بازدید 9563
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «صعود دلار آمریکا این بار در بازار جهانی» تا «درآمد نجومی اپل از پلاتفورم اپ استور در چین»

این پیمانه تیترهایی همچون رشد اقتصادی امسال حداکثر ۵ درصد است، کاهش احتمالی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸، اقدام جدید واردکنندگان خودرو، افت اندک شاخص کل بورس، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم، نوسان ۵۰ تا ۶۰ دلاري قيمت نفت در سال ۲۰۱۸، تورم ترکیه روند صعودی در پیش گرفت، دریافت آبونمان ثابت از مشترکان گاز لغو شد و خط و نشان اردوغان برای تاجرانی که دارایی‌شان را به خارج منتقل کنند، در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 05 December 2017

از «صعود دلار آمریکا اینبار در بازار جهانی» تا «درآمد نجومی اپل از پلاتفورم اپ استور در چین»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون رشد اقتصادی امسال حداکثر ۵ درصد است، کاهش احتمالی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸، اقدام جدید واردکنندگان خودرو، افت اندک شاخص کل بورس، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم، نوسان ۵۰ تا ۶۰ دلاري قيمت نفت در سال ۲۰۱۸، تورم ترکیه روند صعودی در پیش گرفت، دریافت آبونمان ثابت از مشترکان گاز لغو شد و خط و نشان اردوغان برای تاجرانی که دارایی‌شان را به خارج منتقل کنند، در بر دارد.

رشد اقتصادی امسال حداکثر ۵ درصد است

قائم مقام بانک مرکزی در حاشیه همایش تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران در دانشگاه جامع امام حسین (ع) در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای ثبات بخشی به بازار اقتصادی و ارزی گفت: سیاست های بانک مرکزی بر اساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در آغاز دولت یازدهم شکل گرفت و هدف بانک مرکزی ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل تورم بود. در راستای اجرای این هدف کلان اهداف میانی مانند مهار تدریجی تورم و ثبات بازار ارز نیز در دستور کار قرار داشت. اکبر کمیجانی ادامه داد: وقتی امروز بعد از چهار سال به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم که از تورم ۴۰ درصد در آغاز دولت یازدهم به زیر ۱۰ درصد و تورم تک رقمی در حال حاضر رسیده ایم و از فصل اول سال ۹۵ تاکنون تورم تک رقمی ثابت مانده است. در کنار این کنترل تورم، رشد اقتصادی داشتیم که با رشد منهای ۷.۷ درصد در سال ۹۱ و منهای ۳ درصد در سال ۹۲ امروز به رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد در پایان ۹۵ رسیده ایم. هرچند ۶۱ درصد این رشد مربوط به فروش نفت است اما به این معنی نیست که سایر بخش های اقتصادی ما از سلامت برخوردار نبوده است. خوشبختانه در سال ۹۵، ۳.۳ درصد رشد صادرات غیرنفتی داشتیم که نشان می دهد اقتصاد ما به سمت سلامت نسبی رفته است. وی اظهار داشت: در سال جاری نیز چون رشد اقتصادی نفت تکمیل شده چندان انتظار تحقق رشد اقتصادی از ناحیه نفت نداریم. عمده انتظارات رشد اقتصادی ما از محل رشد صادرات غیرنفتی خواهد بود. به نقل از مهر، به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، پیش بینی های این بانک و مؤسسات بین المللی تحقق رشد ۴ تا ۵ درصدی اقتصادی کشور در سال جاری است.

کاهش احتمالی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸

صندوق بین المللی پول و برخی اقتصاددانان به دولت چین پیشنهاد کرده اند از اهداف خود در خصوص رشد اقتصادی دست کشیده تا وابستگی خود را به وام هایی که موجب افزایش بدهی های این کشور می شود، پایان بخشد و در عوض سرمایه گذاری هایی را ترویج کند که بهره وری بیشتری دارد. از سوی دیگر، به این نکته نیز باید اشاره شود که نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۶ عدد ۶.۷ درصد را نشان می داد که این میزان کمترین رشد اقتصادی ثبت شده در ۲۶ سال اخیر بوده است. این در حالی است که تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ اقتصاد چین با ۰.۳ درصد رشد به نرخ ۶.۹ درصد رسیده است. افزون بر این، باید خاطر نشان گردد که به اعتقاد برخی اقتصاد دانان، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ به ۶.۴ درصد کاهش خواهد یافت. به اعتقاد آنان، کاهش نرخ رشد به علت اقدامات دولت چین در رابطه با کاهش دادن قیمت فزاینده ی مسکن و مواجه شدن با خطرات ناشی از بدهی های این کشور اتفاق خواهد افتاد.

اقدام جدید واردکنندگان خودرو برای تحت فشار گذاشتن دولت

از بازار خودرو خبر می‌رسد، برخی واردکنندگان خودرو با هدف تحت فشار قرار دادن دولت برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه این محصولات به بازار را متوقف کرده‌اند. این موضوع رشد جهشی قیمت این محصولات را به دنبال داشته است. به گزارش ایسنا، ماجرا از تیر ماه امسال آغاز شد از وقتی که دولت تصمیم گرفت با توجه به رشد شدید واردات خودرو در سه ماهه نخست امسال، واردات این محصول را ساماندهی کند. در نتیجه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد و همزمان دستورالعمل جدید ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت پیگیری شد تا تصویب و ابلاغ شود. با این حال این اقدامات دولت به مذاق برخی واردکنندگان خودرو خوش نیامد تا جایی که انجمن واردکنندگان خودرو از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت شکایت کرده و مدعی دریافت ضرر و زیان چند ۱۰ میلیارد تومانی از این سازمان شده‌اند.

افت اندک شاخص کل بورس در سومین روز کاری هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 13 آذرماه 96 با کاهش 15 واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 90 هزار و 936 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته همانند روز گذشته، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 4 واحدی به رقم 29 هزار و 146 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 21 واحدی، عدد 17 هزار و 625 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 16 واحدی به رقم 13 هزار و 291 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز یکشنبه با رشد 0.08 درصد همراه شد و 80 واحد افزایش را رقم زد به سطح 98 هزار و 487 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول نیز با 29 واحد افزایش به رقم 64 هزار و 645 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف دو روز قبل، با 246 واحد کاهش معادل 0.13 درصد همراه بود و عدد 193 هزار و 381 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، نماد وساپا (سرمايه‌گذاري‌ سايپا)، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد مبین (پتروشيمي مبين) و نماد خساپا (سايپا) بیشترین نقش را در قرمز پوشی شاخص کل بورس برای دومین روز پیاپی در بازار سرمایه داشتند.

از «صعود دلار آمریکا اینبار در بازار جهانی» تا «درآمد نجومی اپل از پلاتفورم اپ استور در چین»

سهام آسیایی هفته خود را با بدبیاری شروع کرد

روز گذشته گسترده‌ترین شاخص ام‌اس‌سی‌آی آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپن با وحشت از این که سیاست سخت‌گیرانه‌تر آمریکا، نقدینگی را از بازارهای درحال ظهور بیرون بکشد و رشد جهانی را به خطر بیندازد، به کمترین مقادیر یک ماهه خود نزدیک شد. کامپوزیت اس‌اس‌ای چین ۰.۲ درصد نوسان داشت، درحالی‌که سهام استرالیایی ۰.۱ درصد افت کرد و نیکی ۲۲۵ ژاپن هم ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص سهام هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ و کوسپی کره‌جنوبی اندکی سود کردند.

صعود دلار آمریکا اینبار در بازار جهانی

روز دوشنبه با تأثیرگذاری تصویب لایحه کاهش مالیات بر تاجران و اوج گرفتن سهام در شاخص اس‌اندپی، دلار آمریکا به بالاترین سطح دو هفته‌ای خود جهش کرد. اقدام مجلس سنا در تصویب لایحه اصلاح مالیاتی دولت ترامپ باعث شد که احتمال افزایش شدیدتر نرخ بهره در بزرگترین اقتصاد دنیا بیشتر شود. به عنوان یک نقطه شروع قدرتمند برای سهام اروپایی، فوتسی انگلیس ۰.۷ درصد جهش کرد. تاجران تمرکز خود را بر روی دیدار نخست‌وزیر انگلیس، ترسا می، و رییس کمیسیون اروپا، جان‌کلود جانکر برای کار بر روی توافق برگزیت، قرار داده‌اند. یورو ۰.۱۵ درصد نوسان داشت درحالی‌که با گزارشاتی مبنی بر نزدیک بودن توافق برگزیت، پوند بدون تغییر باقی ماند. دلار با جهشی ۰.۷ درصدی تا نرخ ۱۱۲.۹۸ ین بالا رفت که بیشترین سطح آن از ۱۷ نوامبر تا کنون است. پیش‌بینی افزایش سریع‌تر نرخ بهره حتی درحالی که اقتصاد آمریکا نزدیک به اشتغال کامل قرار دارد، باعث تقویت نرخ دلار شد. در همین حال شاخص دلار در برابر ارزهای رقیب، ۰.۳ درصد رشد کرد.

رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد تهران

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 283 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 599 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 371 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 702 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد سومین روز هفته، 11 هزار و 384 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 107 ریال گران تر فروخته شد.

سکه طرح قدیم ۱۰ هزار تومان گران شد

در جریان معالات روز دوشنبه بازار تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با ۴ هزار تومان افزایش قیمت به یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۵۲ تومان رسید، ضمن اینکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ده هزار تومان افزایش نرخ به یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۲۴۳ تومان رسید. در عین حال هر نیم سکه ۶۹۹ هزار و ۱۲۵ تومان، ربع سکه ۴۰۰ هزار و ۷۲ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۳ هزار و ۴۷ تومان رسید.

نوسان ۵۰ تا ۶۰ دلاري قيمت نفت در سال ۲۰۱۸

بر اساس گزارش منتشره توسط شرکت ملی نفت مالزی (پتروناس) در خصوص چشم انداز فعالیت های این شرکت در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بشکه ای ۵۰ تا ۶۰ دلار خواهد بود. به نقل از رویترز، به گفته ی شرکت پتروناس، '' از دیدگاه ما، قیمت نفت بین بشکه ای ۵۰ تا ۶۰ دلار در نوسان خواهد بود'' و قیمت ۱۰۰ دلاری نفت '' مسئله ای است مربوط به گذشته (که دیگر اتفاق نخواهد افتاد)''. همچنین، این شرکت اذعان کرده است که در نتیجه ی افزایش تقاضای نفت، که حدود ۶۰ درصد آن از سوی کشور های آسیا-پاسیفیک مانند چین و هند خواهد بود، موجودی این محصول کاهش یافته و بازارهای جهانی نفت دوباره متعادل خواهد شد.

آمادگی اوپک برای افزایش عرضه ی نفت در صورت وقوع اتفاقات غیر منتظره

خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان، گفته است در شرایطی که اتفاقات جدیدی رخ ندهد قرار نیست، ''در نیمه ی دوم سال ۲۰۱۸، اقدامات ( توافق شده توسط اعضای اوپک) تغییر یابد''. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که واکنش وی به افزایش تولید نفت در حالی که اوپک قرار است در ماه ژوئن سال آتی قرار داد کاهش تولید نفت را بازبینی کند چیست گفت: ''در عین حال، معتقدیم که این چشم انداز که چه زمانی قادر خواهیم بود به هدف خود (در مورد) بازاری متعادل دست یابیم در ماه ژوئن معلوم خواهد شد و (آن زمان) در مورد اینکه در سال ۲۰۱۹ چه کاری می خواهیم انجام دهیم فکر خواهیم کرد''. وی افزوده است که کشورش به همراه سایر تولید کنندگان بزرگ نفت آماده است که در واکنش به هرگونه اختلال غیر منتظره در بازار نفت، میزان عرضه ی این محصول را افزایش دهد. در این رابطه، الفلیح بیان داشته است که '' ما نزدیک ۲ میلیون بشکه نفت در روز ظرفیت اضافه ی نفت داریم''. بنابراین، '' در صورت وجود هرگونه نیاز در بازار به مقدار کافی عرضه ی نفت وجود خواهد داشت''. به اعتقاد الفلیح، آمریکا با افزایش تولید نفت خود باعث بیشتر شدن عدم اطمینان در خصوص زمان کم شدن موجودی نفت خام شده است. به گفته ی وی '' باید صبر کنیم و (اتفاقات را) مشاهده کرده و (قرارداد کاهش تولید را) در ماه ژوئن بازبینی کنیم''.

اعلام آمادگی مجارستان برای افزایش خرید نفت از ایران

وزیر اقتصاد مجارستان از تمایل این کشور به افزایش خرید نفت از ایران خبر داد و گفت: روابط بانکی ایران و مجارستان تسهیل می شود. میهایلی وارگا روز دوشنبه پس از دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت درباره برنامه مجارستان برای افزایش خرید نفت از ایران، اظهار کرد: ما مایل هستیم که خرید نفت از ایران را در آینده افزایش دهیم. شرکت مول مجارستان (MOL) پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام یک محموله یک میلیون بشکه ای نفت از ایران خریداری کرده است.

تورم ترکیه روند صعودی در پیش گرفت

آمار رسمی که روز گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر با رسیدن به رقم ۱۲.۹۸ درصدی در بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته در این کشور قرار گرفته است. در ماه نوامبر شاخص قیمت مصرف‌کننده در ترکیه به صورت ماهانه ۱.۴۹ درصد افزایش داشته است. این آمار که از سوی مؤسسه آمار ترکیه منتشر شد، نشان می‌دهد اگرچه اقتصاد ترکیه توانسته است تا حدودی از رکود ناشی از کودتای نافرجام در سال گذشته در این کشور خارج شود اما تورم این کشور همچنان بالاست و به مردم فشار می‌آورد. کاهش ارزش لیر نیز مزید بر علت شده و قیمت کالاها در این کشور را بالا برده است. به طورکلی افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مواد غذایی و بهداشتی اصلی‌ترین دلایل بالا رفتن تورم در ترکیه هستند. هزینه‌های حمل و نقل، مواد غذایی و بهداشت طی ۱۲ ماه گذشته در ترکیه به ترتیب ۱۸.۵۶، ۱۵.۷۸ و ۱۲.۳۸ درصد بالا رفته است. بنابه اعلام موسسه آمار ترکیه طی ماه گذشته میلادی نیز بیشترین افزایش قیمت از سوی لباس و کفش در ترکیه با ۳.۷۷ درصد بوده است. در ماه نوامبر قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در ترکیه ۲.۱۱ درصد و حمل و نقل نیز ۲.۰۱ درصد بالا رفت. با انتشار این آمار ارزش لیر نیز ۰.۶ درصد کاهش یافته و به ۳.۹۳۹۰ لیر در برابر دلار رسید.

دریافت آبونمان ثابت از مشترکان گاز لغو شد

بعد از کش و قوس‌های فراوان در خصوص دریافت آبونمان ثابت ماهانه برای مشترکان گاز طبیعی از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بالاخره دیوان عدالت اداری در بخشنامه‌ای، دریافت آبونمان را غیرقانونی اعلام کرده است. این در حالی است که بنا به اعلام دیوان عدالت اداری، سازمان هدفمندی یارانه‌ها بدون صراحت قانونی اقدام به صدور ابلاغیه‌ای به ادارات گاز استانی کرده است که بر اساس آن، ستونی به نام آبونمان ثابت، از مشترکان گاز طبیعی دریافت می‌شود. بر اساس اعلام دیوان عدالت اداری، بنا بر اصول ٢٢، ۴٠، ۵٢ و ۵٣ قانون اساسی، ھر گونه کسورات از اشخاص باید با صراحت قانونی باشد. شرح رای دیوان عدالت اداری را در این قسمت بخوانید

خط و نشان اردوغان برای تاجرانی که دارایی‌شان را به خارج منتقل کنند

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: من نشانه‌ها و خبرهایی در مورد این که برخی از تاجران سعی می‌کنند دارایی‌های خود را به خارج منتقل کنند، دریافت کرده‌ام و اول از همه به کابینه خودم می‌گویم هرگز به هیچ کدام از آنها اجازه چنین کاری را ندهند چراکه این افراد خائن هستند. اردوغان که در استان شرقی موس در حال سخنرانی برای اعضای حزب حاکم خود «آی‌کی» بود صحبتی در باره این نکرد که به چه اشخاصی اشاره می‌کند و هیچ تاجر، فرد یا کشور مقصد خاصی را هم معرفی نکرد. رییس‌جمهور ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم با افرادی که در این کشور درآمد خود را به دست آورده‌اند اما سعی دارند این درآمدها را به خارج منتقل کنند، مهربانانه برخورد کنیم.

درآمد نجومی اپل از پلاتفورم اپ استور در چین

تیم کوک مدیر عامل اپل که در مجمع عمومی سیاست گذاری سایبری چین که توسط اداره امنیت سایبری این کشور برگزار می شود، سخن می گفت، اظهار داشت: 1.8 میلیون توسعه دهنده و برنامه نویس از پلاتفورم اپ استور اپل در چین استفاده می‌کنند و از این طریق درآمدی 16.93 میلیارد دلاری حاصل شده است. این رقم یک چهارم کل درآمد اپ استور اپل در سراسر جهان محسوب شده و نشان می دهد چین چه بازار پررونق و ارزشمندی برای شرکت اپل محسوب می شود. فروش آیفون نیز در چین بسیار بالاست و این کشور از این لحاظ هم برای اپل اهمیت خاصی دارد. کل درآمد حاصل شده از اپ استور اپل در سراسر جهان حدود 70 میلیارد دلار براورد می شود. چین از نظر میزان فروش محصولات و خدمات اپل، سومین منطقه پررونق برای این شرکت محسوب می شود. اپل به فروش بالای آیفون ایکس و 8 در چین هم امید زیادی بسته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سالهااست تلوزیون میگه اقتصاد امریکا در حال فروپاشی است
پیش بسوی دلار5000تومانی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان