بازدید 2979

یوآن جایگزین دلار می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا آمریکا گفت: دوران یکه تازی دلار آمریکا به عنوان یک ارز پیشگام به سر آمده و یوآن در آینده جای آن را خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۵۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 13 December 2017

استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا آمریکا گفت: دوران یکه تازی دلار آمریکا به عنوان یک ارز پیشگام به سر آمده و یوآن در آینده جای آن را خواهد گرفت.

به گزارش ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، «باری ایکنگرین» استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا، بارکلی و کارشناس نظام های ارز جهانی گفت: روزهای یکه تازی دلار به عنوان ارز اصلی در ذخایر ارزی کشورها زودتر از آنچه که پیش از این برآورد می شد به پایان خواهد رسید و سرعت آن بستگی به اقدامات رییس جمهور دونالد ترامپ دارد.

«ایکنگرین» گفت: ارزها بزودی در بازارهای بین المللی همپوشانی و زندگی مسالمت آمیزی را خواهند داشت و دلار آمریکا مجبور است که سهم بالای خود را با یوآن و یورو تقسیم کند.

وی تصریح کرد: برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که یوآن به عنوان ارز اصلی در آینده جای دلار را خواهد گرفت. «ایکنگرین» در ادامه گفت: دیدگاه سنتی این است که وضعیت ارز بین المللی همیشه یک برنده دارد و در سطح جهانی فقط جا برای یک ارز واقعی بین المللی وجود دارد. استدال این است که تاثیرات شبکه ای به قدری قوی است که یک انحصار طبیعی را ایجاد می کند؛ زیرا در پرداخت معاملات بین المللی افراد از همان ارز استفاده کرده اند.  

در حالی که دیدگاه جدید می گوید: فناوری مالی رو به پیشرفت است و تاثیرات شبکه ای دیگر خیلی قدرتمند نیستند. استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: ایجاد سوییچ در میان ارزها آسانتر است و شبیه به تغییر شکل سیستم های عاملی در وسایل الکترونیکی شخصی است که دیگر ضرروتی ندارد همه از ویندوز استفاده کنند.

وی در کتاب خود با عنوان «چگونه ارزهای جهانی کار می کنند؟ گذشته، حال و آینده» می نویسد: ارزها می توانند به صورت مسالمت آمیز در کنار هم باشند. بین دهه سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ میلادی که جنگ های متعددی رخ داده، پوند انگلیس و دلار تقریبا به طور مساوی سهم ذخایر ارزی جهان را با یکدیگر تقسیم کردند؛ اما قبل از جنگ جهانی اول، اگرچه پوند به عنوان مهم ترین ارز جهانی بود؛ اما فرانک فرانسه و مارک آلمان هم به لحاظ بین المللی حائز اهمیت بودند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر