بازدید 25673

جزئیات مستند جنجالی فائزه هاشمی که از مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه حذف شد

امیرحسین علم الهدی، مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در همین زمینه نوشته است: سینمایی که نتواند به سیاست بپردازد، از نظر اینجانب سینمای عقیمی است و ساخت فیلم مستند پرتره از مردان و زنان سیاست، بدون شک، نشان دهنده پویایی سینماست و اگر مستند باشد این پرتره، که باید به فائزه هاشمی مدال داد که بی پرده خود را مقابل افکار عمومی قرار داده است!
کد خبر: ۷۵۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ 07 December 2017

جزئیات مستند جنجالی فائزه هاشمی که از مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه حذف شدحذف یک مستند درباره فائزه هاشمی، فرزند پرحاشیه آیت الله هاشمی رفسنجانی از جشنواره مستند سینماحقیقت به عنوان مهم ترین رویداد مستند خاورمیانه، با نقدهایی همراه شده است؛ اما این مستند دقیقاً به چه دلیل حذف شده و آیا سرنوشت دیگر مستندها درباره اشخاص مشابه نیز چنین خواهد بود یا صرفاً این مستند چنین سرنوشتی یافته و از این رویداد دور مانده است؟

به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های اخیر، جشنواره سینماحقیقت به مرور به باکیفیت‌ترین، با ثبات‌ترین و مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه تبدیل شده است؛ رویکردی که مشخصاً به مدیریت آن بازمی‌گردد و شاید اگر همین ثبات رویه حاکم بر این جشنواره، بر جشنواره فیلم فجر نیز حاکم بود، نتیجه مشابهی حاصل می‌شد و مرزهای تأثیرگذاری جشنواره فیلم فجر فراتر از ایران بود. با این حال، این ثبات جشنواره سینماحقیقت بی‌هزینه نبوده و مسئولان برگزاری، مجبور به حذف برخی آثار برای جلوگیری از جنجال و بی‌ثباتی این رویداد شده‌اند.

در تازه‌ترین نمونه، مستند «مثل یک زن» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مژگان ایلانلو پشت درهای جشنواره سینماحقیقت مانده است. ایلانلو در این زمینه گفته است: «برای ساخت این فیلم که درباره زندگی خانوادگی و سیاسی فائزه هاشمی است، دو سال همراه ایشان بودم و صحنه‌های متعددی از زندگی‌شان که شامل خانواده آقای هاشمی رفسنجانی هم می‌شود، فیلمبرداری کردم؛ اما متأسفانه با وجود اینکه هیأت انتخاب این فیلم را از میان آثار ارائه شده به عنوان یکی از آثار منتخب برگزید، «مثل یک زن» از نمایش در جشنواره حقیقت منع شد.»

جزئیات مستند جنجالی فائزه هاشمی که از مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه حذف شد

این عضو انجمن مستندسازان خانه سینما درباره پشت پرده وقوع این اتفاق نیز عنوان کرده است: «با پیگیری‌هایی که درباره حذف فیلم انجام دادم، متوجه شدم آقای حیدریان ـ رئیس سازمان سینمایی ـ خواسته‌اند، آثار مستندی که مصداق یک فرد زنده سیاسی در آن‌ها وجود داشته، از جشنواره حذف شوند و فیلم من هم یکی از این موارد است. برای این اتفاق، پیگیری زیادی انجام دادم و حتی با آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صحبت کردم و در نهایت برای اینکه به دور از حاشیه و جنجال باشیم، گفتند ترجیح می‌دهند فیلمی از افراد زنده سیاسی در جشنواره نباشد و از آنجا که برای پیگیری‌هایم تقاضای کتبی ارائه کرده بودم، با استعلام وزیر، زیر برگه من نوشته شده است فیلم‌های مربوط به افراد زنده سیاسی در جشنواره نمایش داده نخواهد شد.»

در مقابل، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پاسخ داده است: «مدتی قبل از سوی سازمان سینمایی این دستورالعمل ابلاغ شد که اگر فیلمی مستند با موضوع پرتره فعالان جناحی و گروه‌های سیاسی کشور باشد، در جشنواره حضور نداشته باشد؛ آن هم به این دلیل که سازمان سینمایی نمی‌خواهد به مسائل سیاسی ورود کند. در این راستا قطعا منظور هر چهره سیاسی نیست، بلکه چهره‌های شاخص سیاسی مد نظر بوده است و مصداق این دستورالعمل فیلم خانم اینانلو بود که درباره یکی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح طلب، یعنی فائزه هاشمی ساخته شده است... فیلم «مثل یک زن» توسط رئیس سازمان سینمایی اصلا دیده نشده و منع تولید و پخش هم نداشته است، بلکه فقط امکان شرکت در جشنواره سینما حقیقت را ندارد.»

از سوی دیگر، «سیدمحمد طباطبایی نژاد»، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت در نشست خبری این رویداد سینمایی، درباره این اتفاق گفت: «وقتی می گوییم سینماحقیقت، جشنواره مستقل است؛ به این معنا که از نگاه دولتی پرهیز می شود، نه عدم وابستگی به سازمان سینمایی. بر اساس سیاست تعریف شده سازمان سینمایی، برای پرهیز از نمایش اختلافات جناحی و سیاسی، فیلم هایی که چنین مضمونی دارند، باید حذف شوند، به ویژه اینکه اگر فیلم درباره فعالان سیاسی جناحی زنده باشد که فیلم مثل یک زن به همین دلیل حذف شد.»

رویکرد تازه سازمان سینمایی که به برگزارکنندگان جشنواره سینماحقیقت ابلاغ شده، با نقدهایی حتی از سوی چهره‌های فعال در سینما نیز همراه شده است. امیرحسین علم الهدی، مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در همین زمینه نوشته است: «سینمایی که نتواند به سیاست بپردازد از نظر اینجانب سینمای عقیمی است و ساخت فیلم مستند پرتره از مردان و زنان سیاست، بدون شک نشان دهنده پویایی سینماست و اگر مستند باشد، این پرتره که باید به فائزه هاشمی مدال داد که بی پرده خود را مقابل افکار عمومی قرار داده است!»

علم الهدی ادامه داده است: «سینمای بی حاشیه، حاصل همان تفکر پاستوریزه‌ای است که تلویزیون را زمین‌گیر کرده است و نباید سینما را از حاشیه هاش پاک کرد. سینما یعنی تقابل و تضاد در نگاه های متفاوت به حوزه های جامعه... حال که سیاسیون دست از سر سینما برنمی دارند و دوست دارند تمام قد سینما را در سیطره خود بدانند، پس اجازه بدهند دوربین تیزبین سینمای مستند آن ها و تفکراتشان را در زمان زنده بودنشان به صورت عریان در مقابل چشمان مردمانی قرار دهند که بدانیم طی این چند دهه چگونه حکمرانی کردند و چگونه برای ما سرنوشتمان را رقم زدند و حداقل پاسخگوی عملکردشان باشند که پس از مرگ در این سرزمین همه عزیز می شوند و می گوییم: دستش از دنیا کوتاه است و نباید پشت سر مرده حرف زد... .»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۴
این همه بانوی ارزشمند تو این کشوره حالا چرا فائزه خانم باید مستندبشه.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
قبل اینکه نظرات رو باز کنم یا خودم گفتم حتما یه نظری مثل شما باید توش باشه.دیدم بعله همون اول.ولی مثل اینکه شما یادتون رفته یا همون موقع هم احتمالا مثل الان تو خارج تشریف داشتین موقعی
که ایشون نفر اول تهران در مجلس پنجم بودن.دوست عزیز سال 57 انقالب کردن که از هر قوم قبیله ونوع نگرش ازاد باشن برای ابراز عقید وبیان گرچه الان فرق کرده و ایشون هم گرچه حزب ونوع نگاهش با شما فرق داره اما مطمئنا جزو همون کسایی که خانواده وحتی خودش برای این حکومت بهای زیادی پرداخته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
پس بهتر است از نویسنده معجزه هزاره سوم فیلم بسازند؟ راستی کی بود؟؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
دقیقا مثه اینه که یک مسنتند از احمدی نژاد ساخته بشه ! جفتشون از جهتی مثه هم هستن هر دو تند رو افراطی که پایبند به هیچ قانون و عرف منطقی نیستند آیا باز هم با همین استدلالهای بی پایه توقع داریید چنین مستندیپخش و منتشر بشه !!!؟
جشنواره حقیقت چه اسم خنده داری
پاسخ ها
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
خنده دار نیست. چون سینما محل خیال پردازی، طنز، دروغ و هر چیزی می‌تونه باشه اما مستند هدف و رویکردش روی کاغذ، بیان حقیقت است اگر چه در عمل اینگونه باشد یا نباشد. حالا اگه این رو برای شما به انگلیسی/فرانسوی ... ترجمه کنن شما میگی چه اسم بامعنا و زیبایی!
چه جالب
در آینده منتشر خواهد شد.اینو تجربه میگه
هزار مورد مخصوصا بعد از زلزله وجود دارد ولی چون هیچ کدام مثل این ایشون پول توش نداره .....
آیا مستند راجع به اشخاص سیاسی زنده دیگری هست که اجازه پخش بهشون داده شده؟ یا فقط در این مورد این موضوع رو اعمال کردن؟ اگه آره، خوب حق ضایع کردن و جنجالها کاملا درسته، اگه نه، الکی حاشیه درست نکردن؟!
دنیای سیاست چقدر پیچیده هست روز و شب مستند های پخش میشود که طرف چندین یا صدها سال پیش مرده و اینقدر در شخصیتش تعریف و تمجید میشود نه خودش زنده هست نه اطرافیانش که قضاوت کنند فقط ما دهه شصدیها ماندیم مه چه قضاوتی بکنیم چقدر خوب ما در حیات انسانها رفتار و شخصیتشان مورد افکار سنجی قرار بگیرند
خانواده هاشمی یک خوبی بزرگ دارن که خودشون را پنهان نمی کنند وهمان که هستن را نشون میدن..مثل همه ی سیاستمدارها نقش بازی نمی کنند
هاشمی تمام شد.
به آینده روشن پس از هاشمی فکر کنید.
بهتر از هاشمی کم نداریم.
پول بده تبدیل به برند شو.
عمده یرندهای سیاسی کنونی ایران که قبل از انقلاب از نظر اقتصادی یا علمی عددی نبودند تکلیفشون مشخصه!
توجه کردید دیگه شده که همه چی یه پشت پرده داره مث پشت پرده فیلم سینمایی ،،،،خنده داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
دیگه شده که همه چی شده مثه پشت پرده شده ...... خودت فهمیدی چی گفتی !!!
اصلاحات نیاز به زمان دارد.
سلام به همه، هرچه فکر میکنم اخر نمیدونم این خانم هاشمی چکار کرده که راجع به اون بشه فیلم ساخت یا فیلم دید. جز اینکه سازنده فیلم مقصود سیاسی محض داشته باشه دیگه چی میشه ازش یاد گرفت. صاحب اثر خاصی که هنوز نیستند. پس یکی بیاد فیلم ما رو هم بسازه!
جناب ناشناس بهتر از هاشمی داریم ,شما ده تا شو معرفی کن !بفرمایید .
تا دنیا بوده این روش نون به نرخ روز خورا و فرصت طلبا بوده که ذنبال مرده پرستی باشند و طرف تا زنده هست پشت سرش هزار تا فخش و انگ و ناسزا میگن همینکه از صحنه حذف شد چه فیزیکی و چه شخصیتی فورا رنگ عوض میکنند ! زمانی بدترین دشمنیها و تخریبها را همین اصلاح طلبای تند رو زمان خاتمی علیه هاشمی و خانواده او بصورت هدایت شده و سازمان یافته بکار گرفتن و حسابی ایشان را کوبیدند و بقول معروف مصداق بارز ترور شخصیت در مورد ایشان بکار بردن حالا همان قماش شدن هاشمی پرست
بهترین تبلیغ برای این مستند بود. ممنون از دست اندرکاران. به خانم هاشمی هم پیشنهاد می کنم از طریق شبکه نمایش خانگی یا شبکه های دیگر به دست مردم برسانند. ما برای قضاوت در مورد شخصیتهای سیاسی و اجتماعی و ... مملکت خودمان نیاز به قیم هایی از قبیل آقایان فوق نداریم و سعی می کنیم خودمان تشخیص بدهیم چی خوب است و چی بد است!
از قضاوت غیرمنصفانه و پیشداوری باندهای تمامیت خواه در مورد خانم فائزۀ هاشمی متأسفم. بدون شک!بسیاری از مردم، مستندی را که در مورد وی تهیه شده، ندیده اند. ولی؛ از قراین و امارات برمی آید که تهیه کننده،شخصیّت این بانوی ایرانی را برجسته ساخته تا بیشتر به مردم معرفی شود. اگر چنین است که کار مطلوب و پسندیده ای انجام داده و این تهیه کننده باید ارج گذاشته شود. شاید بسیاری از مردم، خانوادۀ محوم هاشمی به ویژه، شخص مرحوم هاشمی را در ایجاد حوادث و مسائلی درگذشته،که موجب گردیده که حقوق مردم تضییع و حاکمیّت آنها؛ مسلوب شود، گناهکار بدانند. اما، شخصیّت قابل تقدیری که موجب گردید، که مردم؛ در اواخر، قلم عفو بر گذشتۀ مرحوم هاشمی بکشند، شخصیّت قابل تقدیر فائزۀ هاشمی بود که همه جا همراه و همگام مردم حرکت کرد و حتی، ناسزای نااهلان را تحمل کرد و در کنار مردم ایستاد. روح پدرش شاد. خودِوی،(سرکارخانم فائزۀ هاشمی) برقرار و پاینده باشد.
خوب اگر در این فیلم بنا بر کارهای آقای هاشمی باشه خیلی راحت بذارش تو سایت مردم دانلود میکنند پس گردش آزاد اطلاعات برای چی هست آقای هاشمی بهترین طرحش احیا و حفاظت جنگل و مراتع بود که آثارش دارد نمایان میشود که درختان بزرگی در حال رشد هستند که در استان ما میبینم
سئوالی ازاین کارگردان مستندساز......کدامی بخش از مستند . قانون جدید ممنونیت وروداتباع شش کشور مسلمان به آمریکا، شامل این خانم فایزه نمی شود ...... مطرح شده؟!!!!!
حقيقت خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل