بازدید 11310
۳

چرا خودرو گران شد؟

کد خبر: ۷۵۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 14 December 2017

قیمت‌ها روز به روز بالا می‌روند، گویی نرخ خودرو در یک شیب تند ترمز بریده است. به ویژه خودروهای وارداتی رشدی شگفت‌انگیز داشته‌اند.

فعالان بازار تحلیل‌های مختلفی از وضعیت بازار خودرو دارند. برخی علت را در مسدود بودن سایت ثبت سفارش خودرو می‌دانند و عده‌ای دیگر گناه را بر گردن روند افزایشی نرخ دلار می‌اندازند. در این بین عده‌ای هم تحلیل می‌کنند که به تبع افزایش نرخ خودروهای وارداتی تولیدات مشابه آنها نیز لاجرم باید گران شوند.

اما به راستی کدام قرائت از وضعیت امروزه بازار خودرو درست است؟
برای تحلیل و بررسی بیشتر ابتدا سر بزنیم به رشد قیمت برخی از خودروها؛ مشاهدات ما نشان می‌دهد که خودروهای مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که فراوانی آنها در بازار بیشتر است، تنها در یک ماه گذشته بین ۳۰ تا ۷۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند, از آن جمله می‌توان به افزایش قیمت خودروهای کره‌ای نظیر سورنتوی صفر کیلومتر از ۲۴۰ به ۳۵۰ میلیون تومان، و همچنین سراتو با افزایش ۳۵ درصدی قیمت به محدوده ۱۶۰ میلیونی اشاره کرد.

خسرو دلشاد کارشناس خودرو معتقد است که رشد قیمت در بازار خودرو منبعث از نرخ دلار است. او می‌گوید همیشه یک رابطه منطقی بین قیمت دلار و قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد. او با اشاره به جهش نرخ دلار در اوایل دهه ۹۰ می‌گوید تجربه مردم از اتفاقات آن سال‌ها باعث شده که برای حفظ ارزش پولی, نقدینگی خود را به سمت بازارهایی نظیر خودرو ببرند.

وقتی همین سوال را از سیاوش مهرآیین می‌پرسیم او دلایل دیگری را برای چرایی رشد قیمت خودروها بیان می‌کند و می‌گوید رشد قیمت خودروهای وارداتی آن هم در این سطح قطعاً نمی‌تواند تنها وابسته به افزایش نرخ دلار باشد زیرا نرخ دلار رشدی حدود ۱۵ درصد بوده در حالی که رشد قیمت خودروهای وارداتی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بوده است, او معتقد است که باید ریشه این چرایی را در مسدود بودن سایت ثبت سفارش خودروها دید.

واقعیت این است که خودروهای وارداتی به شدت گران شده‌اند اینکه دلایل این گرانی را در افزایش نرخ دلار بدانیم یا مسدود بودن ثبت سفارش خودرو فرقی به حال مردم ندارد. به نظر می‌رسد حالا باید مردم منتظر گران شدن خودورهای تولید داخل باشند به ویژه خودروهایی که ارزبری بالایی دارند. مثلاً همیشه سراتوی وارداتی تقریبا حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بالاتر از سراتوی مونتاژ داخل بوده است, حالا اگر بخواهیم بر اساس همین نسبت وضعیت بازار را بسنجیم انتظار سراتوی مونتاژی تا مرز ۱۳۰ میلیون تومان انتظار بیهوده‌ای نیست.

آریو برزنده
کارشناس خودرو

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳
خوب وقتي بنزين 60% قراره گرون بشه خوب خودرو هم 60% گرون بشه مگه ايرادي هست اگه گروني خوب نيست هيچي نباسد گرون بشه
به همان دلیل که همه چیز درسکوت خبری گران شدوهمچنان میشود
چرا خودرو گران شد؟
مگه چرا داره؟ اینا امروز زود از خواب بیدار شدن همین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر