بازدید 10604
پیمانه اقتصادی؛

از «خروج سالانه ۹ میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور» تا «واکنش بانک خلق چین به افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا»

این پیمانه تیترهایی همچون کاهش دو هزار بشکه ای تولید ماهانه نفت ایران، کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش تولید نفت خام آمریکا، افت اندک دلار در کنار گرانی یورو و درهم، افزایش ارزش پوند پس از پیشرفت در مذاکرات برگزیت، قیمت سکه در بازار تهران افزایش یافت، طلای جهانی در پی افزایش نرخ‌های بهره آمریکا رشد کرد، اقتصادهای ایران و چین مکمل یکدیگر هستند، بودجه ۹۷ یارانه بگیران را قلع و قمع و فقرا را نابود می‎کند و عبور صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 15 December 2017

از «خروج سالانه ۹ میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور» تا «واکنش بانک خلق چین به افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون کاهش دو هزار بشکه ای تولید ماهانه نفت ایران، کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش تولید نفت خام آمریکا، افت اندک دلار در کنار گرانی یورو و درهم، افزایش ارزش پوند پس از پیشرفت در مذاکرات برگزیت، قیمت سکه در بازار تهران افزایش یافت، طلای جهانی در پی افزایش نرخ‌های بهره آمریکا رشد کرد، اقتصادهای ایران و چین مکمل یکدیگر هستند، بودجه ۹۷ یارانه بگیران را قلع و قمع و فقرا را نابود می‎کند و عبور صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار را در بر دارد.

کاهش دو هزار بشکه ای تولید ماهانه نفت ایران

آمار اوپک بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه نشان داد تولید نفت ایران در نوامبر به ۳.۸۱۸ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۳.۸۲۰ میلیون بشکه در روز در اکتبر، دو هزار بشکه کاهش داشت. تولید نفت ایران در سه ماهه سوم سال میلادی جاری ۳.۸۳۳ میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با ۳.۷۹۳ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم، بالاتر بوده است. اما بر اساس آماری که از سوی ایران اعلام شده است، تولید نفت کشور در نوامبر ۳.۷۸۷ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۱۰ میلیون بشکه در روز در اکتبر، ۶۸ هزار بشکه در روز افزایش داشت. قیمت گرید "ایران هوی" در نوامبر به ۵۹.۲۷ دلار در هر بشکه رسید که در مقایسه با ۵۴.۲۹ دلار در هر بشکه در اکتبر، ۴.۹۸ دلار یا ۹.۲ درصد افزایش داشت. میانگین قیمت "ایران هوی" از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵۰.۹۳ دلار در هر بشکه بوده که در مقایسه با ۳۸.۱۲ دلار در مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

کاهش بهای نفت با احتمال افزایش تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۸

روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز چهارشنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۴۴ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، واکنش بازار به احتمال ایجاد مازاد عرضه بر تقاضای نفت پس از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی در رابطه با افزایش میزان تولید نفت خام توسط آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۴۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳ سنت کاهش بشکه ای ۵۶.۵۷ دلار صورت گرفت. همچنین، در اوایل روز جاری قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب به بشکه ای ۶۳.۱۴ و ۵۶.۹۳ دلار رسیده بود. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته ی جاری بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شد. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.

خروج سالانه ۹ میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور

رئیس سازمان برنامه و بودجه عصر پنجشنبه در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه گغت: برخی می گویند برجام هیچ دستاوردی نداشته ولی من به عنوان رئیس سازمان مدیریت می گویم حداقل گشایشی که داشته این بود که فروش نفت ما از حدود یک میلیون بشکه به دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه رسید که توانستیم با پول آن هزینه های جاری دولت و حقوق کارمندان را پرداخت کنیم. همچنین نوبخت با بیان اینکه رییس جمهوری در جلسه با وی تاکید کرده که درباره افزایش نرخ ارز بسیار نگران است، ادامه داد: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را برنمی تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است. وی با تاکید بر اینکه باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند، افزود: برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم باید ارز تزریق کنیم ولی متأسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت قطعا ورود می کرد. وی ادامه داد: در بازار ما دلار زیاد است ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متاسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد. نوبخت به میزان سفرهای خارجی از کشور اشاره کرد و گفت: سالانه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به مسافرت خارجی می روند که اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند می شود ۹ میلیارد دلار، که همین میزان برای دولتی که تامین ۲۰۰ میلیون دلار برایش سخت است بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می کند. وی گفت: خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد.

افت اندک دلار در کنار گرانی یورو و درهم در بازار آزاد پایان هفته

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با افت 29 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 935 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 160 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 986 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 11 هزار و 531 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 26 ریال گران تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه بیست و سوم آذرماه با ۱۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۵ هزار و ۵۹۹ ریال قیمت خورد.

افزایش ارزش پوند پس از پیشرفت در مذاکرات برگزیت

ارزش استرلینگ روز پنجشنبه افزایش یافت. این افزایش در حالی رخ داده است که معامله گران منتظر نشست آتی بانک انگلستان هستند تا تصمیم این نهاد را در رابطه با سرعت بخشیدن به روند افزایش نرخ بهره با توجه به پیشرفت های اخیر در خصوص مذاکرات برگزیت و بالا بودن نرخ تورم در بریتانیا رصد کنند. به نقل از رویترز، بازارهای مالی و اقتصاددانان انتظار دارند که بانک انگلستان پیش از افزایش مجدد نرخ بهره یک سال صبر کند. در این صورت، در مقایسه با آمریکا، سرعت افزایش نرخ بهره در بریتانیا کمتر خواهد بود. گفته شده که سرمایه گذاران، با دقت دیدگاه های بانک انگلستان را در رابطه با برگزیت تحت نظر خواهند داشت. سیاست اتخاذ شده در خصوص روند کاملا تدریجی افزایش نرخ بهره که ماه گذشته توسط بانک انگلستان اعلام شد نشانگر این است که هنوز در خصوص تأثیرات اقتصادی برگزیت اطمینانی وجود ندارد و تاثیرات ضعیف '' تورم بنیادین یا اساسی'' باعث شده است که نرخ ''تورم کل'' با رسیدن به ۳.۱ درصد در بالاترین حد خود در حدود شش سال قرار بگیرد.

بهای سکه در بازار تهران افزایش یافت

در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و ربع سکه بدون تغییر باقی ماند ولی سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و نیم سکه با افزایش و سکه یک گرمی با کاهش روبه رو شد. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۶۲ تومان رسید. نیم سکه نیز ۶۹۸ هزار و ۷۳۴ تومان به فروش رسید. ربع سکه هم در بازار تهران ۴۰۳ هزار و ۸۴۶ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۷ هزار و ۸۹۸ تومان خرید و فروش شدند.

طلای جهانی در پی افزایش نرخ‌های بهره آمریکا رشد کرد

طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی که ارزش دلار پس از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا متزلزل شد، به بالاترین قیمت در یک هفته گذشته صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۵۷.۵۱ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه حدود یک درصد افزایش یافت و در ۱۲۶۰.۳۰ دلار ایستاد. بهای معاملات آتی طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۹ درصد رشد کرده که تا حد زیادی به دلیل ابهامات ژئوپلیتیکی بوده است.

اقتصادهای ایران و چین مکمل یکدیگر هستند

وزیر صنعت: اقتصاد دو کشور ایران و چین مکمل یکدیگرند و برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری قابل دسترس خواهد بود. محمد شريعتمداري در ديدار با رئيس اتاق بازرگاني بخش خصوصي چين، با اشاره به اينکه ايراني‌ها همکاري چيني‌ها را در دوران سخت پيش از برجام فراموش نمي‌کنند، افزود: دولت و ملت چين در کنار دولت و ملت ايران در دوران تحريم ها ايستاد تا اين مسير را پشت سر گذاشتيم و اينک در پسابرجام علاقمند هستيم براي توسعه همه جانبه روابط قدم‌هاي مستحکمي برداريم. وي تشکيل شرکت‌هاي مشترک و بهره گيري از ظرفيت‌هاي تجاري، توليدي و اقتصادي ايران در منطقه را از سياست‌هاي عمومي دولت دانست و تصريح کرد: براي تحقق اهداف زير ساخت‌هاي لازم از جمله تسهيل روابط بانکي ميان دو کشور بايد تأمين شود. وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينکه براي رسيدن به رشد اقتصادي متوسط 8 درصد نيازمند 184 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي هستيم، گفت: چين مي تواند نقش قابل توجهي در تأمين اين سرمايه خارجي ايفا کند. بيش از يک ميليون و 500 هزار دستگاه ظرفيت توليد خودرو کشور است که با استفاده از سرمايه گذاري‌هايي از اين دست مي‌تواند تا دو برابر افزايش يابد. /خبرگزاري صداوسيما

صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشت

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی هشت‌ماهه امسال، گفت: تاکنون صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشته است. محمدرضا مودودی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وقتی به صورت نقطه به نقطه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که از ابتدای امسال صادرات غیرنفتی ۱۵ درصد منفی بوده است، افزود: امیدواریم در ماه‌های آینده این موضوع را جبران کنیم. مودودی با بیان اینکه آبان جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند مطلوبی را داشته‌ایم، گفت: به طور مجموع در این چهار ماه اخیر نسبت به گذشته در صادرات غیرنفتی رشد داشته‌ایم. معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، خاطرنشان کرد: علت افت صادرات ما در چندماهه اول امسال بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم، به طور مثال در مورد کاتد مس یا کنسانتره مس اساسا نداشتن تولید بوده و اگر سال گذشته صادرات بیشتری داشتیم، ناشی از انبار بودن کالا طی سال‌های قبل از برجام بوده که بعد از آن، این فرصت ایجاد شد و ما صادر کردیم.

بودجه ۹۷ یارانه بگیران را قلع و قمع و فقرا را نابود می‎کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه یارانه ها را استانی کرده که به معنای در اختیار قرار دادن یارانه ها به دست استاندار و قلع و قمع یارانه بگیران است. به گزارش تسنیم، حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: به شدت مخالفم که افراد جامعه برای دریافت یارانه به سازمان های حمایتی مراجعه کنند. این نوعی زورگویی به مردم است. وی در گفت وگوی ویژه خبری گفت: بر اساس لایحه بودجه پنج دهک جامعه از دریافت یارانه ها حذف می شوند و این مسئله نه تنها فقر را در کشور برنمی دارد بلکه فقیر را نابود می کند. حاجی بابایی افزود: دولت به مجلس شورای اسلامی اعلام کند پولی که از حذف یارانه ها به دست می آورد کجا می خواهد خرج کند؟ وی گفت: دولت در لایحه بودجه یارانه ها را استانی کرده که به معنای در اختیار قرار دادن یارانه ها به دست استاندار و قلع و قمع یارانه بگیران است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در هدفمندی یارانه ها پول مردم را دادیم اما سهم تولید و 20 درصد مربوط به کارکنان مشخص نیست کجا رفت. حاجی بابایی گفت: در لایحه بودجه آمده است اگر کسی می خواهد یارانه بگیرد باید برود و در صف بایستد. وی افزود: چرا مصوبه ای که در آن قرار شد افرادی که سالانه بیش از 35 میلیون تومان درآمد دارند یارانه نگیرند اجرا نشد؟ حاجی بابایی گفت: ما که نمی خواهیم اقتصاد را رشد دهیم بلکه اقتصاد را برای مردم می خواهیم. وی افزود: محل هزینه 16 هزار میلیارد تومانی که از حذف یارانه بیش از 30 میلیون نفر از افراد جامعه به دست می آید در بودجه مشخص نیست و این مبلغ نیز کنار 50 هزار میلیارد تومانی که در بودجه نمی آید و در خزانه نیز نمی رود قرار می گیرد.

واکنش بانک خلق چین به افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا

به دنبال افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در آمریکا، بانک مرکزی چین برای اولین بار از ماه مارس سال جاری میلادی به بعد اقدام به افزایش ۵ نقطه واحدی نرخ بهره وام های کوتاه مدت و تسهیلات یک ساله میان مدت در این کشور کرد. بانک خلق چین این اقدام را بعنوان «واکنش عادی بازار» به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا توصیف کرد. همچنین افزایش نرخ بهره در چین حاکی از افزایش یکنواخت و ملایم در هزینه های وام دهی این کشور دارد؛ البته چین تلاش می کند تا بدون آسیب رساندن به رشد اقتصادی خود، خروج سرمایه از این کشور را محدود کند. بر پایه همین اساس یکی از تحلیلگران «بانک ارتباطات» چین در مصاحبه ای با رویترز گفت: افزایش نرخ بهره بانک چین برای تاثیر گذاشتن معنادار بسیار ناچیز است و در حقیقت بر روی هزینه های وام دهی تاثیر نمی گذارد و نواسانات در این سطح در بازاربین بانکی بسیار معمول است. به نقل از ایبِنا بر پایه این گزارش به دنبال افزایش نرخ بهره آمریکا، مرجع پولی هنگ کنگ هم نرخ بهره این کشور را افزایش داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۳
وقتی سفر در ایران جاذبه نداشته و موارد محدودیت زایی داشته باشد، سفر به خارج اجتناب ناپذیر است. برای جلوگیری از خروج ارز از کشور جاذبه های گردشگری در ایران از قبیل هتلینگ، حمل و نقل .... را ارتقاء دهید.
مسولین اگر بتواند اختلاس ها، ، قاچاق کالا و فرار سرمایه با این برنامه های غیرمسئولانه و عجولانه جلوگیری کند خیلی بیشتر از ارقام مسافرتی است که مبلغ ناچیزی است ولی پیامدهای توسعه ای خیلی عمیق و درازمدتی برای اینده کشور دارد که نوعی سرمایه گذاری است. همه جای دنیا ملت را تشویق به مسافرت میکنند تا افق دیدشان وکیفیت دیدشان فراختر شود همانگونه قران تاکید سیر و سفر کنید ... ادم متعجب است چه کارشناسانی در سازمان برنامه نشستند
اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگرند!!!! این حرف را باید سردر سازمان ملل با اب طلا بنویسند از اون حرفهاست
اگر ما مسافرت نرفتیم این صرفه جویی در ایران خرج می شود یا روانه کشور های دوست و برادر می شود ؟
میفرمایند سالی 9200000 هزار نفر میروند خارج میشو 9.2 میلیارد دلار
ورودی ها را چطور حساب میکنند؟؟؟
اقای نوبخت شما اون 50 تا ارگانی که وجود ندارند بهشون بودجه میدید رو قطع کنید حساب و کتابش رو به مردم بگید بعد بگید از این تعداد مسافرت ها چندتاش واسه مدیرها و خانوادهاشونه.
آقای شریعتمداری:
اگر برادران چینی سود و کارمزد های چند ده درصدی ناشی از دور زدن تحریم ها گیرشان نمیآمد مطمئن باشید حتی یک قدم هم برایتان بر نمیداشتند!
آقای رئیس سازمان برنامه و بودجه که فرمودید: "یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد" شما دولتی ها که عوارض خروج از کشور پرداخت نمی کنید که غم و غصه ای ندارید اگر راست می گوید حقوق های خود را نصف حق ماموریتها همه حذف استفاده از منابع دولتی را حذف گرفتن وام های کم بهره و پاداشهای کلان را حذف کنید بخش بزرگی از بودجه تامین می شود
وقتی گفته میشود ،ایران اکنون ،وابستگی کامل به چین ،وروسیه میباشد ،شاهد آن بیانات ،ونظرات وزیر صنعت ،وتجارت ،ومعدن ،ایران میباشد ؟ ،،
سلام
اقای نوبخت شما درست تجزیه و تحلیل خروج ارز ندارد مگر می شود جلوی خروج از کشور را گرفت و یا کاهش داد. بهر حال جاذبه ایی وجود دارد که مردم می روند. چرا شما چنین کاری را نمی کنید تا دنیا به سمت ما بیایند. تازه میگویند که در کشورهای دیگر برخورد درست نمی شود . ایا شما مراسم عاشورا را می توانید جلویش را بگیرید در ان زمان چقدر مردم خراج می شوند. برای مکه چقدر مردم خارج می شود.
اگر ان بالا نشستید توپ را در زمین مردم نیندازید بهر حال خروج حق ملت است . شما از توان خود استفاده کن وتورسیت به کشور وارد کن.
کشورهای که منابع زیر زمینی ندارند برای مسافرت مردم به خارج چکار میکنند برادر نوبخت جلوی خروج مردم را میشه تا حدودی کنترل کرد و علاج آن ورود گردشگر خارجی و تقویت بخش توریسم کشور و ساخت هتل های خوب هست آنکه به خارج میرود چرا میرود بعد از مدتی مردم به میزان مبلغ خروجی عادت میکنند مثل قضیه بنزین هست اوایل لیتری 1000تومان سخت بود بعدا عادی شد چرا ؟چون وقتی حمل و نقل ارزان و راحت نباشد همه ماشین میخرند
... اقتصادهای ایران و چین مکمل یکدیگر هستند...

یعنی تا این حد؟!!!!!!!!!!
خوب ارز مسافرتی ندهید و هزینه خروج هم نگیرید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان