بازدید 14951
«تابناک» بررسی می کند؛

حقوق نمایندگان، سال آینده 11 میلیون تومان می شود؟/ آیا هزینه کرد بودجه مجلس محرمانه است؟

ما یک پول زیادی در اختیار مجلس گذارده ایم که در آن بودجه تملک دارایی و بودجه هزینه های جاری آن مشخص است؛ اما این بودجه در کجا هزینه می شود، مشخص نیست. ما دوست داریم بدانیم هزینه اجلاسی که توسط مجلس برگزار شد ـ مانند تحلیف و دیگر موارد ـ چه میزان بوده است. همپنین نمایندگان می خواهند بدانند پیمانکارهای این اجلاس ها چه کسانی بودند. آیا این درست است که مقدار بسیاری میوه خریداری و بعد دور ریخته شود که البته مواردی از این دست بسیار است!
کد خبر: ۷۵۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶ 17 December 2017

نمایندگان خواستار شفافیت در هزینه‌های مجلس شدند/ بودجه مجلس محرمانه می‌شود!برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تخصیص ندادن بودجه مجلس در بخش های اجرایی و سرمایه گذاری گلایه های زیادی دارند و برخی از آنان بر این باورند که هیأت رئیسه مجلس، تعمدا نقشی برای نمایندگان مجلس در بررسی بودجه این نهادقائل نیست و به نوعی آنان را محرم نمی داند.

به گزارش «تابناک»؛ استناد نمایندگان به تشکیل،کمیته ای است به نام کمیته بودجه، که در ادوار گذشته برای تعیین و پیشنهاد بودجه مجلس تشکیل می شده.کمیته ای که در مجلس دهم نیز در روزهای گذشته تشکیل شده و متشکل از هفت تن است.

به نوشته روزنامه همشهری، علی افراشته، معاون اجرایی رئیس مجلس به همراه حسن زمانی مشاور وی و همچنین بهروز نعمتی از سوی هیأت رئیسه برای عضویت در این کمیته رئیسه انتخاب شده اند که نقش تصمیم گیرنده دارند و چهار نفر دیگر هم از سوی کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شده اند که تنها نقش مشورتی دارند و در تصمیم گیری ها دخالتی ندارند.

بنا بر برخی گزارش ها، از جمله اقدامات اولیه این کمیته در روزهای اخیر،تعیین حقوق نمایندگان بوده است، به گونه ای که سقف دریافت حقوقشان را تا 70 درصد افزایش داده است؛ افزایشی که احتمالا مستند به ماده 71قانون خدمات کشوری است،که بر اساس آن،نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می شوند.اگر چنین اتفاقی بیفتد احتمالا سقف حقوق نمایندگان تا 11 میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

بنا بر این گزارش،همین اتفاقات باعث شده است که اکنون حدود سی تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به هیأت رئیسه، خواستار شفاف سازی هزینه های مجلس شوند.آنان درخواست کرده اند تا هیأت رئیسه مجلس شفاف اعلام نمایند، بودجه های سرمایه ای و هزینه ای مجلس به چه شکل هزینه می شود.

نامه مذکور، امروز به علی مطهری نائب رئیس مجلس ارایه شده و وی نیز وعده بررسی نامه را در هیأت رئیسه داده است؛ بنابراین، چنانچه با خواسته های مطالبه شده در نامه موافقت شود، جلسه غیر علنی با نمایندگان در خصوص بودجه مجلس برگزار خواهد شد. پیش از این نیز چند تن از نمایندگان از جمله ابطحی و زاهدی، درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد مجلس را ارائه کرده بودند، ولی هیأت رئیسه تا کنون طرح حاضر را اعلام وصول نکرده است.

نکته جالب در این میان آنکه نمایندگان حاضر در کمیته مزبور و برخی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حاضر به گفت و گو در این باره نیستند و اصرار بر این دارند که بودجه مجلس کاملا شفاف است و وجود کمیته تعیین بودجه مجلس را به کل منکر شده اند.

سیدمحمود ابطحی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: ما یک پول زیادی در اختیار مجلس گذارده ایم که در آن بودجه تملک دارایی و بودجه هزینه های جاری آن مشخص است؛ اما این بودجه در کجا هزینه می شود، مشخص نیست. ما دوست داریم بدانیم هزینه اجلاسی که توسط مجلس برگزار شد ـ مانند تحلیف و سایر موارد ـ چه میزان بوده است. همپنین نمایندگان می خواهند بدانند پیمانکارهای این اجلاس ها چه کسانی بودند. آیا این درست است که مقدار بسیاری میوه خریداری و بعد دور ریخته شود که البته مواردی از این دست بسیار است!

ابطحی درباره تحقیق و تفحص از مجلس نیز گفت: با زاهدی در این باره صحبت کرده ام و قرار است مجلس درباره آن توضیح دهد. اگر توضح دادند و ما قانع شدیم، این تحقیق و تفحص جدی است و بیشتر مربوط به رابطه های استخدامی و استفاده از افراد خارج از مجلس و حقوق مدیران مجلس است.

این نماینده همچنین یادآور شد: ما اصلا نمی دانیم، مدیران مجلس و نیز معاون اجرایی مجلس چه میزان حقوق دریافت می کنند.

ایراد کار آنجاست که بودجه مجلس را از شمول دیوان محاسبات خارج کرده اند و متأسفانه هیچ مرجعی نیز نیست که بودجه مجلس را بررسی کند. به اعتقاد من، باید همه دستگاه ها باید زیر نظر دیوان محاسبات باشد؛ حتی بودجه های خارج از شمول که مرجع رانت هستند هم باید مورد بررسی دیوان محاسبات باشد.

ابطحی در پاسخ به اینکه چرا برخی نمایندگان حاضر نیستند در این باره حرف بزنند و وجود کمیته تعیین بودجه مجلس را تکذیب می کنند، گفت: اینها می خواهند شأن مجلس حفظ شود و می گویند که مجلس اتاق شیشه ای است و اگر ضربه ای به آن زده شود، خرد می شود. اینها می خواهند با این روش آبروی مجلس را حفظ کنند، در صورتی که این گونه نیست و نباید بودجه مجلس محرمانه باشد، بلکه باید شفاف همه مردم این را بدانند.

در همین ارتباط، گفت و گویی با مهدی مفتح و عبدالرضا مصری ـ که گفته می شود از اعضای کمیته بررسی بودجه مجلس هستند ـ انجام دادیم، ولی مفتح با تندخویی گفت، چنین چیزی وجود ندارد و وجود خود را در کمیته به کلی منکر شد. وی با بیان اینکه کلا سه کمیته در مجلس وجود دارد که عبارتند از کمیته امور اقتصادی، کمیته اجتماعی و کمیته عمومی و امور عمومی، دستگاه های امور عمومی مانند وزارت کشور و دستگاه های امنیتی و مجلس و قوه قضاییه را بررسی می کند و من تا اینجا در جریان هستم، ولی حرف هایی که مربوط به محرمانه بودن بودجه مجلس است، حرف بی خودی است و گفت، حاضر نیست درباره این گونه موضوع های بی خودی حرفی بزند.

عبدالرضا مصری نیز بر خلاف ادعایی که رسانه ها خبر از حضور وی در کمیته بررسی بودجه مجلس داده بودند، وجود خود در کمیته را تکذیب کرد و گفت: ما کمیته ای برای این کار نداریم و قرار نیست، بودجه مجلس محرمانه باشد، بودجه مجلس چیز محرمانه ای ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۵
بعد با این حقوق ناچیز ملیونی که میگرن مردم از این عزیزان ملت انتظار دارندبه حقوقهای ملیونی مدیران هم رسیدگی کنند !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
البته مقصود این حق نمایندگی هست نه چیزهای دیگر که با هم بدون افزایش چند ملیونی سال بعد میشه بیش از سی ملیون تومان
من دیگه رای نمی دم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
دفعه پیش هم همینو میگفتی!
مردم چی؟ نباید اطلاع داشته باشن؟ مردم نباید از هزینه های منتخبین خودشون با خبر بشن؟
حقوق یازده تا کارگر در بهترین حالت!!!!!!!!!!!!!!!
نماینده ای که حقوق خودش را 70% افزایش می دهد ، نبایدحقوق کارمند ها روفقط 10 % زیاد می کند .
اخه شما چه میدونید گرسنگی چیه فقر چیه؟!!! اقای صادقی نماینده مجلس درست گفتند که نمایندگان مجلس عصاره شورای نگهبان هستند و نه عصاره ملت! سانسور نکن تابناک حرف نماینده رو تکرار مردم، نماینده اگر میخواهد درد مردم را بچشد نمیبایست حقوقش را 70درصد افزایش دهد!
والا نمیدونم اینجا کجاست.همه چی محرمانست.هیچی روشن و شفاف نیست.
چرا حقوق اداره کار رو نمی گیرند؟
پس پول یارانه مردمی که حذف میشه
پول گرون کردن بنزین کجا خرج میشه؟
۴۵ تومن یارانه ملت مصیبت است!
بودجه های سنگین نهادهای مختلف که معلوم نیست چه کاری انجام میدن افتخار!
تورم واسه مردم 8 درصد واسه مجلس 70 درصد
سیر چه خبر از گشنه داره
با این حقوق نمی دونن تو ایران چه می گذره
اینا نمی دونن بیکاری یعنی چه

تابناک کاش نشون می دادی کیا دارن یارانه میگرن نمایندگانی که تو مجلس هستن انصراف دادن یا نه
حالا دولت به بهونه نرخ تورم غیر واقعی که اعلام میکنه به حقوق کارگرا چندر غاز اضافه میکنه
منم میخام چرا واسه ما ۷ درصد اضافه میشه سال به سال
اینها مگر خادمین ملت نیستند. کجایی دنیا دیده آید که خدمتگذار 11برابر ارباب حقوق بگیرد. تازه 11اصلا باور کردنی نیست
در اين كشور همه چيز محرمانه است بجز اختلاس های چند هزار ميلياردي
چ سقف چ کف فرقی به حال منه بدبخت نداره ..( دور از دوستان)
يازده ميليون تومان غيراز
ما مردم رای دادیم تا حقوق نمایندگان 11 میلیون شود
شفاف سازي بودجه دستگاه ها وادارات دولتي ومسئولين آنها كاردرستي است آيا وقت آن نرسيده است كه افراديكه به اينها گيرداده اند نيز زيرذره بين عدالت قرارگيرنددرا جراي عدالت هيچكسي باكس ديگرفرق نداردآياسيستمي وجودداردكه قبل وبعدافرادرابلحاظ مالي بررسي نمايد؟
آیا نمایندگان محترم مردم از درآمد 600 - 700 هزار تومانی یک کارگر در ماه اطلاع دارند؟
آيا معاونان و وزرا هم مانند نمايندگان مجلس، حقوق و مزاياي مادام العمر دارند؟؟
چطور است که وقتی پای افزایش حقوق نمایندگان مجلس به میان میآید 70 در صد افزایش میگیرند ولی وقتی میخواهند حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان را افزایش دهند بزور و هزار جور صغری و کبری چیدن و منت سر حقوق و مستمری بگیرها گذاشتن ده درصد به حقوقشان آنهم بزور اضافه میکنند!!
واقعا این نمایندگان خیلی زحمت میکشند!!!
چطور مردم عادی 10درصد بعد تو مجلس 70درصد؟
چرا باید این حقوق ها را بگیرند. در حالی که حقوق افراد عادی فقط 10 درصد افزایش و گرونی بی حد و حساب.
آخه بابا کسی که کف حقوقش ده یازده میلیونه و در رفاه مطلق هست و مثلا نماینده مردمیه که اصلی ترین مشکلاتشون فقر و ناتوانی اقتصادیه ممکن نیست که بفهمه مردم بدلیل فقر دارن چی میکشن و دردشون رو حس نمیکنه که بخواد براشون کاری انجام بده. یک قشر مرفه شدن نماینده مردم گرسنه.
فقط با اعصاب مردم بازی نکنید
همه محرمند جز مردم
در کدام کشورها اینقدر بی انصافی نسبت به مردم توسط نماینده های منخب همان مردم وجود داشته ؟
وقتی می گویند وزیر و نماینده و .‌ .. باید زیر ۱۰میلیون بگیره، ادم می ماند چرا مردم را ... جمع کنید این بساط را..‌‌
میشه از این کار نمایندگان دلسوز و خادم (!!!!!!) مجلس براحتی فهمید سال آینده گرانی های نجومی خواهیم داشت و مجلسیان از هم اکنون آماده شده اند برای سال 97.
حقوق نمایندگان، سال آینده 11 میلیون تومان می شود
حقشان است چون نماینده ای که 900 ملیون تومان فقط بنر تبلیغاتیش میشود باید از راهی بتواند این هزینه را جبران کند
سلام نمایندهای محترم و اقای روحانی رئیس جمهور محترم دست شما درد نکنه ازاینکه از ما میگیرد و بین خودتون بخش میکنید خلاصه خوب باهم کنار امدید که پوست مارو بکنید فرق شما با ما چیه که ما باید سختی بکشیم ولی شماها در راحتی و رفاه باشید چرا ما باید حقومون 10% اضافه بشه ولی ما شماها 70% فرق شما با ماچیه ما هم غذا میخوریم وزن بچه داریم وماهم خونه و زندگی داریم و ماهم رفاه میخایم یک کمی هم به فکر امثال ما باشید ایا از دید شما ما باستی سال به سال بدبخت تر و بیچارتر بشیم شما مرفه تر
سلفی گرفتن و گلابی خوردن از کار تو معدن زغال سنگ سخت تره . حقوقشون واقعا کمه زحمت میکشن
یازده میلیون بگیرن اونوقت من معلم با ۲۷ سال سابقه بگیرم دو و نیم میلیون
حقوق ۱۱ میلیونی نه خلاف شرعه نه خلاف قانون ولی خلاف خیلی موارد جلو چشم ملت است یا ما خبر نداریم و همگام با تورم سال اینده است .
این قدر حقوق و در ماه میگیرد با مزایا می شود 20 میلیون .ایا می داند مردم شب گرسنه می خوابند .کرایه های خانها این قدر بالا میرود ومردم نمی توانند به پردازند ..گوشت نمی خوردند سبد کالا و تغذیه انها هم از کم کمتر شده .نه هرکس کسی درد ندارد درد حس نمی کند ...بارک الله به شما اعتراض ندارید به حقوقتان ..افرین کمی دردتان بگیرد .یک تیغ به خود زنید یک جبال دوز به مردم.ای وای بر این مردم انتخابشان ........................................
اییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی تا توان داشتم جیق کشیدم
بالاخره باید هوای نمایندگان را داشت تا بودجه 97 را تصویب کنن
عدم توجه به وضعیت اسفبار مردم عاقبت خوشی ندارد
نوش جانشان حق شونه .من نادان نباید سه ساعت توی صف بیاستم به اینها رای بدهم وحالا حرص بخورم
بنده حداقل حقوق اداره کار دریافت میکنم .نیمه ماه جیب خالی
اینها هم اینجوری میگیرند....
خوش به حال کارمندی که حقوقش به اندازه ای هست که شرمنده ی خانوادش نیست ومجبور نیست ماهی یکبار میوه بخرد وفرزند دانشجویش را تهدید به حذق نمی کنند چون شهریه اش عقب افتاده
وقتی محمود صادقی گفت ما نماینده ها عصاره شورای نگهبان هستیم درست گفت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر