بازدید 5503

تعهد ترکیه به ارسال «پیامی قوی» درباره قدس

کد خبر: ۷۵۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 13 December 2017

امروز (چهارشنبه) در استانبول اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی نحوه پاسخگویی به تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس برگزار می‌شود، این در حالی است که تعدادی از سران عرب در این اجلاس غایب‌ هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه متعهد شد، این اجلاس "پیامی قوی"‌ درباره قدس صادر کند.

وی گفت: سکوت در برابر ظلمی که اسرائیل علیه فلسطینی‌ها روا می‌دارد، ممکن نیست.

چاووش اوغلو تاکید کرد، اجلاس سران کشورهای اسلامی به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در میان خشم مردمی در جهان اسلام برگزار می‌شود.

وی در اشاره به آمریکا افزود: باید مقابل ذهنیت "من قدرت بزرگ هستم و می‌توانم هر کاری بکنم"‌ ایستاد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خاطرنشان کرد، از تمامی کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند درخواست خواهیم کرد این کار را بکنند.

وی افزود: از آمریکا می‌خواهیم تصمیمش را درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور به این شهر را تغییر دهد.

این وزیر ترکیه در ادامه از موضع ضعیف برخی کشورهای عربی نسبت به تصمیم ترامپ انتقاد کرد و گفت: برخی کشورها شدیدا از آمریکا می‌ترسند.
سطح نمایندگی

در زمینه سطح حضور کشورها در اجلاس استانبول چاووش اوغلو گفت: عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و سامح شکری، وزیر خارجه مصر نماینده کشورهایشان هستند. عربستان تا به این لحظه سطح نمایندگی خود را در این اجلاس سران مشخص و اعلام نکرده است.

در این راستا خبرگزاری آلمان به نقل از یک منبع سعودی گزارش داد، صالح آل الشیخ، وزیر امور اسلامی، تبلغ و ارشاد به نیابت از ملک سلمان، پادشاه عربستان ریاست هیئت این کشور را در اجلاس سران برعهده خواهد داشت.

قرار است در این اجلاس نمایندگان ۴۸ کشور از مجموع ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کنند که در میان آنها تنها ۱۶ تن در سطح سران شرکت‌می‌کنند در حالی که رهبران کشورهای مختلف در راس آن عربستان و مصر غایب هستند. همچنین این نشست میهمانی خواهد داشت که او نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلاست. قبل از اجلاس سران نشست وزیران خارجه برگزار می‌شود.

در این راستا تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، صباح الاحمد الصباح امیر کویت، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و حسن روحانی رئیس‌جمهوری‌ کشورمان وارد استانبول شده‌اند.

محمود عباس دیداری هم با اردوغان داشته است.

در حالی که قرار است ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن بعد از رایزنی‌هایش با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وارد استانبول شود.

اردوغان اخیرا سخنرانی‌های متعددی با محوریت قدس داشته و در جریان آن نسبت به عواقب تصمیم ترامپ هشدار داده است.

تماس تلفنی وزیر خارجه اردن با همتای آمریکایی‌اش

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن در تماسی تلفنی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته است، اردن تصمیم آمریکا را نقض قانون بین‌المللی می‌داند که هیچ وجاهت قانونی ندارد.

وزارت خارجه اردن افزود: ایمن الصفدی نتایج نشست وزیران خارجه عرب در قاهره را به تیلرسون ابلاغ کرده و گفته است، موضع منسجم عربی برای مقابله با تبعات این تصمیم وجود دارد و آمریکا باید این تصمیمش را لغو کند.

وزیر خارجه اردن تاکید کرده است، نبود چشم‌اندازهای سیاسی و افزایش تنش و ناامیدی تنها به نفع تندروها و طرح و نقشه‌های آنهاست.

وی تیلرسون را به ایجاد افق سیاسی از طریق تلاش فعالانه برای تحقق راه حل دو کشوری طبق طرح صلح عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی فراخوانده که تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی را در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ تضمین می‌کنند.

الصفدی ایجاد چنین افقی را تنها راه تحقق صلح فراگیر و دائمی در منطقه دانست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل