بازدید 2936

کارشناسان از ثبات بازار مسکن تا پایان سال می‌گویند

بازار مسکن این روزها از تب و تاب نوسان نرخ طلا و ارز چندان تاثیر نگرفته است و به اعتقاد کارشناسان، به روند با ثبات خود تا پایان سال ادامه می دهد.
کد خبر: ۷۵۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 07 December 2017

بازار مسکن این روزها از تب و تاب نوسان نرخ طلا و ارز چندان تاثیر نگرفته است و به اعتقاد کارشناسان، به روند با ثبات خود تا پایان سال ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا، برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند عواملی همچون ورود خانه اولی ها به بازار مسکن با تسهیلات 800 میلیون ریالی (80 میلیون تومانی)، کاهش تورم بخش مسکن نسبت به تورم عمومی در چند سال اخیر، افت نرخ سود بانکی و... به رشد قیمت در نیمه دوم سال منجر می شود اما با گذشت سه ماه از نیمه دوم سال، روند معاملات تغییر چندانی نکرده و قیمت ها متناسب با نرخ تورم و با اندکی افزایش همراه شده است.

در همین پیوند، رییس پیشین اتحادیه املاک در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرد با گذشت حدود سه ماه از نیمه دوم سال رونق اندکی در بازار مسکن وجود دارد و قیمت مسکن در سه ماه پایانی سال نیز متناسب با نرخ تورم خواهد بود.

«مصطفی قلی خسروی» افزود: نسبت به ماه های محرم و صفر معاملات مقداری خود را نشان داده است اما به معنای رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال نیست؛ زیرا هر سال به دلیل اعتقادات مردم، خرید و فروش مسکن در این 2ماه با کاهش همراه می شود و بعد از آن، بهبود نسبی پیدا می کند.

قلی خسروی تاکید کرد بهبود نسبی وضع بازار تا پایان سال ادامه می یابد اما بیش از این مقدار شاهد رشد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در این مدت با افزایش خرید و فروش مسکن زمینه برای رشد قیمت ها فراهم می شود، البته دولت قصد دارد تسهیلات بیشتری برای خریداران و سازندگان مسکن درنظر بگیرد تا شاهد رشد معاملات مسکن باشیم اما دولت به هیچ وجه متشنج شدن بازار و افزایش بیش از حد قیمت مسکن را خواستار نیست.

** عقبایی: تا پایان امسال رشد نامتعارف قیمت مسکن را نخواهیم داشت

رییس کمیسیون تخصصی املاک کشور نیز با تایید تحولات نسبی بازار گفت: نرخ مسکن تا پایان سال با جهش قیمت همراه نخواهد شد.

«حسام عقبایی» افزود: قیمت خرید و فروش مسکن تا پایان آبان 10 درصد رشد کرد و تا پایان سال نیز همین رشد ادامه می یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی عوامل نظیر افزایش قیمت تراکم، عوارض صدور پروانه ساختمانی و مصالح، قیمت مسکن در بازار و... افزایش پیدا نکرده است، افزود: رشد قیمت ها به مرور در حد کمتر از نرخ تورم ادامه می یابد.
عقبایی پیش تر نیز گفته بود؛ تا پایان سال در بخش مسکن شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود و قیمت ها افزایش نمی یابد.

** رشد هفت درصدی ارزش افزوده امسال بخش مسکن در مقایسه با پارسال

مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در گفت و گویی گفت: امسال صدور پروانه ساختمان 10 درصد و ارزش افزوده بخش مسکن هفت درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.

«بهروز ملکی» افزود: با ساخت مسکن مهر و تزریق منابع نفتی به بخش مسکن در برخی سال ها تولید به شدت افزایش یافت؛ به طوری که از سال 1389 تا 1392 برای ساخت 750 هزار دستگاه واحد مسکونی پروانه ساختمان صادر شد.

وی گفت: در طرح جامع مسکن برنامه بلندمدتی تا سال 1405 دیده شده است.

ملکی تاکید کرد فقط با تزریق پول در یک بخش نمی توان کار مثبتی انجام داد و وظیفه دولت نهاد سازی در حوزه مسکن است؛ چنانچه سیاست های دولت در حوزه پولی تغییر کند بازار مسکن تاثیر خواهد پذیرفت.
وی اضافه کرد: محتمل ترین تغییر درباره رشد قیمت مسکن در هر فصل، افزایش قیمت به اندازه تورم در همان فصل است.

«حسین عبده تبریزی» مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است شواهدی همچون «کاهش نرخ رشد جمعیت» و «کاهش نرخ رشد مهاجرت به کلانشهرها» نشان می‌دهد به هیچ وجه دوره رونق پیش رو با هجوم تقاضا برای واحدهای مسکونی همراه نمی شود.

به گزارش ایرنا، بررسی آمار معاملات مسکن در پایتخت نیز از رونق خفیف این بازار حکایت دارد.

گرچه عواملی مانند تسهیلات خانه اولی ها، کاهش نرخ سود بانکی و... احتمال تحرک بازار در سه ماه پایانی سال را افزایش داده است اما در مجموع از آغاز امسال تا پایان آبان ماه، 113 هزار و 800 واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، افزایش 7.7 درصدی را نشان می دهد.

در این مدت، متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 46 میلیون و 500 هزار ریال بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 7.1 درصد (یعنی کمتر از نرخ تورم) افزایش یافت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل