بازدید 2498

تشکیلات خودگردان قصد بازنگری در پیمان اسلو را دارد

یک رهبر برجسته در جنبش فتح فاش کرد، تشکیلات خودگردان در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس در روزهای آتی پیمان اسلو را مورد بازنگری قرار خواهد داد.
کد خبر: ۷۵۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 10 December 2017

یک رهبر برجسته در جنبش فتح فاش کرد، تشکیلات خودگردان در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس در روزهای آتی پیمان اسلو را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

به گزارش تابناک، به نقل از خبرگزاری فلسطین الیوم، پیمان اسلو نخستین موافقتنامه رودروی اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ با میانجی گری آمریکا امضای شد و تلاش داشت یک چارچوب مشخص برای حل‌وفصل کامل اختلافات اسرائیل-فلسطین به دست دهد. قرار بود که این پیمان فقط برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی بدهد. پیمان اسلو به تشکیل حکومت خودگردان فلسطین به عنوان یک نهاد اداری موقت انجامید و مقرر کرد مسائلی چون وضعیت قدس، آوارگان فلسطینی، شهرک‌های اسرائیلی، مسائل امنیتی و تعیین مرزها در توافق دائمی حل‌وفصل شود.

محمد اشتیه، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و یکی از چهره‌های نزدیک به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت: شهر قدس بخشی از موضوعات راه‌حل نهایی است و اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، قدس را از این راه‌حل خارج می‌کند.

اشتیه در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه در جنوب کرانه باختری گفت: مذاکرات به شکل قبلی برای همیشه از دست رفت و روند سیاسی و قراردادهای بزرگی که ترامپ از آنها سخن می‌گفت، با این تصمیم نابود شد.

در چند روز گذشته اظهارات مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تصمیم ترامپ شدت یافته است، از جمله مهم‌ترین واکنش‌ها آین بود که تشکیلات خودگردان فلسطین از پذیرش مایک بنس، معاون رئیس جمهور آمریکا سر باز زد، قرار بود بنس در نیمه دوم ماه جاری میلادی سفری به منطقه خاورمیانه داشته باشد.

نقشه راه جدید

عبدالله عبدالله، رئیس کمیته سیاسی شورای قانون‌گذاری فلسطین و عضو جنبش فتح در گفتگو با سایت خبری "عربی 21" گفت: حذف شهر قدس از مذاکرات راه‌حل نهایی از سوی آمریکا و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل، به رهبران فلسطینی این حق را می‌دهد که در توافقنامه‌ها و قراردادهای امضا شده با دولت‌های آمریکا از جمله توافقنامه اسلو با هدف ترسیم نقشه راه جدیدی برای روند سازش و در نهایت ایجاد کشور فلسطین، بازنگری کنند.

عبدالله افزود: رایزنی‌ها میان عباس و رهبران کشورهای جهان از جمله اردن، مصر، عربستان، قطر، کویت و ترکیه برای دستیابی به رویکرد جدیدی برای سازش ادامه دارد و در نشست آتی کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در اواخر هفته جاری تصمیمات مهمی از جمله بازنگری در برخی بندهای توافقنامه اسلو متناسب با نیازهای مرحله کنونی اتخاذ خواهد شد.

استقبال حماس

حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در گفتگو با سایت خبری "عربی 21" گفت: حماس بار دیگر از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست کل روند سیاسی‌اش که "در خدمت مساله فلسطین نبوده و دلیل پایین آمدن جایگاه آن در میان مسایل منطقه است" را بار دیگر ارزیابی کند به همین دلیل حماس از رویکردهای تشکیلات خودگردان برای بازنگری در توافقنامه اسلو و توقف کار بر اساس هماهنگی‌های امنیتی جهت بازگرداندن انتفاضه قدس به جایگاه مورد نظرش تقدیر می‌کند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در سخنرانی‌اش در پنج‌شنبه گذشته از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته بود به توافقنامه اسلو پایان داده و روند مذاکراتی که باعث شد، قدس به نفع اسرائیل تمام شود را متوقف کند.

سخنگوی حماس افزود: پس از خروج تشکیلات از توافقنامه اسلو، حماس و تشکیلات به تدوین یک برنامه سیاسی متحد در راستای خدمت به مساله فلسطین که اساس آن مقاومت برای آزادی کامل خاک فلسطین باشد، نزدیک‌تر خواهند شد.

تحلیلگران با توجه به اینکه تشکیلات خودگردان راهکارهای لازم برای تحمیل شروط خود به روند سازش با طرف اسرائیلی را ندارند، در مورد اینکه تشکیلات خودگردان بتواند تغییری در روند توافقنامه اسلو ایجاد کند، ابراز تردید کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر