بازدید 7921
۱
رویترز: با وجود اعلام عصبانیت از تصمیم ترامپ، سعودی‌ها با طرح آمریکا همراهند

واکنش سعودی‌ها به تصمیم ترامپ

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه نوشته است که عربستان با وجود اعلام ناخرسندی از به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، در پشت صحنه تشکیلات خودگردان را برای پذیرش «طرحی غیرمنصفانه» برای سازش با اسرائیل تحت فشار قرار داده است.
کد خبر: ۷۵۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱ 09 December 2017

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه نوشته است که عربستان با وجود اعلام ناخرسندی از به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، در پشت صحنه تشکیلات خودگردان را برای پذیرش «طرحی غیرمنصفانه» برای سازش با اسرائیل تحت فشار قرار داده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشته است که عربستان سعودی با وجود ابراز خشم از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، با طرح واشنگتن برای پیشبرد مذاکرات سازش همراه است.

رویترز با اشاره به بیانیه‌های عربستان علیه تصمیم ترامپ، نوشته است: «اما مقامات عربی به صورت خصوصی می‌گویند که به نظر می‌رسد ریاض با راهبرد کلی‌تر ایالات متحده در مورد یک طرح صلح اسرائیلی-فلسطینی که فعلا در مراحل اولیه‌اش قرار دارد، همراه است.»

چهار مقام فلسطینی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد جزئیات «معامله‌ای جامع» که انتظار می‌رود در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ از سوی دولت آمریکا رونمایی شود، گفت‌وگو کرده‌اند.

یکی از مقامات می‌گوید بن سلمان دیدار ماه نوامبرش با عباس، از او خواسته از طرح واشنگتن حمایت کند.

یک مقام فلسطینی دیگر می‌گوید بن سلمان به عباس گفته «صبور باش، به زودی خبرهای خوبی خواهید شنید. روند صلح پیش می‌رود.»

این در حالی است که به نوشته رویترز، مقامات فلسطینی نگران آن هستند که ترامپ با اعلام پایتختی قدس برای اسرائیل، عملا با طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی که دولت فلسطینی را در عمل به عنوان مجموعه‌ای از اراضی خودگردان چند تکه به رسمیت شناخته و حقی هم بر بازگشت آوارگان قائل نمی‌شود، همراه شده باشد.

مقامات فلسطینی می‌گویند طرحی که محمد بن سلمان به عباس ارائه کرده و بر اساس گزارش‌ها مستقیما از سوی «جارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ ارائه شده، دقیقا سناریوی فوق را پیگیری می‌کند.

یک مقام فلسطینی می‌گوید طرح پیشنهادی به عباس، شامل ایجاد یک «مجموعه فلسطینی» در غزه و همچنین در مناطق A و B و ۱۰% از منطقه C کرانه باختری است که میزبان چندین شهرک صهیونیست‌نشین است.

بر اساس این طرح، شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری پابرجا مانده، حقی برای بازگشت آوارگان وجود نخواهد داشت و کنترل مرزها نیز در اختیار اسرائیل خواهد بود.

به گفته مقام‌های فلسطینی، این طرح که حداقل‌های مورد نظر مسئولان تشکیلات خودگردان را هم تأمین نمی‌کند و تقریبا ادامه وضعیت موجود است، از سوی عباس رد شده است.

با این حال، یک منبع سعودی به رویترز گفته است که معتقد است ظرف چند هفته آینده درکی از طرح صلح اسرائیلی-فلسطینی شکل می‌گیرد.

وی می‌گوید: «نباید این تاجر (ترامپ) را دست کم گرفت. او همیشه این توافق را "معامله نهایی" توصیف کرده است. تصور نمی‌کنم که دولت ما این را قبول کند، مگر اینکه به نحوی بهبود یابد که بتوان آن را به جهان عرب قبولاند و بر اساس آن فلسطینی‌ها کشور خود را داشته باشند.»

«اریب رنطاوی» کارشناس سیاسی اردنی که پس از ملاقات پادشاه این کشور با مقامات آمریکایی با عبدالله دوم گفت‌وگویی داشته، می‌گوید اردن نگران است که آمریکا این کشور را به نفع عربستان دور بزند.

وی می‌گوید: «معاملات مستقیمی در جریان است و این میل وجود دارد که در عوض معامله‌ای غیرمنصفانه برای فلسطینی‌ها، حمایت ایالات متحده جلب و راه برای همکاری کشورهای عرب خلیج [فارس] و اسرائیل برای مقابله با ایران، هموار کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خدا وند نسل این وهابیها را منقرض کنه. همانطور که جدشون معاویه را نابود کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار