بازدید 13876
۶
آخرین تحولات خاورمیانه؛

رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان به محمودعباس برای پذیرش تصمیم ترامپ/سفر هیأت بحرینی به اسرائیل/نشست فوری اتحادیه عرب در مورد قدس و محکوم کردن آمریکا/افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر

اعلام پایان جنگ با داعش در عراق و افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر، از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. با این حال، خاورمیانه از روز چهارشنبه، که دونالد ترامپ اعلام کرد، آمریکا می خواهد سفارت خود را از تل آویو به قدس منتقل کند، وارد مرحله جدید و بحرانی شده که تحولات مرتبط با آن پس از چهار روز همچنان ادامه دارند.
کد خبر: ۷۵۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 10 December 2017

اعلام پایان جنگ با داعش در عراق و افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر، از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. با این حال، خاورمیانه از روز چهارشنبه، که دونالد ترامپ اعلام کرد، آمریکا می خواهد سفارت خود را از تل آویو به قدس منتقل کند، وارد مرحله جدید و بحرانی شده که تحولات مرتبط با آن پس از چهار روز همچنان ادامه دارند.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، رویترز با انتشار گزارشی مدعی شد که محمد بن سلمان به محمود عباس برای پذیرش انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

رویترز با انتشار گزارشی، از پرداخت کمک ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

رویترز مدعی شده است، این کمک مالی برای متقاعد کردن تشکیلات خودگردان از سوی ریاض برای پذیرش تصمیم دونالد ترامپ درخصوص انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس صورت گرفته است؛ موضوعی که محمود عباس آن را رد کرده و گفته اس: این امر برای کمک به بودجه فلسطین در راستای رویارویی با تحریم های شدید رژیم صهیونیستی بوده است.

به نوشته رویترز، مقام های سعودی در حالی اقدام آمریکا برای انتقال سفارت به بیت المقدس را محکوم کرده اند که به گفته مقام های دیگر کشورهای عربی، ریاض در پشت پرده از استراتژی آمریکا برای گفت وگوهای سازش میان فلسطین و اسرائیل حمایت می کند.

رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان به محمودعباس برای پذیرش تصمیم ترامپ/سفر هیات بحرینی به اسرائیل/نشست فوری اتحادیه عرب در مورد قدس و محکوم کردن آمریکا/افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر

رویترز همچنین در این باره می نویسد: چهار مقام فلسطینی که نخواسته اند، نامی از آنها منتشر شود، اعلام کرده اند، محمد بن سلمان و محمود عباس در مورد جزئیات مذاکرات سازش پیشنهاد شده از سوی دونالد ترامپ و «جرارد کوشنر»، داماد و مشاور وی ـ که قرار است نیمه نخست سال ۲۰۱۸ برگزار شود ـ با یکدیگر گفت وگو کرده اند.

همچنین به نوشته این رسانه انگلیسی، محمد بن سلمان در دیدار خود با محمود عباس ـ که ماه گذشته میلادی در ریاض انجام شد ـ از وی خواسته تا از تلاش های دولت آمریکا در راستای گفت وگوهای سازش استقبال کند.

نشست فوری اتحادیه عرب در مورد قدس و محکوم کردن آمریکا

شنبه شب، احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در سخنانی در نشست فوق العاده اتحادیه عرب گفت: تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، در حقیقت تلاش برای مشروعیت بخشی به اشغالگری است.

دبیر کل اتحادیه عرب تأکید کرد: تهدید وضعیت حقوقی و تاریخی قدس ـ که این روزها شاهد آن هستیم ـ مسأله ای خاص فلسطینی ها نیست، بلکه این مسأله همه عرب ها و جهان اسلام است.

ابوالغیط افزود: تصمیم دولت آمریکا در مورد قدس، محکوم و غیر قابل قبول است و به هیچ عنوان و دلیل و منطقی توجیه شدنی نیست. این تصمیم و اقدام آمریکا باطل است و قطعنامه های بین المللی و همچنین قطعنامه های شورای امنیت در مورد قدس غیر قابل تغییر است.

ابوالغیط تأکید کرد: قدس از نظر حقوق و قوانین بین الملل، منطقه ای اشغال شده است و اشغالگر حاکمیتی بر آن ندارد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اشغالگر بر آن نیز چیزی را تغییر نمی دهد.

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه گفت: آمریکا با این کار خود قصد مشروعیت بخشی به اشغالگری را دارد و این گونه هر کاری می کند که با اراده جامعه بین المللی در تضاد است و باعث سست شدن اعتماد عرب ها به آمریکا به عنوان طرفی حامی صلح می شود.

رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان به محمودعباس برای پذیرش تصمیم ترامپ/سفر هیات بحرینی به اسرائیل/نشست فوری اتحادیه عرب در مورد قدس و محکوم کردن آمریکا/افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر

احمد ابوالغیط در ادامه، از کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته اند، خواست این کار را کنند.

وی تأکید کرد: موضع گیری کشورها در مورد قدس، معیار و ملاک برای روابط کشورهای عربی با دیگر طرف ها خواهد بود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در نشست فوق العاده وزیران خارجه عرب در قاهره گفت: ما قبلا هم هم گفته بودیم، هر گونه اعلام آمریکا در مورد قدس پیش از رسیدن به حل نهایی، به مذاکرات صلح آسیب می رساند و باعث می شود این مذاکرات پیچیده شود و همچنین می تواند پایه همه تلاش های صورت گرفته در این خصوص را ضعیف کند. این تحریک احساسات مسلمانان در جهان است.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز با حمایت از قیام مردم فلسطین گفت: جامعه بین الملل جز قیام، انتظار چه واکنشی از مردمی دارد که چندین دهه است با مشکل اشغالگری مواجه است و در این شرایط و با سکوت جهانی، به مقدساتش هتک حرکت می شود. فلسطینی ها قبل از اینکه جامعه بین الملل کاری کند، از جان خود در راه سرزمینشان می گذرند.

وی در ادامه تأکید کرد: مصر از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تصمیم های آمریکا دریغ نمی کند و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر نیز سعی کرد، مانع این تصمیم شود؛ اما تلاش های او نتیجه ای نداشت.

وی در پایان گفت: مصر به هیچ وجه این تصمیم آمریکا را نمی پذیرد.

سفر هیأت بحرینی به اسرائیل

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گزارش داد، هیأت رسمی بحرین با کسب موافقت رسمی از «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور وارد تل آویو شد.

در همین راستا، رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، به رغم اینکه «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین به اقدام رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس واکنش نشان داد و حتی آن را محکوم کرد، این امر موجب نشد او از سفر هیأت بحرینی به فلسطین اشغالی جلوگیری کند.

رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان به محمودعباس برای پذیرش تصمیم ترامپ/سفر هیات بحرینی به اسرائیل/نشست فوری اتحادیه عرب در مورد قدس و محکوم کردن آمریکا/افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر

رسانه‌های صهیونیستی در مورد این رویداد نوشتند، این اولین سفر علنی یک هیأت بحرینی به اسرائیل است و نشانگر پیام تسامح و گفت‌وگویی است که پادشاه بحرین خواستار آن شده بود.

این رسانه ها به وجود روابط سری بین اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشاره کردند؛ اما در عین حال سفر هیأت بحرینی را نخستین سفر علنی برشمردند.

تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی توسط الازهر مصر

«عباس شومان»، قائم مقام شیخ الازهر مصر در صفحه فیس‌بوک خود از راه‌اندازی کمپین «تولیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را تحریم کنید»، خبر داد.

به نوشته روزنامه المصری الیوم، شومان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: با وجود این تصمیم ترامپ که اهانت به احساسات همه مسلمانان است، دیگر شایسته نیست هیچ مسلمان و حتی فرد مسیحی، تولیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را خریداری کند.

شومان همچنین روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد الازهر تأکید کرد: قدس ملک شخصی ترامپ نیست که به صهیونیست‌ها اعطا کند و تصمیم به انتقال سفارت آمریکا به این شهر را بگیرد.

افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر

اخباری درباره برکناری "عادل الجبیر" وزیر امور خارجه عربستان سعودی از مقامش و جانشینی خالد بن سلمان، برادر کوچک محمد بن سلمان ولیعهد این کشور توسط رسانه های مختلف بیان شده است.

پایگاه "میدل ایست آی" گزارش داد، یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، گفت: تصمیم برکناری جبیر گرفته شده است.

این پایگاه افزود، کوشیده با حکومت سعودی برای تأیید این خبر تماس حاصل نماید اما این اقدام بسیار دشوار است.

شاهزاده خالد در زمان حاضر سفیر عربستان سعودی در آمریکاست.

"میدل ایست آی" گزارش داد که خبر برکناری جبیر در بحبوحه انتقادات از سیاست های خارجی عربستان سعودی، در واشنگتن در روزهای اخیر منتشر شده است.

اعلام پایان جنگ با داعش در عراق

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، پس از آزادسازی مناطق مرزی عراق و سوریه پایان مبارزه با گروه داعش در عراق را رسما اعلام کرد.

«ابوعلی البصری»، فرمانده عملیات نیروهای مردمی عراق روز شنبه ضمن اعلام پاکسازی کامل مناطق مرزی عراق و سوریه از وجود تروریست ها افزود: نیروهای عراقی کنترل کامل مناطق مرزی عراق با سوریه را از شمال شهر القائم تا جنوب شهر سنجار را به دست گرفته‌اند.

اوایل روز جمعه، نیروهای ارتش عراق آخرین مرحله عملیات پاکسازی مناطق بیابانی سه استان از وجود عناصر تروریستی داعش را آغاز کردند.

رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان به محمودعباس برای پذیرش تصمیم ترامپ/سفر هیات بحرینی به اسرائیل/نشست فوری اتحادیه عرب در مورد قدس و محکوم کردن آمریکا/افزایش احتمال برکناری عادل الجبیر

در این عملیات، نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی آخرین مواضع تروریست‌های باقیمانده در استان‌های نینوی، صلاح‌الدین و الانبار را هدف قرار دادند.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، ساعاتی پیش ضمن تبریک آزادسازی مناطق مرزی عراق و سوریه، پایان مبارزه با گروه داعش در عراق را به صورت رسمی اعلام کرد.

درخواست وزیر خارجه لبنان برای تحریم آمریکا

«جبران باسیل»‌، وزیر خارجه لبنان بامداد یکشنبه، خواستار تحریم آمریکا از سوی کشورهای عربی درپی تصمیم ترامپ درباره قدس شد.

باسیل طی سخنرانی در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در «قاهره» پایتخت مصر، گفت: کشورهای عربی برای جلوگیری از انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس، تحریم‌هایی را علیه واشنگتن اعمال کنند.

به نوشته «رویترز» وی همچنین افزود: «اقدامات پیشگیرانه باید علیه این تصمیم گرفته شود...شروع آن باید اقدامات دیپلماتیک، سپس سیاسی و بعد از آن تحریم‌های اقتصادی و تجاری باشد.»

وزیر خارجه لبنان همچنین خواستار وفاق و اجماع کلی کشورهای عربی به گونه‌ای که هیچ کشوری نتواند آن را متزلزل کرده یا بشکند، جهت آزادی فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی شد.

باسیل با تأکید بر اینکه نباید به صدور بیانیه برای لغو تصمیم ترامپ اکتفا کرد، گفت: بلکه باید آرمان تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس را دوباره احیا کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
الجبیر در لباسی دیگر هم از کنار بن سلمان تکان نمیخورد تا کار دستش دهد پست مشاور مثلا
فردا پس فردا 100 میلیون دلار به ابولغیظ میدهند دهن آن را هم میبندند انگار دیگر اتحادیه بنام عرب برعلیه رژیم صهیونیستی وجود خارجی ندارد
تمام مشکلات این عربستان گویا علتش وجود ایران است که این همه پول خرج می کنند در سوریه عراق لبنان فلسطین و حتی ایران، حتی حاضر شده قطر را بخاطر ایران تنبیه کند. پول هایی که به صدام می داند هیچ
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
تمام کشورهای عربی بجای اینکه جمع شن مشکل فلسطین رو حل کنند، با ایران سرشاخ می شن، چرا؟ آخه، فلسطین هم زبان و هم مذهب شماست.،
قبل از اینکه این حکومت سرسپرده وهابی بحرین نسل تمام شیعیان بحرین رو نابود کنه و این کشور رو به مامن صهیونیست ها تبدیل کنه و چالشی جدید رو مثل آذربایجان بیخ گوش ایران آغاز کنه، وقتشه که کار این حکومت رو تمام کنیم و سنگ بنای یک حکومت شیعه در جنوب ایران رو فراهم کنیم.
اینطوری با همراهی قطر، یمن و عمان کل جنوب عربستان تحت کنترل ما خواهد شد و تنها نگرانی که میمونه امارات متحده عربی خواهد بود.
امروز سعودی، بحرین و محمودعباس باعث نابودی بیت المقدس خواهند بود و فردا به همراه چند کشور مسلمان دیگر باعث نابودی خانه بیت الحرام در مکه و بیت رسوله الله در مدینه خواهند. در هرصورت می دانیم که وهابیت و تکفیری ها و یا سلفی ها باور به بقای تاریخ و گذشته اسلام ندارند و به همین دلیل تمام آثار باستانی مسلمین را در مکه و مدینه ویران کردند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر