بازدید 6859
مدیر طرح ترافیک شهرداری تهران: طرح های تراقیکی روزهای آلوده باطل می شود

خرید‌انبوه‌طرح‌ترافیک‌هفتگی‌توسط‌تاکسی‌های‌اینترنتی

به رغم آنکه اوج آلودگی هوا در تهران برابر اطلاعات به دست آمده از سال های گذشته شرکت کنترل کیفیت هوا تهران از 20 آذرماه تا اوایل بهمن محاسبه شده است، اما شرکت های تاکسی اینترنتی با به دست آوردن این اطلاعات اقدام به خرید انبوه طرح ترافیک هفتگی برای رانندگان خود کرده اند تا در روزهای اوج آلودگی هوا هم رانندگان بتوانند به راحتی وارد محدوده طرح ترافیک شده و هم شرکت در این ایام سود هنگفتی را از طریق این خدمات رسانی به جیب بزنند.
کد خبر: ۷۵۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰ 10 December 2017

به رغم آنکه اوج آلودگی هوا در تهران برابر اطلاعات به دست آمده از سال های گذشته شرکت کنترل کیفیت هوا تهران از 20 آذرماه تا اوایل بهمن محاسبه شده است، اما شرکت های تاکسی اینترنتی با به دست آوردن این اطلاعات اقدام به خرید انبوه طرح ترافیک هفتگی برای رانندگان خود کرده اند تا در روزهای اوج آلودگی هوا هم رانندگان بتوانند به راحتی وارد محدوده طرح ترافیک شده و هم شرکت در این ایام سود هنگفتی را از طریق این خدمات رسانی به جیب بزنند.

به گزارش تیتر شهر: موضع گیری مجموعه مدیریت شهری تهران در مقابل نظام مند کردن شرکت های تاکسی اینترنتی مصداق بارز یک بام و دو هوا شده است. در حالی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و متعاقب آن مدبرعامل سازمان تاکسیرانی پایتخت اعتقاد به نظام مند کردن این بخش از خدمات حمل و نقلی ای که از طریق اینترنت و اپلیکیشن های موبایل به کاربران و شهروندان هستند؛ اما در مقابل شاهد این مساله هستیم که برخی از بخش های بدنه شهرداری تهران بدون در نظر گرفتن سیاست های کلی اقدام به انتشار بیلبوردهای تبلیغاتی این شرکت ها در سطح شهر کرده و یا به راحتی امکان خرید طرح ترافیک را برای آنها فراهم می کنند.

روی دیگر سکه ادامه فعالیت تاکسی های اینترنتی نیز مربوط به شورای شهر تهران است که هر کدام از اعضا بدون اینکه اشتراک نظر داشته باشند؛ صحبت هایی مبنی بر حمایت شورا و شهرداری تهران از این شیوه خدمات رسانی حمل و نقلی دارند.

تمام این تضاد ها باعث شده تا لابی های پشت پرده وسیعی توسط گردانندگان این شرکت ها با مجموعه مدیریت شهری تهران ایجاد شود. لابی هایی که تنها منافع مدیران این مجموعه ها را برای بقاء در نظر گرفته و به رانندگان به عنوان نوک پیکان خدمات رسانی حمل و نقلی توجهی نمی شود.

طبق بررسی های خبرنگار تیتر شهر؛ با خبر شدیم که یکی از بزرگترین شرکت های تاکسی اینترنتی طی فراخوانی به رانندگان تحت پوشش خود اعلام کرده که امکان خرید طرح ترافیکی هفتگی در روزهای اوج آلودگی هوا تهران را برای رانندگان فراهم کرده است. با ابلاغ این فراخوان در گام بعدی مدیران این شرکت بززگ تاکسی اینترنتی به رانندگانی که متقاضی دریافت طرح ترافیک هفتگی بوده اند اعلام کرده این مجوز طرح ترافیک از 20 آذرماه تا دو بهمن ماه دقیقا در روزهایی که براساس اطلاعات مراکز سنجش آلودگی هوا تهران به عنوان روزهای آلاینده پایتخت شناسایی شده است؛ به صورت اقساطی واگذار می شود.

به عبارت ساده واگذاری اقساطی طرح ترافیک توسط شرکت مذکور به رانندگان تحت پوشش خود به مدت 6 هفته 792 هزار تومان بوده که متقاضیان با اعلام شماره پلاک خود می توانند به مدت بیشتر از یک ماه امکان ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند.

طبق بررسی های انجام شده راننده ای که اقدام به دریافت این تسهیلات می کند؛ به مدت 90 روز باید اقساط طرح ترافیک را که روزانه 9500 تومان می شود؛ را باید به حساب شرکت تاکسی اینترنتی واریز کنند.

بر مبنای این خرید کلان رانندگان 63 هزار تومان بیشتر از قیمت خریدی که شهرداری تهران در سامانه طرح ترافیک برای طرح های هفتگی در نظر گرفته یعنی مبلغ 855 هزار تومان باید به عنوان سود شرکت بپردازد.

اما محاسبات بانکی ای که در این خصوص انجام شده نشان می دهد که اگر شرکت مذکور اقدام به خرید 1000 طرح ترافیک هفتگی برای رانندگان خود کرده باشد؛ به عبارتی شرکت مبلغ 792 میلیون تومان بابت خرید طرح ترافیک به حساب اداره کل طرح ترافیک شهرداری تهران واریز کرده است و در این میان به مدت 90 روز 63 میلیون تومان سود بابت خواب پولی که در این مورد برای رانندگان و البته تداوم سود خود شرکت هزینه کرده سود از رانندگان دریافت می کند.

مساله دیگری که در این میان وجود دارد این است که سودی که شرکت بابت خرید طرح ترافیک 6 هفته ای از راننده دریافت می کند بیشتر از سودی است که یک نزول خور در بازار بابت پول خود دریافت می کند.

هر چند هدف شرکت تاکسی اینترنتی از انجام این کار آنطور که به راننده القا می کند این بوده که تسهیلاتی را برای رانندگانی که توان مالی خرید طرح به صورت هفتگی ندارند، انجام داده است اما در اصل به فکر سود خود در ایامی که آلودگی هوا بیشتر است بوده و در عین حال سود دیگری به غیر از تداوم خدمات رسانی و جلوگیری از ریزش مسافران به عنوان سود خرید اقساطی طرح ترافیک در این ایام به جیب می زند. در واقع با این رویکرد یک جریان اقتصادی دو سر برد را برای خود رقم زده است.

اما این اقدام شرکت تاکسی اینترنتی از منظر دیگری نیز قابل بررسی است چرا که اگر در نظر بگیریم این شرکت بابت خرید 1000 طرح ترافیک هفتگی به مدت 6 هفته 792 میلیون تومان پول پرداخته کرده باشد، سود روز شمار این مبلغ به صورت سالانه 32 درصد توسط توسط مسئولان شرکت مذکور محاسبه شده که 10 درصد بیشتر از سود روزشماری است که بانک ها در حال حاضر برای سپرده گذاری محاسبه می کنند.

در بازار رباخواری نیز در حال حاضر افرادی که اقدام به نزول پول می کنند به ازای هر 100 هزار تومان 5 درصد سود از مشتریان خود دریافت می کنند. اما شرکت مذکور در ماه اول به ازای پرداخت روزانه 9500 تومان از سوی رانندگان بابت دریافت اقساط تسهیلات خود از راننده مبلغ 285 هزار تومان پول دریافت می کند به عبارت دیگر سودی که در ماه نخست از راننده دریافت می شود معادل 2.65 درصد است. در ماه دوم راننده 570 هزار تومان از قسط خود را به شرکت بازگردانده است اما سودی که شرکت برای خود بابت این کار در نظر گرفته معادل 3.98 درصد می شود.

این در حالی است که در ماه سوم راننده کل مبلغ 855 هزار تومان را به شرکت پرداخت کرده اما سودی که شرکت در ماه سوم از راننده به جیب می زند معادل 5.3 درصد است این در حالی است که در بازار رباخواری نهایت سودی که یک نزول کننده پرداخت می کند 5 درصد است اما شرکت مذکور 3 دهم درصد بیشتر از یک نزول خوار از راننده سود دریافت می کند.

سوال اینجاست که شرکت مذکور بابت چه قراردادی می تواند این میزان سود را از فروش اقساطی طرح ترافیک به مدت 6 هفته از راننده یک شرکت تاکسی اینترنتی دریافت کند؟ و آیا این کار مصداق بارز ربا در جامعه نیست؟

عدم شفاف سازی از سوی این شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی یکی از مشکلاتی است که اکنون رانندگانی که با این مجموعه کار می کنند، روبه روهستند. به عنوان مثال از ابتدای سال تا کنون شرکت سود خود را بابت هر سفری که یک راننده تاکسی اینترنتی انجام می دهد؛ از 13 درصد به 20 درصد افزایش داده است و رانندگان هر روز مجبور هستند دو تا سه بار کارت خود را بابت پرداخت آنلاین این سود به شرکت شارژ کنند آن هم در شرایطی که شرکت برای اینکه مسافران خود را از دست ندهد، از ابتدای سال تا کنون 40 درصد از هزینه های سفر را مسافران و کاربران خود کاهش داده است.

پرداخت آنلاین اینترنتی از سوی مسافران نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که رانندگان تاکسی اینترنتی با آن مواجه هستند چرا که در روزهای آخر هفته پولی که به صورت آنلاین به حساب شرکت می رود با دو روز و یا بیشتر تاخیر به حساب راننده واریز می شود و با توجه به تراکنش بالایی که این شرکت در خدمات رسانی آنلاین حمل و نقلی به مسافران خود دارد، سود روزشمار بیشتری را از پول رانندگانی که در نزد شرکت امانت است به جیب می زند.

نکته قابل تامل دیگری که در این زمینه وجود دارد؛ این است که شرکت اقدام به خرید طرح ترافیک از روز دوشنبه بیستم آذرماه برای رانندگان خود کرده است اینکه چگونه در سایت طرح ترافیک هفتگی دو روز اول هفته را انتخاب نکرده و اقدام به خرید طرح هفتگی کرده است نیز جای تامل دارد آن هم در شرایطی که هر فردی که تمایل به خرید طرح ترافیک هفتگی از این سامانه را دارد باید یک هفته را به صورت کامل انتخاب کند نه اینکه برخی از روزها را انتخاب و اقدام به خرید طرح هفتگی کند.

با این تفاسیر یک راننده یک شرکت تاکسی اینترنتی علاوه براینکه 63000 تومان بابت سود اقساط خود پرداخت می کند برای خرید طرح ترافیک روزهای شنبه و یک شنبه نیز به صورت جداگانه مبلغ 41160 تومان باید پرداخت کند که در مجموع بابت دو روز اول 82320 هزار تومان باید بپردازد که با احتساب سودی که به شرکت بابت خرید سه ماهه طرح ترافیک می پردازد در مجموع 145 هزار تومان بیشتر از مبلغی که شهرداری بابت فروش طرح ترافیک هفتگی مشخص کرده باید هزینه کند.

این ترفند شرکت های تاکسی اینترنتی نشان می دهد که نه طرح های بازدارنده ترافیک در روزهای آلودگی هوا در درآمد این شرکت تاثیرگذار بوده و نه با اجرای سفت و سخت محدودیت تردد در روزهای اوج آلودگی هوا شاهد کاهش ترافیک در محدوده های مرکزی شهر خواهیم بود و یکی از دلبایل افزایش ترافیک در ماه های پایانی سال استفاده شرکت های اینترنتی از این ترفندهاست.

طرح های تراقیکی روزهای آلوده باطل می شود

مدیر طرح ترافیک شهرداری تهران در باره این اقدام شرکت های اینترنتی مبنی بر خرید طرح ترافیک هفتگی به خبرنگار تیتر شهر توضیح داد: خرید انبوه طرح ترافیک توسط برخی از شرکت های تاکسی ایننترنتی به این صورت نیست که به یک باره مبلغ 792 میلیارد تومان طی قراردادی به این مجموعه واگذار شده و ما نیز تعداد 1000 طرح ترافیک هفتگی را به آنها واگذار کنیم.

مصطفی قنبرنژاد با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه خرید طرح ترافیک روزانه و هفتگی به صورت آنلاین انجام می شود؛ در نتیجه شرکت با قرار دادن یک کاربر اینترنتی و البته گرفتن شماره پلاک خودروهای متقاضی طرح ترافیک اقدام به انجام این خرید گسترده کرده است.

وی ادامه داد: البته رانندگان این شرکت تاکسی اینترنتی باید توجه داشته باشند در روزهایی که به عنوان روزهای آلوده توسط کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا معرفی می شود؛ اگر راننده ای اقدام به خرید طرح ترافیک روزانه، هفتگی و یا ماهانه کرده باشد؛ طرح ترافیک روزهای آلوده ای که از قبل خریداری شده توسط شهرداری تهران باطل می شود و معادل ان طرح ترافیک در روزهای پاک به این افراد واگذار می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان