بازدید 8488
پیمانه اقتصادی؛

از «مقایسه بودجه بانک‌ها در سال ۹۷» تا «فراخوان برای خودروهایی که گازهای سمی را دور میزنند»

این پیمانه تیترهایی همچون افزایش ۴۰ درصدی صادرات به روسیه، پرش شاخص کل بورس به کانال ۹۳ هزار واحد، افزایش قیمت نفت، ادامه گرانی یورو در بازار آزاد ارز، یوآن جایگزین دلار می‌شود، سایپا سایت فروش سراتو را بست، افزایش چشمگیر قیمت دلار و سوخت در پاکستان و رشد فزاینده اقتصاد هند در سال 2018 را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 14 December 2017

از «مقایسه بودجه بانک‌ها در سال ۹۷» تا «فراخوان برای خودروهایی که گازهای سمی را دور میزنند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افزایش ۴۰ درصدی صادرات به روسیه، پرش شاخص کل بورس به کانال ۹۳ هزار واحد، افزایش قیمت نفت، ادامه گرانی یورو در بازار آزاد ارز، یوآن جایگزین دلار می‌شود، سایپا سایت فروش سراتو را بست، افزایش چشمگیر قیمت دلار و سوخت در پاکستان و رشد فزاینده اقتصاد هند در سال 2018 را در بر دارد.

 

مقایسه بودجه بانک‌ها در سال ۹۷

جمع درآمد هشت بانک دولتی به علاوه بانک مرکزی در لایحه بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۸۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که در این میان بانک ملی ایران با بیش از ۳۱۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بیشترین منابع درآمدی را به خود اختصاص داده است. مقایسه بودجه سال ۹۷ با سال ۹۶ حاکی از رشد بیش از ۹.۵ درصدی درآمد بانک‌ها در سال آینده است. بر این اساس درآمد بانک سپه ۱۴۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال، بانک کشاورزی ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، بانک مسکن ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، بانک صنعت و معدن ۲۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، بانک توسعه تعاون ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، پست بانک ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، و بانک توسعه صادرات ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شده است. درآمد بانک‌ها در بودجه سال ۹۷  در حالی ۸۴۵۲۴۸۴۰۶ میلیون ریال در نظر گرفته شده که این رقم در سال ۹۶ برابر ۷۷۱۳۰۸۸۷۰ میلیون ریال بوده و حاکی از رشد بیش از ۹.۵ درصدی است.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات به روسیه

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: بخش قابل توجهی از واردات ایران از روسیه به مواردی مانند نهاده‌های دامی همچون گندم، جو و ذرت مربوط می‌شد که در سال جاری با توجه به اینکه واردات گندم ممنوع شد، واردات برخی از این اقلام به شدت کاهش یافت. بر همین اساس روابط تجاری ما با روسیه دچار افت شده اما این افت در شرایطی صورت گرفت که ترکیب آن در نهایت به نفع ایران بود. الفت ادامه داد: بر این اساس حدود ۴۰ درصد افزایش صادرات به روسیه را شاهد بودیم و طی هفت - هشت ماهه اول امسال ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار کالا به روسیه صادر کردیم که البته این رقم، کم است و در برابر واردات از روسیه که معادل ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است، اندک به شمار می‌رود. جزئیات بیشتر

پرش شاخص کل بورس به کانال ۹۳ هزار واحدی با افزایش ۵۰ درصدی ارزش معاملات

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 22 آذرماه 96 با افزایش 654 واحدی معادل 0.71 درصد به رقم 93 هزار و 283 واحد رسید. تالار شیشه ای در پنجمین روز کاری هفته، همانند روز، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 209 واحدی به رقم 29 هزار و 897 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 11 واحدی، عدد 17 هزار و 748 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 8 واحدی به رقم 13 هزار و 382 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.53 درصد همراه شد و 537 واحد افزایش را رقم زد به سطح 101 هزار و 9 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 497 واحد افزایش به رقم 66 هزار و 686 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 1223 واحد افزایش همراه بود و عدد 196 هزار و 398 واحد را به نمایش گذاشت. معامله‌گران بورس، با افزایش حجم معاملات نسبت به روز قبل، یک میلیارد و 749 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 91 هزار و 8 نوبت معامله و به ارزش 468 میلیارد و 583 میلیون تومان داد و ستد کردند. ارزش معاملات با رشد بیش از 50 درصدی نسبت به روز قبل، ثبت شد.

از «» تا «»

افزایش قیمت نفت با توقف صادرات از خط لوله ی فورتیس بریتانیا

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۳۴ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش عرضه ی این محصول به دلیل توقف صادرات از لوله های نفتی فورتیس در دریای شمال و کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا عنوان شده است. به نقل از رویترز،قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۶۳ سنت (۱.۱ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۰۳ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۴۵ سنت افزایش (۰.۸ درصد) بشکه ای ۵۷.۵۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در اوایل روز گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.

ادامه گرانی یورو در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت 12 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 952 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 102 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 928 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد تهران، 11 هزار و 531 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 26 ریال گران تر فروخته شد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی، هر دلار آمریکا با افزایش 50 ریالی 35,589 ریال، هر پوند انگلیس با رشد 12 ریالی 47,417 ریال و هر یورو با 6 ریال افزایش 41,832 قیمت خورد.

یوآن جایگزین دلار می‌شود

«باری ایکنگرین» استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا، بارکلی و کارشناس نظام های ارز جهانی گفت: روزهای یکه تازی دلار به عنوان ارز اصلی در ذخایر ارزی کشورها زودتر از آنچه که پیش از این برآورد می شد به پایان خواهد رسید و سرعت آن بستگی به اقدامات رییس جمهور دونالد ترامپ دارد. «ایکنگرین» گفت: ارزها بزودی در بازارهای بین المللی همپوشانی و زندگی مسالمت آمیزی را خواهند داشت و دلار آمریکا مجبور است که سهم بالای خود را با یوآن و یورو تقسیم کند. وی تصریح کرد: برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که یوآن به عنوان ارز اصلی در آینده جای دلار را خواهد گرفت. «ایکنگرین» در ادامه گفت: دیدگاه سنتی این است که وضعیت ارز بین المللی همیشه یک برنده دارد و در سطح جهانی فقط جا برای یک ارز واقعی بین المللی وجود دارد. استدال این است که تاثیرات شبکه ای به قدری قوی است که یک انحصار طبیعی را ایجاد می کند؛ زیرا در پرداخت معاملات بین المللی افراد از همان ارز استفاده کرده اند. جزئیات بیشتر

سایپا سایت فروش سراتو را بست

مدیر یکی از نمایندگی‌های سایپا گفت: سایپا سایت فروش سراتو را بسته است و در حال حاضر امکان خرید این خودرو وجود ندارد. وی در گفتگو با فارس، با بیان اینکه سایپا ماه گذشته قیمت سراتو را حدود ۵ میلیون تومان افزایش داد و به ۱۰۴ میلیون تومان رساند، افزود: سایت فروش این خودرو از روز پنجشنبه هفته قبل بسته شده و صحبت‌هایی مبنی بر افزایش قیمت ۱۰ یا ۱۳ میلیون تومانی این محصول مطرح است. وی با بیان اینکه هنوز میزان افزایش قیمت سراتو مشخص نشده است، گفت: نمایندگی‌ها نباید در شرایط فعلی فروش این خودرو را با قیمت‌های بالا انجام دهند. این مدیر نمایندگی سایپا با اشاره به اینکه بسته شدن سایت فروش سراتو بدون صدور بخشنامه از سوی سایپا اتفاق افتاده است، افزود: هر وقت که شرکت می‌خواهد فروش خودرویی را متوقف کند، از قبل اطلاع‌رسانی می‌کند و به نمایندگی‌ها بخشنامه می‌زند که این اتفاق نیفتاده است. وی اظهار داشت: برخی نمایندگی‌ها از محل خودروی امانی نسبت به فروش سراتو اقدام کرده‌اند و در شرایطی که خریدار به دنبال طی مراحل بانکی است، سایت فروش بسته شده و امکان تحویل خودرو به آنها وجود ندارد که این امر مشکلاتی را برای نمایندگی‌ها به وجود آورده است. وی در مورد دلیل افزایش قیمت سراتو نیز گفت: مشخص نیست چرا چنین اتفاقی قرار است بیفتد ولی احتمالاً به دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی است.

افزایش چشمگیر قیمت دلار و سوخت در پاکستان

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد نرخ دلار در پاکستان افزایش چشمگیری داشته و طی 3 روز گذشته با 7 روپیه افزایش به 112 روپیه رسیده است. بر اساس این گزارش از یک سو قیمت دلار افزایش یافته و از سوی دیگر ارزش روپیه پاکستان به شدت در حال کاهش یافتن است. بانک مرکزی پاکستان همچنین از افزایش قیمت طلا در این کشور خبر داد. به گزارش روزنامه جنگ، عابد قمر سخنگوی بانک مرکزی پاکستان اظهار داشت: اگر افزایش قیمت دلار افزایش داشته باشد مجبوریم با اعمال سیاست‌های بانکی نرخ آن را تعدیل کنیم. وی افزود: تا کنون بانک مرکزی پاکستان برای کنترل قیمت دلار در بازار وارد عمل نشده اما با ادامه این روند مجبوریم سیاست‌های خود را اعمال کنیم. عابد قمر اظهار داشت: تعیین قیمت دلار را به ارتش سپرده‌ایم اما اگر مجبور باشیم برای تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز وارد عمل خواهیم شد. وی افزود: افزایش بدون کنترل واردات تأثیر زیادی بر روی نرخ دلار داشته است که این مسئله باید حل شود. قیمت دلار در پاکستان روز جمله 105 روپیه بود اما ظرف چند روز گذشته به 112 روپیه رسید که در چنین افزایش قیمتی در نوع خود بی‌سابقه است. از سوی دیگر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت سوخت در پاکستان را نیز افزایش داده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش قیمت دلار و سوخت قیمت کلیه اجناس را در پاکستان افزایش خواهد داد و سبب گرانی در این کشور می‌شود. /فارس

پیش بینی سازمان ملل درباره رشد فزاینده اقتصاد هند در سال 2018

بر اساس گزارش 'وضعیت و چشم انداز اقتصادی جهان در سال 2018' که به تازگی از سوی سازمان ملل منتشر شده است، رشد اقتصادی هند برغم رکود در نیمه اول سال 2017 به دلیل اجرای سیاست مبارزه با پول سیاه*، در مجموع روند مثبتی را در سال آینده خواهد داشت. گزارش مذکور تاکید کرد که این نرخ رشد اقتصادی به دلیل رشد مصرف، سرمایه گذاری عمومی و اصلاحات ساختاری در هند حاصل شده است. این گزارش در عین حال هشدار داد که عملکرد ضعیف در بخش سرمایه گذاری خصوصی، یکی از مهمترین نگرانی های اقتصاد کلان در هند است. همچنین بی ثباتی در سیاست پولی هند یکی دیگر از عوامل نگران کننده در رشد اقتصادی این کشور می باشد. این درحالی است که بر اساس گزارش سازمان ملل، رشد اقتصادی چین در سال جاری 6.8 درصد بوده است. این رقم برای چین در سال آینده 6.5 و در سال 2019، 6.3 درصد پیش بینی شده است. این گزارش، چشم انداز مثبتی از رشد اقتصاد جهان ارائه و تاکید کرده است: اگرچه رشد اقتصاد جهان در سال جاری تنها 3 درصد بوده است، اما این رشد به دلیل تضعیف تاثیرات منفی بحران مالی جهانی، بالاترین نرخ رشد از سال 2011 تاکنون محسوب می شود. بر اساس این گزارش، رشد اقتصاد مناطق جنوب و شرق آسیا تقریبا نیمی از رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده اند. به نقل از ایرنا، ماه گذشته صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی هند در سال جاری را 6.7 درصد تخمین زد. این صندوق همچنین رشد اقتصادی هند برای سال 2018 را 7.4 درصد اعلام کرد که 0.3 درصد کمتر از رشد اقتصادی پیش بینی شده بود.

فراخوان برای خودروهایی که گازهای سمی را دور میزنند

سازمان‌های نظارتی آلمان پرچم‌دار شاسی‌بلندهای فولکس‌واگن را به خاطر مشکلات آلایندگی فراخواندند. به گزارش رویترز، سازمان حمل‌و‌نقل موتوری آلمان اعلام کرد آزمایش میزان آلایندگی خودروهای فولکس‌واگن توارگ نشان می‌دهد انتشار گازهای سمی در این خودروها بیش از حد مجاز است. این سازمان اعلام کرد بیش از ۵۷ هزار دستگاه توارگ در ماه جاری باید به مراکز تعیین شده مراجعه کنند. تقریبا نیمی از این خودروها در کشور آلمان تولید شده‌اند. به نقل از دنیای اقتصاد، توارگ که یکی از مدل‌های محبوب فولکس‌واگن به‌شمار می‌آید، از یک موتور توربو شارژ ۳ لیتری دیزلی بهره می‌برد و استاندارد یورو۶ را نیز کسب کرده است. مسوولان سازمان حمل‌و‌نقل موتوری آلمان می‌گویند ابزار تخلفی در این خودروها نصب شده است که در طول آزمایش‌های آلایندگی میزان گازهای سمی خروجی را کاهش می‌دهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان