بازدید 4017

رییس جمهوری: مسکن مهر از جیب فقرا ساخته شد

رییس جمهوری با تاکید بر این که در ساخت مسکن مهر استقراض از بانک مرکزی خطای بزرگی بود، گفت: مسکن مهر از جیب فقرا درست شد، همه راه اشتباه را در فهم این مسکن انتخاب کردند.
کد خبر: ۷۵۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ 10 December 2017

رییس جمهوری با تاکید بر این که در ساخت مسکن مهر استقراض از بانک مرکزی خطای بزرگی بود، گفت: مسکن مهر از جیب فقرا درست شد، همه راه اشتباه را در فهم این مسکن انتخاب کردند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه سخنانش با تشریح ویژگی های لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی افزود:اگر لایحه بودجه به همین در صورتی که ما پیشنهاد دادیم به تصویب نمایندگان مجلس برسد، به ملت اعلام می کنم سال آینده ما در بخش های مختلف شاهد یک حرکت بسیار پرشتاب در اشتغال خواهیم بود.

وی ادامه داد:این که خواهش می کنم لایحه بودجه را تا 12 بهمن به ما برگردانید به این دلیل است که امسال برای تدوین آیین نامه های این بودجه نیاز به وقت بیشتر است و ما باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا این آیین نامه ها را تصویب کنیم.

رییس دولت دوازدهم با بیان در بخش اشتغال موارد خاصی بیشتر مورد نظر ما است،گفت: نخست صنعت مسکن می تواند پیشتاز در اشتغال باشد، بخش مسکن صدها شغل در کنار خود به همراه دارد. در سال های قبل در مسکن رشد منفی بود.

روحانی تصریح کرد: با این که رشد کلی کشور مثبت بود ولی رشد بخش مسکن منفی بود. از زمستان سال گذشته این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت در مسکن رفتیم، حال در سه ماه اول امسال رشد مسکن ما مثبت هفت است.

وی افزود: رشد بخش معدن هم که باز هم نیاز به تحرک داشت پنج درصد است و این نشان می دهد ما در بخش مسکن برای حرکت میدان داریم.

رییس قوه مجریه با طرح این سوال که ما چطور باید مسکن مردم را تامین کنیم، گفت: آیا مسکن مردم را بازسازی کنیم ،بافت فرسوده را از بین ببریم، امنیت جانی برای مردم در مسکن تامین کنیم و نشاط لازم را به جامعه برگردانیم. همه اینها در طرحی به نام بازسازی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها می توانیم انجام دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد:ما اگر در بیابان 30 یا 40کیلومتر بیرون شهر زمین صافی پیدا کردیم و برج را بالا بردیم گفت هذا اول المشکل؛جاده اش کجا، آب، برق، گازش کجا است.مدرسه اش ، مسجدش،کلانتری اش کجاست هیچ نیست می شود اول گرفتاری .

وی اظهار کرد: یک خطا این بود که در دولت های گذشته رفتند مع بیابان ها را تبدیل به مسکن کنند. مسکن وسط شهر جا دارد. یک محله 100، 200، 500 خانه کوچک، ساختمان مربوط به 60 ،70 سال پیش درقلب تهران و در قلب شهرهای بزرگ ما در مشهد، اصفهان در تمام کلان شهرهای با یک زلزله ویران می شود.ما در یک محله ساخت مسکن مناسب را برعهده بگیریم و مردم را منتقل و خانه آنها را خراب کنیم، فضای باز ورزشگاه مدرسه را هم بسازیم.

رییس جمهوری یادآور شد:این نیاز به بودجه ندارد. این نیاز ندارد که ما برویم در صندوقمان، در پایه پولی مان در بانک مرکزی دست ببریم، مشکل مسکن مهر این نیست که پایه اش سفت یا شل است، آن مسئله دوم است.

روحانی ادامه داد: مسکن مهر از چه پولی درست شد، این را جواب دهید، استقراض از بانک مرکزی خطای بزرگی بود، از جیب مردم. مسکن مهر از جیب فقرا درست شد چون پایه پولی بالا رفت 40 درصد پول از اول تاریخ تا آن موقع به وجود آمده بود، ایجاد شد، این موجب تورم 45 درصد شد.

رییس دولت دوازدهم با بیان این که همه راه اشتباه را در فهم مسکن مهر، انتخاب کردند تصریح کرد: ریشه مسکن مهر نادرست بود کاری به مسکن مهر ندارم، بحث من در حال حاضر این است که ما باید مسکن مردم را به طور صحیح درست کنیم.

روحانی گفت: نیاز به پول بانک مرکزی نداریم، شما سرمایه دار را می آورید زمین را در اختیار او می گذارید، دو برابر مسکنی که در آن محله وجود دارد او می سازد،مسکن صاحبان خانه را به آنها می دهد و در برابرش مسکنی که می ماند به عنوان هم سرمایه گذاری و هم سودش برداشت می کند.

روحانی گفت:جلسات متعددی درمورد مسکن برگزار کردم، حتی سرمایه گذاران در جلسه ای با حضور مسئولین دولتی گفتند که ما نیاز به هیچ چیز نداریم، فقط وقتی خانه را درست می کنیم مشتری داشته باشیم خانه را از ما بخرد. پس ما تسهیلات ارزان قیمت لازم داریم برای خانه اولی ها برای آنهایی که خانه شان در منطقه بافت فرسوده است آنهایی که درشرایطی قرار گرفتند در حاشیه شهرها هستند.

رییس جمهوری گفت: در بخش اشتغال یکی از قدم های مهمی که ما برای اشتغال برخواهیم داشت سالانه ساخت 200 هزار واحد مسکونی با تسهیلات جدید است.

روحانی در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد: واحد مسکونی را دولت نمی سازد، دولت سازنده ساختمان نیست دولت نظارت می کند مردم می سازند، شرکت ها می سازند، دولت ناظر است.

وی با بیان این که در زمینه صادرت غیرنفتی که در بودجه توجه ویژه به آن شده است، اظهار کرد: این بودجه کاملا جدید و با شکل و چهارچوب جدید است و این بودجه تحول بزرگ خواهد کرد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: در زمینه واردات غیر نفتی اول می بایست فضای جهان و منطقه را آماده می کردیم اول صادر کنید به کجا کشورهای منطقه غیر کشورهای منطقه می خواهید جذب سرمایه و تکنولوژی کنید همه نیاز داشت به تعامل سازنده با جهان به تعبیر رهبری تعامل گسترده با جهان.

روحانی تصریح کرد: یک تحول کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است چرا که سرمایه گذاری وقتی بخواهد در کشور انجام شود نباید سرمایه گران باشد، اگر می خواهیم با دنیا و در صادرات غیر نفتی رقابت نماییم سرمایه را باید ارزان کنیم.
وی اظهارکرد: کسی می خواهد سرمایه کذاری کند، تسهیلات می خواهد وباید نرخ آن ارزان درآید و امروز تسهیلات بانکی 3 درصد کاهش یافته که قدم بزرگی است و باید ادامه یابد.

رییس جمهوری با بیان این که تحول دوم در برجام سرمایه گذاری خارجی است، افزود: امروز سرمایه گذاری خارجی سهل تر و آسان تر شده است و ما قراردادهایی که با دولت ها وبانک های آسیایی و اروپایی بستیم.

وی افزود: امروز دهها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ماست که می تواینم استفاده کنیم وبه داخل کشور بیاوریم که با اوردن سرمایه در کنار سرمایه داخلی تحول بزرگی در اشتغال درست کنیم .

رییس جمهوری اضافه کرد: ما از طریق اصلاح قیمت ها رقمی را که به دست خواهیم آورد معادلش را از صندوق توسعه می گیریم واین دو با هم در بانک ها قرار می گیرد وبانک هم سهم خود را روی این می گذارد واین مجموعه تجهیز منبعی جدیدی برای اشتغلل و بویژه در صادرات غیر نفتی و بافت فرسوده و کشت های گلخانه ای وسایر موارد خواهد بود.

روحانی افزود: اولین ویژگی بودجه سال 97 موضوع اشتغال است، این بزرگترین نکته ای است که در بودجه امده است و به مردم اعلام می کنم سال آینده با تجهیز این منابع می توانیم حرکت بزرگی را در اشتغال بوجود اوریم.
وی با اشاره به مساله رفع فقر، گفت: این بودجه برای رفع فقر است و در این بودجه در تبصره 14 اساسا برای اینست که ما بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم.

رییس جمهوری تصریح کرد:برای اولین بارجمهوری اسلامی ایران یک قدم بزرگ برای استاندارد سازی زندگی مردم در بخش اقشار ضعیف در سال آینده برخواهد داشت و وعده ای که به مردم دادیم در این بودجه اولین قدم ها تبیین شده است.
روحانی افزود:رفع فقر مطلق از بودجه 97 آغاز می شود، همه شما نگران هستید برای فقرای جامعه و حق با شما است و همه می دانیم اقشاری در کشور شرایط زندگی خوبی ندارند و شما می دانید که ما نسبت به گروه هایی که مورد حمایت قرار می گیرند مثل کمیته امداد و بهزیستی پرداختی امسال بیش از سه برابر سال گذشته بوده است واین اولین قدم بزرگ دولت برای رفع فقر است.
وی ادامه داد: بیش از سه برابر مستمری اینها نسبت به سال های گذشته افزایش یافته واین روند را ادامه می دهیم در سال آینده باید حداقل زندگی مردم و استاندار حداقل را تعیین کنیم.

** تشکیل صندوق رفاه اجتماعی امید

روحانی ادامه داد: یک استاندارد برای حداقل زندگی تعریف خواهیم کرد و اعلام می کنیم هرکس در کشور زندگی و درآمد او از این حداقل کمتر است می تواند در یک سازمان حمایتی ثبت نام کند . در واقع نظام تامین اجتماعی را سال آینده به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: ما می خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند و این کار از بودجه 97 شروع می شود.

وی افزود: در تبصره 14 از نمایندگان می خواهیم در بحث یارانه ، اصلاحات لازم به دست شما و با کمک دولت انجام شود. در بخش یارانه همه ما معتقدیم که آنهایی که نیازمند هستند به یارانه برسند. سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می دهیم.این سازمان به یک صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می شود و شرایط جدیدی برای یارانه نقدی به وجود می آید.

وی اظهار داشت: نیاز و خواست مردم را باید در چارچوبی برآورده کنیم و هرآنچه اینجا به دست آمد برای مخارج دیگر برنمی گردد و هرآنچه ما در تبصره 14 بدست آوردیم یا برای رفع فقر مطلق هزینه می کنیم یا برای رفع برخی مشکلات در بخش سلامت استفاده می شود.
روحانی ادامه داد: کاری که در بودجه 97 انجام می گیرد اشتغال، رفع فقر، تعریف یک استاندارد برای یک زندگی و درخواست برای آنهایی است که نیازمند هستند برای ثبت نام و در نهایت ساماندهی یک سیستم دقیق پایشی در کشور و نظام جدید تامین اجتماعی برای همه مردم.

** مشکل طرح های نیمه کاره

روحانی گفت: مساله دیگری که در این بودجه تاکید شده است و در تبصره 19 به آن پرداختیم حل مشکل طرح های نیمه کاره است که نمایندگان باید در این تبصره به آن توجه کنند.
رییس جمهوری افزود:6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام در کشور داریم. چگونه باید مشکل آنها حل شود؟ اگر هر یک از آنها راه بیفتد اشتغال ایجاد می شود و خیلی مشکلات حل می شود.

** 368 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی

وی ادامه داد: بنابراین در تبصره 19 بودجه امسال ؛ بودجه عمرانی و منابع عمومی دولت در مجموع امسال 368 هزار میلیارد تومان است که در این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

روحانی گفت: قصد داریم بودجه عمرانی تبدیل به اهرم شود تا بتوانیم در کنار صندوق و در کنار منابع بانک ها و همچنین بخش خصوصی و دولت این چهارتا باهم جمع شوند و بتوانیم طرح های نیمه تمام را تکمیل و واگذار کنیم و شاهد یک حرکت بزرگ در بخش عمرانی کشور در همه استانها باشیم.

رییس جمهوری افزود: نکته دیگری که در بودجه امسال به آن باید تاکید کنم این است که در سال های گذشته، سال 94 و 95علیرغم این که درآمد نفتی بسیار کاهش پیدا کرده بود ولی وضع ما نسبتا خوب شده است . تا پایان سال درآمد نفتی به طور متوسط 50 دلار می شود.

وی ادامه داد: باوجود این که شرایط بسیار سختی داشتیم طبق مصوبه مجلس 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و احتمالا امسال هم شما می خواهید 2 درصد اضافه کنید که 32 درصد می شود.
رییس جمهوری گفت: پیش بینی ما این است که این 32 درصد درآمد نفتی ما در سال آینده بیش از 15 میلیارد دلار می شود که20 درصد برای طرح هایی که داریم در صندوق بماند و 12 درصد دیگر را از نمایندگان خواسته شده است برای طرح های مهم پیش بینی شود.

** 25 درصد بازار پولی کشور در اختیار 6 تعاونی متخلف بود

رییس جمهوری همچنین گفت: 25 درصد بازار پولی کشور در اختیار 6 تعاونی متخلف بود و هر جوری می خواستند عمل می کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی مقرر خواهد کرد که 32 درصد درآمد نفتی به صندوق ریخته شود، خواست ما این است که 12 درصد این یعنی این مقداری که بیش از 20 درصد باشد در طرح های مهم بیاید و از صندوق استفاده بشود، اولین آن اصلاح امور بانکی است.
وی با تاکید براین که تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود، اقتصاد کشور درست نخواهد شد،اظهار کرد: ما تا کنون چند اصلاح در امر بانکی انجام دادیم، آخر دولت یازدهم، اول دولت دوازدهم همه تلاش خود را به کار گرفتیم برای این که خسارتی که از طرف چند تعاونی اعتباری در کشور بوجود آمده بود و جامعه ما را بهم ریخته، مردم را مستاصل، زندگی مردم را دچار مشکل کرده بود را جبران کنیم.
وی یادآور شد: 6 تعاونی متخلف که 25 درصد بازار پولی کشور در اختیار آنها بود، 25 درصد بازار پولی در اختیار این 6 دستگاه متخلف بود، نه تنها راجع به سود تسهیلات هر روز اراده می کردند و تصمیم می گرفتند و بهم می ریختند، هر روز اراده می کردند بازار ارز و سکه را بهم می زدند، بازار املاک را بهم می زدند، هر جوری که می خواستند عمل می کردند.

روحانی ادامه داد: دولت یازدهم با استمداد از رهبر معظم انقلاب که من خدمت ایشان در آخر دولت یازدهم به طور مفصل صحبت کردم مبنی بر این که ما دچار چه معضل بزرگی هستیم و سه الی چهار میلیون نفر تمام زندگیشان در حال تلف شدن است و این ها چه کسانی و صندوق ها چه کسانی هستند.

وی همچنین گفت:چقدر برخورد با این صندوق ها سخت بود، اگر خدا کمک نمی کرد، آنها رفته بودند همه را دیده بودند، همه جا به ما فشار می آوردند، از تمام ارگان ها به من نامه می نوشتند که «آقا این آدم به این خوبی، این همه خدمت کرده، چه کارش دارید، چرا دارید حسابش را می بندید، چرا دارید موسسه اش را می بندید؟».

روحانی افزود:آدم های عجیب و غریب می آمدند، سفارش می کردند و معلوم بود این ها با چه دغل کاری رفته بودند افکار آدم های خوب ما را هم منحرف کرده بودند، ما با کمک رهبر معظم انقلاب، رییسان سه قوه، شورای عالی عالی امنیت ملی وارد عمل شدیم و به بانک مرکزی اختیارات لازم را دادیم، کار بسیار عظیم و بزرگی تا امروز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام آنهایی که در این موسسات حساب داشتند 98 درصد افراد، 98 درصد سپرده گذاران، یا پولشان را کامل گرفتند یا تا آخر این ماه خواهند گرفتند، البته دو درصد باقی مانده، این دو درصد هم بانک مرکزی و هم نمایندگان سه قوه و هم دادگاه ها در حال تلاش هستند اموال این ها شناسایی شود تا ما مشکل آن دو درصد را حل کنیم.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: حل 98 درصد مشکلات سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود، کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شد، همه قوا کمک کردند، رهبری کمک کردند، شورای عالی امنیت ملی کمک کرد.
وی ادامه داد: ما نباید بگذاریم این حادثه در کشور ما تکرار شود، بانک مرکزی ما هر اختیاری می خواهد شورای عالی امنیت ملی به آن خواهد داد برای اینکه جلوی این کار گرفته شود، من مطمئنم نیازی هم به قانون داشته باشیم همه نمایندگان مجلس کمک خواهند کرد. این ها اقتصاد کشور را نابود کرده بودند، زندگی مردم را نابود کرده بودند، این قدم بزرگ در بحث بانک ها بود.

روحانی یادآور شد: کاهش سود تسهیلات قدم مهم دوم بود، ارتباط بانک ها با بانک های خارج قدم سوم بود، بالا بردن سرمایه برخی از بانک ها قدم چهارم بود و ما امروز نیاز داریم برای اصلاح امور بانکی که موتور محرک در اقتصاد کشور هستند به اصلاح امور بانکی.
رییس جمهوری اظهار کرد: ما برای اصلاح امور بانکی سه میلیارد دلار از پول صندوق می خواهیم و بیش از دو میلیارد و 150 میلیون دلار برای محیط زیست می خواهیم.

**مشکل پسماند را باید حل کنیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هوا وخاک آلوده، مشکل آب، وضع تالاب ها ودریاچه ها ومشکل پسماندها معضل بزرگی را در کشور بوجود آورده است.
وی گفت: وقتی شما به شمال کشور می روید لب دریا و رودخانه کنار جنگل می بینید، چه خبر است ، وقتی به

جنوب آبادان وخرمشهر بروید می بینید چه وضعی دارند، ما باید مشکل پسماند این استان ها را حل کنیم .
وی افزود: باید مشکل ریزگرد و هوای آلوده را حل کنیم و قدم هایی که برداشتیم خوب بوده ولی تا رسیدن به هدف بسیار کم است ولی ما شروع کردیم به نهال کاری در جنوب و مقرر کردیم همه دستگاه هایی که با نفت و گاز و نفت کوره کار می کردند با گاز کارکنند.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: برای جایگزینی ماشین های فرسوده قدم های خوبی برداشته شده ولی هوای هنوز آلوده است ومردم در فشار ریزگردها هستند وخانه های مردم در برابر زلزله مقاومت ندارد .
روحانی گفت: ما باید وضع مسکن وبافت فرسوده و محیط زیست را حل کنیم و باید معضل آب را حل کنیم و راه حل معضل آب بهترین را بهره وری از آب است.

وی ادامه داد:بهره وری از آب می تواند اولین قدم، نه تنها قدم باشد و آب کشاورزی باید شرایط درستی را پیدا کند و طرح هایی که امروز در حال اجرا است تحول بزرگی است و در کشت های گلخانه ای تحول بزرگی بوجود آمده است و طرح های آبهای تحت فشار و سامانه های نوین آبیاری تحول بزرگی است.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: دو میلیارد و150 میلیون دلار برای این امر اختصاص دادیم بنابراین آماده ایم تا مجلس شورای اسلامی به جای 20 درصد 32 درصد از منابع نفتی ما را کسر وبه صندوق بریزد و اما برای طرح های مهم کشور و محیط زیستی واصلاح نظام بانکی که دو معضل بزرگ است دو را ه را پیش بینی کردیم و شما باید کمک کنید.

روحانی در پایان گفت: وضع صندوق های بازنشستگی درست نیست و شما می دانید تمام مشکلاتی که در کشور داریم نه از آسمان هفتم و نه از بیرون مرزها نیامده است بلکه خودمان در بسیاری از موارد تصمیم خودمان ایراد داشته وناقص بوده وباید حل کنیم وباید قدمهای بزرگ برداریم .
وی افزود: اولین قدم این است که صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی وبانک ها دست از بنگاه داری بردارند. بنگاه ها را باید عرضه کنند و بفروشند، ممکن است بخواهند سهام داشته باشند که ایراد ندارد ولی مدیریت بنگاه را نباید داشته باشند.

رییس جمهوری گفت: دولت در این زمینه قدم برداشته وشروع کرده ونمایندگان باید حمایت کنند تا در بودجه شاهد تحول بزرگ باشیم.

**امروز آمریکائی ها توطئه جدید تعرض به قدس شریف را با کمک صهونیست ها آغاز کرده اند

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از اینکه توطئه ابرقدرت ها در منطقه برای مسلط کردن گروهای تروریستی برمردم مظلوم منطقه با شکست مواجه شد امروز آمریکائی ها توطئه جدیدی را با کمک صهونیست ها آغاز کردند واین تعرض به قدس شریف است.
روحانی درپایان گزارش لایحه بودجه 97 خدمت نمایندگان وملت ایران اعلام کرد ما در برابر توطئه قدرت های بزرگ،آمریکا و استکبار و صهیونیست نه ساکت بودیم ونه هستیم ونه خواهیم ماند و هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین وجایگاه مقدس بیت المقدس که سرزمین مسلمانان است، همان مکانی که پیامبر(ص) به آسمان ها عروج کرد، برخواهیم داشت.

وی افزود:ما مسلمان ها وایرانی ها در برابر حراست از قدس شریف و حقوق ملت فلسطین در تمام لحظات امروز و آینده به عنوان آرمان مقدس مد نظر بوده وآمریکا و صهیونیست در این توطئه موفق نخواهد بود و ملت های اسلامی به حول و قوه الهی روزی قدس قبله گاه اول مسلمانان را آزاد خواهند کرد .
رییس جمهوری در پایان از نمایندگان خواست تا بودجه سال 97 را تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی کند .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر