بازدید 10490
پیمانه اقتصادی؛

از «وعده جدید سیف به سپرده گذاران مؤسسات غیرمجاز» تا «تأثیر انتظارات تورمی در آمریکا بر قیمت طلا»

این پیمانه تیترهایی همچون ۱.۵ میلیون فقره چک برگشت خورد، شاخص کل بورس به میانه کانال ۹۱ هزار واحدی رسید، ادامه گرانی دلار در مرز 4200 تومان، سکه طرح جدید ۳۵۰۰ تومان گران شد، کاهش بهای نفت، بی‌اعتنایی لیبی به اوپک قبل از خشک شدن مهر توافق، بازار مس با رشد واردات به چین گرم شد، کاهش صادرات پسته ایران در هشت ماهه سال جاری و تصویب ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دولت دوازدهم را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷ 12 December 2017

از «وعده جدید سیف به سپرده گذاران موسسات غیرمجاز» تا «تاثیر انتظارات تورمی در آمریکا بر قیمت طلا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون ۱.۵ میلیون فقره چک برگشت خورد، شاخص کل بورس به میانه کانال ۹۱ هزار واحدی رسید، ادامه گرانی دلار در مرز 4200 تومان، سکه طرح جدید ۳۵۰۰ تومان گران شد، کاهش بهای نفت، بی‌اعتنایی لیبی به اوپک قبل از خشک شدن مهر توافق، بازار مس با رشد واردات به چین گرم شد، کاهش صادرات پسته ایران در هشت ماهه سال جاری و تصویب ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دولت دوازدهم را در بر دارد.

وعده جدید سیف به سپرده گذاران مؤسسات غیرمجاز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: همه عملیات بانکی در کشور بر اساس عقود بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی انجام می شود. وی افزود: انتقاداتی به نطام بانکی مطرح است، ولی بخشی که هیچ نقدی ندارد و شبهه ربوی نیز ندارد، قرض الحسنه است. ولی الله سیف خطاب به تمام بانکها گفت: توصیه ای که دارم این است که این خدمت را با روی خوش و بدون بروکراسی های دست و پا گیر ارائه دهیم. وی به طرح ضربتی وام ازدواج اشاره و تصریح کرد: با این طرح بخشی از صفوف طولانی کاهش یافت و امیدواریم تا پایان سال صفی در این زمینه نداشته باشیم. سیف از مردم خواست با اقبال بیشتر نسبت به حمایت از قرض الحسنه بانک ها را در پاسخگویی به نیاز مشتریان یاری کنند. وی با اشاره به ساماندهی موسسات غیر مجاز طی ماه های اخیر باردیگر تاکید کرد که موسسه غیرمجازی در کشور نداریم هر چند متاسفم برای مردم عزیزی که در این موسسات غیرمجاز پول گذاشته اند. رییس کل بانک مرکزی گفت: البته الان مشکل ٩٨ درصد سپرده گذاران این مؤسسات حل شده و تا پایان آذر این افراد به سپرده هایشان می رسند؛ برای ٢ درصد باقی مانده نیز برنامه هایی داریم که مشکل شان حل شود. /تسنیم

۱.۵ میلیون فقره چک برگشت خورد

بانک مرکزی با انتشار آمار چک‌های مبادله‌ای آبان‌ماه امسال، اعلام کرد: ۱.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد ریال برگشت خورد. به نقل از بانک مرکزی، سهم ارزشی چک‌های برگشتی در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از ۲۱.۳ درصد به ۲۲.۵ درصد افزایش و سهم تعدادی آن از ۱۵.۷ درصد به ۱۵.۴ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب، ۱۵.۴درصد از تعداد و ۲۲.۵ درصد از ارزش کل چک‌های مبادله‌ای آبان‌ماه سال جاری را چک‌های برگشتی تشکیل می‌دهد که سهم ارزشی این چک‌ها نسبت به ماه قبل افزایش و نسبت به آبان‌ ماه سال گذشته کاهش یافته است. سهم تعدادی چک‌های برگشتی نیز نسبت به ماه قبل کاهش و نسبت به آبان ماه سال گذشته افزایش داشته است. بر طبق آمار موجود، بخش عمده‌ای از چک‌ها به دلیل فقدان یا کسری موجودی برگشت داده شده است، به‌ طوری‌ که در آبان‌ ماه سال جاری ۹۷.۱ درصد از تعداد و ۹۶.۳ درصد از ارزش کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است. جزئیات بیشتر

شاخص کل بورس به میانه کانال ۹۱ هزار واحدی رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 20 آذرماه 96 با افزایش 353 واحدی معادل 0.39 درصد به رقم 91 هزار و 552 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته، همانند دو روز قبل، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 113 واحدی به رقم 29 هزار و 343 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 12 واحدی، عدد 17 هزار و 686 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 9 واحدی به رقم 13 هزار و 337 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.52 درصد همراه شد و 509 واحد افزایش را رقم زد به سطح 99 هزار و 325 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بر خلاف روز قبل با 393 واحد افزایش به رقم 65 هزار و 174 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 0.58 واحد کاهش همراه بود و عدد 194 هزار و 208 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد ومعادن (توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد شتران (پالايش نفت تهران) و نماد خساپا (سايپا) و همچنین نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «» تا «»

ادامه گرانی دلار در مرز 4200 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 32 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 4 هزار و 957 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 117 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 823 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد سومین روز هفته، 11 هزار و 481 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 20 ریال گران تر فروخته شد. همچنین در بانک مرکزی، نرخ هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه بیستم آذرماه با ۶۵ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۵ هزار و ۴۹۹ ریال قیمت خورد.

سکه طرح جدید ۳۵۰۰ تومان گران شد

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۵۰۰ تومان، طرح قدیم با ۲ هزار تومان، نیم سکه با هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان افزایش مواجه بود. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۴۶ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۱۵ تومان، نیم سکه ۷۰۱ هزار و ۴۶۹ تومان، ربع سکه ۴۰۲ هزار و ۲۶۹ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۵ هزار و ۱۷۷ تومان بود.

کاهش بهای نفت با افزایش فعالیت های استخراجی در آمریکا

روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در آخرین روز کاری هفته ی گذشته، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۴۰ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، احتمال افزایش قیمت نفت پس از افزایش میزان استخراج این محصول در آمریکا عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۱۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۲۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۳ سنت کاهش بشکه ای ۵۷.۰۳ دلار صورت گرفت.

بی‌اعتنایی لیبی به اوپک قبل از خشک شدن مهر توافق

چند روز پیش بود که کشورهای عمده تولیدکننده نفت از جمله اعضای اوپک و دیگرکشورهای تولیدکننده نفت نظیر روسیه، لیبی و نیجریه توافق کردند تا پایین‌ نگه داشتن عرضه نفت به بازار جهانی را تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دهند. لیبی و نیجریه در این توافق متعهد شدند تا سطح تولید نفت خود را در متوسط سال ۲۰۱۷ نگه داشته و بالاتر نبرند. علی‌رغم این تعهد هنوز امضای لیبی پای توافق اوپک خشک نشده مقامات این کشور تلاش برای بالا بردن صادرات نفت خود هستند. هم‌اکنون مقامات لیبیایی، شرکتی نفتی و بانکداران این کشور در حال مذاکره برای یافتن راه های مختلف در راستای افزایش صادرات نفت این کشور به بهانه حل مشکلات مالی آن هستند. یکی از دلایل تغییر مواضع مقامات لیبی بالا رفتن قیمت نفت و شکستن مقاومت ۶۰ دلار در هر بشکه بوده است که تولید آن را برای کشورهایی نظیر لیبی سودمندتر می‌کند. جزئیات بیشتر

بازار مس با رشد واردات به چین گرم شد

رشد ۴۲.۳ درصدی واردات مس و محصولات مسی به چین طی ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر و رشد ۲۱ درصدی آن نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۶، نتیجه کاهش حجم تولید برخی واحدهای ذوب و پالایش نظیر Tongling در چین بود. کاهش تولید بخش ذوب و پالایش مس در این کشور آسیایی، در نتیجه اجرای قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی بود. قیمت طی معاملات روز دوشنبه (۲۰ آذر) LME با ۰.۱ درصد افزایش به ۶.۵۷۱ دلاربرتن رسید. هرچند تاجرین چینی، به دلیل احتمال کاهش تولید واحدهای ذوب، به خرید کاتد بیشتر روی آوردند، واردات کنسانتره مس چین در ماه نوامبر همچنان زیاد بود که علت این امر، پیش‌بینی تداوم رشد تولید کاتد این کشور است (بهره‌برداری از پروژه‌های ذوب و پالایش). مصرف مس تصفیه شده با توجه به اینکه چین مصرف‌کننده نیمی از کاتد جهان است، برای سال ۲۰۱۷، برابر با ۲۳ میلیون تن برآورد شده است.

کاهش صادرات پسته ایران در هشت ماهه سال جاری

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری، در این مدت ۵۹ هزار و ۷۴۴ تن پسته از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است که ارزش مجموع این محموله‌ها به ۴۹۵ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۱۷۰ دلار می‌رسد. به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی ایران در این مدت برابر ۸.۳ دلار بوده که اگر متوسط قیمت دلار در سال جاری را ۴۰۰۰ تومان فرض کنیم رقمی در حدود ۳۳ هزار تومان می‌شود. این در حالی است که در هشت ماهه نخست سال گذشته میزان صادرات پسته از ایران ۷۲ هزار و ۷۳۴ تن به ارزش ۶۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۳۸۰ دلار بوده است. مقایسه آمار صادرات پسته در سال جاری و سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات پسته ایران در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی با کاهش ۱۸ درصدی و از لحاظ ارزش با کاهش ۱۹ درصدی همراه بوده است.

تصویب ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دولت دوازدهم

 مدير کل دفتر سرمايه گذاري خارجي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دو ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي براي اجراي 38 طرح در بخش صنعت، معدن و تجارت دردولت دوازدهم تصويب شد. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما؛ افروز بهرامي در نشست خبري قائم مقام وزير صنعت ، معدن و تجارت در امور توليد افزود: از ابتداي دولت يازدهم 252 طرح در بخش صنعت، معدن و تجارت به ارزش 11 ميليارد دلار با استفاده از سرمايه گذاري خارجي به تصويب هيئت سرمايه گذاري خارجي رسيد که 106 طرح از اين تعداد به بهره برداري رسيده است. وي با بيان اينکه 2 ميليارد دلار از اين سرمايه گذاري ها مربوط به دولت دوازدهم است گفت: در 20 سال گذشته مجموعا 40 ميليارد دلار معادل سالانه 2 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در تمام حوزه هاي صنعت، معدن و تجارت جذب شده است که اين ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي از آغاز دولت يازدهم قابل توجه است.

یارانه نقدی نان حذف شد

دولت در سال های گذشته در لوایح بودجه دو ردیف جداگانه برای نان در نظر می گرفت که عبارت بود از "یارانه نقدی نان" و یارانه نان". بر همین اساس در لایحه بودجه 96 کل کشور دولت 2300 میلیارد تومان برای ردیف یارانه نقدی نان و 8200 میلیارد تومان هم برای یارانه نان در نظر گرفته بود. این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال 97، کلاً ردیف های یارانه نان و یارانه نقدی نان را از جداول بودجه حذف کرد و در تبصره 14 بودجه مبلغ 3300 میلیارد تومان به عنوان یارانه نان و خرید تضمینی گندم در نظر گرفت که بر اساس ردیف های بودجه 1700 میلیارد تومان آن برای یارانه خرید تضمینی گندم است.

تأثیر انتظارات تورمی در آمریکا بر قیمت طلا

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که انتظارات تورمی و وضعیت شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا نقش مهمی در تعیین قیمت طلا خواهد داشت. فدرال رزرو آمریکا پیش بینی کرده است که طی سال آینده سه بار نرخ بهره افزایش خواهد یافت. فدرال رزرو از ابتدای امسال تاکنون دو بار بهره را افزایش داده و پیش بینی می شود در نشست هفته جاری نیز یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. بر اساس این گزارش برخی تحلیلگران اقتصادی نسبت به ادامه روند صعودی نرخ بهره در سال 2018 میلادی تردید دارند و علت اصلی این مساله نیز پایین بودن نرخ تورم است. این نگرانی ها پس از انتشار آمارهای اشتغال و دستمزد در آمریکا در ماه نوامبر بیشتر شده است. هرچند آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می دهد که اقتصاد این کشور طی ماه گذشته 228 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری نیز به 4.1 درصد رسیده است ولی دستمزدها کمتر از انتظارات اولیه با افزایش روبرو شده است. دستمزدها از ابتدای امسال تاکنون تنها 2.5 درصد رشد داشته است. پایین بودن نرخ تورم می تواند مانع بزرگی برای فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده باشد. هرچند پایین بودن نرخ بهره می تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت طلا باشد ولی در شرایط کنونی سیاست پولی فدرال رزرو به تنهایی نمی تواند قیمت طلا را افزایش دهد و برای تحقق این مساله نیاز به افزایش نرخ تورم خواهد بود. به نقل از سایت طلا، به نظر می رسد تنها علتی که فدرال رزرو آمریکا قصد دارد در نشست آتی خود نرخ بهره را افزایش دهد، آن هم در شرایطی که نرخ تورم با افزایش چندانی روبه رو نشده، اینکه عملکرد اقتصادی آمریکا خوب بوده و شاخص سهام نیز رو به افزایش است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
تمام افکار و انتظارات ما از یک جامعه در حال فرو پاشی است تقریبا از دوستان مسئولین دیگه هیچ انتظاری نداریم وقتی بودجه رو دیدم و اینکه چه افرادی تحت چه عناوینی از بودجه بهره میبرند معنی بی عدالتی رو فهمیدم و اینکه سهم یک نهاد چند نفره از یک شهرستان 200 هزار نفری با کلی مشکلات بیشتر است فقط آه کشیدم.
چرا همچنان به این موسسات مالی که پول مردم را بالاکشیده اند غیرمجاز گفته می شود مجوز بانک مرکزی دررابطه باهمین موسسات در تمام شبکه های اجتماعی دست بدست شده و همه دیدن مسئولین هنوز در دهه 60بسر میبرن یکی به اینا بگه آقایان علم و تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که دیگه نمیشه مثل سابق به مردم اشتباه گفت یه کم به خودتان بایید.
مديران بي لياقت يعني همين كه پسته رامردم ايران در داخل كشور كيلو يي ٨٠ هزار تومان بخرند ولي همان پسته را بالتماس به خارجي ها كيلويي ٣٣/٢٠٠تومان بفروشند !
اقایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی سیف الان 4 ماه داری شعار می دهی .... این حرف را میزنی .خیلی راحت برای خودت و همکارانت وقت خریدی . مردم را 20 ماه علاف کرد ی جگرشان خون شد ..بدبخت شدند ..بی خانمان شدند .به زندان رفتند ..گرسنه ماندند .فقط به خاطر کار خلاف شما ..باید پول مردم را بدون کم کاست با دیرکرد ا همین هفته .پس بدهی
مردم بدانید بانک مرکزی حرف درست نمیزند و واقعیت این نیست که میگن.
جناب آقای سیف ممکن است به بانکی که خود شما و دوستان فوق ثروتمندتان در آن حساب قرض الحسنه دارید دستور بفرمائید یک وام ناقابل یک میلیارد تومانی جهت راه اندازی یک واحد صنعتی در اختیار اینجانب قرار دهند. البته بنده هم قول می دهم پس از فعال شدن کارخانه علاوه بر پرداخت اقساط ماهانه مبلغی در حد 2 در صد را به عنوان کارمزد به حساب شما واریز نمایم. ممنون
اقای سیف شما هم سعی کن چیزی نگو و حقوقت رو بگیر.دقیقا همه کارات عینه ریس بانک مرکزی قبلی هست.ارز هم که خدا رو شکر روز به روز میره بالا.
همین الان من حکم توقیف اموال یه کلاهبردار را بانک بردم. بانک گفت بنا به بخشنامه باتک مرکزی، استعلام قضایی و اجرای حکم قضایی ده هزارتومان کارمزد دارد اول کارمزد را بپردازید بعد اکه وقت کنیم حکم قضایی را اجرا می کنیم! فردا هم که نیروی انتظامی بخواهد دزد را دستگیر کند اول باید مردم کارمزد دستگیری بپردازند بعد نیروی انتظامی دنبال دزد برود.
بعضی از مسولین خیلی پرو هستند یکسال هزاران میلیارد سپرده کاسپین با مجوز بانک مرکزی خوابانده شعار تاسف میده
قرار بود در دولت جدید
تورم نباشه
افزایش نباشه
دلار زیر 3500 باشه
الان که 4200 تکلیف شد
آقای سیف بهتر است اصلا" حرف نزنی بشینی و همینطور دلار را گران کنی !!!!!!!
تابناک هیچوقت نظرات ما را ننویس هرچی خودت دوست داری بنویس! ببینیم به کجا خواهید رسید!
با نام خدا .

با سلام وتحیات .

به نظر این حقیر بانک مرکزی برای یک سری از افراد خاص یا یک گروهی سود و منفعت دارد .

بانک های دولتی واقعا" امانت دار خوبی هستند . بنده که در یک بانک دولتی مبلغ 20000 تومان سپرده قرض الحسنه گذاشته بودم که شاید برنده بشوم و بعد از 25 سال هیچ چیز برنده نشدم رفتم و همان 20 هزار تومان خودم را گرفتم .
دولت تدبیر و امید درصدد است تا علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، مردم به چنان آرامشی برسند و همه در خانه‌ها شاغل باشد که به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیاز نداشته باشند. « رحانی 19 تیر 92 »
اون از وضعیت موسسات اعتباری، این از وضعیت دلار؛ از مسئولین دیگه هیچ انتظاری نداریم، .....تنش تمام وجود ما را گرفته است.
با نام خدا .

با سلام و تحیات .

این است نظام سرمایه داری . آقای ولادیمیر اولیانف ( لنین ) کجا هستی !!!!
هی گفتن احمدی نژاد ال کرد و بل کرد حالا آقای رئیس جمهور چرا سکوت کردید بستن بودجه سال 97 ظاهران به قیمت فشار به وضعیت معیشت مردم و تامین آن از جبیب مردم ضعیف برایتان مهم تر است
دیگه از اسم سیف و نوبخت متنفریم.
سود سبرده های بانک رو کم کردین چرا سود وامها رو بانک ها کم نمی کنن ؟ احیا وپروار شدن بانک ها از گرده مردم باشه ؟ فقط شعار ووقت گذرونی !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر