بازدید 5654
گزارش

صالحی‌امیری برای‌ریاست‌کمیته‌المپیک،ازشهرداری‌تهران استعفامی‌دهد

صالحي اميري پيش از حضور در انتخابات بايد از پست خود در شهرداري تهران استعفا بدهد كه اين موضوع نيز در روزهاي آينده تحقق خواهد يافت.
کد خبر: ۷۵۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳ 14 December 2017

هيات اجرايي كميته ملي المپيك تصميم گرفت در تاريخ 25 دي،‌ انتخابات رسمي اين كميته را برای انتخاب رییس، دبیرکل و هیات اجرایی بهمراه سایر پست ها انجام دهد. اين در حالي است كه گمانه‌زني‌ها درباره كانديداهاي احتمالي رياست، روز به روز ابعاد جديدتري پيدا مي‌كند.

به گزارش تابناک ورزشی، انتشار خبرهايي درباره احتمال حضور رضاصالحي‌اميري در راس این كميته برخي خبرنگاران و رسانه ها همچنین کارشناسان را نگران دخالت دولت در امور ورزشی كرده است. هرچند كه نگاهي به روساي پيشين اين كميته نشان مي‌دهد سياسيون و افراد نزديك به دولت وقت، به صورت معمول در رأس امور كميته ملي المپيك قرار داشته‌اند. پيش از انقلاب اسلامي هم عليرضا پهلوي رياست كميته ملي المپيك را بر عهده داشت. 

در نهايت و بعد از دولت موقت، مصطفي داوودي از سال 1359 تا 1363 رياست كميته المپيك را بر عهده گرفت. او حد فاصل سال‌هاي 1359 تا 1361 معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان تربيت بدني بود. پس از او، حسن غفوري‌فردرياست اين كميته را حد فاصل سال‌هاي 63تا65 بر عهده داشت. مصطفي هاشمي‌طبا (1365 تا 1367، 1375 تا 1379 و 1387 تا 1391)، عيسي كلانتري (1367 تا 1371)، حسين محلوجي (1371 تا 1375)، رضا قراخانلو (1383 تا 1387)، محمد علي‌آبادي (1387 تا 1391) و كيومرث هاشمي (1392 تا 1396) ساير روساي كميته ملي المپيك بودند. 

حالا سوال اینجاست که آيا حضور يك چهره سياسي در رأس كميته ملي المپيك مي‌تواند موثر باشد؟ در ساير كشورهاي جهان و كشورهايي كه مدال المپيكي دارند، چه كساني رياست كميته المپيك را بر عهده دارد؟

روسای سیاسی در راس کمیته های المپیک کشورهای جهان
چين در المپيك يك استثناست؛ رياست كميته المپيك اين كشور بر عهده جو ژونگ‌ون است؛ سياستمدار چيني كه به عنوان رييس اين كميته انتخاب شده، در فوريه 2002 معاون وزارت فناوري اطلاعات بود و در سال 2008 نيز معاون شهردار پكن شد و پيش از آن نيز هيچ پست ورزشي‌اي نداشت.

رييس كميته ملي المپيك آمريكا به عنوان كشور قهرمان در المپيك ريو، لورنس فرانسيس پروبست است. شايد بسياري از افرادي كه اخبار بازي‌هاي كامپيوتري را دنبال مي‌كنند، از او شناخت كافي داشته باشند. پروبست، مالك و سرمايه‌گذار شركت معروف ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي الكترونيك آرتس (EA) است. او در سال 2008 كميته المپيك آمريكا را بر عهده گرفت و در حال حاضر نيز علاوه بر رياست بر اين كميته، تلويزيون و راديوي المپيك ايالات متحده آمريكا را نيز مديريت مي‌كند.

آن (Anne)، دختر ملكه اليزبات دوم و شاهزاده فيليپ، رييس كميته ملي المپيك بريتانياست. كشوري كه به طور معمول رتبه سوم المپيك را در جهان كسب مي‌كند و از جمله كشورهاي موفق محسوب مي‌شود.

دنيس ماسگليا، سياستمدار فرانسوي و نماينده حزب ليبرال نيز رييس كميته ملي المپيك اين كشور است. او در 18 ژانويه 2017 به مجمع ملي فرانسه نيز راه يافته است. از اين دست مثال‌ها فراوان است؛ مثال‌هايي كه نشان مي‌دهد رييس كميته ملي المپيك مي‌تواند از چهره‌هاي نزديك به دولت باشد اما نبايد فراموش كرد كه در اين كشورها، دبير فدراسيون از چهره‌هاي تاثيرگذار ورزشي است و البته چهره‌هاي سياسي را به عنوان خبره‌هاي ورزشي معرفي نمي‌كنند؛ اقدامي كه كميته ملي المپيك ايران انجام داد و انتقادات بسياري را به همراه داشت.

گزينه‌هاي اصلي رياست
انتخابات كميته ملي المپيك ايران در 25 دي‌ برگزار مي‌شود و هنوز مشخص نيست چه گزينه‌هايي كانديداي اصلي تصدي كميته است. گفته مي‌شود رضا صالحي‌اميري، محمدرضاداورزني و اصغر رحيمي، افرادي هستند كه بيشترين گمانه‌زني‌ها درباره حضور آن‌ها در انتخابات مطرح شده است. قانون مدعی شده که رضا صالحي اميري برخلاف گفته نجفی که از شهرداری استعفا نمی دهد، در این انتخابات شرکت کرده و در پايان راي‌گيري به عنوان رييس انتخاب خواهد شد و كيومرث هاشمي نيز به احتمال فراوان به عنوان نایب رییس او انتخاب مي‌شود. نكته مهم اينجاست كه صالحي اميري پيش از حضور در انتخابات بايد از پست خود در شهرداري تهران استعفا بدهد كه اين موضوع نيز در روزهاي آينده تحقق خواهد يافت.

صالحی‌امیری برای‌ریاست‌کمیته‌المپیک،ازشهرداری‌تهران استعفامی‌دهد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان