بازدید 14696
۹
پیمانه اقتصادی

از «بازار پرتلاطم خودروهای خارجی» تا «عبور قیمت مسکن از شاخص تورم»

این پیمانه تیترهایی همچون دلار رسمی و آزاد گران تر شدند، افت ۸۱ واحدی شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری پاییز، افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا، آمار اجاره مسکن در آبان ماه ۹۶، افزایش نسبی قیمت انواع سکه، رشد حلزونی قیمت طلا در بازار جهانی و کم‌نوسانی اوراق در ۷۴ هزار تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 21 December 2017

از «بازار پرتلاطم خودروهای خارجی» تا «عبور قیمت مسکن از شاخص تورم»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون دلار رسمی و آزاد گران تر شدند، افت ۸۱ واحدی شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری پاییز، افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا، آمار اجاره مسکن در آبان ماه ۹۶، افزایش نسبی قیمت انواع سکه، رشد حلزونی قیمت طلا در بازار جهانی و کم‌نوسانی اوراق در ۷۴ هزار تومان را در بر دارد.

دلار رسمی و آزاد گران تر شدند!

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 16 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 809 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 158 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 842 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در پنجمین روز هفته، 11 هزار و 474 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 6 ریال گران تر فروخته شد. همچنین در بانک مرکزی، همانند روز سه شنبه شاهد افزایش نرخ رسمی دلار بودیم. به طوریکه براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه بیست و نهم آذرماه با ۱۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۵ هزار و ۷۶۰ ریال قیمت خورد.

افت ۸۱ واحدی شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری پاییز

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 29 آذرماه 96 با کاهش 81 واحدی معادل 0.09 درصد به رقم 95 هزار و 508 واحد رسید. تالار شیشه ای در پنجمین روز کاری هفته، برخلاف روز قبل، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 26 واحدی به رقم 30 هزار و 611 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 4 واحدی، عدد 17 هزار و 888 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 3 واحدی به رقم 13 هزار و 488 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.02 درصد همراه شد و 24 واحد افزایش را رقم زد به سطح 103 هزار و 510 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 28 واحد کاهش به رقم 68 هزار و 118 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 330 واحد کاهش همراه بود و عدد 201 هزار و 925 واحد را به نمایش گذاشت.

افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا و توقف خط صادراتی فورتیس

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۸۰ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه، کاهش موجودی نفت خام آمریکا و توقف صادرات نفت خام از خط لوله ی نفتی فورتیس بریتانیا عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۱۴ سنت افزایش یافت (۰.۲ درصد) و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۹۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۶ سنت افزایش (۰.۳ درصد) بشکه ای ۵۷.۷۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته های گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.

بازار پرتلاطم خودروهای خارجی

طبق گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر حباب قیمتی همچنان در بازار خودروهای وارداتی به چشم می‌آید، حبابی که همچنان بزرگ و بزرگ تر می‌شود. در حال حاضر برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید باید ۱۹۵ میلیون تومان هزینه کرد، هر چند این خودرو در هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کرده است اما خودرو موردنظر چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان در چند ماه گذشته افزایش قیمت داشته است. هیوندای النترا نیز طی چند ماه گذشته حدود ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر ۱۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این موضوع به معنی آن است که قیمت این خودرو در هفته جاری ثبات داشته است.در این میان اما کیا سراتو در هفته جاری دو میلیون تومان افزایش قیمت را به خود دیده است؛ این محصول در حال حاضر ۱۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو طی چند ماه گذشته ۲۵میلیون تومان جهش را به خود دیده است.در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا اپتیما به رغم آنکه در چند ماه گذشته ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است؛ اما این خودرو در هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کرده است و در حال حاضر ۲۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان بازار، لکسوس مدل NX نیز به رغم آنکه در چند ماه گذشته ۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت را به خود دیده است در هفته جاری با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، در حال حاضر ۴۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. در این بین اما سانتافه هم به‌عنوان خودرویی که چیزی حدود ۶۵ میلیون تومان افزایش قیمت در چندماه گذشته داشته است، هم‌اکنون ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

آمار اجاره مسکن در آبان ماه ۹۶

دفتر برنامه ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید ۹ هزار و ۴۶۲ اجاره نامه در آبان ماه به امضا رسیده که کاهش ۹.۸ درصدی نسبت به مهر ماه امسال و ۲۰.۲ درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته داشته است. در این میان، متوسط قیمت اجاره نامه به صورت مجموع رهن و اجاره در تهران ۲۸ هزار و ۷۳۰ تومان بود که نسبت به مهرماه کاهش ۱.۶ درصدی داشته است؛ اما نسبت به آبان ماه سال گذشته (۹۵) مستأجران را با رشد چشمگیر ۲۲.۷ درصدی مواجه کرده است. بر این اساس، کاهش ۲۰.۲ درصدی تعداد قراردادهای اجاره در آبان ماه امسال در برابر افزایش ۱۸.۱ درصدی تعداد معاملات خرید و فروش مسکن نشان می دهد تقریبا بخش اعظمی از مستأجران در سال گذشته توانسته اند با استفاده از انواع تسهیلات مسکن، خانه دار شوند و تنها بخش بسیار اندکی (۲.۱ درصد) به دلیل افزایش بسیار زیاد نرخ اجاره بها در سال جاری نتوانسته اند مسکن تهیه کرده و احتمالا در مناطقی خارج از محدوده آماری پایتخت به دلیل ارزانتر بودن اجاره بها سکنی گزیده اند.

افزایش نسبی قیمت انواع سکه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز چهارشنبه قیمت انواع سکه از افزایش نسبی برخوردار بود؛ براین اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۵۸۴ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۱۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۵۹۹ تومان، نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش، ۶۸۶ هزار و ۲۹۴ تومان، ربع سکه با ۱۵۰۰ تومان افزایش، ۴۰۱ هزار و ۱۷۲ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۶۶ هزار و ۱۱۴ تومان معامله شد.

رشد حلزونی قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که دلار ثابت بود اندکی افزایش یافت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۶۳.۶۵ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۲۶۷ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته ۱.۳۰ دلار یا ۰.۱ درصد کاهش یافت و در ۱۲۶۴.۲۰ دلار بسته شد و به این ترتیب روند صعودی چهار روزه خود را متوقف کرد. به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، در حال حاضر اخبار تاثیرگذار بر معاملات طلا وجود ندارد به جز این‌که شاید به دلیل کاهش ۱۰ درصدی روز گذشته بیت‌کوین، اندکی ریسک گریزی در بازار ایجاد شده است.

کم‌نوسانی اوراق در ۷۴ هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 373 تومان معامله شدند. با وجود حرکت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 75 هزار تومانی در ابتدای آذر، در ادامه کاهش تدریجی تقاضا، افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به سطح 74 هزار تومانی را رقم زد. اما با رشد تدریجی تقاضا، همچنان کف 74 هزار تومانی از «تسه»ها حمایت می‌کند. در سال‌های گذشته طرح لیزینگ مسکن برای افزایش قدرت خرید متقاضیان به عنوان راه حلی برای خروج مسکن از رکود مطرح شد. در شرایط کنونی بانک مرکزی مجوز لیزینگ مسکن را به لیزینگ‌های غیربانکی صادر کرده است. اما آقای موقعی، دبیرکل انجمن لیزینگ نرخ سود ۲۱ درصدی را برای لیزینگ مسکن غیرمنطقی دانست. امکان ایجاد ساز و کار لیزینگ مسکن هنوز هم نیازمند آشنایی و عرضه واحدهای مسکونی از طریق انبوه‌سازان و فروشندگان است.

عبور قیمت مسکن از شاخص تورم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که از سوی برخی از سازندگان، مردم و حتی مشاوران املاک عنوان می‌شود که متوسط رشد قیمت مسکن در تهران در هر مترمربع 600 هزار تومان به بالا را داشته است، گفت: این اظهارات تماماً دروغ است، اما آنچه که اتحادیه املاک رصد کرده بر این اساس است که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است.رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که از سوی برخی از سازندگان، مردم و حتی مشاوران املاک عنوان می‌شود که متوسط رشد قیمت مسکن در تهران در هر مترمربع 600 هزار تومان به بالا را داشته است، گفت: این اظهارات تماماً دروغ است، اما آنچه که اتحادیه املاک رصد کرده بر این اساس است که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است. وی افزود: تفاوتی که بازار مسکن در ماه گذشته نسبت به قبل داشته است، این است که همواره اعلام می‌شد قیمت مسکن هنوز به شاخص تورم نرسیده است، اما الان می‌گوییم رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌و گو با فارس با تأکید بر اینکه هرگونه اظهارنظر در مورد میزان درصد رشد قیمت مسکن از سوی افراد تأثیرگذار خطرناک است، اظهار داشت: مردم و متقاضیان مسکن به خوبی می‌دانند که مسکن در حال حاضر در چه وضعیتی به سر می‌برد، پس اگر هر مسئولی اعلام کند رشد قیمت مسکن چند درصد بوده نمی‌تواند کمکی به بخش مسکن کند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که برخی از فروشندگان و سازندگان مسکن اعلام می‌کنند چون نرخ دلار و قیمت انواع محصولات ساختمانی به خصوص میلگرد و آهن افزایش یافته قیمت مسکن هم تقویت شده است، گفت: نمی‌توان با نوسانات نرخ دلار و حتی با این عنوان که قیمت میلگرد و آهن افزایش یافته گفت که قیمت مسکن باید افزایش یابد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
اقا جان نجومی بگیر دوست دارند گرونی رو.زلزله دیشب نشون داد که چه واردات باشه چه نباشه زلزله معمولی هم می تونه تهران رو به پارکینگ خودرو تبدیل کنه.
تحلیل مسکن خیلی جالب بود
چون اجاره ثبت نشده نتیجه گرفتید اینها خونه خریدند؟ یا از شهر رفتند؟
عالی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
گزینه سوم اینه که اون خانواده از هم پاشیده و یا مهاجرت کردن
هرکاری میکنندکه القاکنندقیمت مسکن جهش پیدانکرده ونمیکنه اماآب درهاون میکوبند
بعد از این زلزله، قیمت مسکن ، نصف شد.
مگه آدم مشکلی داره که بره پولش رو روی گسل سرمایه گذاری کنه
از اين ببعد بنگاها خواهند گفت خانه روي گسل ميخواهي يا خير قيمتها فر ق ميكندضمنا رانت خوران وحشت كردند نكند برحهاي حرامي آنها بيفتد
دوست عزيز ملك نصف شده قيمت رو جردن بما مترى ٥ ميليون بده مترى ٥٠٠ تومن هم كميسيون خودت !!!
چرا حرف نسنجيده ميزنى؟؟؟
كسى كه هميشه پول نداره بخره ميگه نخرين ارزون ميشه!!!!
اين رو همه ما اميدواريم ارزون بشه همه صاحب خونه بشن ولى تورم وگرونى مگه ميزاره؟؟؟؟؟.
هرکس الان ملک بخره بردکرده
هر کس الان ملک بخره اوار میشه رو سرش در تهران با ۲۰۰ تا گسل خرید ملک دیوانگی است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل