بازدید 10750
راهنمای جامع فساد، بخش نخست؛

شیوه های مشروعیت بخشی به فساد را بیاموزیم!

پیش از هرگونه اقدام برای انجام فساد، باید در نظر داشته باشید، هر لحظه ممکن است این فساد علنی شود و به همین دلیل باید بکوشید پاسخ‌هایی برای توجیه داشته باشید. این پاسخ‌ها کمک می‌کند با وجدان راحت‌تر به سوءاستفاده از موقعیت دست بزنید و بنابراین، پیش‌نیاز ورود به این فضا، برخورداری یک عقبه فکری مشخص است!
کد خبر: ۷۵۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ 18 December 2017

«تابناک» ـ مهدی خرم دل؛ اگر فساد را به معنی سوءاستفاده از قدرت عمومی برای منافع خصوصی تلقی کنیم، می‌توان نگاهی وسیع‌تر به فساد داشت؛ فسادی که در همه ابعاد کم و بیش وجود دارد اما به طور عمده با انگیز‌های نهایی اقتصادی و غرایض جنسی رخ می‌دهد؛ بنابراین، عمده مفاسد در این بستر قابل بررسی است.

در این مجموعه چند قسمتی کوشیده می‌شود تا راهنمای جامعی برای فساد عرضه شود؛ راهنمایی که نه در پی تأیید یا رد وقوع این مفاسد در گذشته، حال یا آینده است و نه در پی بیان برخی ناگفته‌ها، بلکه صرفاً یک راهنما برای کشف مفرهایی است که به وقوع فساد منجر می‌شود.

از این منظر، این مجموعه شکل راهنما به خود گرفته ‌است؛ آنچنان که انگار در حال فراگیری انجام فساد در عرصه‌های مختلف و به شیوه‌های مختلف هستید؛ اما در عمل یک راهنما برای مقابله با مفاسد به شمار می‌رود و بسیاری از روش‌ها و گریزگاه‌هایی که ممکن است در مسیر وقوع فساد رخ دهد را برمی‌شمارد. این راهنما مشخصاً مرتبط با ایران نیست و در موارد متعددی، امکان وقوع در دیگر کشورها را نیز دارد و یک راهنمای بین المللی برای وقوع فساد محسوب می‌شود.

در بخش نخست به فلسفه فساد از منظر مفسدین، نحوه توجیه مفاسد در صورت کشف و چگونگی تلاش برای مشروعیت بخشی به فساد می‌پردازیم، چون پیش از هرگونه اقدام برای انجام فساد، باید در نظر داشته باشید، هر لحظه ممکن است این فساد علنی شود و به همین دلیل باید بکوشید پاسخ‌هایی برای توجیه داشته باشید. این پاسخ‌ها کمک می‌کند با وجدان راحت‌تر به سوءاستفاده از موقعیت دست بزنید و بنابراین پیش‌نیاز ورود به این فضا، برخورداری یک عقبه فکری مشخص است!

ایستاده روی دیوار بلند انکار

اگر سری به دادگاه‌ها بزنید با سارقانی روبه رو می‌شوید که در حین دزدی در خانه مردم دستگیر شده‌اند؛ اما سرقت را حاشا می‌کنند! بنابراین حتی اگر اسناد انکارناشدنی و شواهد خدشه ناپذیر از مفاسدتان را مشاهده کردید، می‌توانید از جعلی بودنش سخن بگویید. اگر اصالت اسناد تأیید شد، بر دقیق نبودنش اصرار بورزید و اگر دقتش تأیید شد، بر غرض ورزی تنظیم کنندگان اسناد و پرونده سازی تأکید کنید.

دیوار حاشا بلند است و می‌توانید پیاپی منکر همه اتهامات شوید و تنها زمانی که راهی برای گریز نبود و از هر سو محکوم بودید، بخشی از آنچه رخ داده را بپذیرید و کلیت ماجرا را حاصل یک عملیات ویژه برای تخریبتان قلمداد کنید. می‌توانید این تخریب را حاصل عملیات رقبایتان تلقی کنید و با شکل دادن به یک دشمن فرضی، آنچه درباره فسادتان مطرح شد را نتیجه پرونده سازی دشمنانتان بخوانید و خود، در مقام طلبکار ظاهر شوید.

قاعده خدمت

«به نظام خدمت می‌کنیم»؛ این دندان‌شکن‌ترین پاسخی است که می‌توانید به بازرسان و مأموران بدهید و در بسیاری از موارد حتی خود را در مقام طلبکاری قرار دهید که به او ظلم و با آبرویش بازی شده است. چنین پاسخی زمانی کارکرد دارد که مفاسد به وقوع پیوسته توسط شما، برای کشور منافعی نیز داشته و یک بعد از این مفاسد نیز جنبه بین المللی داشته است.

به عنوان نمونه اگر همچون بابک زنجانی مورد اعتماد قرار گرفته‌اید، بخشی از پول مملکت را برده‌اید و حالا حاضر به پس دادن سرمایه مردم ایران نیستید. شما در مقطعی که نفت ایران تحریم بوده، اقداماتی انجام داده‌اید، بنابراین برخورد سخت با شما اساساً قابل توجیه نیست و باید به شما سال‌های متمادی برای تسویه دیون زمان بدهند.

در فقره‌ای دیگر تصور کنید که شما رئیس یک فدراسیون ورزشی هستید که شماری از ورزشکاران‌تان با تکیه بر تقلب (دوپینگ، صغر سنی از طریق مخدوش کردن اسناد هویتی، تطمیع داور و بازیکن حریف) قهرمان مسابقات بین المللی، قاره‌ای یا جهانی شده‌اند و یکباره بر اثر یک حادثه، ابعاد فاجعه کشف می‌شود و اسناد متقنی حکایت از اطلاع و مشارکت شما به عنوان رئیس فدراسیون، مربی تیم ملی و... در این فساد دارد. شما ممکن است حتی مجبور به پرداخت رشوه چندصدهزاری دلاری به رئیس قمارباز فدراسیون جهانی شده باشید اما همه اینها توجیه دارد.

در چنین شرایطی به هیچ عنوان کوتاه نیایید. شما برای کشور و مردم مدال و افتخار به دست آورده‌اید و همه این اقدامات غیراخلاقی را نه برای کسب پاداش و حفظ موقعیت، بلکه صرفاً برای سربلندی و آبروداری مردم ایران انجام داده‌اید و اکنون نیز باید کوشیده شود این غائله ختم به خیر شود، چون اکنون بیش از آنکه اعتبار و منافع شخصی شما درگیر باشد، منافع ایران درگیر است!

همه این کار را می‌کنند!

قاعده عمومیت بخشیدن به فساد، یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای توجیه است. برای نمونه اشاره شده، می‌توانید بگویید همه کشورها از بازیکن صغرسنی یا همه کشورها برای پوشش دوپینگ از آزمایشگاه‌های سیاه اروپای شرقی استفاده می‌کنند! تاکنون واژه «آزمایشگاه‌های سیاه» را در مقوله دوپینگ نشنیده‌اید؟ طبیعی است!

اگر کارمند یک اداره مثل شهرداری هستید و با ارباب رجوع رودرو می‌شوید، می‌توانید چشم پوشی بر یک تخلف در احداث ساختمان یا تسریع و رسیدگی بدون نوبت یک پرونده با اخذ رشوه را با همین توجیه پوشش دهید. اگر بازرسی سراغ‌تان آمد یا دامی برای گرفتار کردن‌ شما پهن شده بود که در آن افتاده‌اید، می‌توانید کل اطرافیان و همکاران را بفروشید و بگویید: «همه این کار را می‌کنند. اگر می‌خواهید برخورد کنید، باید با کل اداره یا سازمان برخورد کنید!»

قاعده عمومیت بخشیدن به فساد، برای هر عرصه‌ای و در هر ابعادی کارکرد دارد؛ از فروشنده‌ای که کم فروشی می‌کند، تا راننده تاکسی که یک باره تصمیم می‌گیرد از مسافران کرایه‌ای بیش از حد بگیرد و هر مسافری اعتراض نکرد، مابقی کرایه را پرداخت نکند؛ بنابراین، تصور اینکه فساد به دیوان سالاری ختم می‌شود، یک خطای راهبردی است. فساد از آنچه تصور می‌کنید به شما نزدیک‌تر است!

اجتناب ناپذیر است

در کنار تکنیک عمومیت بخشی فساد، می‌توانید وقوع فساد را اجتناب ناپذیر بخوانید. به عنوان مثال اگر در دوره‌ای رقمی چند میلیارد تومانی را به اشخاصی پرداخت کردید، تا به جای صدور حکم تخریب یک یا چند طبقه اضافه و غیرمجاز یک ساختمان، پرونده به کمیسیون ماده صد برود و مشکل با جریمه برطرف شود، با همین قاعده می‌توانید همه چیز را توجیه کنید.

با افشای این نوع رشوه‌ها که البته در ایران وجود ندارد، بگویید اساساً در سازمان‌هایی چون شهرداری کار بدون پرداخت پول چای راه نمی‌افتد! اجتناب ناپذیر بودنِ فساد، یکی از مهم ترین توجیهاتی است که همواره مطرح می‌شود و به خصوص آنکه پیشنهاد فساد را مطرح می‌کند، از این توجیه غافل نمی‌شود، بنابراین به سادگی از کنار چنین توجیهی نگذرید.

آخرین گلوله سلاح توجیه

وقتی هیچ راهی برای عبور از بحران نیافتید، به آخرین گلوله سلاح توجیه پناه ببرید. اشک بریزید و بگویید که از سر «نیاز» و احتیاج مجبور به درگیری در مفاسد شده‌اید. اگر مفاسد اقتصادی بود، از هزینه‌های بالای زندگی نظیر هزینه مدرسه فرزندان تان بگویید و کوشش کنید خانواده تان را به خانواده بازرس پیوند بزنید و با این پیوند عاطفی، مأمور را با خود همراه کنید.

از گریه کردن و حتی دروغ گفتن درباره وخامت حال بستگان تان و وضعیت بحرانی مالی تان پرهیز نکنید. اکنون دیگر چیزی برای از دست دادن ندارید، بنابراین از هر ابزاری استفاده کنید! از آنچه انجام می‌دهید، ناراحت نباشید. شما می‌توانید به سرعت چهره تان را ترمیم کنید و حتی به موقعیتی بهتر از گذشته بازگردید و شما خود می‌دانید موقعیت بهتر چه منافعی دارد؛ بنابراین برای بستن پرونده فسادتان و هموار کردن مسیر پست بعدی، از خساست پرهیز کنید و تا جایی که می‌توانید، هزینه کنید! البته هیچ کدام از اتفاقات در ایران رخ نمی‌دهد اما شما می‌توانید اولین نفر باشید!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۰
عالی عالی.اینهمه سال این نویسنده ها را کجا قایم کرده بودی؟مدتیه واقعا احساس میکنم تابناک زبان من نوعی شده.مدتیه نیاز نمیبینم برای پیگیری اخبار صحیح برم سراغ بیبیسی.مدتیه احساس میکنم نویسندهای تابناک از خود مردمن.مدتیه مقالاتی مینویسی که انعکاس دردهای جامعه برای مسئولین خوش خیالِ محاصره شده توسط عده ای پاچه خواره.امیدوارم مسئولین هم اگر به اینده کشور که نه، اینده خود وفرزندانشون اهمیت میدن قبل از اینکه بیشتر از اینها دیر بشه دردها رو بگوش جان بشنون وجدا دنبال درمان باشن.
پاسخ ها
امید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
یه چایی نبات بخور داداش....
خیلی ،حالب ،هیچکدام در ایران اتفاغ،،،ق،، نه ،، میافت تتد ،، مثلا میپرسند حالت خوب است ،بگو آری اما شما باور نکن ؟ نقطهٔ آغازین فساد ،دروغ گفتن است ،و بدنبال آن قسم خوردن ،،و.....
ثروت که زیاد باشه همین دیگه...
یه نمونه دیگه اینکه میتونیم بگیم از مقام بالاتر مجوز داشتیم که این پول ها رو بگیریم. مقام بالاتر میتونه مسئول یه بخش تو اداره باشه یا یک معاون یا مدیر یا وزیر یا رییس یه قوه یا حتی بالاتر و بالاتر و بالاتر. اینطوری هم سرنوشت خودمون رو به سرنوشت اون مقام بالاتر گره میزنیم هم اون بازرس یا منتقد دهنش تا ابد گل گرفته میشه.
تکنیک بسیار جالبیه و امتحان خودش رو هم پس داده. صد در صد تضمینی برای همه علاقمندان به اختلاس و فساد مالی.
یک راه دیگه هم داره . بخش کوچکی از اون پول را صرف تیمهافوتبال مطرح و پرطرفدار کنید تا محبوبیت کسب کنید . بخشی از ان را هم خرج هیاتها و مراسم دینی مذهبی بکنید . دیگر هیچ کس جرات سوال کردن از شما را ندارد.
من با دقت خوندم بلکه یاد بگیرم اما... راستش این چیزا تو خونم نیست و فکر که می کنم می بینم یک گور یک در دو، ارزش این چیزا رو نداره...
تابناک!
دارم به این نتیجه می رسم که مبادا تو را یکی از سوپاپ هایِ اطمینان نظام کردند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
شایدم به دست تابناک دارن فساد را عادی سازی و جزو غیر قابل انکار و حذف نشدنی زندگی مان میکنند
تا زمانی که تبعیض ویا نظارت دقیق وبرخوردی با فساد نشود این سناریو ادامه خواهد داشت یعتی اگر اولین متهم به فساد را درنماز جمعه شلاق میزدند مطمئن باشید هیچکس جرائت نمیکرد دیگر اختلاس ویا دزدی کند. .
قبلا این روشها را از مسئولین نظام یاد گرفته ایم.
این روشها سوخته و کاربردی ندارند.
از آنها بخواهید روشهای جدید را قبل از اجرا بازگو گنند.
ابزارقراردادن مقدسات برای بستن دهانها وبرخورد باافشاکنندگان وبهانه قراردادن امنیت ملی برای فرارازنظارت بهترین ومؤثرترین وسیله برای فساداست هم برای قدرت وهم ثروت
دشمن. ابزار نخ نما ولی هنوزکارآمد.فسادمیکنیم وبه جان آمریکادعامیکنیم که همیشه دشمن بماند تا دکان مابرقرارباشد
درسهای خوبی یادمیدید هم در موردمواد مخدر که نوعی تبلیغه هم برای توجیه فسادسیستماتیک که مثل سرطان ایران رو فراگرفته واما راه حلتون چیه باز شرکت درانتخابات یا تحریم انتخابات .بهتره به جای همزبانی بامردم راه چاره وعلاج روارایه بدی
میگیم چرافساد سیستمی هست؟ میگن دشمن نفوذ کرده میخوادمردموبی اعتمادکنه.
میگیم چرا کتسرت قانونی رو لغو میکنید؟ میگن دشمن میخواد نفوذفرهنگی کنه تا بگن شمااگه حرف زدین حرف دشمنومیزنید
میگیم قاچاق؟ میگن دشمن میخواداقتصادمارو خراب کنه( نقل از آقای منتظری دادستان)
خلاصه دشمن خیلی کاربرد داره.
متن زیبایی بود
گریه کنم یا بخندم
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
درکشوری که هرچقدرهم که شما متخصص وکاربلد ودرست باشید برای ورود به هر عرصه‌ای باید ثابت کنید نماز جمعه وراه پیمائی شرکت میکنید واگر حتی مخالف نیستید وفاداریتان را به عده‌ای باید نشان دهید افراد بسیاری خانه نشین وافراد متظاهر جایگزین میشوند.مگر چه تعداد متخصص بااین شرایط وجوددارد.
متاسفانه قبح فساد از بین رفته است و هر کسی به اندازه توانش ، خلاف میکند . بطور مثال یک بازیکن بیش از یک میلیارد تومان پولی که می بایستی به تیمی که ترک کرده است ، میداده تا موضوع فیصله پیدا کند . با آن پول برای خودش خانه میخرد و برای خودش و تیمش و کشورش مشکل پدید میآورد و فکر کنم چون مبلغ کلاهبرداری کم بوده و طرف معروف هم هست مدعی العمومی وجود ندارد و متهم راست راست در جامعه راه میرود و چیزی بنام خجالت وجود ندارد .
تابناک اخیرا رسانه ملی شده اید تورو بخدا نترسید مملکت را فساد وترس و مداحی و غدر فراگرفته به امام حسین ع اقتداکنید الموت اولی من رکوب العار
ایران ، بهشت دزدان
در مورد فاسدان درون حکومت باید گفت این دغل دوستان که می بینی /مگسانند گرد شیرینی
درسهای جالبی بود اما با روحیات من سازگار نیست علامه امینی فرمودند قدرت فساد می اورد قدرتمندان را باید نظارت کرد و حسابرسی نمود که بودجه را کجا هزینه کرده است ترفندهای جالبی بود اما دیر به اطلاع من رساندید
تابناک زده سیم اخر فکر کنم دو تابعیتی باشه میانگین ازادی اطلاعات را برده بالا
به نظرم واسه کسی که به افتخار فساد نایل نشده جرم انگاری شود تا فساد ریشه کن شود امتحانش مجانیه در ایران این جواب میده از ما گفتن بود
این روشها قدیمی شده
ژن خوب و آی کیو بالا جواب میده
اکثریت از فساد باخبر هستند ولی شما باانتشار این فساد موجب نشر آن شدید
اگر کسی که روش های فوق نمیدانست بااموزش شما وبکار بردن انها توسط خاطی شمادر جرم اوشربک هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
دوغتو بخور
تباناک عزیز دمت گرم شو خی شو خی خوب فساد را اموزش دادی ها احسنت
بهتره برای آمادگی بیشتر پیش چند تا مسئول مفسد آموزش خصوصی ببینه که تعدادشون هم سر به فلک میزنه
ها ....ها ....ها ............اینها هم هم کار امریکا و دشمن است .البته دشمن است درست است چون اگر دشمن مردم نبودند که این کارهها را نمی کردند .ها ........ها ...ها پرتقال فروش پیدا شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر