بازدید 11729
۵

چرا عاقبت عشاق سینه چاک توقیف بود؟

بهنام تشکر در این زمینه در حساب کاربری اش در اینستاگرام نوشته است: «توقيف شد بدون هيچ توضيحى. توقيف شد بدون هيچ تذكرى از طرف مركز هنرهاى نمايشى. بعد از دو شب اجراى موفق. توقيف شد بعد از دو بار بازبينى. توقيف شد بعد از دو بار گرفتن مجوز اجرا از طرف مركز هنرهاى نمايشى. بعد از چندين ماه تمرين.»
کد خبر: ۷۵۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ 06 December 2017

چرا عاقبت عشاق سینه چاک توقیف بود؟کمدی «عاقبت عشاق سینه چاک» نمایشی است از نیل سایمون که با کارگردانی بهرام تشکر در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز روی صحنه می رود. این نمایشنامه ترجمه‌ای است از «Last Of the Red Hot Lovers» که با قلم شهرام زرگر به فارسی ترجمه شده است. بهرام تشکر که پیش از این نمایش هایی چون «هتل کالیفرنیا»، «رام کردن مرد سرکش» و «دختر یانکی» از همین نمایشنامه نویس را به صحنه برده است، در تجربه جدید خود سراغ نمایشنامه‌ای رفته که موضوع آن به روابط میان مردان و زنان می پردازد.

در خلاصه این تئاتر آمده است: «بارنی کشمن مردی چهل و یک ساله است که قصد دارد برای اولین بار بعد از بیست و یک سال زندگی مشترک، رابطه با زنی دیگر غیر از همسرش را تجربه کند. سه تجربه ی متفاوت در سه پرده مجزا» و در توضیحات نمایش، می‌توان با حال و هوای این نمایش بیشتر آشنا شد، به ویژه اگر نمایش‌های پیشین بهرام تشکر را دیده باشید.

بهنام تشکر، بیتا معیریان، سوگل خلیق و سهیلا گلستانی در این نمایش صد دقیقه‌ای نقش آفرینی کردند و با این ترکیب، نمایش از 12 آذر در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفت و قرار بود تا 20 دی ماه روی صحنه باشد؛ اما با گذشت دو شب و دو اجرا، این نمایش یکباره توقیف شد؛ این خبری بود که بهنام تشکر بازیگر نمایش کمدی «عاقبت عشاق سینه چاک» در اینستاگرام اعلام شد.

چرا عاقبت عشاق سینه چاک توقیف بود؟

بهنام تشکر در این زمینه در حساب کاربری اش در اینستاگرام نوشته است: «توقيف شد بدون هيچ توضيحى. توقيف شد بدون هيچ تذكرى از طرف مركز هنرهاى نمايشى. بعد از دو شب اجراى موفق. توقيف شد بعد از دو بار بازبينى. توقيف شد بعد از دو بار گرفتن مجوز اجرا از طرف مركز هنرهاى نمايشى. بعد از چندين ماه تمرين.»

این بازیگر تئاتر و سینما در ادامه افزوده است: «اميدوارم آقاى وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامى و معاونان و مديران ايشان جواب قانع كننده‌اى داشته باشند. البته ما همچنان اميدوار به حل مشكلى هستيم كه حتى خودمونم نمي دونيم چيه! ما از طرف خودمون از همه عزيزانى كه نتونستن اجراى امشب رو ببينن عذرخواهى مي كنيم (البته قراره اين اجرا تا اطلاع ثانوى تعطيل باشه) متأسفيم...واقعاً متأسفيم.»

این نمایش پیشتر هم کامل و هم به صورت نمایشنامه‌خوانی توسط گروه‌های دیگر اجرا شده و اکنون مشخص نیست، متن نمایش دستخوش چه تغییراتی شده که شاهد توقف از اکران آن بوده‌ایم. برخی رسانه‌ها، علت توقیف نمایش مغایرت اثر نمایشی با نسخه بازبینی اعلام کرده‌اند اما مسئولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کوچک ترین موضع گیری نداشته‌اند و همان‌گونه که از ادبیات بهنام تشکر برمی‌آید، حتی آنها نیز از علت توقیف نمایش‌شان بی‌اطلاع هستند.

در پی توقیف اثر امکان بلیت‌فروشی در سایت‌های فروش بلیت تئاتر نیز مسدود شد. در گذشته برخی نمایش‌ها توقیف شده که پس از اعمال اصلاحات، این نمایش‌ها دوباره به صحنه بازگشته‌اند؛ اما این نخستین نمایشی است که در دولت دوازدهم توقیف می‌شود و پیش از این، عدم توقیف تئاترها به عنوان یکی از تغییرات ملموس یاد می‌شد، ولی ظاهراً در این دوران تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه چیز تغییر کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
آخه موضوع قحطی است. من نمی دانم چرا کارگردانان تئاتر و سینما همه اش دنبال موضوعات خیانت و عشق های مثلثی و تجربه های مختلف و ... هستند. آن از جشنواره فیلم فجر این هم از این.
این همه موضوع جذاب و بدون حاشیه داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
من به شما رای مثبت دادم ولی میشه بفرمائید یکی از اون موضوعات جذاب و بدون حاشیه رو که تماشاگر پسند هم باشه و سانسور هم نشه و ممیزی هم نداشته باشه و در نسخه اصلی با نسخه بازبینی به ترجمه کتاب های ممیزی دچار نشده باشه و هزار تا داستان دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
چه ربطی داره
شما نرید ببینید تمام
بدبخت هنرمندان نميدونن راجع به چي بايد تاتر و فيلم بسازن ! نژاد ممنوع ، صنف ممنوع ، قوميت ممنوع ،شغل ممنوع ، لحجه ممنوع ، مسايل و مشكلات روز ممنوع ، عشق و عاشقي ممنوع ، ازادي بيان ممنوع ، جنسيت ممنوع و ....... تازه بعضي وقتا يك چيزايي براي ارشاد ممنوع نيست ولي واسه سيما ، سازمان تبليغات ، حوزه و ...... ممنوعه و بالاعكس . بياييد كلا هيچ فيلم و تاتر و داستان و كتابي ننويسيم تا مسئله بخودي خود حل بشه !
کاری به این روایت ندارم . حرفم کلی است با توجه به وضعیت فرهنگی هر کشوری.
فقط این را عرض کنم که آن چیزی که باعث پیشرفت یک کشور میشود اقتصاد و سیاست نیست. علوم انسانی مبتنی بر اصالت و فرهنگ بومی و نیازها و خواسته های یک مردم است که باعث پیشرفت میشود. تلفیق علوم انسانی بومی با سایر فرهنگ ها تحت هر عنوانی ( بصورت گسترده به قصد جایگزینی آن با فرهنگ آبا و اجدادی ) مردم آن کشور را دچار سردرگمی و خلاء هویتی میکند خواه این تغییر غربی باشد یا عربی. اسلامی باشد یا مسیحی. همه حرف بنده این است که این نخبگان و فرهیختگان فرهنگی هستند که جامعه را به جلو هدایت میکنند و مابقی امور در اولویت های بعدی و دنباله روی فرهنگ یک کشور هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل