بازدید 2735

سود سهام عدالت منوط به مجوز هیچ ارگانی نیست

با توجه به تاخیر سه ماهه در زمان واریز سود سهام عدالت، مسئولین مربوطه وعده تحقق این امر را در کوتاه مدت ترین زمان ممکن می دانند و معتقدند واریز سود سهام عدالت منوط به مجوز هیچ ارگانی نیست.
کد خبر: ۷۵۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷ 09 December 2017

با توجه به تاخیر سه ماهه در زمان واریز سود سهام عدالت، مسئولین مربوطه وعده تحقق این امر را در کوتاه مدت ترین زمان ممکن می دانند و معتقدند واریز سود سهام عدالت منوط به مجوز هیچ ارگانی نیست.

به گزارش خبرگزاری میزان، در حالی که ساماندهی سهام عدالت از اواخر سال گذشته آغاز و با راه اندازی سامانه سهام عدالت در مرحله نخست امکان دریافت صورتحساب و ارائه شماره حساب را در سامانه برای مشمولان فراهم شد.

با این حال بیش از 36 میلیون نفر از ابتدای بازگشایی سامانه سهام عدالت شماره شبای خود را به سامانه ارائه کرده اند و از میان مجموع 47 میلیون مشمول 2 میلیون مشمول متوفی نیز وجود داشته که ساماندهی آن از طریق دریافت صورتحساب از سوی مشمولین در ماه های اخیر امکان پذیر شده است.

به علاوه از شهریور ماه سال جاری صحبت هایی مبنی بر واریز سود سهام عدالت مطرح شد که این امر با توجه به نرسیدن مصوبه عالی اصل 44 به ماه و ماه های بعد موکول شد و هنوز در هم در اواسط آذر ماه خبری از زمان دقیق واریز سود نیست.

در این میان رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرده که سود سهام عدالت در سال جاری به طور قطع واریز خواهد شد ولی در حال بررسی زمان و نحوه واریز آن هستیم و علت به تاخیر افتادن واریز سود نرسیدن پایان سال مالی برخی از شرکت های موجود در سبد سهام عدالت است.

با این وجود و به گفته مسئولین قرار است سود سهام عدالت در چند مرحله به حساب مشمولین واریز شود که نحوه اولویت بندی آن نیز هنوز از سوی مسئولین اعلام نشده است.

نکته قابل توجه اینجاست که واریز سود سهام عدالت دارای ابهاماتی چون:

-شناسایی دهک‌های جمعیتی به جای شناسایی دهک‌های پایین درآمدی و احتمال عدم ورود برخی افراد به طرح توزیع سهام که جزء دهک‌های پایین درآمدی هستند.

-ابهام قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی در مورد مشمولان 

-ابهام در تعیین دوره تقسیط و تعلق سهام به مشمولین به میزان مبلغ بدهی تسویه شده توسط شورای عالی اجرای سیاست‌ها در مصوبه مورخ 95.9.15 به جای وزارت امور اقتصادی و دارایی و عدم رعایت حق دوره ده ساله پرداخت اقساط برای همه مشمولان 

-مسکوت بودن قانون در خصوص ارزش سهام قابل واگذاری به هر مشمول و روش وصول اقساط سهام واگذار شده 

- وجود شکاف یک میلیون و هشتصد هزار نفری بین مشمولین شناسایی شده و مشمولین نهایی سامانه سهام عدالت که تصمیم مشخصی برای تعیین تکلیف در خصوص این مشمولین ارائه نشده است. 
- ابهام در عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در فرآیند نهایی کردن مشمولان سهام عدالت، در رابطه با وضعیت مالکیت سهام توسط ورثه متوفیانی که سهام عدالت داشته‌اند.
- نبود برنامه‌ای برای متولدان جدید سهام عدالت، زیرا متولدان جدید از هر طبقه‌ای که باشند مشمول دریافت سهام عدالت نخواهند بود.
- تغییر مداوم پرتفوی سهام عدالت از سوی دولت 
- بلاتکلیفی نحوه انتقال سهام عدالت به مشمولین و روشن نبودن نحوه پرداخت سود به آنها.
- نامشخص بودن نحوه برخورد با مشمولین انصرافی

با این تفاسیر، پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت وگو با خبرگزاری میزان، علت به تاخیر افتادن زمان واریز سود سهام عدالت را منوط به مجوز ارگان خاصی ندانست و گفت: این سازمان برای پرداخت سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ با فرد یا ارگان خاصی مذاکره نمی کند بلکه فقط پاره ای از مسایل اداری مانده که پس از انجامشان، سودها واریز شود.

وی در ادامه افزود: مسیر پرداخت سود به مشمولان در حال طی شدن است و در زمانش اطلاع رسانی خواهیم کرد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: ما تلاش می کنیم که سودها را زودتر پرداخت کنیم و از همه زمان قانونی مان بابت پرداخت سود استفاده نکنیم. هدفمان این است که همانطور که خرد خرد پول ها را دریافت می کنیم آن ها را به مشمولان پرداخت کنیم.

پوری حسینی در انتها خاطر نشان کرد: مبلغ سود مشمولانی که یک میلیون تومان سهام عدالت دارند همان حدود ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود و قرار نیست چیزی عوض شود مصوبات و نفرات معلوم هستند. ما قبلا این رقم را حدس می زدیم و الان خوشبختانه حدسمان محقق شده است.

براساس گزارش میزان، حال باید منتظر ماند و دید آیا اولویت بندی دهک های جامعه برای دریافت سود سهام عدالت و  واریز سود در سال جاری استارت می خورد و یا این امر به سال و شاید سال های آینده موکول می شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان