بازدید 4600
دکتر محسن رضایی در جمع اساتيد و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع): اقتصاد ایران بدون یک نهضت اجتماعی – اقتصادی موفق و شکوفا نمی شود

اقتصاد باید کمترین نوسان را از تغيير دولت‌ها بگیرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجتماع دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) كه در قالب طرح آل یاسین برگزار شد، گفت: اقتصاد ایران بدون یک نهضت اجتماعی – اقتصادی موفق و شکوفا نمی‌شود و اقتصاد باید به عزمي عمومی تبديل شود.
کد خبر: ۷۵۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲ 15 December 2017

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجتماع دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) كه در قالب طرح آل یاسین برگزار شد، گفت: اقتصاد ایران بدون یک نهضت اجتماعی – اقتصادی موفق و شکوفا نمی‌شود و اقتصاد باید به عزمي عمومی تبديل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر روز جمعه،٢٤ آذرماه ٩٦ در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) كه در قالب مجمع آل یاسین برگزار شد، گفت: منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، محل منازعه دو قطب شرق و غرب عالم بوده و سرنوشت این منطقه را این دو قطب تعیین می‌کردند. روزگاري اتحاد جماهير شوروی و آمریکا کشورهای منطقه و سرنوشت آن‌ها را بین خود تقسیم کرده بودند. انقلاب اسلامی اولین پدیده‌ای بود که تن به هیچ‌یک از این دو قدرت نداد و شکافی در مرز بين آن دو به وجود آورد. جنگ تحميلي هشت‌ساله توافق دو قطب برای پر کردن این حفره بود. امام فرمودند که دست آمریکا از آستین شوروی بیرون آمد. نظام صدام عمیقاً وابسته به سلاح‌های شوروی بود. اولین کشتی با ما را این دو قدرت به‌طور هم‌زمان گرفتند و همه می‌گفتند که جنگ تحميلي بیست سال طول می‌کشد.

اقتصاد باید کمترین نوسان را از تغيير دولت‌ها بگیرد

 

دکتر محسن رضایی با اشاره به حادثه فروپاشی شوروی گفت: یکی از این دو قدرت از صحنه خارج شد و کشورهای وابسته به شوروی و کشورهای درون اتحاد جماهیر، آزاد شدند. با فروپاشی شوروی خلأ در منطقه به وجود آمد و آمریکایی‌ها آمدند تا با جنگ این خلأ را پر کنند. افغانستان، عراق و سوریه و لبنان از اهداف آمریکایی‌ها بود و می‌خواستند با تسلط بر اين منطقه، جمهوري اسلامي را از بين ببرند و به نوعی با روسیه همسایه شوند. با اين حال آمریکا نه تنها به پيشروي نائل نشد، بلكه عقب نشست و مشکلات جدی پیدا کرد. در عراق مسلمانان انقلابی سر کار آمدند. در افغانستان هم آمریکایی ها توفیقی نيافتند. آمریکایی ها عراق را از دست دادند؛ به طوري كه شیعیان در اين كشور مسلط شدند و عراق پایگاه جدیدی برای خیزش مسلمانان شد. هنگامي كه حوادث داعش رقم خورد، آمریکایی ها هم مخالف و هم موافق داعش بودند. آنها بدشان نمی آمد که نظام عراق سرنگون شود و امروز پس از آن كه جمهوری اسلامی توانسته است داعش را شکست دهد، کمربندی جديدي تشکیل شده که برای آمریکایی ها بسیار تلخ و ناگوار است. از اين رو ترامپ قطعا به دنبال راهکار جدیدی است. از سويي حوادث یمن، قدرت نفوذ ایران را بالا برده و عربستان و اسرائیل در محاصره دوستان ایران قرار گرفته اند.

دکتر محسن رضایی با اشاره به سیاست های خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران گفت: ترامپ می خواهد با طرح های جدید، فشارهای مضاعفی را بر ایران تحمیل کند و آمریکا و هم پيمانانش در چهارسال آینده فشارهای خود را شدت خواهند داد. کانون این آرایش جدید، اسرائیل، عربستان و آمریکاست و از بحث سعد حريري در لبنان تا نمايش موشکی دیروز و بحث های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهمترین نقطه اي که دشمنان ما روي آن دست گذاشته اند، اقتصاد ایران است؛ چرا كه در این مقوله ضعف داریم و همين موضوع آنها را به موفقیت امیدوار کرده است. بیش از ده سال است که مقام معظم رهبری براي سال ها عناوین اقتصادی انتخاب می کنند؛ زیرا دعوای اصلی در اقتصاد است. در مصاف امروز ما در منطقه، اقتصاد می تواند اقتدار ما را حفظ کند و یا خدای ناکرده دستاوردهای ما را از ما بگیرد.

اقتصاد ایران بدون یک نهضت اجتماعی – اقتصادی موفق و شکوفا نمی شود / اقتصاد ما باید کمترین نوسان و تغيير منفي را از تغيير دولت ها و مجالس بگیرد / اقتصاد باید یک عزم عمومی شود/ برخي به اشتباه وارد حكومت شده اندفرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به مزایای استفاده از فرصت های پدید آمده پس از شکست داعش گفت: در حال حاضر 40 درصد ساختمان ها در سوریه ویران شده و هزينه بازسازي زيادي را مي طلبد. ما امروز به راحتی می توانیم از طریق راه آهن به بنادر سوريه دسترسی پیدا کنیم و باید تولید، فناوری و معادن خود را فعال کنیم. عراق نفت فراوانی دارد که لازم است در مناقصات نفتی آنها برنده شویم. اگر نتوانیم از این فرصت ها استفاده کنیم، دیگران استفاده خواهند كرد. آمریکایی ها اقتصاد ما را می شناسند و امیدوارند ما را در داخل كشور از طریق اقتصاد زمین بزنند. اگر می خواهیم اقتدار خود را در منطقه حفظ کنیم و در داخل در مقابل تحریم ها پایداري كنيم، باید به اهميت مقوله اقتصاد توجه داشته باشيم.

استاد دانشگاه جامع امام حسین گفت: عده ای در داخل می خواهند با بحث های حاشیه ای، توجه ما را از اقتصاد دور کنند. جنگ ما جنگ اقتصادی است و با جوشش از درون قابل مدیریت است. اگر تحول اقتصادی را تسریع نکنیم، باید به مرزهای خود برگردیم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين پرسش كه اگر گفته شود دولت ها به فکر اقتصاد ملی نیستند، قابل پذیرش نیست اما به راستي چرا با وجود این همه متخصص موفق نمی شوند؟ افزود: اقتصاد ایران بدون یک نهضت اجتماعی – اقتصادی موفق و شکوفا نمی شود. مهمترین معیار، شاخص رشد اقتصادی است که در چهل سال بعد از انقلاب، تغییر معناداری نداشته است. رشد اقتصادی، مدیریت اقتصادی و بهره وری و نظم می خواهد و به آمدن این و رفتن آن مسؤول ربطی ندارد.

دکتر محسن رضایی با تأكيد بر لزوم برپایی یک نهضت اجتماعی – اقتصادی در جامعه گفت: جامعه ما باید آماده مجموعه اي از اتفاقات شود. زندگی مردم باید تغییر کند و تولید به جایگاه خود برسد. دولتمردان ما باید از روحیات تکنوکراتی خارج شوند. ما منابع مختلفی داریم و می توانیم با انرژی آزاد شده اجتماعی به شکوفایی اقتصادی برسیم.

دکتر محسن رضایی در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان دانشگاه امام صادق با اشاره به لزوم توجه به مسائل داخلی اقتصاد ایران گفت: اقتدار بیرونی ما و ضعف های داخلی ما یک کلید دارد و آن اقتصاد است و كليد اشتباهي فاقد كارايي است . نهضت اجتماعی – اقتصادی، یک نیاز واقعی است. اقتصاد باید به عزمي عمومی تبديل شود و به عنوان یک مبارزه و فعالیت انقلابی که ثروت ، تولید و اشتغال را در خود جا داده است، مورد توجه قرار گیرد. چینی ها دو هدف را برای خود تعیین کرده اند و می خواهند با اقتصاد خود تا هلند پیش بروند؛ به طوري كه از طریق اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی خود را دنبال می کنند. اقتصاد وسیله ای برای مبارزه است. باید بازارهای منطقه را با خنثی کردن تحریم های آمریکا دنبال و ریال خود را در منطقه مانند دلار فراگیر کنیم. بايد طریقت اقتصاد را از حالت کلاسیک خارج کنیم و مردم را به صحنه بیاوریم. بايد توزیع عادلانه ثروت را جدي بگيريم و فساد اداری و اقتصادی را كه يك مانع جدي از سر راه برداريم تا ضمن مبارزه با فساد آن هم به طور بی رحمانه، بتوانيم به شکوفایی اقتصادي بينديشيم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اشتباهات دولت ها در عرصه اقتصاد و همين طور بودجه تنظیم شده برای سال آینده گفت: برخی مسوولان ، اشتباهي در جایگاه مدیریت قرار گرفته اند. هر روز اتومبیل اقتصاد را به در و دیوار می کوبند. بودجه ای که تنظیم شده، چک کشیدن روی هوا است. مدیریت اقتصادی کشور به اشتباه به بعضی از این آقایان سپرده شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واقعیت اين است که هر کشوری باید روی پای خود راه برود. اقتصاد ما هم باید با روحیات، فرهنگ،مذهب و جغرافیای ما سازگار باشد. باید چنین مدلی را طراحی کرد. دولت متمرکز در قانون مشروطه نبود. رضاشاه همه چیز را در تهران مستقر کرد و کل نظام شهری ما را به هم ریخت. ساختار مبادلات ما را عوض کرد و ما بعد از انقلاب ساختار از قبل تعیین‌شده را ادامه دادیم. اقتصاد بومی و اسلامی به ما حکم می‌کند که اقتصاد را ایالتی کنیم و اجازه دهیم که شهرها و استان‌ها با هم رقابت کنند.در بند دوم سیاست‌های كلي اقتصاد مقاومتی آمده است که رقابت‌های استانی و منطقه‌ای بايد تقویت شود. این رقابت بدون اختیارات قابل‌دستیابی نیست. ما باید سیاست را از اقتصاد جدا کنیم و اقتصاد ما باید کمترین تأثیر را از تغيير دولت‌ها و مجالس بگیرد. با چنين اصلاحاتي، تولید فناوری و ثروت را در کشور خواهیم داشت. کانون این اصلاحات، دولت و مجلس است. مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌گذاری به رهبر معظم انقلاب مشورت می‌دهد و ايشان تصميم می‌گیرند و ابلاغ می‌فرمایند.بنابراين باید از بخش‌های اجرایی و تقنيني ، مطالبه گری کرد و خارج از مکانیزم های قانونی نمی‌توان عمل نمود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان