بازدید 9334
خوانده می‌شوید؛

رفتار مردم و مسئولان را در زلزله تهران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رفتار عمومی مردم را در شب زلزله چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به واکنش مسئولان چه نمره‌ای می‌دهید؟ آگاهی بخشی عمومی به مردم در برابر زلزله چقدر مؤثر بوده؟ صداوسیما در آرام کردن مردم موفق بود؟
کد خبر: ۷۵۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 23 December 2017

آخر هفته گذشته، شوک بزرگی به تهرانی ها وارد شد و شمه کوچکی از آن نمایش ترسناک که همه از آن می ترسند، به نمایش درآمد تا میزان آمادگی عمومی شهروندان و مسئولان شهری در فاجعه احتمالی زلزله تهران آزموده شود. هرچند زلزله 5.2 ریشتری چهارشنبه گذشته تلفاتی نداشت، تهرانی‌ها را به خیابان‌ها و جاده‌ها کشاند و واکنش مسئولان مدیریت بحران شهری را هم در پس داشت.

گزارش‌ها از هجوم عجیب به جاده‌های خروجی تهران، صف شدید در پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌ها برای تأمین مایحتاج و شب بیداری در خیابان‌ها و کوچه‌ها که بعضا منجر به بسته شدن آنها شد، تنها بخشی از رفتار جمعی تهرانی‌ها در شب زلزله بود. از سوی دیگر، این زلزله بی‌خسارت فرصت خوبی برای سنجش تدبیر و آمادگی مدیران کشور در بحران احتمالی زلزله تهران هم بود. اینکه هنوز در کشور بالگردی نداریم که در شب قابلیت پرواز ندارد، تنها یکی از هزاران مشلکی است که ما در راه امداد به حادثه دیدگان حوادث غیرمترقبه داریم.

در مجموع اکنون می‌خواهیم نظر شما را درباره واکنش مردم و مسئولان در زلزله تهران بدانیم؛

* رفتار عمومی مردم را در شب زلزله چگونه ارزیابی می‌کنید؟

* به واکنش مسئولان چه نمره‌ای می‌دهید؟ آگاهی بخشی عمومی به مردم در برابر زلزله چقدر موثر بوده؟

* صداوسیما در آرام کردن مردم موفق بود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۹۴
اکثریت مردم ، مردود ! مسئولان کمی قابل قبول .
پاسخ ها
رهگذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
دقیقاً درست فرمودین. در آن شب حرکات نادرست و به دور از شان و جایگاه یک ایرانی به وضوح در میان مردم نمایان بود.حرکات نمایشی و بدون هدف خودروها ، حمله و پاتک به پمپ بنزینها . هجوم به مغازه ها و .... بنده به نوبه خودم اصلاً این رفتارهای نامناسب رو نپسندیدم. بهتره در این مواقع مردم به کمک هم بیان و کسانی رو که واقعاً ترسیدن کمک کنن. چرا باید با این رفتارها که بیشترش از روی چشم و هم چشمی بود انجام بشه. در هر صورت شهر ما در آن زمان سیمای بسیار زشتی پیدا کرده بود.
مگر کسی سیما نگاه می کنه ؟؟؟؟؟
اصلاً بحث این چیزها نیست. در مکزیک ، ژاپن ، آمریکا و خیلی از کشورهای دیگه که زلزله خیز هستند ، زلزله های 7 ریشتر به بالا هم که بیاد نه کسی نگران میشه ، نه کسی میاد تو پارک و خیابون میخوابه ، نه به پمپ بنزین ها هجوم میبرن و نه هیچیک از کارهایی که ما کردیم رو انجام میدن. چرا؟ چون اونها از چندین دهه گذشته با واقعیت زلزله کنار اومدن و با مهندسی زلزله ، شرایط رو عادی کردن. در ژاپن زلزله میاد ولی آب از آب تکون نمیخوره. حتی یک تابلو از روی یک دیوار کنده نمیشه. بعد از لرزش ها مردم کار و زندگیشون رو از سر میگیرن ، انگار نه انگار اتفاقی افتاده. ما هم باید به همون سمت بریم که اگه امروز شروع کنیم شاید 50 سال دیگه بتونیم به اون نقطه برسیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
احسنت
تمام حرف همين مطلبيه که روست عزيزمون فرمودن
غير از اين باشه که اصلاً ارزيابي کردن نداره؛ غير از اين باشه نمره ارزيابي صفره
البته متاسفانه تو کشور ما غير از اينه بنابراين حرفي نميمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
نه !! تمام این رفتار به دلیل اینه که مردم به مسیولین اعتماد ندارن و به این معتقد هستن که باید خودشون یه کاری بکنن و هیچکس به دادشون نمیرسه ، با این دید تمام این کارهایی که کردن قابل قبول هست ، نمونه بم - رودبار - و همین اخری کرمانشاه
همه نمره 120 چون یک عده که باید بیدار باشند خواب بودند و اونایی که باید خواب باشند بیدار بودند و تو خیابون
در این مانور در مقابل دشمن فرضی شکست سختی خوردیم. مخصوصا مردم
مردم بنده خدا چیکار میتونستن بکنن ؟؟؟ از مردم رفتار غیر عادی دیده نشد. مسئولین هم که دیگه نیازی به گفتن نیست. فقط معلوم شد هیچ برنامه ای برای این مواقع تدوین نشده. لااقل فرهنگ سازی میتونه خیلی کمک کننده باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
حرفها ميزني شما بگو ببينيم مسولين جز گراني براي چي برنامه دارن كه اين دوميش باشه ؟؟؟؟؟؟؟
در اصل کاری از کسی بر نمیاد فقط دعا کنید نیاد که اگه بیاد کسی نمیتونه جلوی فاجعه رو بگیره برای اماده سازی شهرهای ایران سالهای زیادی وقت لازمه چون هیچ ساختمونی درست ساخته نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
كاري بر نمياد ؟؟؟؟ چرا بر ميومد و مياد الان نگاه كنيد تقريبا 50 تا 60 درصد خونه ها عمرشون زير 10 - 15 سال هست يعني تقريبا نو هستن و با درسي كه زلزله رودبار داد مسولين بايد به ساختمانهايي كه توانايي تحمل زلزله حداقل تا 8 ريشتر رو نداشتن اجازه ساخت نميدادن نه اينكه خودشون مسكن مهري بسازن كه مصفش عالم گير بشه
همون که تو پمپ بنزین نذاشتن آمبولانس بنزین بزنه همه چیز رو معلوم میکنه اگه زلزله شدیتر بیاد چی میشه
هم مردم افتضاح هم مسئولین. صدا و سیما به نظرتون باید مردم رو آرام کنه؟؟؟ آخه تو اون شرایط و ناتوانی تهران و مسئولین در برابر زلزله کی آروم میمونه؟ جک نگید. ملت عین زامبی شده بودن. مسئولین فقط حرف میزنن . صداو سیما هم که عروسک خیمه شب بازی تشریف داره
رفتار هر دوتاشون خوب بود. عالی.
خیلی برنامه خوب و عالی بود فقط وقتش کمه.مسئولین محبت کنن وقتشو زیاد کنن.
با سلام
لطفا با گوگل از بالا نگاهی به شمال و جنوب و شرق و غرب و مرکز تهران بندازید تا متوجه عمق فاجعه شوید. خدای ناخواسته در صورت وقوع احتمالی یک حادثه طبیعی مانند زلزله به جز خدا فریاد رسی نخواهد بود.
نه راهی برای فرار و نه راهی برای امداد و نجات!!!
فقط باید به خدا پناه برد.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
فقط خدا!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
تهران بدون زلزله هم نفس نمی کشد. فقط ساخت و
و ساز غیر اصولی و بدون جامع نگری و آینده نگری
الان به جای اینکه مسئولین حرف از ایمن سازی بزنن ، فقط دارن حرف از این میزنن که باید خودمون رو آماده کنیم که اگه زلزله شدید اومد ، جسد کشته شدگان و پیکر مجروحین رو سریع از زیر آوار بیرون بکشیم و باید سوله آماده کنیم تا اجساد احتمالی و مجروحین رو به اون سوله ها منتقل کنیم!!! این حرفه آخه؟! کشورهای دیگه هم همینطوریه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
داداش مملكتي كه الله بختكي اداره بشه همينه ديگه تقريبا سرور دنيا بوديم و الان خاكستر دنيا
مردم نمره 7 و مسولين 12
مردم هراسان و بی نظم که هرکی به فکر خوش بود. مسئولین بی برنامه، صدا سیما هم سردرگم. اینکه زلزله بود شما فکر کنید مثلاً یه برفی مثل بعضی از کشورهای دنیا توی ایران بیاد کلاً تا ماها کشور فلجه.
زلزه بنده خدا كاري نكرده بود داشت نگاه ميكرد كه مردم چجوري دارن خودشون خودشون رو ميكشن
توي كرج كم بوده بود مردم همديگه رو زير بگيرن
واقعا تاسف باره....
مسئولین مقطعی برخورد میکنند

مردم همیشه نگران هستند

صدا و سیما هم فقط به فکر دلداری دادن هست و بس
تجربه نشان داده که اگر بخواهد در ایران تحرک و واکنشی به معضلی رخ بدهد این معضل باید در پایتخت رخ دهد تا اینکه حکومت در فشار قرار گیرد حالا با آمدن زلزله در تهران باید انتظار تحولاتی را داشته باشیم. معضلهای گرد و خاک، آلودگی هوا، زلزله، کم آب نیاز به نگاه جدی و عاجل دارند. عدم استفاده از تجارب کشورهای دیگر، روشهای سعی و خطا، توسل به دعای برخی همانا به خطر انداختن آینده کشور میباشد. چرا ایران استراتژی خودکفایی در کشاورزی را با علم به کم آبی را اتخاذ نمود؟ در صورتی که در دوران قبل از انقلاب طبق مطالعات انجام شده ایران را از سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی منع نموده بودند. باید اب و بنزین چند برابر حدود 4 برابر گران شوند و در عوض یارانه به مردم تعلق گیرد تا در مصرف آب و بنزین صرفه جویی اساسی صورت گیرد. با دروغ و فساد اقتصادی به شدت مبارزه گردد از شخص رییس جمهور و بقیه آقایان در صورت بیان دروغ پیگیری قانونی شروع شود همانطور که در کشورهای دیگر این کار صورت میگیرد و راهکار دارد. مردم از اینکه سکوت کرده و هیچ واکنش خشنی انجام نمیدهند دلیلی بر رضایت انها نیست چون بعد از جنگ هشت ساله عاقلتر شده اند. به دنبال تغییر اما بدون خشونت هستند. اگر با دروغ و فساد مبارزه شود همه مشکلات حل شدنی هستند. همانطور که در کشورهای دیگر مثل ژاپن نگرانی از زلزله و آسیبهای جانی آن به شدت کم شده است. به مردم نمره 20 و به مسوولین نمره ده میدهم. چون مردم به لطف رسانه های مجازی و ارتباطات رشد و بلوغ یافته اند و در زلزله کرمانشاه واکنش مثبت آنها را همه دیدند. به مسوولین نمره ده دادم چون هنوز سرکار هستند ولو به صورت ناپلئونی!
اينكه مسئولين بايد قبلاً براي اين شرايط طرح و برنامه داشته باشند صحيح ولي آيا مردم كه در شهري مثل تهران با اين همه سطح تحصيلكرده باز هم اين رفتار را مي توان توجيه كرد چطوريه كه 24 ساعت سر همه توگوشي و شبكه هاي اجتماعيه ولي دريغ از اينكه شرايط زلزله و رفتار مردمي مثل ژاپن را لااقل سرمشق خودشون قرار بدهند فقط و فقط همه حرف مي زنند
با سلام
یاد فیلم رسوایی افتادم که اقای عبدی گفتند بیایید کمی خودمان را تکان بدهیم قبل از اینکه

خداوند ما را تکان بدهدامیدوارم که این زلزله کمی تونسته باشه مغز مسئولین مربوطه را تکون داده باشه هی جلسه الکی نذارن موز و ناهار و نسکافه با پول بیت المال بخورن و خرجی جلسه هم بشه اینی که چند شب پیش دیدیم
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
امیدوار نباش دوست عزیز.
سلام ، از نظر من رفتار مردم نشان داد که ما هنوز برای روبرو شدن با وضعیت های اضطراری بسیار ناتوان بوده و فاقد خرد جمعی هستیم ، بطوری که من فکر می کنم که اگر اتفاق ناگواری همچون زلزله شدید واقع شود واقعا اکثر مردم با مشکلاتی مواجه می شوند که از رفتار خودشان حاصل می شود و به سختی قابل کنترل خواهد بود. هجوم مردم به پمپ بنزین ها و تلاش برای ذخیره کردن مایحتاج علامت خوبی نبود و به نظر می رسد که در شرایط بحر انی حتی به غارت فروشگاه ها و صدمه زدن به دیگران منجر شود .
در خصوص عکس العمل مسئولان نیز به نظر من بسیار بی اثر بود چونکه یک شبه کاری از کسی بر نمی آید که انجام دهد بطور آتش سوزی ساختمان پلاسکو نشان داد که چقدر مسئولان ما برای روبرو شدن با بحران ها ناتوان هستند. وزیر کشور ما نیز که در زلزله اخیر کرمانشاه نشان دادند که بسیار ناتوان هستند .

رادیو و تلویزیون نیز فعال بودند ولی راهکاری برای مردم نداشتند و فقط گزارش شلوغی خیابانها و پمپ بنزینها را می دادند و اینکه ستاد بحران فعال است . و ضمنا آموزش نماز آیات را می دادند که فکر کنم موثر ترین راه مقابله با زلزله بود .
رفتار مسئولان انصافا قابل قبول بود، آنچه قابل قبول نبود و نیست و احتمالا (خدای نکرده) در هنگام بروز فاجعه واقعی نیز نخواهد بود، امکانات لازم برای امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان است که قطعا هرچه زودتر باید چاره ای برای آن اندیشیده شود. رفتار بخش قابل توجهی از مردم نیز قطعا غیر قابل قبول بود: فرار بی هدف و حمله به پمپ بنزینها و ... تنها به پیچیده شدن بیشتر اوضاع منجر میشود و حتی خود میتواند مشکلات جدیدی ایجاد کند.
بهترین کار در موقع خطر تصمیم گیری منطقی است نه هیجانی که چنین کاری کمتر از مردم مشاهده شد.
اصلا خوب نبود
مخصوصا آقای مرادی
خیلی مضطرب کرد مردم رو
صداسیما که مثل همیشه عالی نماز ایات یاد داد. مردم هم که دو روز نگزاشتند بنزین بزنیم .اونایی که از جاده چالوس خطرناک رفتن منقه زلزله خیز شمال فازشون چی بود ؟؟؟؟؟ درباره مسولین هم نظری ندارم چون فقط حقوق میگیرن و وجود خارجی ندارند
صدا و سیما در زلزله کرمانشاه میگفت عراق زلزله اومده در کرمانشاه احساس شده از این رسانه چه انتظاری دارید
رفتار صدا وسیما هیچ تاثیری روی مردم ندارد زیرا اعتمادی در کار نیست و رفتار مردم شرم آور بود مسدود کردن مسیر خودروهای امدادی دعوا و مرافعه برای رد شدن از مسیرهای شلوغ بوق زدنهای بیمورد خلاصه خود خواهی خود خواهی خودخواهی و عدم احساس همبستگی و همراهی در هنگام مصیبت
همه از مردم تهران نا امیدند انتظار داشتند در زلزله همدیگه رو بخورند
یکی از مباحث اساسی در زلزله کرج این بود که با رها کردن منازل و فرار مردم به محیط های باز، و ترافیک شدید در خیابانها، حتی یک نیروی پلیس در سطح شهر کرج مشاهده نشد. حتی در چهار راه های اصلی شهر و یا پمپ بنزین ها!!!!!! واقعا نتیجه این همه هزینه و مانور و ادعای مدیریت بحران همین بود؟؟!!
بد
رفتار مردم که خیلی اشتباه بود من از قبل کیف فرار زلزله درست کرده بودم که شامل پتو و بالش و لباس و کفش و کلیه وسایل ضروری بود چون موقع زلزله معطلی برای لباس پوشیدن مساوی است با مرگ برای همین بعد از اتمام زلزله ظرف ده ثانیه از ساختمون خارج شدم و رفتم تویکوچه و بعد از پنج دقیقه دیدم تازه همسایه ها با لباس شیک و مهمونی دارن از خونه هاشون خارج میشن! و متاسفانه دیدم یکی یکی درب پارکینگها باز میشد و در چشم بر هم زدنی کوچه قفل شد و همه ماشین آوردن برن بیرون در صورتی که باید در مرحله اول همه پیاده به سمت خیابون فرار میکردن . در مرحله بعدی اگر زلزله هفت ریشتر یا بیشتر باشد بردن خودرو به هیچ دردی نخواهد خورد چون خیابان ها با ریختن دیوار بسته هست و خودرو تنها وبال گردن افراد خواهد شد .
در مورد مسئولین دیگه جایی برای نظر دادن وجود نداره چون همه دیدن هیچ امکاناتی وجود نداشت ما رفتیم پارک شهر داخل پارک مردم داشتن از سرما میلرزیدن همه سردرگم بودن کجا برن برای همین جنوب شهر سمت پارک شهر چون هیچ فضای باز اتوبانی وجود نداشت اکثرا برای فرار از سرما داخل خودرو بودن و چون کنار خیابان ها یکدست بافت فرسوده چند طبقه بود مجبور بودن فقط رانندگی کنن و به قول معروف دور دور کنن اگر فقط یک فضای باز در هر محله سنگلج بود شاهد قفل شدن خیابون ها نبودیم از ساعت چهار صبح تازه گشت های پلیس رو اطراف پارکشهر دیدم که یعنی چهار ساعت بعد کارشونو شروع کردن! افرادی که در بحران دست اندر کارن باید به وسیله تلفن ماهواره ای در پایگاه هاشون با خانوادشون در ارتباط باشن که اگر اینچنین شد نخوان برن اول به خانوادشون سر بزنن و بتونن تماس بگیرن تا زودتر به داد مردم برسن. یک موضوع مهم هم وضعیت اداره برق بود که وقتی رفتیم توی کوچه به دلیل وجود تیر برق ها و سیم های فشار قوی بالا سرمون فقط دعا میکردیم کابل ها رو سرمون نیوفته یا تیرهای چوبی نشکنه بیوفته رومون. در اولین قدم باید نهادها فضای باز برای بحران در محلات ایجاد کنن و ساختمانهای بلند بر خیابان رو بازسازی و مقاوم کنن که مردم بتونن توی خیابان احساس امنیت کنن بعد هم فقط باید هر ماه آموزش از طریق رسانه ها داده بشه که مردم بدونن برای فرار باید جونشون در اولویت باشه بعد لباس و وسایل دیگه و اینهارو باید جایی در دسترس بزارن بعد میتونن برن توکوچه لباس بپوشن
متاسفانه همه نمره مردودی گرفتن و صدا و سیما هم باعث اضطراب و تهییج بیشتر مردم شد.
عکس العمل مردم و مسوولین بیشتر شبیه فیلمهای هالیوودی و فرار از آتشفشان و یا سیل رو تداعی میکرد. در صورتیکه نحوه مواجهه با زلزله متفاوت است ولی متاسفانه آموزش لازم را هیچ کس ندیده است
مردم افتضاح ... مسئولین مفتضحانه ... همه فضاحت
بگو مرگ بر آمریکا
عمل كردخيلي ضعيف زلزله مي بايست كمي وقت مي داد كه مسئولين فكري به حال مردم مي كردند پتو چادر و...........................مي آوردند
عالی بودند عالی مثل همیشه!! چرا اینقدر انتقاد میکنید!!!؟؟؟ آقا هر چی بودند که ظرفیت و توانشون همینه دیگه. بیشتر از ای بلد نیستند.
باید به مردم گفت زلزله قیامت سخت تر است پس کمی از خدا بترسید
هر گناهی که آدمی مرتکب میشه این گناه به صورت یک انرژی منفی به زمین منتقل میشه و در اثر انباشت این انرژی ها زمین چاره ای جز تخلیه آنها ندارد و در حقیقت این مردمند که به خود ظلم می کنند
ولی از آنجایی که مردم تابع دین ملوک خود هستند نمی توان همه تقصیر را به گردن آنها انداخت بنابراین مسولان باید از خودشان شروع کنند تا مردم هم کم کم اصلاح شوند
درمورد عملکرد صدا و سیما به هیچ دردی نمیخوره چون وقتی مردم فرار میکنن دسترسی ندارن به صدا و سیما و بهترین کار این بود که از طریق نیروی انتظامی در محلات و خیابان ها اطلاع رسانی شود . و بهتر از اون اینه که به مردم بگن کجا فرار کنید و برید و مردم سرگردان نشن یکی میرفت شمال شهر یکی میرفت جنوب یه عده داشتن میرفتن سمت کرج چون اصلا نمیدونستن مرکز زلزله اون طرفه . باید سریع اعلام کنن اونایی که میخوان از شهر خارج بشن مثلا برن به سمت اینخروجی ها و از این مسیر ها برن
بطور كلي بايد گفت هيچ يك از طرفين ماجرا آمادگي كامل و يا قابل قبول ندارند و اين هم به عوامل زيادي برمي‌گردد.

رفتار عمومی مردم را در شب زلزله چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من رفتار مردم طبيعي بود و بر اساس آموزش‌هائي كه نديده‌اند هر آنچه كه فكر مي‌كردند درست است را انجام دادند، عده‌ي زيادي سوار بر ماشين‌ها اول به پمپ بنزين‌ها هجوم بردند براي اينكه واقعا نمي‌دانستند تا كي بايد داخل خودروها باشند و شب را به صبح كردند كه مورد تقدير مسئولين هم بود.

به واکنش مسئولان چه نمره‌ای می‌دهید؟آگاهی بخشی عمومی به مردم در برابر زلزله چقدر موثر بوده؟
مسئولين هم مثل مردم تنها كاري كه از دستشان برمي‌آمد برگزاري جلسه بحران و انجام مصاحبه‌هاي آقاي نجار كه استوانه صبر و بردباري هستند. اين چيزي بود كه ما ديديم احتمالاً پشت پرده تلاش‌هايي داشتند كه قابل تقدير است. از اصفهان هم خبر داشتم كه ستاد بحران در آنجا هم تشكيل شده و دوستان اصفهاني بر اساس قراري كه از قبل داشتند كه اصفهان معين تهران باشد، خودشان را آماده مي‌كردند و جاي تشكر دارد.

صداوسیما در آرام کردن مردم موفق بود؟
اطلاع رساني صدا و سيما خوب بود و بلافاصله خبر داد و با كارشناسان صحبت كرد و توصيه‌هاي خوبي هم داشت.

بايد قبول كنيم كه بضاعت همه‌ي ما در برابر حوادث و بحران‌هاي اينچنين بيش از اين نيست و در همين حال دعا كنيم كه خدا خودش اين شر و از اين مردم دور كنه انشاالله... ما نه مسئولين و نه مردم مرد پيش‌بيني و آينده‌نگري و برنامه‌ريزي بلند مدت نيستيم تقصير خودمون هم نيست از قديم همينطوري بوديم وقتي كه بزرگانمون مي‌فرمودند «چو فردا شود فكر فردا كنيم»!
از تبریز اخبار مریوط به زلزله تهران را پی گیری می کردم. به مردم نمره خوبی نمی دهم. مردمی که حتی در شرایط عادی دست پاچه و هراسان هستند، در مواقع اضطراری طبیعتا با تصمیم ها و عکس العمل های حساب نشده نه تنها قدرت رویارویی با بحران را ندارند بلکه خودشان هم مساله ساز می شوند. اگر بیاموزیم که با بردباری و کمی فکر کردن به مقابله با بحران برویم و از عکس العمل های شتاب زده بپرهیزیم حتما بهتر با بحران مقابله خواهیم کرد.
من از لحظه خواندن خبر زلزله در تهران تلویزیون را روشن کردم و عملکردو عکس العمل های توام با آرامش مجریان و همچنین اظهار نظر کارشناسان و مسولان به نظرم خیلی خوب بود و می توانست باعث آرامش شهروندان باشد. اگر قبل از وقوع بلایای طبیعی، نحوه مقابله با بلایای طبیعی به شهروندان آموزش داده شود قطعا نتیجه بهتری گرفته خواهد شد.
مگه تهرون زلزله اومد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
واقعا نیومد کمتر از یه ثانیه یه تکون خورد ولی زلزله مردمی دهشتناک بود
زلزله يك اتفاق طبيعي است و واكنش مردم هم طبيعي بود. (البته مسئولين هم جزئي از مردم هستند كه ما مدام مردم را از مسئولين جدا مي كنيم كل ملت به هم مي آييم، هر كردم از ما مردم به پست و مقامي برسيم فقط به فكر پر كردن جبيب خود و دوستان و آشنايان هستيم)

به طور كلي با توجه به اطلاع مردم از اوضاع گسل هاي تهران و ساختمان ها ناايمن و شناخت مسئولين از امكانات و تجهيزات، تمام اتفاقات رخ داده طبيعي و منطقي بود.

اميدوارم همه ما از خواب غفلت بيدار شويم
از مردمی که آموزش ندیده اند نمی توان توقعی داشت. باید مردم را آگاه کنند.
چرا مردم هول می شوند و اینحوری رفتار کردن؟ چون تووی ذهنشون جا افتاده که قراره یک زلزله ویرانگر بیاد و کسی هم به دادشون نمیرسه
مسئولین چکار کردن تا حالا؟ جلسه برگزار کردن موز خوردن و پولشونوگرفتن آخرشم چیزی نشده
نتیجه: اگه در تهران هر اتفاقی در سطح وسیع بیوفته مثل زلزله جنگ سیل و... خود مردم شهر همدیگرو میخورن
راه حل: فقط میشه با یه سری اقدامات تلفات رو کم کرد. کار از کار این شهر گذشته...
باید در چنین مواقع دولت طی یک فراخوان جهانی از تمامی کشورهای جهان عاجزانه درخواست کمک کند چرا که خودمان توان این کار رو نداریم
مشخصا هیچ کس هیچ برنامه ای نداشت! شب ساعت 3 از جلوی سوله مدیریت بحران ازگل رد شدم چراغ هاش خاموش بود و ظاهرا کسی داخلش نبود. باید در طی یک اقدام ضربتی توسط شهرداری، آتش نشانی، اداره های مختلف، مدارس، بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی آمادگی لازم در مردم ایجاد بشه. باید خانه به خانه، میزان مقاومت بناها بررسی بشه و توصیه های لازم به هر خانه ارایه بشه. آیین نامه های ساختمان به روز رسانی بشه و برای ساخت و ساز موضوع زلزله بیشتر مد نظر قرار بگیره. خیلی از سازنده ها میدونن که الان با انجام تخلف و پرداخت جریمه میتونن تغییراتی که می خوان رو در حین اجرا بدن و شهرداری هم نهایتا جریمه شون میکنه. تبعات اون تغییر به لحاظ مهندسی هم مشخص نیست. عده ای از مهندسین ناظر حق امضاهاشون رو واگذار کردن و خیلی از پروژه ها رو حتی یک بار هم نرفتن سر بزنن چه برسه به اینکه به جزء و دقیق در جریان ساخت و ساز باشن. تولید بتن با دقت و نظارت بیشتری باید مورد بازرسی قرار بگیره. آموزش اقدامات حین زلزله باید از شوخی خارج بشه و خیلی جدی تر کار بشه. هنگام وقوع اتفاق مردم نمیتونن به لحاظ روانی خودشون رو کنترل کنن و این باید با تعریف فرآیندها اصلاح بشه. در واقع آمادگی روحی و روانی انجام اقدامات صحیح حین وقایع این شکلی رو نداریم. اعتماد عمومی کاملا سوراخه! باید آموزش داده بشه که منصوبات داخل منازل اعم از لوسترها و تابلوها به نحوی باشن که در صورت وقوع زلزله به ساکنین آسیب نزنن و خیلی از مسایل دیگه. حتی شاید لازم باشه در قالب یک کتاب درسی مجزا در مدارس آموزش بدیم
مردم : انتظاری بیش از این نبود
دولت : مردود
سلام ، متاسفانه مردم، مسوولان هیچکدام زلزله را باور نداشته ، چون روی گسل جواز ساخت میدهند، ومر دم هم روی گسل ساختمان میخرند، و گرانترین آپارتمان ها روی گسل خرید و فروش میشه
اگرخدای نخواسته زلزله ای شدیدتر از 5/2 ریشتری در تهران رخ دهد با مناطق وشهرهای اطراف قریب 20 میلیون نفر دچار حادثه خواهند شد. مگرچقدرنیروی امدادی داریم ؟ باتوجه با شیوه شهرسازی درتهران باریزش ساختمانها کل خیانهای فرعی وحتی اصلی بسته خواهد شد . دقیقاً زمانی که از هیچ کس کاری ساخته نیست . پس نباید از مسئولین انتظار ویژه ای داشت . بهتراست خودمان به فکرخودمان باشیم وبیش از هرچیز از وقوع چنین اتفاقاتی به خدا پناه ببریم که الا به ذکرالله تطمئن القلوب .
مسئولان نسبتاً خوب.سیما خوب.مردم کماکان هیجانی و کم آگاه
ما آیین نامه زلزله داریم (۲۸۰۰)
ما بعد از زلزله رودبار نظام مهندسی داریم
ما نقشه پروانه ها و پایان کارها را بر اساس پروسه کنترل ها نظارت ها انجام می دهیم .
پس چرا بعد از ۱۵ سال ساخت ساز نگرانیم .چرا مردم به ساختمان هایشان اعتماد ندارند و از خانه ها بیرون می زنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
عزیزم برای اینکه آیین نامه درست رعایت نمیشه
سازمان نظام مهندسی درست نظارت نمیکنه
مهندس های عزیز امضاشونو واگذار میکنند و میفروشند
کیفیت مصالح و مواد بکار رفته خوب نیست
دقیقا مردم به چی اعتماد کنند ؟
اگر زلزله ویرانگری خدای نخواسته بیاد موضوع امنیتی ان مهمترین مورد است
فقط حرف. فقط نمایش. فقط شعار. فقط ادعا. فقط وعده. فقط اتلاف پول و بودجه. کی به کیه خدایی.
مسئولان بی خیال مردود هستن !
مردم مردود نیستن چون آموزش ندیدن کسی بهشون نفهمانده 10 ثانیه زلزله 7 ریشتری اگر بیاد بنزین به هیچ دردت نمیخوره !
بعنوان نمونه ساکنان ساختمان ما بلافاصله با فهمیدن زلزله با هر وضعیتی بودن ! از آسانسور و راه پله رفتن بیرون ! اگر این زلزله خرابی به بار میاورد اکثر کشته های داخل آپارتمانها در داخل آسانسورها یا راه پله ها بودن .
خانواده ما بشخصه تا چند لحظه بعد از زلزله ثابت در گوشه های امن خانه پناه گرفتیم بعد وسایل ضروری جمع آوری و از منزل خارج شدیم .
اگر مسئولان فکری بحال مدیریت بحران صحیح نکنن (البته ن با ارسال پیامک آن هم با 6 ساعت تاخیر !) در صورت زلزله شدیدتر خود مردم با کشتار همدیگر میشوند نه زلزله !

در منطقه ما اولین خودروی امدادی گشت کلانتری بود که تقریبا بعد از نیم ساعت از زلزله گذشت در خیابان رویت شدن !
رفتار مردم به هیچ عنوان قابل قبول نبود ولی به نظرم این رفتار نتیجه بی اعتمادی مردم به مدیریت بحران در این گونه موارد است.
مردم بخوبی دریافته اند که اگر اتفاقی برایشان بیافتد هیچ کس به داد انها نخواهد رسید به همین خاطر بخاطر حفظ جان و مالشان هر اقدامی را که بتوانند انجام می دهند و کاری به اخلاق و قانون ندارند.
شاهد مدعای بنده نابسامانی شهر بم بعد از سالها،مشکلات ورزقان و جدیدا هم که سرپل ذهاب
عملکرد مسولین هم در شب زلزله غیر قابل قبول بود...بنده از زمان وقوع تا 5 صبح در خیابان بودم...تنها کار مثبت بازگشایی پارکها به روی مردم بود که حداقل دسترسی به سرویس بهداشتی داشته باشند
انچه را که من خود شاهد بود اکثر از طریف فضای مجازی اخبار زلزله را پیگیری می کردند و کسی به صدا و سیما توجهی نداشت.
در کل به نظرم همه مردود بودیم
رفتار مردم طبیعی بود . ناشی از ترس که بدون آگاهی قبلی بود . انسان در زمان ترس کار منطقی انجام نمی دهد . مخصوصا در زمانی کوتاه که فرصت فکر و اندیشه ندارد .
مسئولین طبق معمول در حال تکذیب بودند.
صدا و سیما هم مثل همیشه ، عقب تر از جامعه . حداقل پنجاه سال از مردم عقب تره .
به نظر من با توجه ابه اینکه هیچ چیز در تهران اصولی ساخته نشده مردم بهترین کار ر. کردن که خیابون اومدن ، ولی مثلا ما در فامیل همیشه در نظرمون زلزله هست برا همین مقداری دارو اب لباس و مدارک ررو جای مشخص قرار دادیم افرادی هم که ماشین دارن همیشه در حد مناسب بنزین میزنن که خداقل وقت برای این چیزا تلف نشه. صدا وسیما اینبار بد نبود شبکه خبر مجری هم تقریبا نمره قابل قبولی داشت ولی اینکه امار زخمی ها و اون یک نفر تلفات جانی رو اعلام نکرد باز معل.وم شد یه جای کارش ایراد داره !
نمره مسئولین و دولت از صفر هم کمتر است حیف صفر!
پاسخ: هیجان انگیز
از مسئولینی که در اولین فرصت، به دنبال رهسپار کردن همسر و فرزندانشان و نهایتا خودشان به خارج از کشور هستند؛ و از مردم افسرده و غمگینی که هیچ امیدی به آینده شان ندارند، هیچ انتظاری نداشته باشید.
مردم و مسئولین، همه به هم می آییم.
بعضی از مردم رفتارهای نا معقول و خود پسندانه داشتند برای مثال روشن کردن اتش برای تهیه زغال قلیان در فاصله نیم متری خودروهایی که همگی با سرنشین به علت سرما و برودت هوا در حالت پارک وتوقف بودند و عبور موتور سواران به صورت دسته جمعی و ایجاد سر و صداهای بلند و نا هنجار و پارک برخی خودرو ها به صورت دوبله در معابر کم عرض و باریک و بستن راه بر سایر خودروهای پارک شده و خیلی رفتارهای غیر قابل قبول دیگر این یعنی اینکه حتی در مواقع اضطراری و بحران هم کسانی هستند که باعث سلب ارامش و اسایش دیگران میشوند و در زمانی که شهروندان از روی اجبار و احساس خطر مجبورند زمانی را در مکانی عمومی و کنار خیابانها و بوستانها سپری کنند برخی باعث خلق مشکل و بر هم زدن ارامش اعصاب و روان سایرین میشوند که متاسفانه فراوانی زیادی هم دارد بنده این مشکلات را در زلزله تهران از نزدیک مشاهده کردم . تربیت صحیح از کودکی در خانواده باید شکل بگیرد .حال شما فرض کنید که زلزله اندکی شدیدتر اتفاق می افتاد و باعث بروز خسارت و تلفات میشد انزمان رفتارهای این ادمهای خود پسند و خود خواه دیدنی تر میشد مثلا برای مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی در شرایط بحران و کمبود شدید کادر درمانی و وجود مجروحین پر تعداد پس در زمان بحران های اینچنینی نیاز شدیدی به کارهای اموزشی و فرهنگی احساس میشود . اما در زمان زلزله قدرتمند و ویرانگر انهم در کلان شهری مثل تهران کار زیادی از دست کسی بر نمی اید جز ساماندهی برای اوار برداری و پیدا کردن مجروحین و مصدومین و فوتی ها در مدت زمان بسیار طولانی اما اگر ساختمانهای تهران و سایر کلانشهر های ایران مقاوم و ایمن وبا نظارت بسیار سختگیرانه سازمانهای مسئول ساخته شود انگاه حتی در زمان وقوع زلزله های قدرتمند هم ما شاهد حجم بسیار کم مصدومین احتمالی خواهیم بود و در خبر ها خواهیم شنید که زلزله قدرتمند مثلا 7/5 ریشتری تهران تلفات جانی نداشته است به امید ان روز که دیگر در هیچ شهری هیچ کس هراسی از زلزله نداشته باشد
مردم که صفر
خیلی ها انقدر مضطرب شدن که سکته کردن
مسئولان هم بدلیل عدم امادگی سوله های مدیریت بحران شانس اوردن که رفع شد
وگرنه هیچ جوابی نداشتن
تابناك عزيز :
شما را ارجاع ميدهم به مقاله بسيار وزين تيتر يك در خصوص تعهد و تخصص . رييس محترم مديريت بحران جناب آقاي نجار هر چقدر هم كه انسان متعهدي باشند!!!! ولي در مديريت بحران كوچكترين و كمترين نخصصي ندارند. اين را ميتوان در مديريت فاجعه پلاسكو نيز بخوبي ملاحظه كرد. ايشان كوچكترين اطلاعاتي در خصوص موارد حرفه اي ايمني ندارند و در موارد حساس بيشتر بحران ساز هستند تا كنترل بحران. به عقيده بنده در يك سمت به اين حساسي يك سري افراد مجرب نياز ميباشد كه هم بتوانند اموزش عمومي را ترويج نمايند و هم از مشاورين خبره در اين خصوص استفاده نمايند.
پیشگیری بهتر از درمانه،اگه خونه ها رو مقاوم میساختید،اگه این همه توی کوچه های تنگ برج نمیساختید،اگه از قبل با شهرداری زد و بند نمیکردید،الان خیالمون راحت بود،ولی الان همه دنبال درمانن،درمان هم هزینه سنگینی داره که راحت میشد پیشگیری کرد،ولی حیف از آدماهای فاسدی که جون مردم براشون هیچه...
مساله اینه که ما مردم عملکرد دولت در زلزله های متفاوت رو دیدیم، برای مثال زلزله اخیر کرمانشاه، دولت هنوز توانایی تامین کانکس رو نداره، سگ زنده یاب وجود نداره، آتش نشانی تجهیزات نداره، بیمارستان مجهز و مدرن وجود نداره، خیابان ها عریض نیستند، فضای سبز و یا حتی فضای ایمن برای تجمع وجود نداره، برج ها و آپارتمان ها رو با ضریب مقاوت پایین و بصورت بساز بفروشی و بدون نظارت فردی مسوول و باسواد و باتجربه در کوچه های باریک ساختیم، و اون شب وقتی این زلزله اومد، مردم سعی کردند حداقل هایی رو برای چند روز زندگی- تازمان رسیدن کمک های سازمان ملل و جهانی رو جمع کنند، چون همه مطمئن هستیم که وقتی زلزله 7 ریشتر به بالایی رخ بده، اولین نفر مسوولین هستند که شهر رو به حال خودش رها میکنند و میرن، پس نباید از واکنش مردم تعجب کرد، ما مردم متوجه شدیم که هیچ کس به داد کسی نخواهد رسید و کسی به دیگری کمک نخواهد کرد، و اگر از زلزله جان سالم ب در بردیم، بازهم دلیل نمیشه که بعدش از غارت در امان باشم، متاسفانه سال هاست که کشور به حال خودش رها شده
تنها راهش اين هست كه تهران را كلا خراب كنيد. و بعد از نو خانه هاي مقاوم بسازيد. همين.و يا يك شهر ديگر كه روي گسل قرار ندارد شهر تهران را بنا كنيدو مردم را به آنجا انتقال دهيد..........
.....خب ديگه بيدار شيم. از بس زمان زلزله نخوابيديم به هذيان افتاديم...
پای مسئولین رو وسط نکشین خودشون چوب لای چرخ پیشرفت کشورن توی بحران فجایع درست میکنن
رفتار مردم طبیعی بود اما از مسئولین خبری نبود .
هرچقدر صبح ساعت 7 زنگ زدم به استانداری تهران جواب ندادند که بالاخره درب شعب بانک را بازکنیم یا خیر جواب ندادند تا ساعت 8:10 که بانک مرکزی اعلام کرد که شعب باز هستند. در اینطور مواقع با پدافند غیر عامل چطوری باید تماس گرفت؟
پرسنل بانکها که خانواده خود رها کرده بودند و آمده بودند قبل از 7 سرکار اما شعب بسته بودند و همه بلاکلیف مانده بودند !!!
رفتار مردم:
درست:
1-خروج با آرامش (برخی از افراد) از منازل
2- به سر بردن بیرون از منازل تا صبح
غلط:
- تجمع در کنار اتوبان ها
-استفاده از خطوط ویژه
- عدم رعایت قوانین رانندگی
-چرخ زدن در اتوبان ها
- استرس حین رانندگی
-تجمع بی دلیل در پمپ بنزین ها و مراکز خرید
-تجمع سرمایه در تهران و اطراف آن
-ساخت جوک های خالی از مغز توسط افرادی وقت نشناس و ...
مسئولین:
درست:
-صحبت ها و جلسات متعدد در مورد زلزله
غلط:
-به نتیجه نرساندن جلسات
-عدم استحکام سازی سازه ها
-وجود بافت فرسوده
-تجمع بیش از حد سرمایه و انسان در یک قسمت بسیار کوچک که خود یعنی آسیب پذیری بیش از حد
-نداشتن برنامه در حادثه هایی حتی در حد یک صدم یک زلزه متوسط
-عدم نگاه آموزشی در آموزش و پرورش در مورد زلزله
-نداشتن برنامه برای قطع گاز (در کمال تعجب گاز همه وصل بود!!!)
-نداشتن برنامه برای قطعی برق
-نداشتن سوله مجهز به مواد غذایی ، دارویی و وسایل خواب
-ندیدن زلزله در بودجه
-عدم رعایت تمامی اصول پدافند غیر عامل در زلزله (احتمال فلج شدن یک کشور با زلزله در یک شهر)

-
برای مردم که هیچی ولی برای مسيولین فاجعه فاجعه فاجعه
رفتار مردم غیر طبیعی و غلط بود، می دونی چرا تابی جان؟
همه این ها نشات گرفته از عدم اعتماد و غیر کارآمد بودن دستگاه های کشور هستش، اگر مردم هجوم بردن به پمپ بنزین ها نگرانن چون در صورت خسارت سنگین فکر می کنن که چند شب رو باید تو ماشین سپری کنن و می دونن که دولت حالا حالا ها به دادشون نمی رسن، اگر حمله کردن به مغازه ها، و همه این داستان ها... همش به خاطر این هستش که مردم کرمانشاه بعد از یک ماه هنوز مصیبت دارن و دولت مردان ما مشغول تفکرات جناحی و مسخره بازی های خودشون هستن
من فقط از مردم یک خواهشی دارم، دوستان من هم مثل شما نگران این شرایط هستم، اما ما فقط با همکاری با همدیگه از پس این مصیبت رد میشیم، لطفا به همدیگه رحم کنید، مسیر ها رو باز کنید، من شنیدم که یک ماشین آتش نشانی توی یک کوچه برای یک ساعت گیر کرده بود، اگر عزیزی از هر کدوممون در این اتفاق بلایی سرش بیاد هیچ کدوم خودمون رو نمی بخشیم، با هم همکاری داشته باشید، مسیر های ورودی و خروجی را نبندید، ما با هم از پسش برمیایم...
اول امیدتون به خدا باشه، دوم به کمک خودمون، چیزی به عنوان دولت و دولت مردان رو فراموش کنید، اگر هر کدوم از دولت ها به فکر ملت بودن که این وضعیت مسکن های ما نبود...
میگن تو مملکت کفار وقتی زلزله میاد، دست اندرکاران به این فکر می افتند که خانه های محکم تری بسازند، اما عزیزان ما در کشور کارهای مهم تری مثل بالا بردن سود بانکی، بالا بردن تعرفه واردات خودرو، گرون کردن بنزین و صد تا کار واجب تر جهت افزایش درآمد خودشون رو دارند...
تا زمانی که شعارهای نتراشیده و فله ای صادر و بی عملی های خودرا توجیح و به گردن اینو آن بیاندازید همه روزمان زلزله بوده و خواهد بود-تابناک بس کنید به جای راه کار کوبیدن دکتر احمدی نژاد را.
وقتی مدیران سازمان مدیریت بحران میگه ما هیچ کاری نمیتونیم انجام بدیم . پس چرا این همه مدت مفت از پول بیت المال میخورن هیچ کاری نمیکنند . در این سازمان رو گل بگیرید .
رفتار مردم از ترس و نگرانی این هست که هیچ مدیریت و تفکری در هیچ زمینه ای در اداره کشور نیست
زلزله هم مثل همین هست و در طول این سالها به مردم یاد دادین که خودشون باید به فکر خودشون باشن
در نتیجه هر کاری مردم اونشب انجام دادن نه از روی نادانی و نه از روی خودخواهی بود . بلکه اتفاقا از دانستن اینکه هیچکس به فریادشون نمیرسه و هیچ پناهی ندارند بود .
من هم تاسف میخورم به حال مردم کشورم نه از اینکه رفتار خودخواهانه دارند بلکه از این جهت که هیچ پناهی ندارند و تنها هستند در همه زمینه ها ، زلزله کرمانشاه از تمام ایران در حد خودشون کمک کردن پس مردم مهربان و فداکار هستند ولی در موقع خطر اول باید به فکر خودشون و خانواده خودشون باشن ، اینطوری همه چیز قابل فهم تر هست اگر دنبال وافعیت هستید وگرنه بنشینید و تفسیر کنید که ژاپن فلا ن و بهمان هست ، تو ژاپن از خجالت مسولین خودکشی میکنن ولی اینجا کدوم مسول حتی عذر خواهی میکنه ؟؟
باتوجه به اینکه مهندسین و سازندگان و بخصوص بساز بندازهای شریف کشورمان را به خوبی می شناسیم و میدانیم در خانه هایی سکونت داریم که همه چیز الکی و بر مبنای سود سازندگان ساخته شده، به هنگام کوچکترین زلزله، احساس ناامنی کرده و به خیابان ها میریزیم. اگر خانه ها با اصول و استاندارد جهانی و رعایت سبک سازی ساخته شوند، امن ترین جا به هنگام وقوع زلزله هستند.پس این نوع رفتار مردم جای سرزنش ندارد و فقط چیزی که نمره منفی دارد،عدم حفظ خونسردی از طرف مردم است.واقعاًمردم تهران و البرز در ساعات اولیه نمی دانستند که برای چه ماشینها را بیرون آوردند و به کجا میروند؟؟نمره ی عملکرد مسئولین که در این 38سال به خواب خرگوشی رفته اند و باساخت و سازهای غیر مجاز و بدون نظارت به فکر روزهای حادثه وبحران نبوده اند،صدهامرتبه زیر صفراست چرا که نمونه آن را در پلاسکو دیدیم. خدای نکرده اگر زلزله ای شدید تر برای تهران اتفاق بیفتد، قطعاً با آتش سوزی برجهای بلندمرتبه همراه خواهد بود که میشود ده ها پلاسکو در یک روز... آنهم با این امکانات و مدیریت...؟؟
تشکیلات مفصل و جایگاهها و عناوین و مدیران و حقوقها و هزینه های عظیم سالیانه و.. در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل و... بی برنامه گی و سردرگمی در بحرانهای واقعی و یا هشدارهای بحرانی زیر سوال است.
فقط حقوقها و هزینه سمینارها و مانورها و .. را وام مقاوم سازی و نوسازی بدهند و کانکس بسازن ذخیره کنن مشکل حله...
یک نفر بگه اگر در تهران زلزله ای بیاید که فقط 5 درصد خرابی داشته باشد و احتمالا تلفن ها و موبایل ها هم از کار بیافتد کدام مدیر بحران و اتش نشان و پزشک و پرستار و اقای نجار و نجفی و... در محل کارش میماند و کار میکند... همگی بدنبال پیگیری اوضاع خانواده خود خواهند بود ...و این ( یعنی حضور خانواده های مقابله کننده با بحران در همان منطقه) اولین مشکلی است که تمام هدفگذاری ها را بر باد میدهد.
حتی با این همه مانور نتوانستیم با یک اقدام ساده در خصوص خطوط ارتباطی بگونه ای برنامه ریزی کنیم در اینگونه مواقع امکان تماس تلفنی بیش از 30 ثانیه برای راحتی خیال اقوام در مناطق دیگر فراهم نگردد.
بود یا نبودشون تفاوتی نداشت!!! این بندگان که تجهیزاتی ندارند فقط دارن حقوق می گیرن و اطمینان کاذب می دن
مردم تا حدی قبول
مسئولان که صددرصد مردود
صدا و سیما هم قابل قبول به ویژه شبکه خبر
مسئولين خيلي مهربونن! مسكن مهر مقوايي مي سازن! ما بريم بازي كنيم!‌
با تشكر!
كوچولو! :)
ارزيابي خيلي عاليه! به به هوا هم خيلي دشنگه! قيمت تخم مرغ هم گفتن دشنگ شده!
قيمت طلا دشنگه!
قيمت مرغ دشنگه! قيمت گوشت دشنگه! قيمت بنزين دشنگ تر مي شه ايشاالا! تخم مرغ خيلي ناز و دشنگه! فقط حبه انگور نيست!
با تشكر مجدد از همه مسيولان! :)
و خيلي تشكر زياد از مسكن مهر مقوايي! :)
كوچولو! :)
راستي تا عيد ديگه چه چيزايي دشنگ مي شه!
به به ! چقدر همه چي ناز و دشنگه!! :) :( :× :O
امیدوارم این زلزله تلنگری برای بیدار شدن مسئولان باشد که طرز نگاهشان را به بحرانها و مدیریت صحیح ان عوض می کنند . علت اضطراب مردم ، بی اعتمادی زیاد است که واقعا جای تاسف دارد . مردم از دیده نشدن مشکلاتشان خسته شده اند .
بنده نظرم اين است كه ما سيستم منظمي براي برخوردبابحرانها نداريم
یک سوال ذهن من رو مشغول کرده که
مردم برای چه سوار ماشینهایشان شدند و راه افتادند در خیابانها و صف پمپ بنزینها و این حرفها
خوب اگر قرار است از منازل بیرون بیاییم که از خطر بگریزیم
کافی است از خانه خارج شویم و به یک فضای باز برویم
خوب پیاده هم می شود رفت . پیاده هم میشه رفت پارک نزدیک خانه
آیا بهتر نبود کنار خانه مان باشیم و اگر خدای ناکرده اتفاق بدی افتاد از اموالمان مراقبت کنیم.
خوب وقتی خیابانها لبریز از ماشین شود که برای هیچ به خیابان اومدند اونوقت
در چنین مواقعی آتش نشانی و آمبولانسها چگونه باید تردد کنند؟
مگر این سر شهر با اون سر شهر. اینجا با اونجا فرق داره؟
بابا یک کم فکر کنیم.
گیرم کسی آموزش این مسائل را نداده
خودمون که باید عقلمون برسه.
مسئولین فقط مردم را می ترسانند که بیرون بمانید شب را بیرون بمانید؟اخر در این سرمای زمستان مردم تا کی بیرون بمانند؟موقع ساخت و ساز چرا نطارت نمی کنید؟چه چیزی از اعراب بیابان نشبن امارات کم داشتید شما مگر؟ که انها در دنیای دیگر زندگی می کنند و مردم ایران در ترس گرانی و الودگی هوا و زلزله و..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل