بازدید 3457

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش واردات نفت خام چین و تقویت ارزش دلار

روز جمعه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۲۰ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، افزایش واردات نفت خام توسط چین و ادامه ی کاهش تولید نفت خام توسط اوپک علیرغم تقویت ارزش دلار در بازار های بین المللی عنوان شده است.
کد خبر: ۷۵۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ 08 December 2017

روز جمعه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۲۰ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، افزایش واردات نفت خام توسط چین و ادامه ی کاهش تولید نفت خام توسط اوپک علیرغم تقویت ارزش دلار در بازار های بین المللی عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۷ سنت (۰.۱ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۲۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییر بشکه ای ۵۶.۶۰ دلار صورت گرفت.

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش واردات نفت خام چین و تقویت ارزش دلار 

به گفته ی معامله گران بازار، در ماه جاری تقویت ۰.۹ درصدی ارزش دلار در برابر سایر ارز های پرکاربرد بین المللی بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. افزایش ارزش دلار باعث شده است که برخی بازرگانان به جای خرید آتی کالاهای اساسی، سرمایه گذاری های خود را در بازار مبادلات ارزی انجام دهند. در این رابطه، بانک مریل لینچ آمریکا اذعان کرده است که ''دلار قوی می تواند به عنوان نیرویی مخالف در برابر کالاهای اساسی عمل کند''.

از دلایل تاثیرگذاری بر قیمت نفت، افزایش چشمگیر واردات نفت خام توسط کشور چین عنوان شده است. انتظار می رود که چین با پیشی گرفتن از آمریکا، به بزرگترین وارد کننده ی نفت خام در دنیا تبدیل گردد. بر اساس گزارشی که اداره کل امور گمرکی چین در روز جاری منتشر کرده است، این کشور در ماه نوامبر سال جاری اقدام به واردات ۳۷.۰۴ میلیون تن (۹.۰۱ میلیون بشکه در روز) نفت خام کرده است.

در این رابطه، بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، واردات نفت خام چین در سال های آتی افزایش خواهد یافت. دلیل این امر کاهش عرضه ی نفت توسط تاسیسات نفتی ساحلی این کشور عنوان شده است. تاثیر کاهش عرضه ی نفت توسط این تاسیسات آن است که وابستگی چین به واردات نفت بیشتر خواهد شد. در این راستا، پیش بینی می گردد که وابستگی چین به واردات نفت خام از ۶۸ درصد در سال ۲۰۱۷ به حدود ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

افزون بر این، بانک مریل لینچ آمریکا عنوان کرده است که با افزایش تقاضا و کاهش عرضه ی نفت، قیمت نفت خام برنت تا اواسط سال آینده میلادی به بشکه ای ۷۰ دلار خواهد رسید. به گفته ی بانک سرمایه گذاری جفریس آمریکا، میزان تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت. دلیل این امر افزایش ۱۰ درصدی تقاضای نفت خام توسط چین عنوان شده است.

همچنین، یکی از دلایل تاثیر بر قیمت نفت، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت خام اوپک بوده است. لازم به ذکر است که در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص افزایش شدید و غیر منتظره ی قیمت نفت، و همچنین امکان استخراج بیشتر نفت شل توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، اوپک و کشورهای خارج از این نهاد توافق کردند که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد.

باید خاطر نشان سازیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه نوامبر، اوپک عرضه ی نفت خام را به میزان ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. میزان تولید نفت توسط اوپک در ماه نوامبر، کمترین مقدار عرضه ی نفت در بازار از ماه می سال جاری تا کنون توسط این نهاد بوده است.

باید به این نکته اشاره گردد که یکی از عواملی که می تواند سد راه اوپک برای رسیدن به هدف کاهش عرضه ی نفت شود، افزایش میزان تولید نفت خام توسط آمریکا است. گزارش ها حاکی از آن است که تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۵ درصد افزایش داشته و به مجموع ۹.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. این مقدار از تولید نفت از زمان اوایل دهه ی هشتاد میلادی بی سابقه بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر