بازدید 14129
بررسی ادعاهای نیکی هیلی علیه ایران از لحاظ حقوقی؛

به خاطر برچسب «ساخت ایران»، اول‌ از همه آمریکا را مجازات کنید!

در حالی‌ که نیکی هیلی اخیراً در مقابل دوربین رسانه‌ها، اقدام به متهم کردن ایران در رابطه با حملات موشکی اخیر حوثی‌ها به عربستان سعودی کرد، یکی از سؤالات اصلی تحلیلگران سیاست داخلی در آمریکا این است که چرا وزارت دفاع و سفیر این کشور در سازمان ملل متحد، اقدام به پشتیبانی سیاسی و نظامی از جنگ خونین عربستان علیه یمن می‌کنند؟
کد خبر: ۷۵۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 18 December 2017

در حالی‌ که نیکی هیلی اخیراً در مقابل دوربین رسانه‌ها، اقدام به متهم کردن ایران در رابطه با حملات موشکی اخیر حوثی‌ها به عربستان سعودی کرد، یکی از سؤالات اصلی تحلیلگران سیاست داخلی در آمریکا این است که چرا وزارت دفاع و سفیر این کشور در سازمان ملل متحد، اقدام به پشتیبانی سیاسی و نظامی از جنگ خونین عربستان علیه یمن می‌کنند؟

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، «انریکو کاریش» تحلیلگر مسائل ژئوپولتیک و متخصص حقوق بین‌الملل طی یادداشتی، ادعاهای نیکی هیلی علیه ایران را «مضحک» خطاب کرده و سخنان وی علیه ایران را به باد انتقاد گرفته است.

هیلی در کنفرانس خبری که در روز 14 دسامبر برگزار کرد، با نمایش بقایای موشک شلیک‌شده از سوی انصارالله به سمت عربستان، مدعی شد، این موشک ساخت ایران است، یا با کمک ایران توسط حوثی‌ها ساخته‌شده و این مسأله به ایالات‌متحده کمک خواهد کرد تا دست به ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای عقب راندن ایران از مواضع و رفتارهای فعلی خود بزند؛ اما به گفته کاریش، آنچه وی «رفتار بی‌قانون» ایران خطاب کرده، بارها و بارها از سوی متخصصان تحریم در سازمان ملل متحد ارزیابی ‌شده و نتایج این ارزیابی در اختیار وی و دولت آمریکا نیز قرار دارد.

بر خلاف ادعاهای هیلی، آنچه ایران در حال انجام آن است، هیچ ‌یک از قطعنامه‌ها یا تحریم‌های سازمان ملل را نقض نمی‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر خود ـ برای دهمین بار از زمان قطعنامه 2231 – تأکید کرده است، ایران از متن و روح توافق هسته‌ای (برجام) پیروی کرده و هیچ تخطی در این زمینه نداشته است.

به خاطر برچسب «ساخت ایران»، اول‌ازهمه آمریکا را مجازات کنید!

همچنین متخصصان امور تحریم در خصوص جنگ یمن بارها گزارش داده‌اند، هیچ نشانی از تخطی از تحریم‌های تسلیحاتی وضع‌شده بر یمن از سوی مقامات ایرانی دیده نشده است. در حالی ‌که بازرسان سازمان ملل متحد تسلیحات و مهمات گوناگونی را از کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران در جنگ یمن مشاهده کرده‌اند، ولی هیچ‌ یک شواهدی از این‌که ایران یا نایبان ایران در صدور تسلیحات به یمن دست داشته باشند، به دست نیاورده‌اند.

اگر نیکی هیلی نگاهی گذرا به این گزارش‌های متعدد انداخته بود، می‌توانست درک بهتری از رفتار «بی‌قانون» داشته باشد. با این ‌حال، بار دیگر می بینیم، نیکی هیلی و متخصصان اطلاعاتی آمریکا، دست‌به‌کار شده‌اند تا تار عنکبوتی اطلاعاتی درست کنند تا به این وسیله مقدمات مجازات ایران را فراهم کنند.

چندی قبل، وزارت دفاع ایالات‌متحده در گزارشی گفت: مستندات شفاف و مشخصی وجود دارد که بر اساس آن‌ها ایران به‌واسطه صدور سلاح، صلح و ثبات در منطقه را بر هم زده و به خشونت‌ها در خاورمیانه دامن می زند. اشاره این گزارش به بقایای یک پهپاد سقوط کرده، یک راکت ضدتانک و دو موشک «قائم» بود. این دو موشک در 24 جولای به یک تأسیسات نفتی عربستان و در 5 نوامبر به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در نزدیکی ریاض برخورد کرد. متخصصان وزارت دفاع آمریکا، هیچ شواهدی از این امر به دست ندادند که چگونه این تسلیحات به دست حوثی‌ها در یمن رسیده است.

در واقع صرف‌نظر از اینکه چه کسی این تسلیحات را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است، میان آمریکا و عربستان بر سر این‌که چه کسی آن‌ها را شلیک کرده، نیز اختلاف‌نظر است. عادل الجبیر در مصاحبه با سی ان ان بیان کرده بود: ما شلیک این موشک را اقدام جنگی تلقی می‌کنیم. ایران نمی‌تواند به سمت شهرهای عربستان موشک شلیک کند و توقع داشته باشد که ما کاری نکنیم.

در حالی ‌که عربستان ظاهراً بر این باور است که ایران این موشک را شلیک کرده، باور آمریکا چیز دیگری است و آن را اقدام انصارالله می‌داند. در حقوق بین‌الملل تفاوت میان این دو مسأله بسیار است. اگر شواهدی در میان بود که نیروی نظامی ایران در 5 نوامبر اقدام به شلیک این موشک کرده است، این مسأله یک اقدام جنگی بود؛ اما هیچ‌کسی حتی نزدیک این مسأله هم نشد که بتواند شواهدی از آن به دست دهد.

اما اگر این موشک با امضای حوثی‌ها شلیک ‌شده باشد، این اقدام متقابل، دقیقاً در متن حقوق بین‌الملل جنگی قرار دارد. این موشک‌ها پاسخی به یک دهه خشونت‌های فرامرزی – که ریشه در خشونت‌های عربستان علیه شیعیان حوثی دارد – بوده است. جنگ زمانی آغاز شد که نایبان عربستان در یمن کنترل اوضاع را از دست دادند و منجر به آن شد که ائتلاف عربستان اقدام به بمباران چشم‌بسته مناطق تحت کنترل حوثی‌ها کند.

حتی اقدام عربستان منجر به باز شدن دروازه‌های یمن به‌سوی القاعده و داعش شد. همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن بارها از سوی سازمان ملل متهم به نقض مقررات بین‌المللی جنگ و نقض تحریم‌های تسلیحاتی در یمن و مهم‌تر از همه نقض حقوق بشردوستانه شده‌اند. بااین‌حال جنگ قرون‌وسطایی عربستان علیه یمن بارها و بارها بدون در نظر گرفتن این مسائل همه تلاش‌های سازمان ملل برای به دست دادن راهکاری مسالمت‌آمیز در یمن را ناکام گذاشته است. عربستان سعودی با متهم کردن ایران به این مسأله که از حوثی‌ها در یمن حمایت کرده و حوثی‌ها نایبان ایران در یمن هستند، همه تخطی‌های خود از حقوق بین‌المللی را توجیه می‌کند!

نیکی هیلی همچنین در کنار عربستان ایستاده و در کنفرانس خبری خود بیان کرده بود که برخی از موشک‌های شلیک‌شده به عربستان حتی در نقاطی از بدنه خود برچسب «ساخت ایران» دارند! تنها برای این‌که جو علیه ایران را شدیدتر کند که البته چنین چیزی بی‌معناست.

قوانین سازمان ملل متحد بر این اساس است که در درگیری‌های نظامی این‌گونه شرکت سازنده تسلیحات یا کشور سازنده تسلیحات متوجه مجازات نخواهد بود. بازرسان سازمان ملل نیازمند مستندات دقیق از تجارت اسلحه هستند که هرچند با سازنده تسلیحات آغاز می‌شود، به‌واسطه انتقال و تأمین‌کننده مالی و در آخر کار به استفاده‌کننده از آن ختم می‌شود. اگر قرار بر آن بود که در تعارضات مسلحانه سازنده تسلیحات مورد مجازات قرار بگیرند، اول ‌از همه ایالات‌متحده باید به خاطر استفاده از تسلیحاتش در یمن و «رفتار بی‌قانون» خود مجازات می‌شد.

برچسب‌های «سخت ایران» بر موشک‌های شلیک‌شده به عربستان برای نشان دادن کشور سازنده آن‌ها و مجازات آن بسیار بی‌معناست، زیرا بسیاری از تسلیحات دیگر استفاده‌شده در جنگ یمن نیز برچسب ساخت سایر کشورها را دارد و همچنین بسیاری از این تسلیحات قبل از شروع جنگ و تحریم تسلیحاتی از طریق تسخیر زاغه‌های مهمات ارتش یمن به دست طرف‌های درگیر افتاده است.

بازرسان سازمان ملل متحد گزارش‌های متعددی از توقیف و بازرسی کشتی‌های در حال حرکت به سمت یمن از سوی مقامات بین‌المللی و حتی آمریکایی ارائه کرده‌اند که نتیجه همه آن‌ها روشن است: از میان همه پنج کشتی توقیف‌شده از سال 2015 هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط این کشتی‌ها با ایران و مقامات ایرانی یافته نشده است.

آنچه در این کشتی‌های یافته شده بود عبارت‌اند از؛

رایفل های 5478 AK-47، تسلیحات خودکار 55 PKM، 64 اسنایپر، 21 فقره تسلیحات سنگین خودکار، 300 راکت انداز قابل‌حمل، 20 خمپاره‌انداز 60 میلی‌متری، 56 راکت ضدتانک تیفون و 28 راکت هدایت‌شونده ضدتانک.

در این میان حتی یک عدد موشک قائم نیز یافته نشده است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
اقا جواب های و هوی هست عربستان به مجلس و مقبره امام حمله کرد ما هم با موشک ریاض رو زدیم هر دو هم غیر مستقیم بوده!!! این دیگه دعوا نداره الان عربستان فهمید اگر حمله تروریستی بکنه موشک به جاهای حساس تر و به تعداد بیشتر شلیک میشه!!!
عین همین دلایل را من برای اولین خبر در مورد پرتاب موشکها از یمن به عربستان را کامنت گذاشتم وتابناک هم چاپش کرد
علت حساسیتشون بخاطر اینه که یه موشک خورده،،وقتی چل پنجاه تا بخوره تو ریاض حساسیتشو از دست میده همون طور که حساسیت یمن از دست رفته و هیچکی بداد این بدبخت ها نمیرسه
بهترین را پاسخ به ادعاهای آمریکا و عربستان را باید از دهان سخنگوی حوثی ها شنید
لوگوي ساخت ايران چه حالي داده به فضاي مجلسشون
این مهم نیست که ایران به خاطر منافع منطقه ای به چه کشورهایی کمک تسلیحاتی میکنه یا نه
مهم اینکه اولا مردم در کشور راضی و توجیه باشن که این در جهت منافع بلند مدت مملکته و ثانیا نتیجه این هزینه ها رو در ارتقاء امنیت و سطح رفاهشون ببینن نه اینکه تو عراق و سوریه ما هزینه کنیم بعد اجناس امریکایی و عربستانی بازارو تسخیر کرده باشن
مگر نمیشود ،آرم روی موشک را جعلی حک نمود ؟ آیا اینکار برای امریکایی سخت است؟ اما چرا بعضی از مسولین ،غیر منتخبی مردم ،اصرار دارند نقش ایران در یمن را پر رنک نمایان کنند جای سوال دارد؟‌اینمه گفته شود من قهرمان هستم ،قهرمانی نمی آورد ؟‌قهرمان ملی ایران ،کسی میباشد که اکنون ریشهٔ فساد را در کشور بخشکاند،وفقر را ریشه کن نماید ،وحداقل رفاه سال های دهه،شصت را به مردم برگرداند ؟ آری این قهرمانی است ،
لطفا مردم رو حداقل برای همچین موقعهایی نگه دارین .
2
چه ربطی داره. ایران موشک تولید میکنه. میخواد به یمن بفروشه. به امریکا یا کشور دیگه ربطی داره؟
مگر فروش تسلیحات از یک کشور به یک کشور دیگر ممنوعه؟ اگر ممنوعه که امریکا بزرگترین فروشنده تسلیحات نظامی هستش
ایزان اگر بتواند پای ائتلاف ضد داعش در سوریه یعنی روسیه و ترکیه را به یمن باز کند، کاری بس بزرگ انجام داده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل