بازدید 2279

برنامه تشکیل اتحاد دفاعی اروپا کلید خورد

وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای نخستین بار توافق مربوط به همکاری‌های نظامی دائمی این اتحادیه(پسکو) را امضا کردند. سندی که توسط ۲۵ کشور عضو این اتحادیه امضا شد. سه کشور دانمارک، انگلیس و مالت از امضای این توافق‌نامه خودداری کردند.
کد خبر: ۷۵۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 12 December 2017

وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای نخستین بار توافق مربوط به همکاری‌های نظامی دائمی این اتحادیه(پسکو) را امضا کردند. سندی که توسط ۲۵ کشور عضو این اتحادیه امضا شد. سه کشور دانمارک، انگلیس و مالت از امضای این توافق‌نامه خودداری کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، اتریش، بلژیک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند،‌ پرتغال، رومانی، اسپانیا و سوئد کشورهایی هستند که در این اتحاد جدید عضو هستند.

این تصمیم در پی بیانیه مشترک کشورهای عضو درباره تمایل برای حضور در این اتحاد امنیتی و دفاعی صورت گرفته است.

در ۱۳ نوامبر وزرای ۲۳ کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را درباره ایجاد این اتحاد جدید امنیتی و دفاعی امضا کردند. ایرلند و پرتغال در تاریخ هفتم دسامبر آن را امضا کردند.

براساس این بیانیه، این توافق شامل ۱۷ پروژه درباره آموزش، آمادگی عملیاتی و توسعه ظرفیت‌های دفاعی و امنیتی است.

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: انتظار می رود این پروژه ها به صورت رسمی توسط شورای اروپایی اوایل ۲۰۱۸ مورد تایید قرار گیرند.

همکاری در زمینه‌های دفاعی و نظامی در شمار ضعف‌های اتحادیه اروپا بوده است. به‌ویژه مخالفت مستمر انگلیس همواره مانع از ایجاد یک اتحاد دفاعی توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

هدف از تشکیل اتحاد دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش نقش و حضور منعطف‌تر نیروهای نظامی این اتحادیه در بحران‌های بین‌المللی اعلام شده است. از آن گذشته اتحادیه اروپا با تشکیل چنین اتحادی بر آن است تا در استقلال بیشتری از ایالات متحده آمریکا عمل کند.

این همکاری نظامی قرار است زمینه‌های ایجاد یک اتحاد نظامی اروپایی را فراهم آورد. از آن گذشته، ساختار این همکاری، ساختاری نیست که یک بار برای همیشه تعریف شود. آنچه به "پسکو" (Permanent Structured Cooperation/همکاری ساختاری مداوم) شهرت یافته ناظر بر تنظیم دائمی عملکرد این همکاری نظامی در تطبیق با نیازهای دفاعی است.

تشکیل یک سپاه مشترک برای حضور و مشارکت سریع‌تر در بحران‌های جهانی از جمله مواردی است که در طرح اتحاد نظامی اروپایی پیش‌بینی شده است. فرانسه یکی از مدافعان جدی این طرح به شمار می‌رود.

سنگ بنای ایجاد یک اتحاد نظامی اروپایی عملا در نشست ماه نوامبر وزیران امور خارجه و وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برداشته شد که کشورهای علاقه‌مند طرح آن را عنوان کردند. تصمیم اخیر وزیران دفاع کشورهای عضو این اتحادیه، نخستین گام در راستای ایجاد چنین اتحادی تلقی می‌شود.

موضوع تشکیل یک اتحاد نظامی یا هماهنگ کردن برنامه‌های مربوط به همکاری‌های نظامی و دفاعی کشورهای عضو، موضوع جدیدی نیست. نخستین بار، ۸ سال پیش، یعنی در سال ۲۰۰۹ و با تصویب کارپایه لیسبون (قانون اساسی اتحادیه اروپا) موضوع همکاری‌های نظامی و دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمینه عملی یافت. اما مخالفت‌های انگلیس چه در آن هنگام و چه پس از آن، عملا مانع از ثمربخشی این تلاش‌ها شده است.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ عملا مانع بزرگ موجود بر سر راه ایجاد چنین اتحادی را از بین برده است. دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز با طرح گسترش همکاری‌های دفاعی اتحادیه اروپا موافق نیستند: دانمارک و مالت.

دانمارک همواره از حضور و شرکت در هرگونه همکاری نظامی، دفاعی و امنیتی اروپا اجتناب ورزیده است و این بار نیز حاضر به شرکت در همکاری‌های دفاعی این اتحادیه نیست. مالت نیز مایل نیست مطابق تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بودجه نظامی خود را افزایش دهد و از این رو، پیش‌شرط‌های شرکت در چنین اتحادی را تامین نمی‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان