بازدید 2838

اخبار کوتاه جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته

ابراز خرسندی دبیرکل اوپک از رسیدن این سازمان به اهداف خود، چین در اندیشه گرفتن جای توتال در ایران، و محکومیت وزیر سابق توسعه اقتصادی روسیه به جرم دریافت رشوه نفتی مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته بود.
کد خبر: ۷۵۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 16 December 2017

ابراز خرسندی دبیرکل اوپک از رسیدن این سازمان به اهداف خود، چین در اندیشه گرفتن جای توتال در ایران، و محکومیت وزیر سابق توسعه اقتصادی روسیه به جرم دریافت رشوه نفتی مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش ایرنا و به نقل از بلومبرگ، «محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک گفت: این سازمان به هدف خود برای بازگرداندن ثبات و توازن به بازار نفت نزدیک شده است و روند کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام به دنبال تمدید توافق کاهش عرضه، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: حجم مازاد ذخیره‌سازی‌ها شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان به 130 میلیون بشکه رسیده است، در حالی که دبیرخانه اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود، این رقم را حدود 154 میلیون بشکه برآورد کرده بود.
دبیرکل اوپک گفت: ما شاهد بازگشت ثبات به بازارهای جهانی نفت خام هستیم، موضوعی که سال‌ها از آن دور مانده بودیم.

وی ادامه داد: بنیادهای بازار نفت در چند سال اخیر تا به این اندازه قوی نبوده‌اند، اقتصاد جهان و بنیادهای بازار نفت، برای نخستین بار در سال‌های اخیر در حال حرکت در مسیری درست است.

**چین در اندیشه گرفتن جای توتال در ایران

به گزارش رویترز، شرکت ملی نفت چین «سی. ان. پی. سی» قصد دارد در صورت خروج توتال از پروژه گازی ایران، جای این شرکت فرانسوی را بگیرد.

توتال برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی، قرارداد یک میلیارد دلاری با ایران امضا کرد که در این قرارداد، به سی. ان. پی. سی اجازه داده شد در صورت کناره گیری توتال، جای این شرکت را بگیرد.

**صدور نفت ایران به کره جنوبی 25 درصد کاهش یافت

به گزارش رویترز، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه نوامبر به دلیل مشکلات ایران در تولید، به پایین ترین رقم از ماه ژوئن یعنی به حدود 1 میلیون و 300 هزار تن معادل 316 هزار و 575 بشکه در روز رسید که این میزان، 25.2 درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش و 21.6 درصد کمتر از ماه اکتبر است.

بر اساس این گزارش، میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در 11 ماه نخست امسال با جهش 36.5 درصدی، به حدود 17 میلیون تن، معادل 372 هزار و 890 بشکه در روز رسید، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 12 میلیون و 450 هزار تن بود.

**فروش نفت ایران به هند به نصف رسید

به گزارش رویترز، آمار رفت و آمد تانکرها نشان می دهد که پالایشگاه های هندی در ماه نوامبر، به اندازه نصف ماه پیش از آن، از ایران نفت وارد کرده اند.

آنها در اعتراض به تصمیم ایران در خصوص عدم واگذاری امتیاز میدان گازی «فرزاد ب» به شرکت های هندی، میزان خرید خود را از تهران به پایین ترین رقم 21 ماه گذشته رسانده اند.

هند، سومین مشتری بزرگ نفت ایران در ماه گذشته میلادی حدود 266 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرد که نسبت به ماه اکتبر کاهشی 43 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال 2016 افت 55 درصدی را نشان می دهد.

عراق همچنان بزرگترین تامین کننده نفت هند است و عربستان در رتبه دوم قرار دارد.

آمارها حاکی است، در بازه زمانی آوریل تا نوامبر، یعنی 8 ماه نخست سال مالی جاری در هند، این کشور 19 درصد خرید نفت خود را از ایران کاهش داده و به حدود 427 هزار بشکه در روز رسانده است، اما خرید نفت هند از ایران در ماه دسامبر احتمالا افزایش خواهد یافت، زیرا نفتکش ها در حال حمل حدود 4 میلیون بشکه نفت از بنادر ایران به سمت سواحل هند هستند.

**کاهش تولید نفت ایران برای دومین ماه متوالی

اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد که میزان تولید نفت ایران در ماه نوامبر با 2 هزار و 200 بشکه کاهش نسبت به ماه پیش از آن، به 3 میلیون و 810 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این دومین کاهش متوالی ماهانه تولید نفت ایران است.

آمارهای اوپک نشان می دهد که سومین تولیدکننده بزرگ این سازمان به سقف تولید تعیین شده از سوی اوپک پایبند بوده است.

بر اساس توافق کاهش تولید، ایران موظف شده است تولید خود را در سطح حدود 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز حفظ کند.

**محکومیت وزیر سابق توسعه اقتصادی روسیه به جرم دریافت رشوه نفتی

به گزارش رویترز، دادگاه مسکو، «الکسی اولیوکایف» وزیر پیشین توسعه اقتصادی روسیه را به اتهام دریافت دو میلیارد دلار رشوه به 8 سال زندان با تدابیر امنیتی شدید محکوم کرد.

اولیوکایف که روز 25 آبان 95 دستگیر شد، از ایگور سچین رئیس شرکت روسنفت به عنوان پاداش برای تایید معامله خرید سهام شرکت روسی باشنفت، دو میلیون دلار باج خواهی کرده بود.

نماینده دادستانی روسیه نیز تقاضای10 سال حبس و پرداخت 500 میلیون روبل (حدود 8.5 میلیون دلار) جریمه کرد. با تشکیل دادگاهی وی به هشت سال حبس و پرداخت 130 میلیون روبل (2.2 میلیون دلار) محکوم شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل