بازدید 10116
بهرام پارسایی در گفت وگو با «تابناک»؛

معلوم نیست چرا با فساد مقابله نمی شود/ آنهایی که می گویند مفسدان را می شناسند، چرا با آن برخورد نمی کنند؟

ساخت انحصاری قدرت حاکمیت، امکان مداخله خودسرانه در فعالیت‌های اقتصادی را به افراد سودجو می دهد. برخورداری از چنین قدرتی به همراه دسترسی به اطلاعاتی که در اختیار عامه مردم نیست، موجب ایجاد فرصت‌هایی برای مقامات و نزدیکان آنها می‌شود تا بتوانند منافع خود و یا دوستان نزدیک خود را به قیمت کاهش منافع عمومی افزایش دهند.
کد خبر: ۷۵۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 23 December 2017

معلوم نیست چرا با فساد مقابله نمی شود/ آنهایی که می گویند مفسدان را می شناسند، چرا با آن برخورد نمی کنند؟فساد مالی و اداری، چرخ دنده های اقتصادی هر کشوری را خرد می کند و رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد. این فساد گاه در قالب «رشوه» نمود می یابد، گاه به گونه «اختلاس» خود را نشان می دهد و گاه به شکل «تقلب» و یا... اشکال دیگر بروز می کند.

به گزارش «تابناک»؛ ساخت انحصاری قدرت حاکمیت، امکان مداخله خودسرانه در فعالیت‌های اقتصادی را به افراد سودجو می دهد. برخورداری از چنین قدرتی به همراه دسترسی به اطلاعاتی که در اختیار عامه مردم نیست، موجب ایجاد فرصت‌هایی برای مقامات و نزدیکان آنها می‌شود تا بتوانند منافع خود یا دوستان نزدیک خود را به قیمت کاهش منافع عمومی افزایش دهند.

از سوی دیگر، از منظر سیاسی، انگیزه رفتار آلوده به فساد زمانی پدید می‌آید که مقامات دولتی به رغم داشتن اختیارات زیاد، مسئولیت چندانی در قبال اعمال خود نداشته باشند.

شاید چنین وضعیتی تا به امروز در تاریخ ایران سابقه نداشته باشد، ولی در سال های اخیر، فساد به اوج خود رسیده است، به گونه ای که تا کنون تنها در سیستم بانکی کشور افراد معدودی توانسته اند، بیش از 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند، بدون آنکه تضمین قابل استردادی برای آن داده باشند.

در روزهای گذشته، موضوع فساد یکی از بحث برانگیزترین موضوعات کشور بوده است و همه مسئولان از نمایندگان مجلس گرفته تا داستان از این موضوع شکایت دارند؛ اما متأسفانه اراده ای برای مقابله با آن وجود ندارد و یا برخی قدرت ها مانع رسیدگی به آن می شود و شاید به گفته نماینده تهران، اگر دست به فاسدها بزنیم، کارهای کشور می خوابد!

بهرام پارسایی در خصوص این موضوع در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: بخش زیادی از فساد موجود به کسانی برمی گردد که دستشان در جایی بند است و به عبارت دیگر، شامل افرادی می شود که با لابی و ارتباط و رانت توانسته اند فسادهای بزرگ را انجام دهند و اینکه دامنه آن به این میزان گسترده شده است، اگر نگوییم سیاه نمایی می کنیم واقعیت این است که فساد بی داد می کند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: ما شاهد فساد گسترده در مجموعه های مختلف و به ویژه در حوزه بانک ها و تسهیلات هستیم، وقتی در این حوزه ورود می کنیم، می بینیم که وام های کلان به برخی افراد انگشت شمار داده اند، بدون آنکه تضمین کافی هم گرفته باشند. قطعا در همه اینها رانت و فساد بوده که به این شکل پرداخت شده است، جالب است بدانید وقتی بانک های ما می خواهند وامی به یک صنعتگر واقعی بدهند، چندین مورد تضمین گرفته شده و حتی در برخی موارد چند برابر تسهیلات داده شده تضمین دریافت کرده اند، طرح های ارائه شده توجیه کامل اقتصادی داشته تا اگر به نتیجه نرسید، بانک متضرر نشود.

وی ادامه داد: اما وقتی می خواستند به این افراد مشخص وام دهند، گاهی با یک چک یا یک سفته معمولی وام های کلان پرداخت کرده اند و جالبتر آنکه اراده ای هم برای بازپس گیری و مبارزه یا حتی پیشگیری از ادامه این کار در کار نبوده است. در حوزه های مختلف هم این موضوع رخ داده، ولی به نظر من برای جلوگیری از آن یک عزم ملی لازم است و قوه قضاییه باید با تمام قوا در این سیستم ورود کند تا به این تخلفات رسیدگی شود.

این نماینده مجلس افزود: از آنجایی که همه این پرونده های تخلفات به قوه قضاییه می رسد و باید در نهایت در قوه قضاییه راجع به آنها رأی داده شود، بنابراین این خیلی مهم است که در این قسمت افراد نتوانند ورود کرده و لابی کنند و مانع از صدور احکام واقعی شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارنظرهای اخیر دادستان کل کشور گفت: متأسفانه فساد در کشور بسیار گسترده و در هم تنیده شده و فقط دست مجلس نیست. نهادهای نظارتی و نهادهای دیگری مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات هم ورود کنند؛ اما در نهایت پس از همه این کارها، باید اراده اصلی در سیستم قضایی باشد.

سیستم قضایی ما اعلام می کند، افرادی مجرم هستند که از بستگان برخی افراد با نفوذ هستند؛ اما برخورد آنچنانی صورت نمی گیرد، باید از حقوق مردم دفاع کرد و هر کس از هر طیف و جناحی هم باشد باید با آن برخورد کرد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: به نظر می رسد، باید برخورد با مجرمان اقتصادی را از حالت سیاسی خارج کرد، برخی از پرونده های سیاسی هستند که در سیستم رسیدگی باید به سرعت و با جدیت به آنها پرداخت و حتی حکم هم برایشان صادر شود؛ اما پرونده های اقتصادی مشمول مرور زمان می شود و تا مدت ها طول می کشد تا حکمی برای آن صادر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۲۴
چاقو که دست خودش رو نمیبره که...
واي به روزي كه مسولان خوي مردمي بودن و انقلابي بودن خودشان را از دست بدهند
واي به انهايي كه از كلام و عمل امام در حمايت از مستضعفان دور شوند
واي به روزي كه احساس كنيم از ارمانهاي شهدا سو استفاده مي شود
واي به روزي كه احساس كنيم انقلاب به دست نامحرمان افتاده است .....
انوقت همانطور كه طاغوتيان تا دندان مسلح نتوانستند در مقابل سيل خروشان ملت بايستند كفن بر تن خواهيم كرد مسئولان مراقب اعمالشان باشند كه چگونه زندگي ميكنند چگونه خدمت ميكنند و چگونه راهي را انتخاب مي كنند ... حجت بر همه تمام است ما سرباز سيد علي هستيم و جان فداي او سكوتمان براي خداست و نايب مهدي وگرنه ......
{معلوم نیست چرا با فساد مقابله نمی شود/ آنهایی که می گویند مفسدان را می شناسند، چرا با آن برخورد نمی کنند؟ } چرا؟ چون اگر قرار باشد مقابله شود باید با اکثر مسولین مقابله شود و این یک حقیقت بسیار تلخی است که کشور ایران به ان مبتلا شده است
کی می خواهد با فساد مبارزه کند
نماینده گرامی فردی که وام می گیرد و پس نمی دهد واز طرف بانک وام دهنده هم اراده ای وجود ندارد بدان که جنابعالی هم نباید ورود کنی
انشاالله یکی دستور رسیدگی به این تخلفات را صادر نماید
اگر یک کشور را به بدن موجود زنده تشبیه کنیم که انتشار بیماری به مثابه انتشار فساد اقتصادی باشد می توان فهمید که چرا با فساد مبارزه نمی شود.
تابلو نیست چرا مبارزه نمیکنند؟!!
سرشان شلوغه
یه ضرب المثل شیرین فارسی هست که میگه: چاقو دسته خودش رو نمیبره!
انقدر فساد گسترده شدهکه پایه های وحدت جامعه رانشانه رفته وبرخی سیاستمدارن نخبه کاری نمی کنند
اتفاقا دقیقا معلوم هست چرا با فساد مبارزه نمیشود. علتش رو همه میدونن
تابناک این نوشته ها و گزارشات بیفایده و بدون اقدامت چه تاثیری دارد؟؟
اقل کم شهامت کنید آنها را به مردم معرفی نمائید.اگه ممکنه لطفا.
بعضی مباحث مطرح کردنش برای مقابله با اون نیست برای رد گم کردن رای جمع کردن برای فرار کردن از اتهاماتی که متوجه خودشون هست وچیزهایی از این قبیله .. اصل اساس بعضا تبلیغاته..مثلا الان نگاه کنید احمدی نجادی ها چه سر وصدایی راه انداختند یعنی این چند ساله که اینا هیچی نمیگفتند هیچ مشکلی نبوده ؟!بوده اما اینا فقط نگران خودشون هستند..
دمت گرم حناب پارسایی
هركس درمقابل فساددانسته سكوت كندلابدشريك است
والا این سوال همه مردم ایران هست …!!!!!!!
همه مردم در شک و تردید قرار دارند و متعجب . ما فکر می کردیم که شجاع ترین رئیس جمهور یعنی احمدی نژاد این کار را می کند ولی متاسفانه او هم مثل اینکه دل و جرات کافی برای این کار راندارد
فساد نهادینه شده
در جوامع ایکه ساختار قدرت حکومتی چه به شکل رسمی و یا غیر رسمی در حا لت دو گانگی قرار میگیرد از کوچکترین شکاف موجود در بین نهادها و سیاستگذاری های اعمال شده در این مجموعه دو گانگه سیستم قدرتی حتی اگر لیدر های سیاسی اصلی گرداننده این دو قدرت سعی کنند این وضعیت را نادیده گرفته ویا به ان اعتقادی نداشته باشند اما برای بوجود امدن انومی اجتماعی اقتصادی و سیاسی یا به عبارتی بی نظمی در تمامی ابعاد حیات اجتماعی سیاسی و اقتصادی در جامعه رفتارهای ناموزون نا متعادل سود جویانه و متضاد کافی است شخص اول مملکت در تمام جوامع امروزین دنیا ریس جمهور ان است و همه ارگان ها و نهادهای نظامی انتظامی و اداری تماما تحت نظارت مستقیم اوست زیرا با انتخاب مسقیم و رای اکثریت قاطع مردم بر گزیده می شود اما در جامعه ما نقش و جایگاه ریس جمهور چیست هر فرد یا نهاد یا ارگانی که بخواهد خود را از نظرت قانونمند جامعه و دولت خارج سازد خود را منتصب به زیر مجموعه نهاد قدرت دیگری معرفی می نماید و چه بسا از شکاف موجود نظارتی بین این دو نهاد قدرت جهت سو استفادهای گوناگون بهره برداری نماید الته نا گفته نیز نماند زمانی میتوان ریس جمهور کشور را به مفهوم واقعی منتخب حقیقی ملت و مردم دانست که او برایند یا منتخب یک حزب قدرت مند سیاسی تحت حمایت نخبگان سیاسی ان حزب باشد و عملکرد ان حزب در جهت احقاق حقوق مردم در طول فعالیت ان ثابت شده باشد نه ان که یک شبه ظهور کرده و درمیان چند کاندید محدود از قبل تعیین شد ه به غیر متعرف ترین شکل ممکن یعنی کاندید منفرد ظاهر شود امروز تمامی ضعف های موجود در جامعه به نوعی منبطق با این شرایط نا متعادل است و همه معلول ان علت وضعیت دو گانه است که باید صاحبان و لیدر های سیاسی این دو منبع قدرت فکری به حال و روز این مسله مهم بنمایند هزاران هزار جوان اماده به کار که می بایستی امروز نیرو محرکه توسعه و ترقی کشور می شدند در خانه ها و خیابانها هرز می روند در این مدت چند دهه اقشار متوسط و فرودست جامعه از کمترین سطح یک رفاه نسبی و مستحق شان بر خودار بود هاند شاخص امید به زندگی و رشد به شدت سقوط کرده است تورم ورشد لجام گسیخته هزینه های زندگی مردم را به فقر و فلاکت کشانده است چگونه میتوان انتظار داشت نمایند گان و وزیران و مدیران جامعه با در یافت حقوق هایی که چندین و چند برابر حقوق کارگران و کارمندان است در فکر ارتقا رفاه نسبی انان باشند بی شک بلا فاصله افرادی که از شنیدن این واقعیت ها درد شان خواهد گرفت این مطالب را سیاه نمایی جلوه خواهند داد ولی خواهشا دیگر بس است تا کی باید این همه هزینه های مدیریت های بی مسولانه شما را مردم تامین کنند سطح بهداشت روانی جامعه از لحاظ نگرانی از اینده و فردا درامد های نا برابر در مقابل تورم روز افزون واقعی و نگرانی از عدم امکان تامین حداقل مخارج زندگی اظطراب و استرس های ناشی از ان شاخص بهداشت روانی جامعه را بشدت و باور نکردنی کاهش داده است با این همه مردم شریف و گرانقدر جامعه هخنوز به تغییر شرایط و بهبود زندگی امید وارند ان هم به خاطر وجود دلسوزان شریف و بی نظیر و سالم که توانستند خود را از داشتن زندگی اشرافی گونه و ثروت اندوزی و حرص قدرت دور نگه دارند و اینان زخم خورده گان جنگ و دلسوختگان واقعی درد ورنج های کشیده
اگر کسی میداند و میشناسد اشخاصی را که اختلاس میکنند وانها را به جامعه معرفی
نمیکنند مطمپنا با انها در فساد مالی شریکند!!!
چون پشتشان خیلی گرمه
اکثر مردم دیگر به دولت اعتمادی ندارن چون جز شعار چیزی ندیدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار