بازدید 7975
۸
آخرین تحولات فلسطین و واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ؛

سازماندهی تظاهرات خشم در فلسطین و احتمال بروز تنش در بیت المقدس/ تماس تلفنی محمود عباس با پاپ، پوتین، پادشاه اردن و مکرون / هشدار پادشاه اردن به ترامپ/وزیر خارجه آلمان: انتقال سفارت باعث بروز جنگ در خاورمیانه می شود

روز گذشته، پس از گمانه زنی های فراوان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از عزم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس خبر داد. این تصمیم احتمالی از سوی ترامپ که ممکن است امروز اعلام شود، با واکنش های متعددی در سراسر جهان مواجه شد.
کد خبر: ۷۵۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 06 December 2017

پس از گمانه زنی های فراوان، روز گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از عزم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس خبر داد.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، روز سه شنبه «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تصمیم نهایی خود در مورد انتقال سفارت آمریکا از «تل آویو» به «بیت المقدس» را روز چهارشنبه اعلام می کند.

سندرز در ادامه تأکید کرد، ترامپ در تصمیم خود پیرامون این موضوع بسیار قاطع است.

واکنش های منطقه ای و جهانی

با این حال، در پی گمانه‌زنی‌ها درباره اعلام قریب الوقوع تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اشغالی، واکنش‌های جهانی و بین المللی در محکومیت این تصمیم همچنان ادامه دارد.

گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین از سازماندهی تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌های خشم در تمام مناطق فلسطین برای اعلام مخالفت با تصمیم واشنگتن برای انتقال سفارت خود به قدس یا به‌ رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خبر دادند. گروه‌های فلسطینی، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه آینده را روزهای خشم در سراسر فلسطین اعلام کردند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از پاپ واتیکان، ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و پادشاه اردن خواست در موضوع اقدام احتمالی رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به شهر اشغالی قدس دخالت کنند.

سازماندهی تظاهرات خشم در فلسطین و احتمال بروز تنش در بیت المقدس/ تماس تلفنی محمود عباس با پاپ، پوتین،پادشاه اردن، و مکرون / هشدار پادشاه اردن به ترامپ/وزیر خارجه آلمان: انتقال سفارت باعث بروز جنگ در خاورمیانه می شود

ملک سلمان پادشاه عربستان به ترامپ اعلام کرد، انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، اقدامی خطرناک است که باعث شعله ور شدن احساسات مسلمانان خواهد شد.

اردن خواستار تشکیل جلسه اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس شد.

رویترز گزارش داد، عبدالله دوم به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است، هرگونه تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا به شهر اشغالی قدس، پیامد‌های خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. پادشاه اردن به ترامپ گفته است، تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح را از بین خواهد برد و احساسات مسلمانان و مسیحیان را برخواهد انگیخت.

سازماندهی تظاهرات خشم در فلسطین و احتمال بروز تنش در بیت المقدس/ تماس تلفنی محمود عباس با پاپ، پوتین،پادشاه اردن، و مکرون / هشدار پادشاه اردن به ترامپ/وزیر خارجه آلمان: انتقال سفارت باعث بروز جنگ در خاورمیانه می شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک سخنرانی در حزب حاکم این کشور خطاب به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، هشدار داد، در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی بشناسد، آنکارا خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی خواهد شد و قطع روابط با اسرائیل را در نظر خواهد گرفت.

سعد حریری نخست وزیر لبنان امروز سه شنبه در نشست کابینه لبنان گفت: ما در مقابل یک تحول بی سابقه در منطقه هستیم. دولت آمریکا در آستانه اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر است و این تحول در صورتی که اتفاق افتد، بازتاب هایی خواهد داشت.

طبق بیانیه دفتر رسانه ای لبنان، وی افزود: در صورت وقوع چنین امری، دولت لبنان موضع روشن و آشکاری همسو با موضع عربی خواهد داشت که بر حق ملت فلسطین در برخورداری از دولت مستقل به پایتختی قدس تأکید می کند.

احمد الطیب شیخ الازهر نیز روز سه‌شنبه در دیدار با تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس درباره تمایل برخی از کشورها به انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس، هشدار داد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره هرگونه اقدام یکجانبه آمریکا درباره شهر اشغالی قدس هشدار داد و گفت، این اقدام باعث تضعیف راه حل تشکیل دو کشور خواهد شد.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان هشدار داد، هرگونه اقدام آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خطرناک خواهد بود و می‌تواند باعث عمیق‌تر شدن درگیری‌های خاورمیانه شود.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، انتقال سفارت آمریکا به شهر اشغالی قدس عبور از تمامی خطوط قرمز به شمار می‌آید. حماس از فلسطینی‌ها خواست در اعتراض به این موضوع روز جمعه با نام «روز خشم» تظاهرات کنند. هنیه در نامه‌ای به سران کشور‌های عرب و اسلامی اعلام کرد: «در به رسمیت شناخته شدن شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت اشغالگر و انتقال سفارت به شهر اشغالی قدس، تمامی خط قرمز‌ها نادیده گرفته شده است.» هنیه، ترامپ را به پوشش دادن تلاش اسرائیل برای «یهودی کردن» شهر اشغالی قدس متهم و اعلام کرد، انتقال سفارت نشانه تشدید اوضاع است.

اتحادیه عرب که روز سه شنبه در سطح نمایندگان دائم و به درخواست فلسطین در قاهره تشکیل جلسه فوق العاده داد، در پایان این نشست، از آمریکا خواست به قوانین بین المللی درخصوص بیت المقدس متعهد باشد.

رئیس جمهور مصر به ترامپ هشدار داد با انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس اوضاع خاورمیانه را پیچیده‌تر نکند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق با تصمیم احتمالی رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس مخالفت کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای جا به جایی سفارت واشنگتن در سرزمین های اشغالی به بیت المقدس گفت: باید از هرگونه عملی که تلاش های سازش میان اسرائیل و فلسطین را خدشه دار کند، جدا بپرهیزد.

موگرینی که این سخنان را در بروکسل و در دیدار با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا مطرح می کرد همچنین افزود: باید راهی پیدا کرد تا اورشلیم تبدیل به پایتخت آینده هر دو طرف شود.

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق در بیانیه‌ای تصمیم ترامپ را «نقض آشکار و خطرناک حقوق فلسطینی‌ها» خوانده است.

پادشاه مغرب نیز با ارسال پیامی به دونالد ترامپ از طرح انتقال سفارت این کشور به قدس به شدت ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی جنبش فتح گفت: با انتقال سفارت آمریکا به قدس، نقش این کشور در روند سازش پایان می‌یابد.

در همین راستا آمریکا به کارکنان دولتی خود هشدار داده است از حضور در قدس اشغالی و کرانه باختری رود اردن خودداری کنند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا از واکنش به گزارش‌ها در مورد گفتگوی ترامپ با سران کشور‌ها درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی امتناع کرده است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

دونالد ترامپ برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۶ در حالی که هنوز به عنوان کاندیدای نهائی حزب جمهوری خواه آمریکا انتخاب نشده بود در تبلیغات انتخاباتی خود بیان داشت در صورت پیروزی، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل خواهد کرد. او گفته بود، جزیره پورتوریکو را که تحت حاکمیت سیاسی آمریکاست، در اختیار پناهندگان فلسطینی خواهد گذاشت. پس از دیدار نتانیاهو با ترامپ که به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان رقابت سختی را با کلینتون آغاز کرده بود، ستاد انتخاباتی این «میلیاردر ماجراجو» طی بیانیه ای اعلام کرد: «اورشلیم از بیش از سه هزار سال پیش، پایتخت قوم یهود بوده است و آمریکا تحت اداره ترامپ در نهایت حکم دیرینه کنگره درباره به رسمیت شناختن این شهر به ‌عنوان پایتخت را خواهد پذیرفت». حالا ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و قصد عملی کردن وعده ی خود را دارد.

وضعیت بیت المقدس در سال های معاصر

در سال ۱۹۸۰، مجلس رژیم صهیونیستی مجددا بیت المقدس را پایتخت دائمی و بلافصل خود دانست، این رژیم در سال های بعد نیز با وجود مخالفت پی در پی شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه هایی که در اعتراض به تصمیمات صهیونیست ها صادر می شد، به این مسأله تأکید و قانون هایی را در راستای تصویب بیت المقدس به عنوان پایتخت دائمی خود تصویب کرد.

هرچند در سال های اخیر برخی از کشورها که پش از سال ۱۹۸۰ سفارت خود را در بیت المقدس دایر کرده بودند، همچنان سفارتشان در بیت المقدس غربی دایر بوده، تا سال ۲۰۰۶ تمامی کشورها سفارت خود را به تل آویو منتقل کردند، کاستاریکا و السالوادور آخرین کشورهایی بودند که در سال ۲۰۰۶ سفارتخانه های خود را از بیت المقدس به تل آویو انتقال دادند.

برخی از کشورها همچون ایالات متحده، کنسولگری خود را در بیت المقدس حفظ کردند که البته در بخش غربی این شهر قرار دارد، آمریکا البته دفاتری را هم در بیت المقدس شرقی دایر کرده است. کشورهای دیگری مانند انگلستان و فرانسه در بخش شرقی بیت المقدس دارای کنسولگری هستند.

در سال ۱۹۸۹ رژیم صهیونیستی قطعه زمینی را برای ۹۹ سال به ایالات متحده در ازای سالی یک دلار اجاره داده تا سفارتخانه جدید خود را در این محل احداث کند، ولی تاکنون هیچ کاری در این زمین انجام نگرفته و خالی مانده است. در سال ۱۹۹۵ کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن آمریکا باید سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهد. با وجود این، این اختیار را به رئیس جمهور داده که شش ماه این قانون را به تعویق بیندازد، از آن زمان تا کنون همه رؤسای جمهور یعنی کلینتون، جورج بوش و اوباما هر شش ماه این قانون را به تعویق انداخته اند، ترامپ حالا می گوید قصد ندارد دوباره آن را به تعویق اندازد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ببیند این دعواهای بی‌ پایان بین کشورهای اسلامی خاورمیانه و در جنگهای نیابتی و داخلی‌، به نفع چه کسی‌ تمام شد؟! پس به رحتی میتوان ریشه‌های این اختلافات را فهمید. امری که ۲۵ سال و سه رئیس جمهوری آمریکا، حاضر به اجرا نبودند و شرعت را به ضرر اسرائیل ارزیابی میکردند، به دلیل همین جنگها و اختلافات، حالا به راحتی‌ اعلام میکنند و کسی‌ و کشوری هم نمی‌تواند موضع سختی بگیرد چون همه درگیر نزاع بین خود هستند. این است که همه داریم ضرر می‌کنیم ولی‌ خوشحال هستیم که موشک فلانی‌ به فلان جا رسید و یا چند نفر را دستگیر کردیم و یا حرف ما پیش رفت و... از آن‌طرف متوجه می‌شویم که چه خطر مهیبی از بالا آوردن ترامپ در آمریکا، کشور ما را تهدید می‌کند. ترامپ فقط به خاطر خاورمیانه بالا کشیده شد و حالا مجبور است قدم به قدم، وعده خود به پشتیبانان خود را عمل نماید و اصلا بعید نیست که یکی‌ از این وعده ها، همان درگیری مستقیم با کشور ما باشد. هشیار باشیم. روسیه و اروپا و چین، به دنبال منافع خود هستند و بهترین رابطه را با پشتیبانان ترامپ ٔبر قرار کردند. واقعات دنیا را در نظر داشته باشیم. آنها، از درگیری ایران و آمریکا، نه تنها نگرانی ندارند، بلکه بدشان هم نمی‌آید که آمریکا مانند کره شمالی، درگیر ما هم بشود.
هر چند این تصمیم و تصمیمات دیگر ترامپ را غیر قابل دفاع میدانم، ولی‌ یک چیز را نباید فراموش کرد. درست یا غلط، حالا که حدود یک سال است که ترامپ به ریاست جمهوری ریسیده، او ، تمام وعده‌های خود را در داخل و خارج عملیاتی کرده است. و این آخرین مورد بود. از همین رو ، باید هشداری به دلسوزان وطن و حتی در مورد جهان و به چین و روسیه هم داد. مثلأ ما باید هوشیار باشیم که او، از درگیر شدن مستقیم با ما هم عبا ندارد و در کر شمالی، شروع به تخلیه خانواده سربازان آمریکای مستقر در کره جنوبی کرده. اگر کره شمالی قتنمه‌های سازمان ملل را نپذیرد، او قطعاً به کره شمالی حمله خواهد کرد و نتیجه آن چند میلیون تلفات خواهد بود، ولی‌ او عبا نخواهد داشت. به همین جهت است که باید دوباره او را مورد ارزیابی قرار دهیم و هشیار باشیم.
سلام
مسئولین ما چیزی تگفتند
دم ترامپ گرم
هیچ بعید نیست امریکا به عمد این خبر را یک هفته زودتر اعلام کرده تا حساسیت ها و عکس العمل ها را بسنجد و بعد بر آن اساس تصمیم بگیرد.....
کشورهای عربی اعتراضشون برای ارام کردن افکار عمومی کشورهاشونه وگرنه با اینکار امریکا مخالفتی ندارن حتی محمود عباس و حماس هم با این موضوع کنار اومدند
به امید خدا زودتر این اتفاق بیافته .
همه ی اینها که پیام دادند بجز عمار حکیم،نوچهی آمریکاند و روی هم هیچی حساب میشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان