بازدید 4118

هشدار گوترش درباره امنیت آب و منابع آب

کد خبر: ۷۵۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳ 12 December 2017

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به نشست مقامات دست اندر کار در حوزه آب آسیا-اقیانوس آرام، همکاری کشورها در استفاده از رودخانه های مشترک مرزی را ضروری دانست و بر امنیت آب برای دستیابی به توسعه پایدار تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش روز دوشنبه در این پیام افزود: من از تمرکز بر همکاری های بین المللی و چندجانبه سپاسگزارم. بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، رودخانه ها یا حوضچه های آبی مشترک با همسایگان دارند.

وی با بیان این که بیش از 270 حوضچه و رودخانه های مشترک بین المللی، منبع اصلی آب شیرین حدود 40 درصد جهان را به خود اختصاص داده اند، ادامه داد: کشورها باید با یکدیگر همکاری کنند تا آب به طور مداوم و متعادل مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن با توجه به اختلالاتی که تغییرات آب و هوایی در چرخه هیدرولوژیکی جهان به وجود آورده است، اطمینان از امنیت آب برای آینده ای پایدار ضروری است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: تاریخ بارها ثابت کرده است که سرمایه گذاری در امنیت آب به اطمینان بخشی از صلح با دوام کمک می کند. در منطقه آسیا- اقیانوس آرام که با شمار قابل توجهی از رودخانه های مرزی تأمین می شود، این مورد به دفعات روی داده است.

گوترش اظهار کرد: امروزه چالش پیش روی ما استفاده از چارچوبی جهانی برای تسهیل همکاری است. در سال گذشته، کنوانسیون حفاظت و استفاده از منابع آبی رودخانه های مرزی و حوضچه های بین المللی با عضویت همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد گشایش یافت.

وی تصریح کرد: عضویت جهانی و همچنین اجرای کامل و موثر این کنوانسیون هدف ما است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین سند توسعه پایدار 2030 را نشان دهنده راه همکاری و نوآوری توصیف کرد و گفت: در ماه مارس آینده، ما به دهه اختصاصی آب برای توسعه پایدار وارد خواهیم شد. در ماه جولای نیز نشست عالی رتبه سیاسی سازمان ملل متحد، هدف ششم سند توسعه پایدار را برای اطمینان از در دسترس بودن آب و فاضلاب و مدیریت پایدار آن مرور خواهد کرد.

گوترش افزود: من همه کشورها را تشویق می کنم تا برای اجرای اهداف این دهه گام عملی بردارند و در بازنگری و سرمایه گذاری در امنیت آب به منظور ایمنی و سرسبز ماندن زمین برای نسل فعلی و آینده، مشارکت کنند.
سومین دور نشست سران کشورهای آبی آسیا-اقیانوسیه از امروز 11 تا 12 دسامبر در میانمار با موضوع امنیت آب در توسعه پایدار برگزار می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل