بازدید 15669
تأملی بر سخنان رئیس‌جمهور درباره اهمیت شفافیت؛

آقای روحانی دست امثال «محمود صادقی» را نبوسید؛ وام‌های کلان را پس بگیرید!

محمود صادقی، نماینده تهران است که در دو سال فعالیتش در مجلس شورای اسلامی، تلاش زیادی برای شفاف سازی مسائل انجام داده که آخرین آن به انتشار نام بیست ابر بدهکار بانک سرمایه ـ که حدود 7 هزار میلیارد تومان از بیت المال را گرفته و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدامی صورت نداده اند ـ بازمی گردد. رئیس جمهور می تواند به جای بوسیدن دست چنین افرادی که نسبت به شفاف سازی بیشتر اقدام می کنند، چنین اقدامات مشابهی را صورت دهد.
کد خبر: ۷۵۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲ 20 December 2017

رئیس جمهور روز گذشته و در جریان اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی، خواستار شفاف سازی در امور مختلف و برای افزایش نظارت بر کار دولت و دستگاه ها شده و گفته، دست کسانی که چنین کارهایی می کنند و دولت و شخص رئیس جمهور را نقد می کنند، می بوسد. گویا باید حسن روحانی در این باره از اقدامات و شفاف سازی هایی که توسط برخی افراد از جمله نمایندگانی نظیر محمود صادقی صورت می گیرد، قدردانی کند و دست کم نمونه ای از اقداماتی که آنها برای شفافیت انجام داده اند را انجام دهد.

به گزارش «تابناک»؛ بحث مقابله با فساد، نظارت بر امور دستگاه ها، نهادها و سازمان ها و همچنین شفاف سازی پیرامون اقدامات و عملکردها از موضوعات مهمی است که همه شعارهای خوبی درباره آن سر می دهند، ولی در مقام عمل، از این حیث عملکرد خوب و مطلوبی را شاهد نبوده ایم. حالا حسن روحانی گفته است: ما مقامی بالاتر از خادمی و خدمتگزاری مردم نداریم. همه مردم ایران، همان طور که امام فرمود، ولی‌نعمتان ما هستند. آمده‌ایم به آنها خدمت و کار کنیم. مردم باید بر کار ما نظارت کنند.

آقای روحانی دست امثال «محمود صادقی» را نبوسید؛ وام‌های کلان را پس بگیرید!

رئیس جمهور شاید بر خلاف آنچه تصور می شد، گفته از اخبار منتشر شده پیرامون بودجه سال 97 در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خوشحال است و ادامه داده که «شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر چقدر خوشحالم. شاید باور نکنید، اگر بگویم چقدر خوشحالم، وقتی بودجه ما به مجلس رفت و از فردا در فضای مجازی، غوغایی به پا شد؛ چقدر قشنگ. همه مردم به صحنه آمده اند، اظهارنظر و نقد می‌کنند. سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رئیس جمهور را نقد می‌کنند. دستشان درد نکند، ‌دست‌شان را می‌بوسم.»

روحانی اضافه کرده که «باید خادم و نماینده خودتان را نقد کنید. مردم راجع به بودجه‌ها، صحبت می‌کنند و می‌گویند، فلان دستگاه چرا باید اینقدر پول بگیرد. این حق مردم است. مردم دارند مقایسه می‌کنند، می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی اینقدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا اینقدر زیاد؛ اهلاً و سهلاً همه چیز با مردم است.» به نظر می رسد روحانی از ایجاد شفافیت پیرامون بودجه برخی نهادهای فرهنگی که از دولت بودجه می گیرند و البته منتقد دولت هم هستند، ناراحت هم نیست.

رئیس جمهور خوشحالی خود را از این مسأله این گونه بروز داده و گفته: «یک فهرست بلندبالایی بود در جدول 17 بودجه که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد. پولی دادید به ما،‌ خداحافظ شما، ما هر کجا بخواهیم صرف می‌کنیم.»

روحانی ادامه داد: نمی‌خواهم گله کنم که بگویم بعضی از آن پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، آن را نمی‌خواهم بگویم، چرا که به نظرم مهم نیست. اما این پول کجا خرج شد و رفت؟ الان پشت همین تریبون، به وزیر اقتصاد و به خزانه دستور می‌دهم، از سال 97، هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد یا پرداخت می‌کند، باید بلافاصله در سایت اعلام کند تا همه مردم بدانند»؛ موضوعی که شاید می تواند در برخی حوزه ها دولت را مبرا از کم کاری کند.

اینکه مردم باید بدانند پول خزانه به چه کسی، به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود. اگر دستگاهی، عمومی غیردولتی است، این دستگاه از مردم و خزانه پول، عوارض و مالیات نمی‌گیرد. البته اشکال ندارد، خودشان جایی با پول خودشان کار ‌کنند؛ اما اگر بنا شد از خزانه یعنی از بیت‌المال و جیب مردم پولی بگیرند، باید گزارش بدهند و به مردم بگویند این پول را چه کردند و کجا خرج کردند.» بخشی دیگر از سخنان روحانی است که حاکی از علاقه مندی دولت به ایجاد شفافیت دارد.

روحانی قسم جلاله هم خورده و گفته که «ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه ما را مشاهده کنند.» خب حالا که دولت اینقدر مشتاق به رفع ابهام و ایجاد شفافیت است، چند نکته را به استحضار رئیس جمهور و مسئولان امر می رسانیم.

محمود صادقی، نماینده تهران است که در دو سال فعالیتش در مجلس شورای اسلامی، تلاش زیادی برای شفاف سازی مسائل انجام داده که آخرین آن به انتشار نام بیست ابر بدهکار بانک سرمایه ـ که حدود 7 هزار میلیارد تومان از بیت المال را گرفته و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدامی صورت نداده اند ـ بازمی گردد. رئیس جمهور می تواند به جای بوسیدن دست چنین افرادی که نسبت به شفاف سازی بیشتر اقدام می کنند، چنین اقدامات مشابهی را صورت دهد.

رئیس دولت های نهم و دهم شعارهای زیادی پیرامون برخورد با مفاسد داد؛ اما بیشترین حجم فسادها در دولت او انجام شد، در دولت یازدهم نیز با وجود محکوم کردن اقدامات دولت قبل، برخی رویه ها تکرار شد که حقوق های نجومی و موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله آن بود، حالا انتظار این است که رئیس جمهور به جای دادن شعار به مقابله عملی با فساد بپردازد.

بدون شک، اطلاعات رئیس جمهور در خصوص موضوعات مختلف و مفاسد اقتصادی که امروز به پاشنه آشیل دولت ها و دستگاه ها تبدیل شده، کمتر از نماینده ای مثل «محمود صادقی» نیست؛ بنابراین، به جای بیان سخنان و شعارهای قشنگ درباره لزوم نظارت مردمی و ایجاد شفافیت، بهتر است اقداماتی نظیر آنچه محمود صادقی انجام داد، در دستور کار رئیس جمهور و برخی مسئولان این امر قرار گیرد.

مثلا در حال حاضر گفته شده میزان معوقات بانکی به 200 هزار میلیارد تومان رسیده است، حالا که بخش کوچکی از آن را نماینده مردم تهران اعلام کرده است، دولت نیز با تکرار این رویه برای اعلام اسامی نهادها و افرادی که این حجم عظیم از بیت المال را گرفته اند و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدامی نمی کنند، وارد عمل شود و برای بازپس گیری بیت المالی که مشخص است، چه اندازه و به چه کسانی داده شده، اقدامی جدی صورت دهد.

بی گمان همه مردم جامعه از اهمیت ایجاد اتاق شیشه ای، شفافیت، مقابله با فساد و نقد بخش های مختلف دولت و حاکمیت مطلع اند و به فواید آن واقف. حرف ها و شعارهای بسیاری در سالیان اخیر پیرامون این موضوع زده و داده شده است. اکنون دیگر شعار دادن در این باره پذیرفته نیست، مردم خواهان و تشنه اقدام عملی هستند، اگر دولت بدون ترس از جایگاه و نفوذ افراد و بخش های مختلف وارد گود بازپس گیری بیت المال شود، آنگاه خواهد دید، چه کمک هایی برای تحقق خواسته هایش در این باره به سمت آنها سرازیر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۷
آفرین، به این قلم
آقای رئیس جمهور محترم
لطفاً از شعار بپرهیزید و همه بودجه ها و قراردادها را شفاف به. مردم اعلام کنید و خود را در اتاق شیشه‌ای قرار دهید
واقعا نمی دانم جرا در حمهوری اسلامی نام مفسدان و مال مردم خورها گفته نمی شود مگر این افراد جزء مومنین هستند. اگر هستند پس مومن معمولی چطور یا مومن اصلی کیست .لطفا اگر کسی کی داند بگوید .به خدا قسم می دهم شما را
دقیقا، دو صد گفته چو نیم کردار نیست. اولین قدم این هست که دولت لایحه رو از مجلس پس بگیره و بودجه سنگین این نهاد های مثلا فرهنگی رو حذف کنه، به جاش برای فرهنگ سازی همین هزینه رو به مردم بن کتاب بده، گردشگری فرهنگی بذاره و تسهیلات بده برای دانشجویان ممتاز. بعد هم اون هشتاد درصد بقیه رو که میگن بودجه غیرعملیاتی هست، طبق گفته نمایندگان مجلس، تصحیح کنه. انتظار ما از نمایندگان در صورت کوتاهی دولت هم باز همین موارد بالا هست. اینکه فقط دست رو دست بذارن و حرف بزنن که نشد کار. یعنی چی وقتی بودجه دادیم به نهادها منتشر می کنیم تو سایت، چیزی که تو ایران بلنده دیوار حاشا هست، خوب نهاد مربوطه یه مورد مصرفی میسازه براش.باید جنبید و ترکانه سلح بست، مگر اینکه نخواهید و این صحبت ها فقط ادعا باشه که اون بحث دیگری است
آقای روحانی پرونده حقوق های نجومی چی شد؟
کارانه های نجومی را روی چه حسابی به پزشک می دید؟
ابزار باز پس گیری معوقات در دست دولت نیست ،؟ این قوهٔ قضاییه ،وضابطین آن است که افراد بدهکار را بازداشت ،وحکم به مصادرهٔ اموال ،وکل دارایی های آنها ،و ،فرزندان ،و،وابستگان ،ونزدیکان آنها بدهند ،واز طریق ،کمیتهٔ بین املل قضایی ،اموال خارج شده از کشور را باز پس گیرند ،دولت تنها میتواند نام بدهکاران را به قوهٔ‌قضاییه اعلام کند ؟ چگونه است که ،برادر ،ریس جمهور ،وبرادر معاون اول ریس جمهور را باز داشت میکنند ،اما نمی توانند مثلا آقای مدلل را باز داشت کنند؟ در صورتیکه صدها ،ویا هزاران ، بدهکارتر از مدلل داریم ؟ لطفا آدرس غلط به مردم ندهید ؟ ،،
وقتی اتاق شیشه ای درست بشه اما اونایی که توی اتاق شیشه ای هستن بی خیال همه چیز کار خودشون رو ادامه بدن، نه تنها فساد ریشه کن نمیشه، بلکه تشدید هم میشه. قبحش هم از بین میره. دیگران هم بهش تشویق میشن.
حرف نویسنده حرف درستیه. الان محمود صادقی نمونه ای از اتاق شیشه ای رو رو کرد. بسم الله!
فقط شعار
واقعا این قدر سخته با این جماعت سر و کله زدن؟ قطعا همین طوره... وقتی خودت هم جزیی از اونهایی...
تابی جون روحانی اونقد قدرت نداره بتونه وام های کلانو از امثال م.ر. و .. غیره پس بگیره پس الکی ..... نزن
گُل گفتی تابناک عزیز
چه کینه وعقده ای داره تابناک از محمود صادقی
خدارو شکر در دوران دولتهای اصلاحات باز فضای باز رسانه ای تا حدودی هست و این سوالات را زمان احمدینژاد رسانه ها اصلا نمیپرسیدند
چرا دولت در مورد وام گيرندگان شفاف سازي نمي‌كند؟!
اگه راست ميگه از امروز به طور آنلاين اسامي هر كسي كه بيش از 50 ميليون تومان از هر بانكي وام مي‌گيرد را اعلام عمومي نمايد.
کار خوبی شروع شده .تابناک تو هم وظیفه انسانی وملی ورسانه ای خودت را انجام بده
با انتقادات مطرح شده موافقم ولی ای کاش یک مقدار به آقای روحانی فرصت بدیم تا کمی خودش را جمع وجور کندسخنان آقای روحانی از لحاظ نظری عالی بودومنافع خیلی هادر خطر است-
دولت فقط حرف می زند همه چیز را گران می کند که جیب بعضی ها پر بشه من کارمندم ولی دوست ندارم ریالی به حقوقم أضاف شود به شرطی که کالا و خدمات هم گران نشود
کسانی که حقوق 10میلیونی میگیرند ده درصد برایشان میشه یک میلیون کسی که حقوقش یک میلیونه براش 100هزار تومن اضافه میشه اینجوریه بعداز چهل سال حقوقهای نجومی درست میشه
تابناک جان فرافکنی نکن قوه قضائیه باید با بدهکاران بانکی برخورد کنه ، خوبه هرگز جرات کوچکترین نقدی به نهادهای انتصابی ندارید ، بدهکاران بانکی هم خیالشون مثل شما راحته میدونن چیکار کنن که کسی باهاشون کار نداشته باشه مثل شما
لطفا به جای دست بوسی ارزش پول ملی را بالا ببرید که اینقدر در فلاکت نباشد در جهان و برای جوان ها (مخصوصا تحصیل کرده ها) کار درست کنید! وگرنه گوش مردم از این شعار های الکی پر است.
جرات ندارید یک نقد کوچک به پولهای مردم که خرج نهادهای مذهبی غیرپاسخگوی به درد نخور میشه بنویسید ادای منتقد را در میاوردید و دیواری کوتاه تر از روحانی هم پیدا نمیکنید چون بی‌خطر ترین کار توپیدن به روحانی است نهایت اعتقادتان به انتقاد و ازادی بیان هم سانسور و حذف کامل یا بخشی از کامنتهای مردمه
راستی مهدی جهانگیری و حسین فریدون خوبن؟!
کاش این به ظاهر مسئولین ما درون و بیرونشون یکی بود یا 20درصد یکی بود تا این جوری حرف نزنن.
به اندازه کافی بوسنده داریم تو کشور..... کار کنید کار !!!!!!!!!!!!!!
اقای روحانی ریشه کنی فسا کاملاممکنه کمی اراده وصداقت میخواد
دقیقا مشکلتون با امثال صادقی چیه؟
چون اسم متخلفا رو منتشر کرده دلخور شدین؟؟؟
خوب حالا اسم ها اعلام شد، که چی؟ آب از آب تکان خورد؟
روحانی وصادقی کارخود را بنحو احسنت انجام دادندمنتظر اقدام قوه قضاییه مدعی العموم هیتیم
ماها عادت کردیم یا دستمان را ببوسند یادست ببوسیم نکنه مشکلمون حل شه!!
درمقام حرف شعارهای خوبی سر میدهند ولی درمقام عمل درحد صفر هستند اقای ریس جمهور .
اگر قرار است روحانی پول ها را پس بگیرد بفرمایید قوه قصائیه چکاره است ؟
قوه قضاييه چه كاره است اسامي اعلام شده اگر دستشون در كار نيست چرا بازداشت نميكنن
آقاى رييس جمهور آزموده رو آزمودن خطاست جنابعالى اول رياست جمهورى برنامه اى براى ثبت نام مجدد يارانه ها انجام داديد و با بوق وكرنا و در صدا وسيما و مابقى رسانه هاى اجتماعى خواستار انصراف مردم از ثبت نام مجدد براى دريافت يارانه نقدى شديد متوجه نشديد كه بيش از نود وهشت درصد مردم خواهان دريافت يارانه خود شدن چرا اصرار به حذف يارانه نقدى كه حق مسلم هر ايرانى ست را داريد
الان موسسه انتشاراتی بخش خصوصی سراغ دارم صد برا بر همین دولتیها کار می کنند دریغ از یک ریال کمک ولی موسسها انتشاراتی دولتی وشبه دولتی ملیادی می کیرند ولی هیچ کونه کارایی ندارند اقای ریس جمهور شما مسولیت جلوی اینها را بکیرید ....
تابناک جان، از روزی که آقای صادقی اسم چهار تا دزدو لو داده بدجور علیه اش موضع گیری می کنی. جریان چیه؟!!!
تاریخ ایران رئیس جمهوری به خوبی روحانی ندیده است چرا مردم نا شکری می کنند
آقای روحانی دست امثال «محمود صادقی» را نبوسید؛ وام‌های کلان را پس بگیرید! و نیز بودجه سازمانها، نهادها و حوزه های موازی وهمچنین بعضاً خصوصی را کم و ترجیحاً دستشان را از بیت المال قطع کنید لطفاً!
فقط شعار
البته از محمودصادقی خیلی راضی نیستم هرچند بچه بسیجی دوران دفاع مقدس فرزند شهید وشخصیتی متدین هستند موضعشان در خصوص ولایت کمی باید شفاف تر باشد فرمایش اخیر ایشانرا باید با طلا نوشت (نمایندگان کنونی عصاره ملت نیستند عصاره شورای نگهبانند)سخنی عجیب از سردلسوزی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار