه که آقای خانی مدعی است، بدهکاران کلان بانک سرمایه، توانایی تغییر مدیر عامل این بانک را دارند، توانایی انتشار فهرست گزینشی و یا فریبکارانه از بدهی‌های بانک را ندارند؟!

3) آقای خانی مدعی است که بدهکاران بزرگ در برابر فشارهای نهادهای مختلف بانکی، قضائی و امنیتی مقاومت می‌کرده‌اند. می‌شود باور کرد که چنین بدهکارانی از انتشار فهرست اسامی خود هراسی داشته باشند؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۶۳
خدای نکرده تو لیست آشنا نداشتید با این سری مقالات؟
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
بعد از ده ها یک نفر پیدا شد و جرات به خرج داد اسامی معدودی را نشر داده .حالا بجای اینکه بیان و از آمر و مامور اونی که داده و اونی که گرفته بازخواست کنن ببین به چه سفسطه ها و مغلطعه ها یی متوسل میشن
آقاجان این یک امر کاملا واضح و روشن ه اکه هرکسی که درجریا امور بود متخلف و باید با متخلف برخورد کرد این همه صغرا و کبرا چیدن واسه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
یه طوری نوشته مثل اینکه ما توی سوئیس زندگی می کنیم و بانک ها و...ها و..ها همه پاک پاکند...از اینکه مردم را نادان فرض میکنید به شدت خشمگین هستیم تابناک!
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
بلاخره در این مملکت بدهکاران کلان بانکی وجود دارد یاخیر؟ اگر وجود دارد باید مسئولین اسامی آنها و نسبت های آنها را اعلام کنند
متهم های اصلی کسانی هتند که به اینان مجوز وام را داده اند و رسیدگی نکرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
++++++++++++++++
ما هم میدانیم این بدهکاران سهم کوچکی از بدهکاران کلان بانکی هستند ولی کاچی به از هیچی زور اقای صادقی تا انتشار همین فهرست قد میداد بالاتریا خطرین حسابی در حد ایشون نبود اسمی ازشون ببره
واقعا خودت فهميدي چي گفتي؟ حالا اگه يه بنده خدايي اسامي مفسيدين رو آشکار کرده بايد از عدم صداقتش بگي. واقعا که
شما به عنوان يه رسانه بايد بري دنبال اينکه چطوري اين آقايون تونستن اين همه وام رو بگيرن نه اين که به آقاي صادقي ايراد بگيري
البته اگر باور کنیم که ادعا واقعا دروغ بوده و بعدا ایشان را «توجیح» نکرده اند که تکذیب کند
اصلا مهم نيست درست يا غلط. اينكه تو كشور ما همچنين بدهكاراني وجود دارند و هيچكس كوچكترين اقدامي نميكنه اصلا جاي ترديد نداره. جناب نويسنده مردم ما همه كاملا اطمينان دارند اين ليست فقط 1 درصد هم نيست و پولهاي بسيار بسيار بسيار بسيار زيادي در حال دزديده شدن هست و ما خبر نداريم. بنده به شخصه به هيچوجه اعتمادي به مسئولين ندارم . پس مطمئن باشيد مردم خودشون ميدونن چه خبره ولي اگه ساكتن فقط به خاطر حجب و حياشونه
با نویسنده موافقم

متاسفانه فساد آنقدر در کشورما عمیق وگسترده شده که نمی توان انرا صرفا فساد اقتصادی ویا به معوقات بانکی تنزل داد

واقعیت این است احمدی نژاد با همه جسارت و توانایی هایش در افشاگری علی رغم اینکه در مدت 8 سال در جایگاه ریاست جمهوری و شخص دوم مملکت بود و (به افشاگری علاقه خاصی هم دارد) نتوانست لیست اسامی فاسدان را از جیب کاپشنش بیرون بیاورد!!! فقط در اخر دوره ریاستش اسم دو نفر را در مجلس در روز یکشنبه معروف بازگو کرد...
آقای صادقی با انتشار این لیست محدود که بهتر است بگوییم کمتر از 5% از معوقات بانکی است (حدود 180 هزار میلیارد معوقه داریم) فقط توانست به اندازه وسعش که یک پیاله از یک دریای فساد از را به مردم نشان دهد....
اگرهمین لیست را فردی مثل علیرضا زاکانی اعلام می کرد این یادداشت را می نوشتید؟ یا چون یک حقوق دان ولی اصلاح طلب نوشته این یادداشت را نوشتید
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
تمام بدبختی و رنج اقتصادی و بی نظمی سیاسی کشور به دلیل همین حزب بازی های آقایان است.هر کدام سنگ جناح خود را به سینه زده و وقتی روی کار میایند مردم هیچ هستند.این احزاب به مردم فقط قبل انتخابات ها توجه دارند
من هم با نویسنده موافقم اگه قرار بر افشاگری هست اسامی تمام بدهکاران گفته بشه و یه عده رو که طرف خودشون هستند اسمشون رو قایم نکنن و چه خوب میشد اسامی بدهکاران قبل از انتخابات ریاست جمهوری امسال اعلام میشد تا یه عده بهتر دیده میشدن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
بزرگوار اتفاقا بعد از انتخابات که بهتره. دلایل و مستندات لازم و کافی، اگر واقعا فسادی انجام شده باشه، همگی در دسترس و محیا خواهد بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
من به کامنت شما منفی داده ام

آقای صادقی حق ندارد و نباید اسامی سایر بدهکاران بانک های دیگر را بگوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
افشاگری صادقی بد نیست! بلکه باید با قوت تمام ادامه یابد! اما مسئله این است که با افشا شدن اسامی آیا فساد تمام میشود یا بدهی ها برگردانده میشود؟
ایجاد شفافیت و استفاده آر این ابزار برای اعمال فشار بر افراد و دستگاه های مربوطه کاری نیست که یک شبه کامل اجرایی شود. اینکه بگیم این حرکت چون کامل نیست پس بی ارزشه، از اساس اشتباهه
فساد تو بدنه کشور مثل توده سرطانی بدخیم و فراگیر نه شیمی در مانی و نه جراحی علاجشه ...متاسفانه و قطعا تبعاتش مثل سیل جاری خواهد شد.البته برخی از.... با دو تبعیت قبلا فکروش رو کردن آمریکای جنایتکار- و کانادا و انگلیس و حتی در درجه آخر استرالیا مقصد مناسب ی براشون است
فساد ریشه مملکت را خشکانده و روز به روز هم بدتر خواهد شد چون قانون اساسی ما مشکل دارد
جالبه بنظر دست به هركاري ميزنيد كه مشروعيت ليست منتشره رو زير سوال ببريد.
چون يكي از اسامي احتمالا اشتباه شده پس بقيه حرفهاي آقاي صادقي هم دروغه؟؟؟؟
1- چه دليلي داره كه باور كنيم ايشون تحت فشار از اين موضع عقب نشسته؟
2- صرف اينكه يكي از امار ارايه شده اشتباه بوده دليل بر دروغگو بودن شخصه؟؟اگر جواب مثبته پس در مورد صدها امار و اطلاعات كذب و غلط روزنامه ها و خيلي از مسوولين چه جوابي دارين؟
3-اين همه اصرار براي دروغگو جلوه دادن صادقي براي چيه؟؟
عربستان با ان همه شاهزاده و فساد اعلام کرده در این چند سال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار فساد شده و شاهزادگان خود مانند متعب بن عبدالله و بن طلال را از پا اویزان کرده ، حال کاری به سیاسی بودن یا جنگ قدرت در انجا نداریم بحث اینجاست که از دید ما ال سعود مظهر فساد است ولی رقم ۱۰۰ میلیارد دلارشان خیلی با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ما تفاوت چندانی ندارد با این تفاوت که در اینجا بدهکاران با کمال وقاحت از مردم طلبکار هم هستند
اوه اوه... تابناک عزیز، حالا شما چرا انقدر متحمل فشار شدی که دایما این مسئله رو از بنیاد و اساس تحلیل کارشناسانه اش میکنی؟!!!
تفاوت از زمین تا آسمان هم بیشتر است وقتی هدایتی میگوید من یک ریال هم از بانک سرمایه وام نگرفته ام در حالیکه محمود صادقی خبر از بدهی هزارمیلیاردی او میدهد
به هیچ چیز و هیچکس نمیشود اعتماد کرد
همین مقدار هم از آقای صادقی ممنونیم که اسامی قسمت کوچکی از غارتگران بیت المال رو افشا کرده. به جای انتقاد و ایجاد شبه در این لیست برید و از نهادهای مسول بخواهید که اسم بقیه افراد رو منتشر کنن !
من هنوز نفهميدم قرار است فريب چه را نخورم ؟ مگه اقاي صادقي ادعا كرده كه فساد را در كشور ريشه كن كرده يا چيز ديگري؟ يا شما مدركي داريد كه اسامي درست نيست؟ كامل نبودن با درست نبودن فرق دارد اينها بزرگترين بدهكاران هستند نه تمامي بدهكاران؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
دیدی فریب خوردی؟ اینها بزرگترین بدهکاران نیستن. یکی از بزرگترین بدهکاران اونیه که سه هزار میلیارد تومن بدهی داره
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
تو اسمشو مي گفتي جان برادر
حالا یکی هم امد اندازه توانش افشاگری کرد شما بیا با سند و مدرک نشون بده اشتباه کرد عجب متن چرتی زدین مشکوک هستی تابی
برداشت من از تحلیل نویسنده این است که :

هر دو جناح غرق در فساد اقتصادی - مالی هستند اما از افشای فساد وابستگان به گروه خود امتناع میکنند .

این نتیجه گیری از یک معادله ساده

کل معوقات منهای مقدار منتشر شده در لیست آقای صادقی بدست می آید ومقدار باقی مانده (95 درصد معوقات )که مشخص نشده در دست یاران کدوم جناح است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
این مال یه بانک نسبتا کوچیک بود آقا. کوچیک نسبت به . سایر بانکها البته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
سر داستان بورسیه های غیر قانونی هم همین بود . آخرش دولت فهمید بابا ما خودمون بچه هامون همینطوری میرن مدرک میگیرن . این روند ادامه داره و جالبه خودش این اشخاصی که بورس میشن مثلا خارج کشور از طرف دانشگاهی که بورسشون کرده میرن و برنمیگردن
لعنت به کسانی که این بلا را سر بانکها آوردند. به همان کسانی که با یک تکه کاغذ میلیاردها تومان پول را به عنوان وام به اطرافیان خود جا بجا کردند. و لعنت به آن سیستمی که این اجازه را به آنها داد.
حداقل برای همه روشن خواهد شد که درصد بالایی از ثروتمندان نه با نتیجه کار و زحماتشان بلکه با سوء استفاده و رانت خواری به ثروتی رسیده اند که حقشان نیست . جوان های ما هم با دیدن بچه پولدار های تقلبی ، دیگر حسرت ماشین و لباس آن ها را نخواهند خورد .
هر گام کوچکی هم که در مبارزه با فساد و پیگیری حق الناس برداشته شود تاثیر مهمی خواهد داشت. مطالب مندرج در این نوشته نه تنها مفید نیست بلکه ضربه ای به کار مهم اقای صادقی است. امیدواریم شجاعت اقای صادقی ادامه پیدا کرده و فهرست تمامی دزدان آشکار شود.
سایت تابناک بجای تابندگی درصدد محو حقایق است . اگر شما هم به اندازه این نماینده صداقت داشتید اخبار فسادهای کلان را زودتر منعکس میکردید ....
این بنده خدا تا همین حد توانایی داشته هر کی مردشه و جرات داره بره بقیه لیست رو منتشر کنه. برای چی این بنده خدا رو می کوبیم؟
این شروع خوبیه این پول مردمه مال همه ایرانیهاست پول اون بجه ایکه اخرین نقطه سیستان بلوچستان زندگی میکنه
باید مردم افکارعمومی رسانها فشار بیارن به دولت قوه قضایه افشاگری کنن بدهکارا اختلاصگرا کسانیکه اموال این ملتا غارت کردن دستگیر کنن به عدالت تحویل بدن دولت یک کمیته زد فساد تشکیل بده ازآدمهای پاک دست اگر نمیتونن بسپارنشون دست ملت ملت مدونن باشون چطوری رفتار کنن
این کشور صاحب داره مگه میشه بیای راحت برداری بخوری ببری اموال اینها باید شناسای بشه اگر خارج کردن بادولتها رایزنی کنن اموالو برگردونن شدنیست میشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
احسنت . کاملاً موافقم .
هیچ کدام از استدلالهای نویسنده ثات نمیکنه که این لیست کم ارزش یا بدون فایده باشه .
اگر راست میگید بقیه اش رو شما منتشر کنید درود بر محمود صادقی ضد فساد
عنوان فریبنده و غلطی زده اید
مثل اینکه متوجه نشدی تابناک... این افشاگری ها وظیفه خبرنگارهاست... اقای صادقی قدم اول رو برداشتن... حالا شما میتونی اون ۹۳٪ باقی مونده رو افشا کن (البته اگه جراتش رو داری)
شکایت مردم ازینه که چطور بقیه مردم با مدارک و ضامن نمیتونن ۵ میلیون وام بگیرن و اگه بگیرن و پرداخت نکنن کارشون به زندان و اجرای احکام و مصادره و حراج اموال میکشه ولی یه عده معلوم الحال با سفارش افرادی خاص با کمترین میزان ضمانت وامهای میلیاردی میگیرن، از رانتها استفاده میکنن و بدهیشون رو هم پرداخت نمیکنن و راست راست تو چشم مردم نگاه میکنن و میگن زمین خریدیم گرون شد و پولدار شدیم...
این فریب دادن مردمه
اقای صادقی دست مریزاد ؟؟ جناب تابناک ایا این سوال رو هیچ وقت تیتر کردی که چرا بدهکاران دیگه سیستم بانکی اسمشون رو نمیشه ؟؟؟؟ چ
*****توجه توجه توجه توجه *****
مطمعنا مرتبطین به موضوع درصد خودشون رو گرفتن از این حجم پول ***** وگرنه ماستمالی نمیکردن تا شامل مرور زمان بشه***
خواهشا به نام اسلام و نظام و ابروی افراد و اینا فساداتون رو ماستمالی نکنید ***** چرا پسر من دیشب پارتی بوده تو بازداشته ولی این اش رو با جاش خوردن و ازادن **** بچه من خوش بوده ازارش هم به هیچکی نرسیده گناهش بالاتره یا اقایون مااب نما ..... چرا ؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟
تابي جون اين فقط ليست بدهكاران به يه بانكه اصا موضوع فساد رو با اين مقاله به حاشيه نبر ما كه ادعاي دولت اسلامي رو داريم فقط اسمش رو يدك ميكشيم
تابناک دست بردار؛ مطلبت مثال کسيه که يکي رو کشته بود بهش گفتن چرا زدي اين بنده خدا رو کشتي گفت چيه خوب بود ميزدم بقيه رو هم ميکشتم؟
کار همه مسئولين و شما رسانه‌ها همينه؛ به هر فسادي که انتقاد ميشه و ايراد گرفته ميشه فرار به جلو ميکنيد و ميگيد فريب نخوريد فسادهاي خيلي بزرگتري وجود داره ولي هيچوقت خودتون به سراغ اون فسادهاي خيلي بزرگتر نميريد ضمن اينکه اذهان رو از همين کوچيک ها هم دور ميکنيد و ... تمام
سفسطه !! کارش خوب بود بایدم ادامه پیدا کنه
تابناک جان واقعا باعث تاسف است که فرافکنی می کنید لطفا از دایره انصاف خارج نشوید و از رانت خواران دفاع نکنید
من به عنوان یک شهروند از آقای صادقی به خاطر شجاعتش و این که به وظیفه نمایندگی ملت عمل می کند کمال سپاسگزاری را دارم. ایشان می توانست مثل برخی آقایان دیگر کنج عافیت اختیار کند و بر فساد و ظلم چشم ببندد. حالا که با شهامت و پذیرش ریسک وارد این میدان شده باید از او حمایت کرد تا دیگران هم تشویق شوند و جلوی فساد بایستند. متاسفم که رسانه ها به جای عمل به وظیفه خودشان که دفاع از شفافیت و حقیقت است به خاطر اغراض سیاسی به جای تجلیل به ایشان حمله می کنند.
در شرایط کنونی با این وضعیت و مسائل لازم است یک دادگاه عالی رسیدگی به فساد تشکیل شود به طوری که جلسات آن علنی باشد و رسانه ها اجازه حضور داشته باشند و انعکاس دهند. سپس هر کس سندی دارد در اختیار دادگاه قرار دهد و، اموال غصب شده را پس گرفته و آنها را به کار اجباری رایگان در معادن و مناطق بد آب و هوا محکوم کند. راه مبارزه واقعی با فساد این است
والا ما چند سالیه که میگیم این مسولین جوابگویی نیازهای مادی و معنوی مردم نیست و باید از مردم بابت خراب کردن کشور عذر خواهی کرده و خود را به دست دادگاه صالحه بسپارد. ولی کو حرف شنوا
ظاهراً ا نویسنده این مطلب با یکی از این اسامی نسبت نزدیک دارد هر آدم عاقلی می داند افشای حتی یک نفر از این فاسدین خدمت به مردم است واقعا باید دست آقای صادقی را بوسید
نمیدونم چه تغییری در سمت و یا اندیشه سایت ایجاد شده که حالا جای طلبکار و بدهکار کاملا عوض شد. تردیدی نیست چند روز دیگه جناب آقای صادقی بجای اون 20 تا بره زندان. متاسفم برات جناب تابناک.
ترسیدین
چرا این لیست بدهکاران اهمیتی ندارد:
مهم ترین قسمت این بخش این است که به یک نفر تهمتی زده شده و بعد گفته شد نه کار اون نبوده و ربطی نداشت. چرا این رفتار خطرناک هست:
1- این دقیقا همون کاری بود که احمدی نژاد هم انجام می داد و تهمت هایی را به آقای موسوی و هاشمی و ناطق و ... می زد. دقیقا همون هست نمیشه اینجوری برخورد کرد.
2- این فرد بار اولش نیست اینگونه عمل می کند. در انتخاب وزیر علوم هم، همینگونه رفتار کرده بود. اول تهمت زد در توییتر بعد گفت اشتباه شده بعد خودش رفت براش رای جمع کرد. به عنوان کسی که بیش از 10 سال هست در دانشگاه هستم به جرات می گویم که خیلی از حرف و حدیث های در مورد دکتر غلامی اشتباه بود ولی ایشان اول تهمت زد بعد رفت رای جمع کرد. اعتراض در وزارت علوم به این بود که می خواست کسی مثل فرجی دانا وزیر بشه نه اینکه غلامی چنین کارهایی کرده.

وقتی کامنت ها را می خوانم باعث ناراحتی فراوان می شود. اینجوری نمیشه با فساد مبارزه کرد. همه می دانیم حسین هدایتی قبلا هم به خاطر همین معوقات بازداشت شده بود که چند وقت پیش با وثیقه آزاد شد و بعضی های دیگر هم همین طور. ولی این قسمت اش دیده نمیشه. چون نگاه ها سیاسی هست یا مخالفت با اون فرد مرجع. این اصلا راه درستی نیست.
شخصا به عنوان کسی که به این لیست رای دادم از رای به این فرد خاص پشیمان هستم ای کاش امثال عارف و مطهری و انصاری و ... بیشتر بودند. با وجود این افراد نمیشه با فساد مبارزه کرد. اگر لحظه ای نگاه کنیم شاید چیز خوبی باشد ولی توام با رفتارش باعث می شود در آینده نشود با فساد مبارزه کرد.

الان جناح رقیب هم لیستی منتشر کند آیا باز هم می شود همینجوری برخورد کرد؟ آیا اون لیست هم سیاسی نمی شود؟

حقیقتا این روش اصلاحات نیست. آدم های تقلبی که دنبال عوام فریبی هستند از این روش ها استفاده می کنند.
احمدی نژاد هم اگر مردش بود باید لیست را از تو جیبش در می آورد و اسامی بدهکاران را منتشر می کرد .
حالا شاید یه مورد اشتباه کرده ولی اصل کل لیست هست بعد آقا صادقی وابستگی به اصلاح طلبان داره ولی خوب شما به عنوان سایت خبری سعی کنید دانه درشت ها که پول مردم را نمیدهند معرفی کنید همین کارها باعث بدبینی مردم میشه
خوبه که همونقدر فکر مخدوش کردن لیست هستین همونقدر هم پیگیری کنید لیستهای بعدی اعلام بشه .برفرض محال که نصف این لیست کذب ولی حداقل 10 نفرشون که درسته شما رو همونها مانور بده نه اینکه منکر بشین
ای بابا اینهمه در همه زمینه ها شفافیت داریم حالا دو نفر بدشانسی اوردن اسمشان درج شده عیبه این همه شفافیت والا زشته؟؟؟؟؟؟؟
ع.خ
ع.ع
.......
........
چه فایده؟
به خدا خجالت داره هر کس که میاد در مورد مشکلات حرف بزنه سریع امنیت ملی رو پیش میکشید و هیچ برخوردی هم با متخلف نمیکنید
بعد از سالها یک نفر جرات کرد و این لیست و منتشر کرد حالا شما تازه یادتون افتاده که بگید اینکار درسته یا نه آقا دستش درد نکنه درود بر شرفش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر