بازدید 4011

لاوروف: تصمیم ترامپ متناقض با تمام توافقات است

کد خبر: ۷۵۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵ 09 December 2017

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس متناقض با تمام توافقات موجود است.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در وین در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: روز گذشته (پنجشنبه) از تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پرسیدم که آیا واشنگتن حرکت بعدی برای حل و فصل (مناقشه فلسطین و اسراییل) را می داند زیرا آنچه که (از طرف ترامپ) اعلام شده متناقض باتمام توافقات موجود است.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: این تصمیم ترامپ جامعه جهانی را به دو بخش بسیار نابرابر (مخالفان و موافقان به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل) تقسیم کرد.

لاوروف افزود: تیلرسون به من گفت که نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و برای اجرای تصمیم ترامپ باید شش ماه صبر کرد و معمار استخدام کرد و مسائل دیگر باید در باره احداث ساختمان سفارتخانه حل و فصل شود.

وزیر خارجه روسیه گفت: از سخنان تیلرسون همچنین اینگونه برداشت می شد که آمریکا با وجود وضعیت پیش آمده امیدوار است که توافق مهم قرن (بین فلسطین و اسراییل) به دست آید و مسائل اسراییل و فلسطین حل شود. می خواهیم بدانیم این امر با وضعیت متشنج کنونی چگونه تحقق می یابد.

وی افزود: یادآوری می کنم مقامهای آمریکایی که تا این اواخر به خاورمیانه سفر می کردند در گفت وگوهای خود با طرف های فلسطینی، اسراییلی و مقامهای سایر کشورهای منطقه پیشنهاد می کردند رویکرد در باره حل و فصل مسائل خاورمیانه را تغییر داده و ابتکارات صلح عربی که در سال 2002 تایید شد در مرکز توجه قرار گیرد.

لاوروف گفت: بر اساس این رویکرد مساله فلسطین حل می شود و دولت مستقل فلسطین با شاخص های مورد توافق قرار گرفته تاسیس می شود و پس از آن تمام کشورهای عربی اسراییل را به رسمیت شناخته و روابط عادی با آن برقرار می کنند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد اما دولت آمریکا در برنامه های خود که در جریان سفرهای متعدد مقامهای این کشور به خاورمیانه مورد بحث قرار گرفت عکس این رویکرد را اعلام کرد به این صورت که ابتدا واشنگتن با همه کشورهای عربی روابط عادی برقرار می کند و پس از آن مساله فلسطین خودکار حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: اما دولت آمریکا با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل بهبودی روابط با کشورهای عربی و حل مساله فلسطین را بسیار دشوار کرد.

ترامپ روز چهارشنبه در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند. رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.

به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان