بازدید 10820
غرضی در گفت وگو با «تابناک»؛

برخی پیش از انقلاب هیچی نداشتند، اما الان حقوق ‌عامه را گرفته‌اند/ نه بسازبفروشم و نه صندوق قرض‌الحسنه دارم/ سال 60 خوداظهاری کردم

فقط در این حد می توانم بگویم که من کسانی را می شناسم که قبل از انقلاب هیچ چیز نداشتند؛ اما پس از انقلاب با پیوندهای سیاسی و یا کلاه گذاری بر سر قدرت سیاسی، حقوق عامه را تصاحب کردند. اگر بخواهم از مصادیق نام ببرم، به اصل مطلب خدشه وارد می شود. شاید حقوق های نجومی و املاک نجومی را بتوان از نمونه های آن دانست.
کد خبر: ۷۵۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 10 December 2017

چهاردهم تیر سال 84 آغاز بررسی طرح «صیانت از جامعه در برابر مفاسد اقتصادی» در مجلس هفتم بود که نمایندگان با تصویب آن قصد داشتند، بر دارایی و اموال مسئولان نظام بیشتر نظارت شود اما طرحی که بعدها به «رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام» تغییر نام داد، سالها بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و دایره شمول آن از موارد مطرح در اصل 142 قانون اساسی یعنی رهبری، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندانشان فراتر رفت و رسیدگی بر دارایی بیش از صد هزار تن از کارکنان دولت بر مراجع ذیربط واجب شد.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود گذشت دو سال از تصویب این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام، هنوز آیین نامه اجرایی این قانون نوشته نشده است. از طرفی، اعلام محرمانه بودن دارایی های مسئولان نظام، بسیاری را تحقق قطعی این قانون دلسرد کرده و به صورتی که برخی مسئولان سابق و فعلی در گفت و گوهایی مجزا این پیگیری ها را ناممکن می دانند.

برخی قبل از انقلاب هیچی نداشتند، اما الان حقوق‌عامه را گرفته‌اند/ نه بسازبفروشم و نه صندوق قرض‌الحسنه دارم/ سال 60 خوداظهاری کردم

«سید محمد غرضی» که در برهه ای وزیر نفت دولت مرحوم آیت الله مهدوی کنی و میرحسین موسوی، وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت دوم موسوی و دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده و در سال 92 با شعار ضد تورم در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، درباره اجرای اصل 142 قانون اساسی و رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان و نحوه اجرای آن در طول این سال ها می گوید: اکنون پس از گذشت سال ها از وزارتم و فاصله طولانی مدت از قدرت سیاسی، شفاف و روشن زندگی کرده ام. نه شرکتی دارم، نه صندوق قرض الحسنه ای و نه بساز و بفروشم، مانند مردم عادی زندگی می کنم.

آنچه در ادامه می خوانید، گفت و گوی خبرنگار «تابناک» با «سید محمد غرضی» است.

آیا با اجرای اصل 142 قانون اساسی موافق هستید و به دارایی های شما تا به حال رسیدگی شده است؟

بله، کاملا موافقم. در سال 1360 هنگامی که وزیر نفت شدم، اموال و دارایی هایم را به صورت خوداظهاری به طور کامل اعلام کردم.

این موضوع که از مسئولان در اصل 142 خواسته شده دارایی خود را قبل و بعد از سمت هایی که می گیرند اعلام کنند، ناشی از سهمی است که جامعه از ثروتمند شدن افراد هنگامی که در قدرت سیاسی شرکت می کنند، دارند.

در این اصل، مفهوم فیزیکی اموال و دارایی بیان شده، ولی مفهوم نرم افزاری آن بیان نشده. لذا هر قدر در سخت افزار فرو برویم، نرم افزار از دست می رود و آسیب ها بیشتر می شود.

مسئولان نباید از قدرت سیاسی که به دست می آورند، سوءاستفاده کنند و عزیزان خود را به عزیزان ملت و آقازاده ها و خانم زاده ها ترجیح دهند. الان هم برخی از همین آقازاده ها مشاغل بسیار مهمی در جامعه دارند.

در حال حاضر در جامعه ما برخی با قدرت سیاسی در ارتباط نیستند و غیرمستقیم از قدرت سیاسی استفاده می کنند. این افراد به ویژه در تهران در خیابان های گران شهر زندگی می کنند و همین آقازاده ها و خانم زاده ها بیشترین حضور را در مناقصه ها، مزایده ها و پولشویی ها دارند.

به دلیل اینکه انرژی سیاسی جامعه محدود است، الان توجه ها به قانون اساسی و قوه قضائیه مقداری کم شده و به این سمت رفته که این طبقه ممتاز چگونه درکشور اثرگذاری می کند.

به نظر شما، این قانون به قانونی غیرقابل اجرا تبدیل شده است؟

به عقیده من، قانونی که حمایت اجتماعی جامعه را نداشته باشد و عامه مردم از آن مطلع نشوند، در هر مرحله ای حتما متوقف می شود؛ به این معنا که توان سیاسی کشور به کارهایی بپردازد که عامه مردم از آن بی اطلاع هستند.

از مشروطه تا کنون قوانین مشابه بسیاری وجود داشته و هنوز هم قانون هستند؛ اما فراموش شده اند به دلیل اینکه حمایت اجتماعی و قدرت سیاسی برای اجرای آن صفر و بلکه منفی شده است.

در کشور ما لیبرال دموکراسی توانسته ثروت را مبنای توسعه و رشد بداند و به مردم تزریق کند، وقتی چنین اتفاقی می افتد، کم کم ثروتمندان ثروتمندتر و مورد احترام بیشتر و فقیران، فقیرتر می شوند. یک درصد آمریکایی حرفشان این است که ثروت ما باعث توسعه سیاسی می شود. به طور مثال همین اصل 44 قانون اساسی را اگر بخواهیم مورد توجه قرار دهیم، دعوا بر سر این است که دولت توانایی ندارد و بخش خصوصی توانایی دارد؛ اما بخش خصوصی موجود جز اینکه سوبسید بگیرد و کار ناقصی انجام دهد، کار دیگری نمی تواند بکند، چون بخش خصوصی در سیاست سهیم نیست و بنابراین پاسخگو هم نیست.

معطلی دوازده ساله قانون رسیدگی به دارایی مسئولان و کارگزاران نظام و دست به دست شدن های طولانی مدت آن بین مجلس و شورای نگهبان، چه حد توانسته به اجرای این قانون کمک کند؟

این نقص قدرت سیاسی است که قانونی دائم دست به دست می شود و اولویت هایش به جای پرداختن به مسائل مهمی که مورد انتظار مردم است، صرف مسائل دیگری مانند تلاش برای رأی آوری می شود.

این مال اندوزی ها نه شرعی است و نه عرفی و این مشکل متوجه قدرت سیاسی است نه دستگاه های اداری و اجرایی. دستگاه های اداری و اجرایی تابع مقررات دستگاه قدرت سیاسی هستند و آنجا بیشتر می شود تفحص کرد.

می توانید نمونه ای هم از کسانی که به این مال اندوزی ها می پردازند اشاره کنید؟

فقط در این حد می توانم بگویم من کسانی را می شناسم که قبل از انقلاب هیچ چیز نداشتند اما پس از انقلاب با پیوندهای سیاسی و یا کلاه گذاری بر سر قدرت سیاسی، حقوق عامه را تصاحب کردند. اگر بخواهم از مصادیق نام ببرم، به اصل مطلب خدشه وارد می شود. شاید حقوق های نجومی و املاک نجومی را بتوان از نمونه های آن دانست.

راهکار را در چه می دانید؟

من جریان اجتماعی نسل جوان را در پیگیری این مسائل بسیار موثر می دانم. تورم باعث می شود ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند. در رقابت های انتخاباتی سال 92 این موضوع را مفصل تشریح کردم. امیدوارم روزی، نسل جوان ما دولتی را سر کار بیاورد که تورم را نجس بدانند.

به نظر شما، ضمانت اجرای این قانون باید چه باشد؟

واجب است که اگر کسانی از کانال های قدرت سیاسی ثروتمند شده اند، تعقیب شوند. این قانون ناقص است، زیرا توانایی کارشناس های ما در این حد نیست که بتواند اثبات کند، کسی مالی که اندوخته حرام است و سپس آن را پیگیری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۸
از کرامات شيخ ما اينست. شيره را خورد و گفت شيرين است. بله جناب ماها هم اینا رو میدونیم تکرار واضحات فرمودید
این اقا که در زمان ریاست بر مخابرات یک تز داشت که پول خدمات را از مردم بگیرید و از زمانی که شهرداری ها و ارگانهای دولتی شروع کردند به خود کفایی تورم شروع شد زمان وزارت همین اقا دلار ظرف چند ماه از 200 تومان رسید به 600 تومان بس که پول ریختن تو جامعه درست همان کاری را که احمدی نژاد کرد.حالا اینها تجربه نداشتن ،احمدی نژاد چرا این اشتباه را دوباره تکرار کرد با اینکه تجربه شده بود.
برخی خیلی کمه
تابناک جان جهت اطلاع شما،
ایشان اول از همه بفرمایند منزل خود را در دروس -کوچه طاهر از چه محل و منبعی تهیه کرده اند؟
آیا عوام فریبی گناه به شمار میرود یا خیر؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
مگه روحانی گفت که این بگه؟؟؟
اقای غرضی دیر به فکر افتادیدمردم دیگر به مسولین اعتمادی ندارند
از دانش جوهای ایرانی‌ که به خارج می‌آیند و با هیزنه سنگین شهریه به راحتی آن را می‌پردازند و زندگی‌ خیلی‌ خوبی‌ هم دارند، وقتی سوال می‌شه، همه میگن ، حسیه ارتباطی‌ با ایران ندارند و خودشان با درآمد خانواده آمدند. ولی‌ وقتی‌ بیشتر با آنها آشنا میشوی و به شما اعتماد میکنند، معلوم میشه همه اقازده هستند. حالا هم شده کار مسئولان. همه می‌گویند ما هیچ نداریم و زندگی‌ معمولی‌ و با حقوق معمولی‌ ولی‌ پس چه کسانی‌ هستند که این همه با سفارش، وامهای چند صد میلیاردی میگیرند، ٔبر نمیگردانند و تازه ادعا هم دارند؟!
بعضی استاندارا وقتی اومدن اعلام کردن 45 میلیارد تومن سرمایه خودم هست والا ماهم کارمندیم چجوری مثل ایشان سرمایمان به 50 میلیون هم نمیرسه .خونه هم نداریم...کاشکی یه تحقیق تفحص جدی بشه و برخورد بشه..شهدا شرمنده ایم..
من به جناب غرضی کاری ندارم ولی با هر مسوول سابق و جدید و قدیمی راجع این موضوع صحبت کنی می گوید: کی بود کی بود من نبودم!!!!!
اگه با اطمینان کامل میدونی و افراذ رو میشناسی و سکوت کنی به مردم خیانت کردی آقای قرضی ...
غرضی مردی مرد
برخی پیش از انقلاب هیچی نداشتند، اما الان حقوق ‌عامه را گرفته‌اند


کی بوده ؟ ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
همه مسئولین
الان کدامیک از مسئولین در جنوب تهران یا حتی مرکز تهران زندگی میکنند؟ همهگی در ولنجک و زعفرانیه وو الهیه و .... و در یک کلمه در شما تهران در خانه های انچنانی هستند.اینها از کجا اورده اند؟ ایا اینها طرفدار پابرهنه ها هستند؟ هیهات.
خوبست سایت تابنک یک تحقیق کند و منطقه منزل و ویلاهای این افراد را بگوید تا مردم بدانند
یعنی واقعا به نظر شما حقوق یک میلیوت تومان با توجه به مخارج امروز کافی هست این حقوق حتی جواب هزینه حمل و نقل و خرید لباس رو هم نمی دهد واقعا به نظر شما ده درصد افزایش پایه حقوق کافی هست................
خدا نگدارش باشه زمان ایشون کارمندان پست عزت و احترام وبیشتر از مخابرات هوای پست ج.ا.ا وکارمندان را داشت ولی الان این وزیر جدید و قبلی پست کشور را از بین بردن راستی ما قرن ها قبل چاپار داشتیم الان چی و درود خدا به وزیر توانمند پست وتلگراف و تلفن قدیم درود وهزاران درود
لطفا دیگه از موضوع فساد سازمان یافته که مانند سرطان در ایران ریشه دوانده صحبت نکنید .زیرا خوب میدانید این زالو ها چه کسانی هستند.وقتی جسارت افشای نام دزدان را ندارید لطفا سکوت کنید .ملت خودشان بهتر میدانند این دزدان چه کسانی هستند. در مصیبت زلزله آگاهی مردم را دیدید.
با نام خدا .

با سلام و تحیات.

متاسفانه جناب آقای غرضی در یک دوره که وزیر بودند هر گونه صدایی را سرکوب میکردند .............اصلا" در برابر ایشان آزادی بیانی وجود نداشت .......در سالهای 1365-به بعد ......... حافظ میگوید : حافظ چو پیر شدی از میکده بیرون رو .!
در دوره این آقا اینجانب یکدستگاه فکس از دوستم خریده بودم که اداره پست و مخابرات به بنده گفتند یا فکس رو از ما بخرید وگرنه خط تلفن شمارو قطع میکنیم
درتایید اظهارات ایشان اضافه مینماید برادر یکی ازمسیولینی که به ثروتهای بادآورده رسیده در روزنامه اش اشاره کرده بود در زمان نظام شاه ازنظر اقتصادی اینقدر ضعیف بودند که پدرش حتا توان تهیه یک رادیو را نداشت واو برای گوش کردن نمایشنامه ها مجبور میشد به خانه همسایه برود واقعا برخی به ثروتهای بادآورده رسیدند واکثریت زیر فشاراقتصادی له شدند
اظهارات توام با واقعیت جناب غرضی راباید با طلا بنویسند چون افرادیکه در آن دوران یک زندگی ساده داشتند به ثروتهای هنگفت رسیدند وگذشته خودشان رافراموش کرده اند وبه ملت فخر میفروشند گویی این اموال ازپدرش به ارث رسیده در حالیکه بامطالعه گذشته شان هم مشخص میشود پدرشان هم دارای مال ومنالی نبودند
برخی بعد از انقلاب هم هیچی نداشتند از اوضاع بلبشوی سیاسی استفاده کردند شدند مثلا مدیر با مدرک جعلی از هر امکانی سو استفاده کردند چندین پلاک زمین و آپارتمان و ماشین کرفتند بازد بند و رابط ناشی از پست وامهای کلان از بانکها گرفتند فرزندان بی سواد خود را به استخدام بعضی دستگاها در آوردند
خدا را شكر نظام مقتدر جمهوري اسلامي در نهايت تدبير و هوش و ذكاوت حركت رو به جلوي خود را همراه با توسعه و پيشرفت در همه زمينه ها بيش مي برد و ابدا به نظر عده اي ولو به ظاهر پر تعداد كه خام هستند از اول هم توجه نمي كرد . براستي اگر جمهوري اسلامي قرار بود هرچي مردم ميگن و فكر ميكنن را انجام ميداد ، الان چه بوديم و كجا بوديم؟ . مردمي كه مثلا چند سال پيش مد شده بود عروسك سگ تو ماشين بزارن همه از هم تقليد كردن و تقريبا تو 70 درصد ماشين ها زير آينه يك مجسمه سگ بود و بگرد 1000 جور از اين ادمها تو همه افكار و رفتار عده اي از مردم پيدا ميشه . ايا اين عده از مردم ميتونن تجزيه تحليلي از اين شرايط و اوضاع پيچيده داشته باشن؟
اي جمهوري اسلامي عزيز با اقتدار به راحت ادامه بده و از ملامت هيچ ملامت گري نهراس كه عاقبت مال متقين است.
حاضرم به تمام مقدسات قسم بخورم 90 درصد اينهاييكه نظر مثبت به اين مقاله دادن اسراييل را بيشتر از ايران دوست دارن. شما ها از اول هم با نظام نبودين و تا اخر هم نخواهيد بود و اصلا مطمئن باشيد نظام اسلامي ابدا روي شما عده اي غرب زده اصلا حساب نكرده و اميدي هم بهتون نداره . اون موقع كه اكثر مردم ايران از داشتن كمترين بهداشت و تحصيل و اب اشاميدني و 1000 تا امکاناتی كه الان همش براش فراهمه و باز حرف میزنه بي بهره بودن ( سال 1342 ) شاه خائن 2 ميليارد دلار به اسراييل كمك كرد تا بر عليه كشورهاي مسلمان خرج كنه و تيشه به ريشه اسلام بزنه شما مسلمونا ( البته نامسلمونا ) كجا بودين؟ چرا اونموقع حرف نمیزدید؟ ها ؟ ؛ نكنه مي خواهي بگي اون موقع مردم از اين قضيه خبر نداشتن؟ نخير طاغوت اصلا شما ها را ادم حساب نمي كرد كه تو رسانه هاي اون روز اين اخبار را تيتر كنه.
اون موقع كه طاغوت به مستشاران خارجي حق توحش ميداد كه ميان تو ايران و با 36 ميليون ادم( از ديد شاه خائن و اربابتون ) كار مي كنن ، چرا حرفی نمیزدید و ادعاي شرف و هويت انسانيت نمي كردين؟ . من رسما خوشحالم اينطوري مثل شما ها فكر نمي كنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
از نزدیک دیده میشدی مشخص میشد چه نوع آدمی هستی
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
شما دقیقا فراموش کردید که این جمهوری برای مردم است که راحت زندگی کنند نه برعکس/
بابا ولمون کن بابا تموم شد زندگی مون رفت تموم شد
آی آقای ناشناسِ پرمدعا
اولا این مصاحبه است و جنابعالی ظاهرا با مقاله قبلی اشتباه گرفته و تایپ کردی!!!!!
حال اگر قدرت تشخیصت هم در شناخت و قضاوت مثل این باشد که فاجعه است!!!!!!
دوما تمام کسانی که مثبت دادند ایرانیند و دلسوز. .
سوما: سعی کن ظرفیتت را بالا ببری که با این وضع که عقط خودت را متقی می پنداری یا هرکس چون تو اندیشد،ترسم سر از اعماق دوزخ درآوری.....
اگر شما میشناسید و به مردم اغلام نمیکند همراهی این خیانت را در کارنامه خود دارید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل